AL123 Skrevet onsdag kl 20:29 Del Skrevet onsdag kl 20:29 (endret) Iterion skrev (48 minutter siden): Stemmer det, ser det står i artikkelen nå. Jaja lell, ikke så altfor stor forskjell da Joda men undersøkelsen heter jo fortsatt "Vehicle dependability study" så da ser man i alle fall hvem som får mest problemer innenfor: climate, driving assistance, exterior, features/controls/displays, infotaintment, interior, powertrain and seats. Hva den heter har lite med saken å gjøre. Les resten av postene, eller evt. Les hele rapporten, så ser du hva det går i. Mange av "problemene" er dessuten lite aktuelle for Europa. Endret onsdag kl 20:30 av AL123 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet torsdag kl 06:17 Del Skrevet torsdag kl 06:17 Lite aktuelle og det er snakk om amerikanere. Over halvparten av dem der borte er jo ikke riktig skrudd sammen. Man kan sikkert dra ut noe fra den rapporten, men da skulle ihvertfall jeg gjerne hatt detaljene da opplagte brukerfeil som rapporteres inn jo ikke er særlig fortellende om bilens kvalitet. Og så er det litt fortellende at også i Norge har vi folk som ukritisk sluker en liste som dette med søkk og snøre uten å researche eller utøve kildekritikk.. 5 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet fredag kl 10:13 Del Skrevet fredag kl 10:13 Noen OT innlegg er fjernet. Musk sine politiske eskapader kan diskuteres i andre tråder. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet fredag kl 10:16 Del Skrevet fredag kl 10:16 29 minutes ago, Simen1 said: Nei, ikke de som bestilte før 20.1.2025. Ja, gjelder for nybiler fra og med 20.1.2025. Litt forenklet, men ja noe sånt. Mange av oss har jo lenge visst hvordan Musk stiller seg til fagorganisering, forbrukerlover etc så kjøpere før 20.1.2025 har jo mildt med svin på skogen de også, men jeg vil ikke gå så langt som å si at de burde skamme seg. Men de kan jo være litt flaue i etterpåklokskapen pga de ikke oppdaget tidligere hvilken type Musk er. Har de ikke oppdaget det ennå, etter alt som har skjedd etter 20.1.2025 så eier de nok ikke skam. Da er nok jeg en av de du trenger å omvende. Jeg er en kynisk person, som jobber for det beste for meg, og min familie. Jeg liker ikke sånne som deg. Du plager alle som ikke har samme verdensbilde som deg selv. Og virker til å tro at det er i "det godes tjeneste" - og du har selvfølgelig bestemt hva som er best. 5 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet fredag kl 10:31 Del Skrevet fredag kl 10:31 bzzlink skrev (12 minutter siden): Jeg er en kynisk person Da føler jeg at mitt engasjement med omtanke for andre enn meg selv er en ekstra god ting 🙂 7 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet fredag kl 14:16 Del Skrevet fredag kl 14:16 Finland: Det vil snart bli satt opp skilt langs veiene , noe som kan skape overraskende situasjoner for bilistene. Dette er kandidatoppslag til kommune- og regionvalg, som tidligst kan settes ut i veikanter 13. mars. Det finske transport- og kommunikasjonsbyrået Traficom advarer om at trafikkskiltgjenkjenningssystemer, som har blitt vanlig i nye biler, kan tolke valgoppslag som fartsgrenseskilt. Systemet kan derfor forveksle kandidatnummeret med fartsgrensen og til og med automatisk justere kjørehastigheten. IS(is.fi) rapporterte i forkant av stortingsvalget i 2023 hvordan en leserbil hadde akselerert til 120 kilometer i timen i en 80 km/t-sone. Årsaken ble avslørt til å være kandidat nummer 125, som bilens system tilsynelatende tolket som en fartsgrense på 120. Google translate: kilde https://www.is.fi/autot/art-2000011078921.html 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet fredag kl 14:37 Del Skrevet fredag kl 14:37 About F-ing time!! https://www.motor.no/aktuelt/vw-tar-selvkritikk-lover-fysiske-knapper/308420 2 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet fredag kl 15:41 Del Skrevet fredag kl 15:41 (endret) 1 hour ago, Duriello said: About F-ing time!! https://www.motor.no/aktuelt/vw-tar-selvkritikk-lover-fysiske-knapper/308420 Jeg synes en ting til burde være på rattet/fysisk knapp : Kjøreprogram og antispinn etc. Endret fredag kl 15:42 av bzzlink 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet fredag kl 16:02 Del Skrevet fredag kl 16:02 bzzlink skrev (19 minutter siden): Jeg synes en ting til burde være på rattet/fysisk knapp : Kjøreprogram og antispinn etc. Enig. Men kvitter de seg med det haptiske røkkelet er vi langt på vei. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 13:28 Del Skrevet lørdag kl 13:28 Jeg har prøvd å orientere meg litt i markedet, men sliter med å finne biler som kan konkurrere mot Tesla (både Model Y og 3) for mine behov. Hvilke biler kan man få samme rekkevidde, navigasjon, appstyring, autopilot, AWD, med mer, til en fornuftig pris? En Tesla Model 3 koster nå 440K uten vinterhjul. Rekkevidde 600 km. Den har "alt", kanskje unntatt en optimal løsning på bakluka. Har prøvd å se meg rundt, men selv dyrere biler klarer ikke å nå opp til Tesla som jeg klarer å se. Selv når jeg godtar at infotainment-systemet ikke blir like bra så sliter jeg med å finne noe. Så på ID.4, men har prøvd f.eks. cruise control-systemet der og var ikke videre imponert. Navigasjonen ser ut som den er fra 70-tallet. Rekkevidden er ikke den beste. Og prisen er som Tesla eller høyere hvis man ser på Model 3. Finnes det egentlig noe som kan konkurrere med Tesla? 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 13:49 Del Skrevet lørdag kl 13:49 (endret) Markiii skrev (40 minutter siden): Finnes det egentlig noe som kan konkurrere med Tesla? Hmm. Tesla er nok deffinitivt best på software og lading (grunnet tesla ladenettverk), men blir nok slått på kjørekomfort av en del andre. Da må du riktignok opp i pris. (Ofte en god del) Med en del andre merker slipper du Tesla-skam da, det er jo noe å tenke på og. Ellers har du ekkokammeret du søker her; https://www.diskusjon.no/topic/1837383-tesla-kaféen/page/509/#comment-27294302 Edit* Nei, jeg er ikke tesla hater, jeg har skrevet tidligere at de endelig har fått model Y til å være en fin bil, og jeg var så 🤏 nær å bestille en juniper, det endret seg desverre etter 20 januar. (Da er det ikke kun Tesla det gjelder forsåvidt) Endret lørdag kl 14:09 av Duriello Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 14:05 Del Skrevet lørdag kl 14:05 31 minutes ago, Markiii said: Jeg har prøvd å orientere meg litt i markedet, men sliter med å finne biler som kan konkurrere mot Tesla (både Model Y og 3) for mine behov. Hvilke biler kan man få samme rekkevidde, navigasjon, appstyring, autopilot, AWD, med mer, til en fornuftig pris? En Tesla Model 3 koster nå 440K uten vinterhjul. Rekkevidde 600 km. Den har "alt", kanskje unntatt en optimal løsning på bakluka. Har prøvd å se meg rundt, men selv dyrere biler klarer ikke å nå opp til Tesla som jeg klarer å se. Selv når jeg godtar at infotainment-systemet ikke blir like bra så sliter jeg med å finne noe. Så på ID.4, men har prøvd f.eks. cruise control-systemet der og var ikke videre imponert. Navigasjonen ser ut som den er fra 70-tallet. Rekkevidden er ikke den beste. Og prisen er som Tesla eller høyere hvis man ser på Model 3. Finnes det egentlig noe som kan konkurrere med Tesla? Er en grunn til at de har solgt så godt. Generasjonene som vokser opp nå digger tech, og tesla har satset hardt på det. Bare det å ha satelittkart på navigasjonen kontra 2D kart med 4 farger som alle andre gjør mye for opplevelsen. Og god app som alltid funker. Men er mye gode konkurenter der ute om man ikke synes slikt er viktig. Men det er viktig for meg.. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 14:39 Del Skrevet lørdag kl 14:39 Complexity skrev (32 minutter siden): Er en grunn til at de har solgt så godt. Generasjonene som vokser opp nå digger tech, og tesla har satset hardt på det. Bare det å ha satelittkart på navigasjonen kontra 2D kart med 4 farger som alle andre gjør mye for opplevelsen. Og god app som alltid funker. Men er mye gode konkurenter der ute om man ikke synes slikt er viktig. Men det er viktig for meg.. Får man ikke sattelitt kart via carplay på alle biler i dag? Bruker det mye når jeg leier biler Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 14:44 Del Skrevet lørdag kl 14:44 (endret) 7 minutes ago, Trestein said: Får man ikke sattelitt kart via carplay på alle biler i dag? Bruker det mye når jeg leier biler Ja finnes 3'e parts løsninger der ute, men du får det ikke på den innebygde navigasjonen. Vet ikke hvordan det er med carplay men med Android Auto er det sykt irriterende at lyd på telefonen må spilles av der. Vet ikke om det er bare min Android auto enhet som har dette problemet eller alle, men når kidsa låner telefonen min for å se på Gabbys dukkehus må vi høre på det alle sammen.. eller koble av Android Auto. Det slipper man heldigvis i Teslan siden telefon kun er tilkoblet for sms og samtaler. Endret lørdag kl 14:46 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet lørdag kl 14:51 Del Skrevet lørdag kl 14:51 Markiii skrev (1 time siden): Har prøvd å se meg rundt, men selv dyrere biler klarer ikke å nå opp til Tesla som jeg klarer å se. Tesla kutter priser fordi de vil erobre markedet i flere land enn bare Norge. Når det er sagt, så kan det tenkes de sparer noen kroner på komfort, materialkvalitet, driftsikkerhet, holdbarhet, kundeservice... og slike ting man ikke nødvendigvis legger merke til ved en kort prøvekjøring. Blant annet har de fått mye kritikk for tynn og dårlig lakk. Det må sies (og det er viktig å si) at jeg har ikke inngående førstehåndskjennskap til Tesla, men jeg har sittet på i noen Teslaer, og er ikke imponert over komforten og "Tesla-følelsen". 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 15:05 Del Skrevet lørdag kl 15:05 Nukleosid skrev (10 minutter siden): Tesla kutter priser fordi de vil erobre markedet i flere land enn bare Norge. Når det er sagt, så kan det tenkes de sparer noen kroner på komfort, materialkvalitet, driftsikkerhet, holdbarhet, kundeservice... og slike ting man ikke nødvendigvis legger merke til ved en kort prøvekjøring. Blant annet har de fått mye kritikk for tynn og dårlig lakk. Det må sies (og det er viktig å si) at jeg har ikke inngående førstehåndskjennskap til Tesla, men jeg har sittet på i noen Teslaer, og er ikke imponert over komforten og "Tesla-følelsen". Har en lånebil for tiden. Har man en slik er nok tesla bedre. Men kommer man fra noe annet er tesla billig i alle henseende. Bilig/dårlig lakk, dårlig finish, panelgap, plastikk seter, billig hengerfeste, høyt støynivå, dårlig bekjening, maglende carplay, manglende sensorer rundt bilen osv osv 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 15:13 Del Skrevet lørdag kl 15:13 Complexity skrev (25 minutter siden): Ja finnes 3'e parts løsninger der ute, men du får det ikke på den innebygde navigasjonen. Vet ikke hvordan det er med carplay men med Android Auto er det sykt irriterende at lyd på telefonen må spilles av der. Vet ikke om det er bare min Android auto enhet som har dette problemet eller alle, men når kidsa låner telefonen min for å se på Gabbys dukkehus må vi høre på det alle sammen.. eller koble av Android Auto. Det slipper man heldigvis i Teslan siden telefon kun er tilkoblet for sms og samtaler. Det er feil. På polestar er det satellittvisning..man kan velge mellom dette og fargekart. De fleste biler har også Android auto støtte der man kan vise navi i satelittvisning. Helt vanlig Mao....etter flere år med satelittvisning har jeg faktisk begynt å velge det bort fordi det blir for mye støy...men smak og behag der. 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 15:13 Del Skrevet lørdag kl 15:13 Trestein skrev (6 minutter siden): Har en lånebil for tiden. Har du fortsatt lånebil? Har ikke dette pågått lenge nå? 😥 Hvilken lånebil? Fortsatt VW? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 15:22 Del Skrevet lørdag kl 15:22 Duriello skrev (8 minutter siden): Har du fortsatt lånebil? Har ikke dette pågått lenge nå? 😥 Hvilken lånebil? Fortsatt VW? Belingo Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 16:14 Del Skrevet lørdag kl 16:14 (endret) 1 hour ago, obygda said: Det er feil. På polestar er det satellittvisning..man kan velge mellom dette og fargekart. De fleste biler har også Android auto støtte der man kan vise navi i satelittvisning. Helt vanlig Mao....etter flere år med satelittvisning har jeg faktisk begynt å velge det bort fordi det blir for mye støy...men smak og behag der. Godt det har begynt å komme da! Er jo bare 12 år siden det kom på Tesla.. Polestar har jo Android Automotive så forståelig det er kommet der. Er vel google som i hovedsak leverer satelittkart. Der er vel kartet godt integrert med bilen også. Det er vel ikke alltid tilfelle Android auto/carplay. Av biler jeg har kjørt har det bare sett slik ut på kartet og det er stusselige greier.. I tillegg så lagger det når man skal scrolle på kartet.. Endret lørdag kl 16:21 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå