Fantomtegningen Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Endelig begynner det å komme flere alternativer til ID Buzz, nemlig Kia PV5 Gjerne Kia PV7 vil bli elbilens versjon av VW Caravelle? 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Fantomtegningen skrev (2 timer siden): Endelig begynner det å komme flere alternativer til ID Buzz, nemlig Kia PV5 Gjerne Kia PV7 vil bli elbilens versjon av VW Caravelle? PV5 er nok på størrelse med Caravelle/Transporter, mens PV7 vil være på størrelse med Crafter og MB Sprinter! Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar (endret) 1 hour ago, Snowleopard said: PV5 er nok på størrelse med Caravelle/Transporter, mens PV7 vil være på størrelse med Crafter og MB Sprinter! Nja, PV5 er 4,7m på passasjerversjonen og 4,5m i håndverker versjonen. Caravelle er minst 5m lang, kan bli 5,45m og kan ha plass til 9 personer. TE3.WHEELBASE NOR s kort lang TE3.EQUIPMENTLINE IHDCC NOR Life Life Høyde maks. (i henhold til EU-norm) 1,982.5 mm 1,977.6 mm Bredde maks. (uten ytre speil) 2,032 mm 2,032 mm Bredde min. (uten ytre speil) 2,032 mm 2,032 mm Lengde maks 5,184 mm 5,584 mm Lengde min. 5,050 mm 5,450 mm Akselavstand (i henhold til EU-norm) 3,100 mm 3,500 mm Kontrollert akselsporvidde maks. (for det meste foran) 1,738 mm 1,738 mm Andre akslers sporvidde maks. (for det meste bak) 1,742 mm 1,742 mm Svingradius 12.5 m 13.8 m Tenker PV7 blir i ~5.1m lengde. Endret 28. februar av Fantomtegningen Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Fantomtegningen skrev (10 minutter siden): Nja, PV5 er 4,7m på passasjerversjonen og 4,5m i håndverker versjonen. Caravelle er minst 5m lang, kan bli 5,45m og kan ha plass til 9 personer. TE3.WHEELBASE NOR s kort lang TE3.EQUIPMENTLINE IHDCC NOR Life Life Høyde maks. (i henhold til EU-norm) 1,982.5 mm 1,977.6 mm Bredde maks. (uten ytre speil) 2,032 mm 2,032 mm Bredde min. (uten ytre speil) 2,032 mm 2,032 mm Lengde maks 5,184 mm 5,584 mm Lengde min. 5,050 mm 5,450 mm Akselavstand (i henhold til EU-norm) 3,100 mm 3,500 mm Kontrollert akselsporvidde maks. (for det meste foran) 1,738 mm 1,738 mm Andre akslers sporvidde maks. (for det meste bak) 1,742 mm 1,742 mm Svingradius 12.5 m 13.8 m Tenker PV7 blir i ~5.1m lengde. Finnes og kort/lang og høy versjon av PV5, ihvertfall for varebilen som tas inn. Men kan jammen se ut som de blir noe kompakte likevel. Men Selv om lengden skulle bli den samme, så er nok de to temmelig mye forskjellig på endel andre områder og. PV7, Carrier og Sprinter er godt større varebiler enn vare/personbiler i Caravelle/transporterklassen. Du ser bedre forskjell på bilene og størrelsene her: https://www.yrkesbil.no/ces-2024-hyundai-kia/grenselost-fra-kia/4077690 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Fantomtegningen skrev (25 minutter siden): Nja, PV5 er 4,7m på passasjerversjonen og 4,5m i håndverker versjonen. Da er den mer sammenlignbar med Nissan e-NV200 som er 4,56 lang. Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Ser du får TM3 med facelift og AWD (2024) for 410K brukt på finn. Sort med to hjulsett. Vurderer om jeg skal ha min nåværende TM3 forbi garantitiden eller ikke, og vurderte å bytte meg "opp" til TMY. Men da jeg så prisen ble 570K ny, revurderer jeg det. Har sett på IONIQ5/ENYAQ/EQB/KIA EV6, men nesten irriterende god prising av tesla. rekkevidde/pris aksen har de virkelig nailet. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Simen1 skrev (6 minutter siden): Da er den mer sammenlignbar med Nissan e-NV200 som er 4,56 lang. Nei, dere henger dere for mye opp i lengden, og ikke karosseri-formen. e-NV200 er størrelsesmessig mer lik PV3, som dog ikke er med på bildet over! Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar (endret) 23 minutes ago, Snowleopard said: Nei, dere henger dere for mye opp i lengden, og ikke karosseri-formen. e-NV200 er størrelsesmessig mer lik PV3, som dog ikke er med på bildet over! Jeg mener fortsatt at PV7 er i Caravelle størrelse, ihvertfall etter konsept mål til KIA. Muligens den kommer i en slags super versjon for transport/håndtverk, men Crafter og Sprinter er langt større. Mål er for standard versjoner, ikke versjonene med forhøyet tak og ekstra lengde. Length Width Height Wheelbase Kia PV5 4,700 1,900 1,900 3,000 Kia PV7 Concept 5,270 2,065 2,120 3,390 Caravelle Kort 5,050 2,032 1,982.5 3,100 Caravelle Lang 5,450 2,032 1,977.6 3,500 Crafter Single Cab 6,204 2,098 2,312 3,640 Sprinter Tourer 5,932 1,993 2,282 3,665 E-NV200 4,560 1,755 1,858 2,725 Endret 28. februar av Fantomtegningen Lenke til kommentar
bbios Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Hva sier folket om brukt TMS mot ny TM3? sett på finn 19-21 mod brukte TMS med mellom 80-100k km til rundt samme pris som ny TM3. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar bbios skrev (5 minutter siden): Hva sier folket om brukt TMS mot ny TM3? sett på finn 19-21 mod brukte TMS med mellom 80-100k km til rundt samme pris som ny TM3. Jeg har hatt TMS 2013. Den og nyere i hvert fall opp til 2018 er svært risikabel gambling pga risiko for svært kostbare feil som faller utenfor garanti. Selv om de eldre er verre enn de nyere så regner jeg hele modellserien som mandagsbiler med høy risiko for kostnader som svir. TMX er også en bil som er kjent som svært risikabel / dyr å reparere. Splitter ny TM3, eller hvilken som helst Tesla, er penger rett i lomma på verdens rikeste som også er en nazist. Det vil jeg sterkt fraråde av politiske grunner. Om noe innenfor Tesla-sværen, kjøp en 2-3 år gammel TM3 eller TMY i stedet for. Velg en som har mye år og km igjen på garantien og selg den, om så ganske billig, før garantien utløper. Visdomsord fra en som har lærte av egne feil / bitter erfaring: Aldri ei en Tesla uten garanti. Det sagt, så finnes det en drøss med elbiler på markedet i dag "fisker i havet" og jeg ser ingen grunn til å henge seg opp i merket Tesla. Med tanke på den siste månedens hendelser og at Tesla aksjen har stupt 30% på en måned så ville jeg også vært urolig for om service-apparatet deres risikerer kostnadskutt i tida framover. Kutt, betyr i denne sammenhengen, at det blir dyrere for kundene. 3 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar bbios skrev (6 minutter siden): Hva sier folket om brukt TMS mot ny TM3? sett på finn 19-21 mod brukte TMS med mellom 80-100k km til rundt samme pris som ny TM3. Personlig er jeg litt skeptisk til det, men det skal jo ikke være mange av de samme feilene som var på tidligere Model S’er så sånn sett er det nok mulig å gjøre noen gode kjøp. Aldri vurdert det noe særlig selv. PanserJohan skrev (48 minutter siden): Ser du får TM3 med facelift og AWD (2024) for 410K brukt på finn. Sort med to hjulsett. Vurderer om jeg skal ha min nåværende TM3 forbi garantitiden eller ikke, og vurderte å bytte meg "opp" til TMY. Men da jeg så prisen ble 570K ny, revurderer jeg det. Har sett på IONIQ5/ENYAQ/EQB/KIA EV6, men nesten irriterende god prising av tesla. rekkevidde/pris aksen har de virkelig nailet. Er litt i samme ståa som deg. Sjekka på ny Enyaq selv og den havna på rundt 630k, det er uaktuelt. Også uaktuelt med Highland så jeg ender nok opp med å beholde TM3 utover garantitiden til jeg med 100% sikkerhet hva jeg vil ha som neste bil. Blir nok å prøvekjøre en god del biler før den tid. Spent på hva jeg synes om nye Tesla Y når jeg får sett og prøvekjørt den. 1 Lenke til kommentar
bbios Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Simen1 skrev (4 minutter siden): Jeg har hatt TMS 2013. Den og nyere i hvert fall opp til 2018 er svært risikabel gambling pga risiko for svært kostbare feil som faller utenfor garanti. Selv om de eldre er verre enn de nyere så regner jeg hele modellserien som mandagsbiler med høy risiko for kostnader som svir. TMX er også en bil som er kjent som svært risikabel / dyr å reparere. Splitter ny TM3, eller hvilken som helst Tesla, er penger rett i lomma på verdens rikeste som også er en nazist. Det vil jeg sterkt fraråde av politiske grunner. Om noe innenfor Tesla-sværen, kjøp en 2-3 år gammel TM3 eller TMY i stedet for. Velg en som har mye år og km igjen på garantien og selg den, om så ganske billig, før garantien utløper. Visdomsord fra en som har lærte av egne feil / bitter erfaring: Aldri ei en Tesla uten garanti. Det sagt, så finnes det en drøss med elbiler på markedet i dag "fisker i havet" og jeg ser ingen grunn til å henge seg opp i merket Tesla. Med tanke på den siste månedens hendelser og at Tesla aksjen har stupt 30% på en måned så ville jeg også vært urolig for om service-apparatet deres risikerer kostnadskutt i tida framover. Kutt, betyr i denne sammenhengen, at det blir dyrere for kundene. Takk for svar Vanskelig å ikke ha Tesla i tankene med tanke på pris og rekkevidde.. Vært skeptisk sjøl også etter all negative omtaler om tesla nå til dags.. Garanti er vel gull verdt.. veit svært lite om Tesla, så greit å forhøre seg litt. Så kanskje lurt å sjekke rundt etter 1-3 år gamle TM3?er det stor forskjell på 22-25 TM3? Iterion skrev (8 minutter siden): Personlig er jeg litt skeptisk til det, men det skal jo ikke være mange av de samme feilene som var på tidligere Model S’er så sånn sett er det nok mulig å gjøre noen gode kjøp. Aldri vurdert det noe særlig selv. Litt skeptisk her å da, derfor greit å forhøre seg litt som skrevet ovenfor svært lite kunnskap om Tesla . så en 17mod TMS helt ned til 249k 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar bbios skrev (14 minutter siden): Vanskelig å ikke ha Tesla i tankene med tanke på pris og rekkevidde.. Det var agnet jeg bet på i sin tid. I dag er heldigvis utvalget av biler med god rekkevidde mye større. En annen ting jeg lærte av erfaring under mitt TMS eierskap er at mine 460 km rekkevidde var mer enn nok for både de ~75% av min kjøringen som var daglig kjøring og de resterende langturene. Jeg var og er fortsatt glad i lange bilferier og kjørte min TMS gjennom 8 land og ~20 000 km utenfor hjemfylket i årene 2017-2019, når ladeinfrastrukturen var mindre moden enn nå. Poenget mitt er at rekkevidder over 4-500 km er noe oppskrytt. Det er få som egentlig har veldig god nytte av det. Prisen for f.eks 6-700 km er etter min mening ofte ikke verdt det. Da er det bedre å spare de pengene og bruke de til andre gøyale ting på bilferien. Jeg skal ikke si at INGEN har bruk for så lang rekkevidde, men med oppskrytt mener jeg bare at mange overvurderer nytten av så lang rekkevidde. Så om jeg skal gi noen anbefalinger angående pris vs rekkevidde så må det bli å ikke se seg blind på disse to faktorene. Det er mye annet som gjør en bil til en bil, kjøringen behagelig, praktisk og eierskapet godt. Personlig regner jeg 300 km WLTP som et absolutt minstekrav og 500km som det meste jeg er villig til å betale ekstra for. Er det gratis så tar jeg gjerne i mot mer, men jeg betaler altså ikke et premium for å øke fra 500 og videre opp. Jeg skjønner det er forlokkende enkelt å sette opp en matrise for rekkevidde vs pris fordi det gjør valg-prosessen så enkel. Men bil er altså mye mer enn bare de to faktorene. Lag deg gjerne en liste over egenskaper du ønsker deg: Må ha, veldig kjekt å ha, middels kjekt å ha, litt kjekt å ha, unødvendig. Sammenlign de mest aktuelle bilene for deg på flere egenskaper enn bare pris og rekkevidde. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar bbios skrev (29 minutter siden): så en 17mod TMS helt ned til 249k Jeg hadde ikke rørt i den med ildtang. Hadde jeg hatt en sånn ville jeg sprettet sjampanjen om jeg fikk solgt den for den prisen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar bbios skrev (20 minutter siden): Takk for svar Vanskelig å ikke ha Tesla i tankene med tanke på pris og rekkevidde.. Vært skeptisk sjøl også etter all negative omtaler om tesla nå til dags.. Garanti er vel gull verdt.. veit svært lite om Tesla, så greit å forhøre seg litt. Så kanskje lurt å sjekke rundt etter 1-3 år gamle TM3?er det stor forskjell på 22-25 TM3? Litt skeptisk her å da, derfor greit å forhøre seg litt som skrevet ovenfor svært lite kunnskap om Tesla . så en 17mod TMS helt ned til 249k 22-23 TM3 er normalt "gamle" utgaven, men med stalks, og gjerne sensorer fremfor bare Tesla Vision. 24-modell og ut er gjerne den oppgraderte Highland, som har fått mye skryt for utseendet, langt mindre støy og at den er langt mindre "stump". Den kommer bare med TeslaVision, og har fått knapper på rattet for blinklys og vindusvisker-atferd, og "girvalg" som valg på skjermen eller i taket ved lysene istedet. Om du bør velge denne over "gammel" versjon, er veldig mye opp til om du er komfortabel med blinklys med knapper, spesielt i svinger og i rundkjøringer. Jeg har bare testet den nye, og synes knapper fungerte greit, men krever at man tenker over hvor de er ved forskjellig rattutslag, og dermed varierer hvilken hand og finger som er best egnet der og da. Men bilen er nydelig å kjøre, etter mitt syn! Siden du spør, synes jeg det er greit å gi et svar om det du faktisk spør om, og at man ikke blir "angrepet" om politisk standpunkt og alt annet enn det man spør om. Lenke til kommentar
bbios Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Simen1 skrev (13 minutter siden): Det var agnet jeg bet på i sin tid. I dag er heldigvis utvalget av biler med god rekkevidde mye større. En annen ting jeg lærte av erfaring under mitt TMS eierskap er at mine 460 km rekkevidde var mer enn nok for både de ~75% av min kjøringen som var daglig kjøring og de resterende langturene. Jeg var og er fortsatt glad i lange bilferier og kjørte min TMS gjennom 8 land og ~20 000 km utenfor hjemfylket i årene 2017-2019, når ladeinfrastrukturen var mindre moden enn nå. Poenget mitt er at rekkevidder over 4-500 km er noe oppskrytt. Det er få som egentlig har veldig god nytte av det. Prisen for f.eks 6-700 km er etter min mening ofte ikke verdt det. Da er det bedre å spare de pengene og bruke de til andre gøyale ting på bilferien. Jeg skal ikke si at INGEN har bruk for så lang rekkevidde, men med oppskrytt mener jeg bare at mange overvurderer nytten av så lang rekkevidde. Så om jeg skal gi noen anbefalinger angående pris vs rekkevidde så må det bli å ikke se seg blind på disse to faktorene. Det er mye annet som gjør en bil til en bil, kjøringen behagelig, praktisk og eierskapet godt. Personlig regner jeg 300 km WLTP som et absolutt minstekrav og 500km som det meste jeg er villig til å betale ekstra for. Er det gratis så tar jeg gjerne i mot mer, men jeg betaler altså ikke et premium for å øke fra 500 og videre opp. Jeg skjønner det er forlokkende enkelt å sette opp en matrise for rekkevidde vs pris fordi det gjør valg-prosessen så enkel. Men bil er altså mye mer enn bare de to faktorene. Lag deg gjerne en liste over egenskaper du ønsker deg: Må ha, veldig kjekt å ha, middels kjekt å ha, litt kjekt å ha, unødvendig. Sammenlign de mest aktuelle bilene for deg på flere egenskaper enn bare pris og rekkevidde. Igjen takk for utfyllende svar når det gjelder rekkevidde er vi nok veldig forskjellige.. Men igjen du har erfaring med det og ikke æ, Men 300km wltp er helt uaktuelt for min del selvom 80% av kjøring skjer lokalt. Lenke til kommentar
bbios Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Snowleopard skrev (8 minutter siden): 22-23 TM3 er normalt "gamle" utgaven, men med stalks, og gjerne sensorer fremfor bare Tesla Vision. 24-modell og ut er gjerne den oppgraderte Highland, som har fått mye skryt for utseendet, langt mindre støy og at den er langt mindre "stump". Den kommer bare med TeslaVision, og har fått knapper på rattet for blinklys og vindusvisker-atferd, og "girvalg" som valg på skjermen eller i taket ved lysene istedet. Om du bør velge denne over "gammel" versjon, er veldig mye opp til om du er komfortabel med blinklys med knapper, spesielt i svinger og i rundkjøringer. Jeg har bare testet den nye, og synes knapper fungerte greit, men krever at man tenker over hvor de er ved forskjellig rattutslag, og dermed varierer hvilken hand og finger som er best egnet der og da. Men bilen er nydelig å kjøre, etter mitt syn! Siden du spør, synes jeg det er greit å gi et svar om det du faktisk spør om, og at man ikke blir "angrepet" om politisk standpunkt og alt annet enn det man spør om. Takk for svar Politikk blir gjerne blandet inn alltid, vanskelig å komme unna det. Det med blinklys har æ fått med meg, men Tesla Vision kontra stalks og sensorer veit æ ikke noe. Sjekket litt pris på brukt 22 oppover , ikke så mye dyrere for nyere TM3 egt. Men mye uro rundt Tesla nå da .. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar bbios skrev (1 minutt siden): Takk for svar Politikk blir gjerne blandet inn alltid, vanskelig å komme unna det. Det med blinklys har æ fått med meg, men Tesla Vision kontra stalks og sensorer veit æ ikke noe. Sjekket litt pris på brukt 22 oppover , ikke så mye dyrere for nyere TM3 egt. Men mye uro rundt Tesla nå da .. nei, med rentekampanje og lignende, er det fort like billig eller billigere med nytt. Da får man dessuten full garanti, og slipper å overta en "mandagsbil". På den annen side kan jo selger ha brukt litt penger på foliering og/eller coating, som kan være vel verdt pengene om man er pirkete på lakk/utseende. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar 2 hours ago, bbios said: 17mod TMS helt ned til 249k Det er nok alt for mye. De billigste ligger fra 150 tusen og blir nok ikke solgt for noe i nærheten av det. Dette er avanserte biler og vil kreve sitt i vedlikehold når årene og kilometrene ruller på. Husk du får ny t3 for 350. En langt enklere bil, men går også lengre og lader kjappere, samt mindre sjanse for dyr påkost. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar (endret) 2 hours ago, Simen1 said: Jeg hadde ikke rørt i den med ildtang. Hadde jeg hatt en sånn ville jeg sprettet sjampanjen om jeg fikk solgt den for den prisen. Jo nyere modell jo bedre, men gammel Tesla S/X burde man holde seg unna ja. Iallefall de eldste med 85 batteri. 3/Y er mye bedre biler når det kommer til pålitelighet. Endret 28. februar av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå