kremt Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars 1 hour ago, Auto Asmodeus said: Husker bilforhandlere jeg jobbet i leaset ut en ny Audi Q7 med V12 diesel. Verditapet på den bilen var i regnestykket perverst. Ny kostet bilen 2,8 mill eller deromkring og kom med et verditap på rundt 700.000,- det første året.. Frapris på 2.269 ser jeg fra skatteetaten. Ca 800 tusen tillegg over V8 tdi, temmelig drøye priser. Bilpriser før var faktisk høyere enn nå, alt tatt i betraktning. Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Kjøpte brukt ID4 Gtx 22-modell, snaue 3 år gammel nå. Brukt 2 mnd ca. Veldig fornøyd - men rekkevidde... 80% er 233km viser den i app. Altså er 100% regnet frem til snaue 300km. WLTP som reklameres med er 476 km. 300km rekkevidde på 100% er ca 63% (!) av 476 km. Ja, det er vinter og kjører med piggdekk. Men er dette normalt? Har enda til gode å kjøre på sommer og se forskjellen. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars Hva som står i appen er fullstendig irrelevant. Vent til det er 20 grader ute og tørt, fullad og forvarm bilen, kjør i minimum 2-3 timer på relativt flate veier i 70 til 90 km/t. Da kan du sjekke forbruket ditt og sammenligne med WLTP. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars 35 minutes ago, BenWhittaker said: Kjøpte brukt ID4 Gtx 22-modell, snaue 3 år gammel nå. Brukt 2 mnd ca. Veldig fornøyd - men rekkevidde... 80% er 233km viser den i app. Altså er 100% regnet frem til snaue 300km. WLTP som reklameres med er 476 km. 300km rekkevidde på 100% er ca 63% (!) av 476 km. Ja, det er vinter og kjører med piggdekk. Men er dette normalt? Har enda til gode å kjøre på sommer og se forskjellen. Teslabjørn målte vel ID.4 GTX til å klare 456km (90km/t) og 330km (120km/t). Helt ny bil da, så din klarer kansje ikke helt det. Kan og være at du har noen battericeller som har kollapser for det er jo ikke helt uvanlig på de der. Men vent til sommeren før du blir bekymret 2 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 4. mars Del Skrevet 4. mars 37 minutes ago, BenWhittaker said: Kjøpte brukt ID4 Gtx 22-modell, snaue 3 år gammel nå. Brukt 2 mnd ca. Veldig fornøyd - men rekkevidde... 80% er 233km viser den i app. Altså er 100% regnet frem til snaue 300km. WLTP som reklameres med er 476 km. 300km rekkevidde på 100% er ca 63% (!) av 476 km. Ja, det er vinter og kjører med piggdekk. Men er dette normalt? Har enda til gode å kjøre på sommer og se forskjellen. Helt vanlig på vinteren. Flere faktorer spiller inn: Bilen bruker strøm fra batteriet for å lage varme Kjører du små turer bruker du mer energi på å få opp varmen, å opprettholde ønsket temperatur koster betydelig mindre energi. Vinterdekk gir mer motstand + flere ting jeg ikke kommer på i farten. Bilen min har 410-430km om sommeren, 270-300 om vinteren (270 ved skikkelig dårlige vinterveier). Kjører typisk 2x12km ukedager. 3 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Har i praksis samme bilen til samboer, Enyaq 80x 4x4 2022 modell og har ganske like tall. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Noen som har noe erfaring med Xpeng her inne? G9 modellen ser ut til å være veldig mye bil for pengene, spesielt nå som det er kampanje. Har fått sammenligninger med både EQS og EQE SUV når det gjelder komfort og hele 82 poeng av Motor. Minuset er selvsagt at det er kinesisk merke… Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars (endret) Er de bedre på egenvekt nå? Edit: ikke egenvekt..... Nyttelast Endret 5. mars av Jotun Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars (endret) 14 minutes ago, Iterion said: Noen som har noe erfaring med Xpeng her inne? G9 modellen ser ut til å være veldig mye bil for pengene, spesielt nå som det er kampanje. Har fått sammenligninger med både EQS og EQE SUV når det gjelder komfort og hele 82 poeng av Motor. Minuset er selvsagt at det er kinesisk merke… Ikke erfaring, men G9 er definitivt bilen jeg ville valgt av de der grunnet software og teknologi. G9 har jo app som nøkkel istedenfor fysisk klump. Bare det gjør den mye bedre i mine øyne. Endret 5. mars av Complexity 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Complexity skrev (Akkurat nå): Ikke erfaring, men G9 er definitivt bilen jeg ville valgt av de der grunnet software og teknologi. G9 har jo app som nøkkel istedenfor fysisk klump. Bare det gjør den mye bedre i mine øyne. Samme her. I tillegg ser den jo forholdsvis bra ut og kvaliteten virker å være veldig høy. Noen jeg kjenner kjøpte den i fjor og ferierte rundt med den i Europa så de er veldig fornøyde. Lader raskt og kvaliteten på interiøret virker forholdsvis høy. Jotun skrev (12 minutter siden): Er de bedre på egenvekt nå? Edit: ikke egenvekt..... Nyttelast Ikke som jeg vet nei, det er et av minusene med bilen. Hadde den vært litt høyere hadde nok bilen fort endt opp med en rekordhøy poengsum. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars 1 minute ago, Iterion said: Samme her. I tillegg ser den jo forholdsvis bra ut og kvaliteten virker å være veldig høy. Noen jeg kjenner kjøpte den i fjor og ferierte rundt med den i Europa så de er veldig fornøyde. Lader raskt og kvaliteten på interiøret virker forholdsvis høy. Ikke som jeg vet nei, det er et av minusene med bilen. Hadde den vært litt høyere hadde nok bilen fort endt opp med en rekordhøy poengsum. Ja synes den ser meget snasen ut. En av få biler jeg vurderer mot Model Y. Men tror nok det uansett blir sistnevnte.. Litt bekymret for hvordan det er med forhandlerer i fremtiden. Xpeng er vel av de tryggere kinamerkene men alikevell føler jeg litt usikkerhet på om forhandleren eksisterer om 5 år. (Dog spørs det vel litt med Tesla og i disse tider😅) Virker heller ikke som xpeng har åpen gratis servicemanual på internett som Tesla har, noe som er en uting om man ønsker å fikse noe på bilen selv etter garantien er ute. Har brukt den en del på Min Tesla nå og det er ganske så høvelig med så god manual for alle reparasjoner. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars (endret) Jeg ble veldig positivt overrasket over kvaliteten på interiøret i G9, var og satt i den på den elbilmessa som var for litt siden. Jeg er skeptisk til utenlandstur i bil som ikke har servicecenter utenfor Norden. Men ser at Xpeng har fikset det, slik at de har partner nettverk i ganske mange europeiske land. Men allikevel hadde jeg ikke turt annet enn leasing, hvis jeg skulle hatt et Kina merke https://www.xpeng.com/find-us Endret 5. mars av bzzlink Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars 1 hour ago, Jotun said: Er de bedre på egenvekt nå? Edit: ikke egenvekt..... Nyttelast De økte nyttelasten i mai i fjor med 100kg. RWD fra 450 til 550 kg Performance fra 365 til 465 kg Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Takk for svar folkens! Tomler opp 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Fantomtegningen skrev (1 time siden): De økte nyttelasten i mai i fjor med 100kg. RWD fra 450 til 550 kg Performance fra 365 til 465 kg Det var en viktig bedring Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Nye Volvo ES90 https://www.motor.no/bil/nye-volvo-es90-har-70-mil-rekkevidde/308273 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Iterion skrev (3 timer siden): Noen som har noe erfaring med Xpeng her inne? G9 modellen ser ut til å være veldig mye bil for pengene, spesielt nå som det er kampanje. Har fått sammenligninger med både EQS og EQE SUV når det gjelder komfort og hele 82 poeng av Motor. Minuset er selvsagt at det er kinesisk merke… Ikke mye, kun prøvekjøring av G6. Ikke like bra software som Y, og jeg følte den var litt "sjelløs", men god comfort. Synes G9 er stilig, men avstår fra prøvekjøring av frykt for at jeg får lyst på en. 😂 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Duriello skrev (2 timer siden): Ikke mye, kun prøvekjøring av G6. Ikke like bra software som Y, og jeg følte den var litt "sjelløs", men god comfort. Synes G9 er stilig, men avstår fra prøvekjøring av frykt for at jeg får lyst på en. 😂 Ok. SW’en nok ikke like bra som hos Tesla nei, men er nok bra nok. I tillegg får jevnlige OTA-oppdateringer den også. Jeg synes den er veldig stilig selv! Og «frykter» at den er veldig god å kjøre mtp testene jeg har lest. Og når den tillegg ikke står noe tilbake på biler som EQE og EQS SUV, gjelder vel bare å holde seg unna prøvekjøring ja 😂 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Største ulempen med xpeng er jo den årlig servicen, vet at på g6 er 4000 for første år og 6000 for andre så 4000 for tredje igjen, sikkert billigere å ta servicen hos noen andre. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars 1 hour ago, onkel_jon said: Største ulempen med xpeng er jo den årlig servicen, vet at på g6 er 4000 for første år og 6000 for andre så 4000 for tredje igjen, sikkert billigere å ta servicen hos noen andre. Ikke så spinnville priser da iallefall, men årlig service er noe tull på elbiler ja.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå