Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

obygda skrev (1 time siden):

Faktisk vurderer jeg - i ren forbannelse - kjøpe Kina bil - tenker om noe svir ekstra mye så må det vel være det. Kjører i dag tysk bil - og har alltid holdt meg til tyske biler foruten en Kia sportage for en del år siden. Jeg har studert litt hvordan kinesiske produksjonsarbeidere hos ulike bilprodusenter har det og hvordan de blir behandlet i Kina - og jeg finner ingenting negativt med det. Det er ordnede forhold selv om de lever under det som pr. def kalles et diktatur.

Hvorfor velge diktator B, "for å straffe diktator A", når det finnes ikke-diktatoriske alternativer? Det høres nesten ut som å velge kolera fordi man ikke vil ha pest. Selv om det er et alternativ å holde seg frisk.

Kina er i høyeste grad et diktatur. Anbefaler deg å følge litt med på hva som skjer på den fronten og hva som har endret seg siden Xi Jinping kom til makta for 13 år siden. Kina som var på en ganske moderat linje fram til da, valgte han som på det tidspunktet var ganske moderat, men etter overtagelsen har landet dreid til økt fiendtlighet til vesten, samt bruken av både myk og harde imperialistiske tiltak. Særlig "soft diplomacy" avtalene i Afrika og hvilket tidsperspektiv Kina legger planer for. Vi i vesten, særlig USA, tenker så kortsiktig at vi ikke får med oss at maktbalansen skifter på lang sikt og hva det kan bety for sikkerhetsituasjonen om 50 år. Kina spiller nok det mest langsiktige spillet av alle de store maktene.

"Det er for sent å snyte seg når nesen er borte"

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (8 minutter siden):

https://elbilstatistikk.no

Du trenger ikke være flåsete

Bare for å følge på, Elbilstatistikk.no henter fra Vegvesenets registreringer, så kommer "fortløpende", dog med litt forsinkelser. Så man kan se utover dagen hvordan registreringsstatistikken endrer seg.

Bl.a. for Hyundai Kona så ble masse biler registrert slik at de tikket inn i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Bare for å følge på, Elbilstatistikk.no henter fra Vegvesenets registreringer, så kommer "fortløpende", dog med litt forsinkelser. Så man kan se utover dagen hvordan registreringsstatistikken endrer seg.

Bl.a. for Hyundai Kona så ble masse biler registrert slik at de tikket inn i løpet av natta.

Takk for innsikt og saklig svar :) 

Lenke til kommentar
obygda skrev (47 minutter siden):

Jeg har studert litt hvordan kinesiske produksjonsarbeidere hos ulike bilprodusenter har det og hvordan de blir behandlet i Kina - og jeg finner ingenting negativt med det. Det er ordnede forhold selv om de lever under det som pr. def kalles et diktatur.

Studert hvor egentlig? Det florerer av innkastere på internett, også i Norsk bilmedia. 

https://www.bbc.com/news/articles/c8xj9jp57r2o

https://www.hrw.org/report/2024/02/01/asleep-wheel/car-companies-complicity-forced-labor-china

https://www.foxbusiness.com/media/china-expert-talks-dark-side-chinese-ev-industry-spying-slave-labor-killing-u-s-auto-market

Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Nja, nå er det jo fakta at salget er kraftig ned over hele verden, samt at folk er mer negativ til både merkevaren og Tesla, så helt på bærtur er de ikke. Og det kan jo hende at den negative holdningen til Tesla kom alleeede i Oktober, når Musk rolle i team-Trump ble kjent. 
 

Ja det er kraftig ned.

Antall Tesla registrert i år er 1478 av 16757 elbiler. Markedsandel 8,8%

Samme periode i fjor, Tesla 2229 av 9161 elbiler. Markedsandel 24,3%

Antall fra elbilstatistikk.no

Så blir det artig😉 å se om dagens salg av gamle model Y faktisk er "høyt" nå av at folk tenker den kan passere som pre-nazi med et klistremerke, eller vil salget gå i taket når ny modell blir tilgjengelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Ja det er kraftig ned.

Antall Tesla registrert i år er 1478 av 16757 elbiler. Markedsandel 8,8%

Samme periode i fjor, Tesla 2229 av 9161 elbiler. Markedsandel 24,3%

Antall fra elbilstatistikk.no

Så blir det artig😉 å se om dagens salg av gamle model Y faktisk er "høyt" nå av at folk tenker den kan passere som pre-nazi med et klistremerke, eller vil salget gå i taket når ny modell blir tilgjengelig.

Ja det blir spennende. Tenker på at salget av russiske biler også har fått seg en knekk de siste åra i Norge. 

Lenke til kommentar
ozone skrev (13 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan min kjøring av en bil jeg har kjøpt og betalt, skal kunne føre til at russerne står i hagen min...

Du må forklare oss hvordan resonnerer her!

Burde ikke være nødvendig, men Teslas frontfigur har kjøpt seg inn i en regjering som er i ferd med å bryte ned en 80år gammel allianse mellom Europa og USA, samt å gi Russland muligheten til å bygge opp igjen sin forsvarsindustri betydelig raskere enn selv de mest entusiastiske russerene kunne håpe på. Det meste av vestlig etteretning tror at dette vil gi Russland påskudd til å fortsette sinn agressjon mot nye europeiske demokratier allerede i løpet av de neste 5-10 årene

  • Liker 7
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Burde ikke være nødvendig, men Teslas frontfigur har kjøpt seg inn i en regjering som er i ferd med å bryte ned en 80år gammel allianse mellom Europa og USA, samt å gi Russland muligheten til å bygge opp igjen sin forsvarsindustri betydelig raskere enn selv de mest entusiastiske russerene kunne håpe på. Det meste av vestlig etteretning tror at dette vil gi Russland påskudd til å fortsette sinn agressjon mot nye europeiske demokratier allerede i løpet av de neste 5-10 årene

Dessuten har vel MUSK/TRUMP duoen ved å true sine naboland gjort det legitimt for Russland å gjøre det samme. Kan USA overta Grønland kan vel Russland av like gode grunner ta Norge?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Crowly skrev (36 minutter siden):

Litt mer info om Kia EV4, ser ut til å være EV3 i en annen form

https://www.kia.com/eu/new-cars/ev4-premiere/

2 andre former... 😉

Den kommer jo både som "sedan" med bakluke og som en "hothatch"/MiniSUV. Bli interessant å se trioen av EV3, EV4 "hothatch" og EV5 side ved side. Hvor stor forskjell er det mellom de?

Tipper både drivlinje og infotainment/skjerm-del er temmelig identiske, så det går vel mer i form (eksteriørmessig) og noen andre interiørdetaljer.

Mer interessant, hvordan legger de seg prismessig i forskjell til hverandre, spesielt med tanke på at de vel alle bør være billigere enn EV6 og ikke alt for nært i pris med hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snowleopard said:

2 andre former... 😉

Den kommer jo både som "sedan" med bakluke og som en "hothatch"/MiniSUV. Bli interessant å se trioen av EV3, EV4 "hothatch" og EV5 side ved side. Hvor stor forskjell er det mellom de?

Tipper både drivlinje og infotainment/skjerm-del er temmelig identiske, så det går vel mer i form (eksteriørmessig) og noen andre interiørdetaljer.

Mer interessant, hvordan legger de seg prismessig i forskjell til hverandre, spesielt med tanke på at de vel alle bør være billigere enn EV6 og ikke alt for nært i pris med hverandre.

ev5 har jo fordelen av at det er 800 volt men ja ellers er vel ganske likt, tror kia har litt for mange modeller, ev 4 burde strangt tatt bare vært en sedan/fastback og ikke 2 modeller. De er ihvertfall ganske selvforklarende i motsetning til polestar hvor 3 er større enn 4 og kommende 7 er mindre enn 3 :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (14 minutter siden):

ev5 har jo fordelen av at det er 800 volt men ja ellers er vel ganske likt, tror kia har litt for mange modeller, ev 4 burde strangt tatt bare vært en sedan/fastback og ikke 2 modeller. De er ihvertfall ganske selvforklarende i motsetning til polestar hvor 3 er større enn 4 og kommende 7 er mindre enn 3 :p 

Men så vet vi jo og at før 7 kommer, så kommer 5 og 6 ut. De har jo valgt å nummerere etter når modellene lanseres, ikke etter størrelse eller klasse!

Ser jo og at både Audi, BMW og andre har rotet det til med det som skulle være et godt mønster. Men så kommer det av og til en modell inn, som ikke passer i mønsteret, så har vi plutselig rot...

Kia skal vel komme med enda flere! Både EV1 og EV2 skal jo lanseres "snart", så KIA sitt største problem, i Norge, er at det meste samles i praksis innenfor biler til 400-600 K, hvor bare EV9 og noen utstyrsvarianter går over. Og hvorfor velge en liten EV3 om en EV5 eller EV6 koster nesten det samme.

KIA Norge må seriøst sørge for større prisforskjell på modellene, og det betyr først og fremst at de må kutte i prisene, fremfor å legge på...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 timer siden):

Neida, de ligger da godt foran Nissan :)

Statistikk er gøy

Nissan har vel kanskje startet konkurssalget :) Lurer på hvem som kjøper de opp, nå som Honda ikke ville.

Screenshot 2025-02-26 at 13.16.17.png

Kommer du med alternative fakta? :hmm: Eller har du kanskje en ny og bedre statistikk for i dag? Eller nei forresten - du trenger ikke å svare på det for på elbilstatistikk ligger visst Y bak med enda flere biler enn hos OFV i dag. Statistikk er gøy.

Her er de offisielle tallene per i dag som isåfall skulle vist det samme som din statistikk viste i går. Jeg velger å tro på de offentlige registrene dag for dag fremfor et snapshot fra en tredjepart som tar med andre tall.

image.png.f956227cc8aa7b593a60127fd03511e0.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (26 minutter siden):

Kommer du med alternative fakta? :hmm: Eller har du kanskje en ny og bedre statistikk for i dag? Eller nei forresten - du trenger ikke å svare på det for på elbilstatistikk ligger visst Y bak med enda flere biler enn hos OFV i dag. Statistikk er gøy.

Her er de offisielle tallene per i dag som isåfall skulle vist det samme som din statistikk viste i går. Jeg velger å tro på de offentlige registrene dag for dag fremfor et snapshot fra en tredjepart som tar med andre tall.

Som jeg skrev i går, elbilstatistikk viser et øyeblikksbilde, så statistikk tatt ut f.eks. kl. 12 i går, vil ikke nødvendigvis være det samme som da kommer frem når du får tall som viser frem til og med kl 24.

Så er og spørsmålet om OFV-tallene du viser til, om de skiller ut fra tallene sine, biler som er parallell-importert. Det mener jeg at elbilstatistikk faktisk gjør, så der har du to ting som gjør at tallene kan avvike.

Nå viser elbilstatistikk til 537 stk Nissan Ariya hittil i februar, inkludert 7 registrert i dag, mens TMY viser 508, hvorav en er registrert i dag. Altså er tallene identiske for TMY, mens det er 17 mindre for Nissan Ariya. Samtidig viser Elbilstatistikk a det er importert 19 Ariya, og 960 TMY.

Om de 17 i differanse er innbakt i differansen fra OFV, og 2 av de er fra tidligere i år eller fra i fjor, vet jeg ikke og kan ikke se, da den viser totalt for bilmodellen, men ikke trukket vekk biler registrert i tidligere perioder.

TMY har temmelig garantert endel som er importert fra tidligere år, spesielt har den vært populær å hente fra Sverige. Men der har det nok stoppet nesten helt opp pga at besparelsen mangler etter at Sverige kuttet i elbilsubsidiene.

Jeg betviler absolutt ikke dine tall, men dette var mer ment som en forklaring på hvor avvikene kan komme fra, siden de også er hentet fra offisielle kilder (Statens Vegvesen via API-uttrekk).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (51 minutter siden):

Som jeg skrev i går, elbilstatistikk viser et øyeblikksbilde, så statistikk tatt ut f.eks. kl. 12 i går, vil ikke nødvendigvis være det samme som da kommer frem når du får tall som viser frem til og med kl 24.

Så er og spørsmålet om OFV-tallene du viser til, om de skiller ut fra tallene sine, biler som er parallell-importert. Det mener jeg at elbilstatistikk faktisk gjør, så der har du to ting som gjør at tallene kan avvike.

Nå viser elbilstatistikk til 537 stk Nissan Ariya hittil i februar, inkludert 7 registrert i dag, mens TMY viser 508, hvorav en er registrert i dag. Altså er tallene identiske for TMY, mens det er 17 mindre for Nissan Ariya. Samtidig viser Elbilstatistikk a det er importert 19 Ariya, og 960 TMY.

Om de 17 i differanse er innbakt i differansen fra OFV, og 2 av de er fra tidligere i år eller fra i fjor, vet jeg ikke og kan ikke se, da den viser totalt for bilmodellen, men ikke trukket vekk biler registrert i tidligere perioder.

TMY har temmelig garantert endel som er importert fra tidligere år, spesielt har den vært populær å hente fra Sverige. Men der har det nok stoppet nesten helt opp pga at besparelsen mangler etter at Sverige kuttet i elbilsubsidiene.

Jeg betviler absolutt ikke dine tall, men dette var mer ment som en forklaring på hvor avvikene kan komme fra, siden de også er hentet fra offisielle kilder (Statens Vegvesen via API-uttrekk).

Forhørte meg internt litt mer om elbilstatistikk - vi pleier ikke å bruke denne siden i bilbransjen av en grunn og dette forklarer  jo også unøyaktigheten:

The numbers I display is all time numbers for all eletric cars registered in Norway and inlcudes wrecked and exported cars (5564) as well as cars that have temporary removed their license plates (15657).
The official numbers from OFV (government organization) is not always the same as my numbers. That is because I include imported cars (cars not imported by the main distributor) and electric busses etc.
Numbers are updated approximately every 15 minutes and total stats (bar chart etc.) every hour.
There is a cleanup procedure every 24 hours that recalculates all charts, tables and historic data.

 

Leggern dau der for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (14 minutter siden):

Forhørte meg internt litt mer om elbilstatistikk - vi pleier ikke å bruke denne siden i bilbransjen av en grunn og dette forklarer  jo også unøyaktigheten:

The numbers I display is all time numbers for all eletric cars registered in Norway and inlcudes wrecked and exported cars (5564) as well as cars that have temporary removed their license plates (15657).
The official numbers from OFV (government organization) is not always the same as my numbers. That is because I include imported cars (cars not imported by the main distributor) and electric busses etc.
Numbers are updated approximately every 15 minutes and total stats (bar chart etc.) every hour.
There is a cleanup procedure every 24 hours that recalculates all charts, tables and historic data.

 

Leggern dau der for min del.

Ja, problemet med å bruke OFV, er at man må ha abb. for å få noe særlig mere ut av det enn helt grove tall. Tipper det er såpass dyrt, at private neppe tar seg råd til dette.

For oss som ikke er i bransjen eller andre bransjer som må ha tilgang til offisielle statistikker i det daglige, men bare vanlige brukere med interesse, så er den en fin tilgang til info som vi ellers ikke ville fått tak i. Men perfekt er den selvsagt ikke.

Så, har man tilgang til offisiell statistikk, så er det nok mer korrekte data der, og jeg ser derfor at man heller velger den. Men for time til time f.eks. så vet jeg ikke om OFV gir slike tall, og da er Elbilstatistikk et helt greit hjelpemiddel.

Men uansett, den infoen du kommer med her, forklarer og hvorfor tallene ikke alltids stemmer overens, også når man skal summere opp månedstallene, kvartalstallene og det årlige salget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...