Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (38 minutter siden):

Oppdaga denne saken når jeg fulgte linken din. 600K for baksete på en "normal" bil, altså ikke en av disse hyperluksus-bilene.

Ser og på de andre prisene, dette er jo svindel på høylys dag! Blir ikke produsentene og forhandlerne direkte flaue?

https://www.motor.no/aktuelt/bilen-er-verdt-150000-kr-nytt-baksete-koster-600000-kr/305218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Kun rutine feil…

Virker mer som rutinen er: Nekte for alt og skru kundene. Inntil vi får dårlig pressedekning, da løser vi det på goodwill på enkeltsaksbasis.

Men 18 000 for skiver og klosser bak? Djeez.

Glad jeg skrur selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke imponert. Det betyr bare at de fikser ting som får mediefokus også vil nestemann i rekka slite på samme måte. Selv om de hevder at de skal gå gjennom rutinene sine og unngå at det samme skjer igjen. Det er jo bare valgflesk de smører potensielle kjøpere med, helt til nestegang noen utsettes for dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De er vel ikke enestående. Bedre enn å bruke 1.5 år på å gå gjennom forliksrådet, bli tilkjent seier for så å bli saksøkt etterpå. Bremser på e-tron ER faktisk ganske dyrt, selv om det er likt for A6, A8, Touareg med stor motor. Skiver bak, ventilerte 350 mm koster typisk mellom 1800-2200 per stykk for kjente merker. Hentet fra eurodel nå. Klosser bak er 1500 for et sett. Skal man ha med alt tilbehør, slitasjevarslere etc er man nok på 8 tusen bare for deler, uoriginalt. 

Lenke til kommentar

Som med mobiltelefonar burde det vore påbud om å designe bilen så deler kan skiftast utan dei ekstreme summane. Sånt er forbrukar- og miljøfiendtleg, for å kunne selge fleire bilar.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, kremt said:

De er vel ikke enestående. Bedre enn å bruke 1.5 år på å gå gjennom forliksrådet, bli tilkjent seier for så å bli saksøkt etterpå. Bremser på e-tron ER faktisk ganske dyrt, selv om det er likt for A6, A8, Touareg med stor motor. Skiver bak, ventilerte 350 mm koster typisk mellom 1800-2200 per stykk for kjente merker. Hentet fra eurodel nå. Klosser bak er 1500 for et sett. Skal man ha med alt tilbehør, slitasjevarslere etc er man nok på 8 tusen bare for deler, uoriginalt. 

Men de må ha en drøy mark-up på delene. Jeg skjønner at de skal drive business, men fortsatt idiotisk høy mark-up. For det skal godt gjøres å bruke noe mer enn 2 timer på å skifte på en 5 år gammel bil. Men det koster vel 2300,- pr verkstedtime også, så baller fort på seg.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, bzzlink said:

Men de må ha en drøy mark-up på delene. Jeg skjønner at de skal drive business, men fortsatt idiotisk høy mark-up. For det skal godt gjøres å bruke noe mer enn 2 timer på å skifte på en 5 år gammel bil. Men det koster vel 2300,- pr verkstedtime også, så baller fort på seg.

Møller har dyrere timespris på elbiler enn på fossile av en eller annen grunn, så det baller på seg ja.

Kommer du med en Audi koster det vel enda mer enn de andre merkene for da får du jo spesialitrente audimekanikere eller noe sånt som de kan ta ekstra for også.

Koster å kjøpe premium..

(Må forøvrig ikke finne på å kjøpe spyleveske noen annen plass enn hos Audi. Da kan de skylde på uorginal spyleveske om man får sprekk i lykter eller lignende)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

25% verditap på 2 år på en nybil kan da ikke være så ille? "Standard" tall fra før elbilenes inntog var vel 20% første året, 30% etter to år og ca 40% etter tre år... Og på dyrere biler har det ofte vært enda dårligere. Har vel kun vært etter disse årene med leveringsproblemer at nybiler har holdt seg kunstig høyt i verdi. Nå med stor konkurranse om å selge nye elbiler og et presset marked tror jeg mange vil gå på større tap enn de så for seg når de kjøpte ny elbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Jarmo said:

I en oversikt som Finn.no har gjort for VG, kommer det fram at mange 2022-modeller har tapt seg mer enn 25 prosent i verdi etter bare to år.

https://www.tv2.no/broom/ned-341000-kroner-pa-to-ar/17488937/?fbclid=IwY2xjawIzs3hleHRuA2FlbQIxMQABHfn4mLTIRNk_6J8FCUKAris2_yHvmPab5o-R6lxvs7QWLXlsKPniikzmwQ_aem_4imGeLWsKRee_aTzFUye_w

Er det så gæli da?

Var ikke tommelfingerregelen 50% verditap på 5 år. Da er vel ikke 25% de første to årene så gæli. Og ikke spesielt rart heller, siden nyere biler har vesentlig lengre rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (34 minutter siden):

Er det så gæli da?

Var ikke tommelfingerregelen 50% verditap på 5 år. Da er vel ikke 25% de første to årene så gæli. Og ikke spesielt rart heller, siden nyere biler har vesentlig lengre rekkevidde. 

Synes ikke det er all verdens..? Lenge opererte man med 20% første året og deretter 10% årlig etter det. Sånn i snitt.
Med den beregningen så er en bil med ny pris på 500.000,- "verdt" rundt 261.000,- så en tommelfingerregel på 50% etter 5 år har i så måte ikke akkurat vært feil å bruke heller. Blir jo aldri på krona - bilens reelle restverdi er til slutt det du får solgt den for.

Er jo mer og mer markedet som orienterer og korrigerer seg, og ikke er ikke så diktert av den tjukke lefsa bruktbilsjefen hadde i skuffen på kontoret sitt, den såkalte "rødboka" hvis noen er gamle nok til å huske den :D
Husker også ting som "+5% hvis bilen har 4Motion" eller "+10.000,- hvis stasjonsvogn" eller "+15.000 hvis automat". "-10% hvis rød lakk"..
Ha ha det var tider det. Nå gjør vel de fleste dette online, og ikke minst på finn..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, kremt said:

50 % på 5 år var lite verditap. På leasingbiler får man gjerne en restverdi etter 3 år på bare et sted mellom 47 og 53 %. Det gir ganske store tap.

Da jeg kjøpte bil for henholdsvis 2 og 5 år siden, så var bruktprisene MYE høyere enn 50% etter 5 år, selv etter pruting. Jeg endte med å kjøpe nytt begge gangene.

Men det kan hende markedet var litt rart etter en voldsom utvikling av elbiler, samtidig som fossilbiler allerede da var begynt å bli presset i pris pga importører som prioriterte elbiler.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 timer siden):

Er det så gæli da?

Var ikke tommelfingerregelen 50% verditap på 5 år. Da er vel ikke 25% de første to årene så gæli. Og ikke spesielt rart heller, siden nyere biler har vesentlig lengre rekkevidde. 

Nei, hvis nypris var ca. 4-500K men kostet bilen over 8-900K så blir det en del penger. 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

50 % på 5 år var lite verditap. På leasingbiler får man gjerne en restverdi etter 3 år på bare et sted mellom 47 og 53 %. Det gir ganske store tap.

Husker bilforhandlere jeg jobbet i leaset ut en ny Audi Q7 med V12 diesel. Verditapet på den bilen var i regnestykket perverst. Ny kostet bilen 2,8 mill eller deromkring og kom med et verditap på rundt 700.000,- det første året..

Lenke til kommentar
18 hours ago, Trestein said:

Noen som har sett denne? For oss som liker mekanikk er det artig at bilfabrikanter velger så ulike løsninger!

 

Kult å se. Takk for at du delte. 

Går utifra at dette er den oppgraderte motoren som kom fra VAG i 2024 modellene. For de fikk jo plutselig lavere forbruk OG mere hester over hele linja hos VW, Skoda og Audi. 

Ganske latterlig enkel girkasse i en elbil enn i en fossilbil. 
 

Og så mån ha med mechatronic også

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...