Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (5 timer siden):

Registreringsdato. OFV skriv alltid “registrert”, ikkje “solgt”. Om ein bil var bestilt eit år før registreringsdatoen eller dagen før veit me ikkje. Kun kor mange som vart registrert.

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-januar-2025

Dersom det kun er registrerte biler som ligger i statestikken, må jo Teslas salgfall over hele verden i januar kun skyldes Model Y facelift? Selv om Musk har vært ytre høyre facist i åresvis, så var det jo ingen som fikk det med seg før 20.jan og da var det bare 11. dager igjen av måneden. At sviktende salg de dagene kan slå negativt ut på registreringer allerede i januar høres litt utrolig ut. Det samme kan vel sies om hevdede salgsutvikling i februar. Med tanke på tiden det tar i snitt fra salg til registrering, så bør vi vel vente til mars før vi kan si noe om hvordan Musks nye regjering påvirker salget?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke folk er så idealistiske som hypen e så skråsikker på.
De aller fleste gir blaffen i Musk (som jo ikke lager bilene på noen måte), og kjøper bil etter lommeboken og hvor bra bil de får!
Og at Model 3 og Y er ekstremt mye bil for pengene, og konkurrerer helt i toppen, er det vel ingen som betviler?

Jeg kommer til å kjøre min(e) Tesla så lenge de holder det nivået de har nå. Spesielt den ekstremt detaljerte softwaren.

Og bare så det er sagt, så gir jeg blaffen i Musk. Går han dunken er det greit for meg, blir han president er det ikke greit for meg, men jævlig lite jeg kan gjøre noe med. Så jeg kommer til å fortsette å kjøre Teslaen min. Uten noen som helst skam.

Nei, skammen kommer ikke før russerene står i hagen din, tenker jeg. Nordmenn er seg selv nærmest.

• Liker 7
Lenke til kommentar
8 hours ago, AL123 said:

Dersom det kun er registrerte biler som ligger i statestikken, må jo Teslas salgfall over hele verden i januar kun skyldes Model Y facelift? Selv om Musk har vært ytre høyre facist i åresvis, så var det jo ingen som fikk det med seg før 20.jan og da var det bare 11. dager igjen av måneden. At sviktende salg de dagene kan slå negativt ut på registreringer allerede i januar høres litt utrolig ut. Det samme kan vel sies om hevdede salgsutvikling i februar. Med tanke på tiden det tar i snitt fra salg til registrering, så bør vi vel vente til mars før vi kan si noe om hvordan Musks nye regjering påvirker salget?

Spot on!

Allikevel så hiver store redaktørstyrte medier seg på, siste jeg så var TV2 her i Norge. Elbilsalget opp! Tesla salget ned!

Flaks dette gjelder noe så lite viktig som bilsalg, tenk om omtale av viktige politiske saker ble manipulert på denne måten? 
🙄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Ja tenk litt over den biten der. Ganske betenkelig.

Nja, nå er det jo fakta at salget er kraftig ned over hele verden, samt at folk er mer negativ til både merkevaren og Tesla, så helt på bærtur er de ikke. Og det kan jo hende at den negative holdningen til Tesla kom alleeede i Oktober, når Musk rolle i team-Trump ble kjent. 

Dessuten hørte vi lite pressekritikk de siste 12 årene når pressen overgikk hverandre i positive løgner og overdrivelser om Tesla.

• Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, AL123 said:

Nja, nå er det jo fakta at salget er kraftig ned over hele verden, samt at folk er mer negativ til både merkevaren og Tesla, så helt på bærtur er de ikke. Og det kan jo hende at den negative holdningen til Tesla kom alleeede i Oktober, når Musk rolle i team-Trump ble kjent. 

Dessuten hørte vi lite pressekritikk de siste 12 årene når pressen overgikk hverandre i positive løgner og overdrivelser om Tesla.

Det er den totale sammenblandingen av salg og registreringer som er feil her.

Og legg til at alle fabrikanter som selger fossilbiler har bøter i milliardklassen som insentiv til å flytte så mange registreringer som mulig til etter nyttår.

Dette vet jo journalisten i TV2, eller hvis ikke, så burde de miste jobben. Men de må klare klikkmålet sitt for dagen. 

Når jeg søkte etter artikkelen hos TV2 nå for å referere til den, så var den nå tatt bort, så noen har kanskje gjort jobben sin som journalist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en bunch av petrol heads på Facebook vennelisten min, og denne saken har de nå slått stort opp, og sier HAH! Elbiler er ikke noe mer miljøvennlig enn diesel!

Jeg blir så vanvittig lei misinformasjon, og at det sitter avdelinger med kommunikasjonsmennesker i alt fra Universitetet i Southampton til hvordan de skal få mer oppmerksomhet til folk i The Guardian og Daily Mail som sitter og vet de skriver piss, bare for å få klikk.

Her er eksempel på sakene som blir skrevet:

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-14394415/electric-car-BRAKES-emissions-toxic.html
https://www.theguardian.com/environment/2025/feb/14/brake-pad-dust-toxic-exhaust-emissions

Screenshot2025-02-26at09_41_54.thumb.png.67fca6b505227f0c2a021ab9e5542e09.png

Screenshot2025-02-26at09_39_31.thumb.png.231893ae26a50d5d35e73111039bb0a7.png

Her er forskningsrapporten:

https://www.southampton.ac.uk/news/2025/02/brake-pad-emissions.page

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Nei, skammen kommer ikke før russerene står i hagen din, tenker jeg. Nordmenn er seg selv nærmest.

Jeg forstår ikke hvordan min kjøring av en bil jeg har kjøpt og betalt, skal kunne føre til at russerne står i hagen min...

Du må forklare oss hvordan resonnerer her!

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (45 minutter siden):

Jeg har en bunch av petrol heads på Facebook vennelisten min, og denne saken har de nå slått stort opp, og sier HAH! Elbiler er ikke noe mer miljøvennlig enn diesel!

Jeg blir så vanvittig lei misinformasjon, og at det sitter avdelinger med kommunikasjonsmennesker i alt fra Universitetet i Southampton til hvordan de skal få mer oppmerksomhet til folk i The Guardian og Daily Mail som sitter og vet de skriver piss, bare for å få klikk.

Her er eksempel på sakene som blir skrevet:

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-14394415/electric-car-BRAKES-emissions-toxic.html
https://www.theguardian.com/environment/2025/feb/14/brake-pad-dust-toxic-exhaust-emissions

Screenshot2025-02-26at09_41_54.thumb.png.67fca6b505227f0c2a021ab9e5542e09.png

Screenshot2025-02-26at09_39_31.thumb.png.231893ae26a50d5d35e73111039bb0a7.png

Her er forskningsrapporten:

https://www.southampton.ac.uk/news/2025/02/brake-pad-emissions.page

Dette er dyptpløyende materie......

Batteridrevne bremser er jo helt klart verstingene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

Du har nok rett i at mange ikke fikk det med seg før i Januar, men når jeg skulle ha min første elbil for et år siden så vurderte jeg ikke Tesla pga. situasjonen i Sverige - og fordi Musk allerede da var en kødd. Det siste kom ganske klart fram når han kjøpte Twitter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Johnny™ skrev (33 minutter siden):

Du har nok rett i at mange ikke fikk det med seg før i Januar, men når jeg skulle ha min første elbil for et år siden så vurderte jeg ikke Tesla pga. situasjonen i Sverige - og fordi Musk allerede da var en kødd. Det siste kom ganske klart fram når han kjøpte Twitter.

Samme her - jeg kuttet Tesla når Elon kallte redningsmannen i dette grottedramaet en pedo fordi redningsmannen mente løsningen til Elon var helt uegnet med tanke på forholdene i grotten. Frem til da var jeg ganske positiv - men så snudde det der og da - og siden har jeg fått med meg måten han driver forretning på - måten ansatte behandles - hans kamp mot fagforeninger, at han kaster datteren under bussen (hvem gjør noe slikt?) - måten han har manipulert aksjekurser på - og så toppet det seg med støtte til Trump med påfølgende nazi hilsen og måten han og småguttene hans har kastet ut offentlige ansatte på i USA. Mannen er regelrett ond og helt uten empati og følelser for andre menneskers ve og vel. Slike mennesker fortjener ikke mine penger - så enkelt er det.

Faktisk vurderer jeg - i ren forbannelse - kjøpe Kina bil - tenker om noe svir ekstra mye så må det vel være det. Kjører i dag tysk bil - og har alltid holdt meg til tyske biler foruten en Kia sportage for en del år siden. Jeg har studert litt hvordan kinesiske produksjonsarbeidere hos ulike bilprodusenter har det og hvordan de blir behandlet i Kina - og jeg finner ingenting negativt med det. Det er ordnede forhold selv om de lever under det som pr. def kalles et diktatur.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Zeph skrev (19 timer siden):

Ein god avtale så lenge du kan unngå den høge renta etter tre år, men den slags tilbod er stort sett teikn på for få solgte bilar. Med sitt veldig snevre elbiltilbod og problemene med bZ4X må dei gjere tiltak for å få solgt meir. Urban Cruiser kan hjelpe på. Dei bør ha lært masse av bZ4X og luka ut på den, men det er ein ganske liten bil. Ein oppdatert bZ4X hadde nok fått fart på ting.

Eg vurderer faktisk ein bZ4X, men det måtte blitt brukt. Ny er alt for dyr for det du får, men den hadde eit verditap på 32% første året iht. Dagbladet, så det hjelper på.

Vurderer det samme. Ser at det ligger 2023 modeller til 430K på finn. Det er 100K verditap på to år. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 timer siden):

Får håpe for Tesla sin del at det ikke står tusenvis der.

Model Y er tilbake på registreringstoppen nå februar ser jeg. Så går nok bra

Bak Nissan i februar og bak volkswagen og toyota i 2025 da. Så ikke heeeelt på toppen. Men nice try i guess.. 🤷‍♂️

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Bak Nissan i februar og bak volkswagen og toyota i 2025 da

Neida, de ligger da godt foran Nissan :)

Statistikk er gøy

Nissan har vel kanskje startet konkurssalget :) Lurer på hvem som kjøper de opp, nå som Honda ikke ville.

Screenshot 2025-02-26 at 13.16.17.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...