PanserJohan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Vurderer et elbilbytte iløpet av året, og har satt meg opp et lite uhøytidelig xcel-ark med mulige kandidater. Har snevret inn søket til en topp 3 liste: Kia EV6 - 569.000kr i min konfig Enyaq - 515.000kr i min konfig BYD sealion stasjonsvogn - 543.000kr i min konfig Trodde før jeg satte meg ned med dette, at TMY var selvskreven, men den kommer ut på 578.000kr. Er ikke det i overkant? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 6 minutes ago, PanserJohan said: Vurderer et elbilbytte iløpet av året, og har satt meg opp et lite uhøytidelig xcel-ark med mulige kandidater. Har snevret inn søket til en topp 3 liste: Kia EV6 - 569.000kr i min konfig Enyaq - 515.000kr i min konfig BYD sealion stasjonsvogn - 543.000kr i min konfig Trodde før jeg satte meg ned med dette, at TMY var selvskreven, men den kommer ut på 578.000kr. Er ikke det i overkant? Jo, tipper at Y blir satt ned 30k til om ikke så lenge. Spent på 1000km testen av BYD Sealion 7, kommer vel straks, TeslaBjørn låner den nå. Etter å ha sett hvordan endel av de andre BYD'ene har oppført seg på langtur, så har det BYD meg litt i mot. Den Enyaqen var billig. Er det med 4 hjulstrekk? Endret 5 timer siden av bzzlink 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden bzzlink skrev (1 minutt siden): ...så har det BYD meg litt i mot. Hehehe! Datt wåss ey gudd wending! 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Y har ikke akkurat økt i salgstall i februar heller, og i Drammen bilhavn begynner Tesla å bli et problem. Er nok mange som velger noe annet så Tesla kommer til å redusere prisene ytterligere for å bli kvitt biler mange ikke vil ha lenger. Hadde sittet på gjerdet dersom man absolutt MÅ ha en Tesla. Hadde jeg måttet ta et valg nå hadde jeg sett på Skodaen eller KIA'en Endret 5 timer siden av Auto Asmodeus 2 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Skulle virkelig ønske Toyota fikk til den BZ4X. Har sett en del youtube videoer, og lest mange tester inkludert etter de kjørte en oppdatering for å fikse masse trøbbel. Men det virker ikke som de får til rekkevidden de lover, og et rimelig elendig ladetempo. Det hadde vært så enkelt dersom Toyota hadde naila det. Godt rykte på service, godt forhandlernettverk, gode skussmål hva kvalitet angår. @Toyota: Kan dere fikse den BZ4X`n? Hadde gjort livet mitt enklere Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Auto Asmodeus skrev (3 minutter siden): Y har ikke akkurat økt i salgstall i februar heller, og i Drammen bilhavn begynner Tesla å bli et problem. Er nok mange som velger noe annet så Tesla kommer til å redusere prisene ytterligere for å bli kvitt biler mange ikke vil ha lenger. Hadde sittet på gjerdet dersom man absolutt MÅ ha en Tesla. Tja, 56 registrert i går, sp virker nå som om det øker på nå! Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 4 minutes ago, Auto Asmodeus said: og i Drammen bilhavn begynner Tesla å bli et problem. Interessant, er det kommet noen oppdaterte bilder derfra? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) bzzlink skrev (12 minutter siden): Etter å ha sett hvordan endel av de andre BYD'ene har oppført seg på langtur, så har det BYD meg litt i mot. Å støtte Kina er omtrent like ille som å støtte Russland eller DOGE-Musk. Når jeg ser en BYD, kunne jeg SPYDD. Endret 5 timer siden av Simen1 3 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden bzzlink skrev (3 minutter siden): Interessant, er det kommet noen oppdaterte bilder derfra? Hvis du vil ha bilder så er det vel bare å se på webcamet der?? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 7 minutes ago, PanserJohan said: Skulle virkelig ønske Toyota fikk til den BZ4X. Har sett en del youtube videoer, og lest mange tester inkludert etter de kjørte en oppdatering for å fikse masse trøbbel. Men det virker ikke som de får til rekkevidden de lover, og et rimelig elendig ladetempo. Det hadde vært så enkelt dersom Toyota hadde naila det. Godt rykte på service, godt forhandlernettverk, gode skussmål hva kvalitet angår. @Toyota: Kan dere fikse den BZ4X`n? Hadde gjort livet mitt enklere Det er litt merkelig, nesten så man kan mistenke de for å med vilje ha en dårlig elbil for å selge mer hydrogen Toyota har jo drevet bilfabrikker sammen med FAW/Honqi og GAC/Aion i 20 år. Så de kunne jo ha laget en moderne elbil hvis de ville skulle man tro. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Snowleopard skrev (12 minutter siden): Tja, 56 registrert i går, sp virker nå som om det øker på nå! Bra for dem - Tesla og Hyundai er de enste merkene med nedgang i et sterkt økende marked. Spesielt Tesla har bare to virkemidler i kurven nå: Pris, og troen på at alle kundene deres virkelig har ventet på ny Y slik det påstås fra teslas løpegutter her inne. Jeg selv tror at altfor mange ikke vil assosieres med Musk og bilmerket hans slik at de velger andre modeller som har blitt mye mer konkurransedyktige. Endret 5 timer siden av Auto Asmodeus 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 6 minutes ago, Auto Asmodeus said: Hvis du vil ha bilder så er det vel bare å se på webcamet der?? Kult takk. Ser ut som det står 3-6 ukers salg der ja. Det er mer enn det pleier å være? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 3 minutes ago, Auto Asmodeus said: Bra for dem - Tesla og Hyundai er de enste merkene med nedgang i et sterkt økende marked. Spesielt Tesla har bare to virkemidler i kurven nå: Pris, og troen på at alle kundene deres virkelig har ventet på ny Y slik det påstås fra teslas løpegutter her inne. Jeg selv tror at altfor mange ikke vil assosieres med Musk og bilmerket hans slik at de velger andre modeller som har blitt mye mer konkurransedyktige. Det er vel litt vanskelig å vite om markedet øker? Toyota innrømmet jo at de hadde "gått tom" for biler ifjor. Min tolkning: Fordi de ville at det skulle telle mot de strengere utslippskvotene i år. Kan anta at de andre har tatt lignende grep. Så registreringstallene i 1. kvartal er oppblåste Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) bzzlink skrev (16 minutter siden): Kult takk. Ser ut som det står 3-6 ukers salg der ja. Det er mer enn det pleier å være? Ja. Bilene har langt lengre omsetningstid. Samtidig er de andre merkene som importerer biler i Drammen svært offensive, så de har også en økning med biler inn. Dette skaper lagersituasjoner på grensen til fullt. Nå har Drammen Bilhavn alternative plasser, deriblant på Røyken, men det skaper også logistikkissues da bilene må flyttes dit med alt arbeidet det krever. Strategiske Toyotaregistreringer har skjedd før. Jeg tror også at starten på dette året er litt annerledes, men mange bilimportører har troen på 135.000 personbiler i år. Med nesten 16.000 biler til nå, så er det mange som må brette opp ermene.. men det sier sitt når de ansatte i Drammen sukker når de hører at det kommer enda flere Y'er med neste båt. Endret 5 timer siden av Auto Asmodeus 1 Lenke til kommentar
stue Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jeg tror det er ganske skamfult å bli sett i den nye Model Y, ihvertfall hvis Musk fortsatt er en del av selskapet. De som kjører gammel Model Y er jo unnskyldt. Da har man bevisst bestilt en bil etter all en dramatikken som har skjedd i det siste. Det tar seg ikke helt bra ut å kjøre rundt i noe som ihvertfall pr nå assosieres med nazisme. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden stue skrev (9 minutter siden): Jeg tror det er ganske skamfult å bli sett i den nye Model Y, ihvertfall hvis Musk fortsatt er en del av selskapet. De som kjører gammel Model Y er jo unnskyldt. Da har man bevisst bestilt en bil etter all en dramatikken som har skjedd i det siste. Det tar seg ikke helt bra ut å kjøre rundt i noe som ihvertfall pr nå assosieres med nazisme. Nå har vi en egen tråd for Tesla her, hvor haterne og dobbelmoralistene får boltre seg fritt. Vær så snill og ikke ødelegg Elbil-tråden også med dette. 2 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Simen1 skrev (1 time siden): Å støtte Kina er omtrent like ille som å støtte Russland eller DOGE-Musk. Når jeg ser en BYD, kunne jeg SPYDD. Å støtte Kina er jo også et ballespark til Tesla og Elon Musk...mange måter å se dette på. Men USA er for meg den største fienden der ute nå. Jeg er mer nøytral/svak negativ i forhold til Kina, men veldig negativ til USA - spesielt til produsenter som viser støtte til Trump. Akkurat nå er det Tesla mhp biler og Apple gjennom sin siste store investering i USA som logrer med halen til Trump. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Auto Asmodeus skrev (1 time siden): Bra for dem - Tesla og Hyundai er de enste merkene med nedgang i et sterkt økende marked. Spesielt Tesla har bare to virkemidler i kurven nå: Pris, og troen på at alle kundene deres virkelig har ventet på ny Y slik det påstås fra teslas løpegutter her inne. Jeg selv tror at altfor mange ikke vil assosieres med Musk og bilmerket hans slik at de velger andre modeller som har blitt mye mer konkurransedyktige. Det KAN jo være at Tesla har en nedgang som er større enn bare en midlertidig dipp, men det er da svært sannsynlig at det ikke bare er Toyota som har holdt igjen biler for å få de registrert i 2025 istedet for 2024. Det synes som ganske tydelig i statistikkene, og er vel og noe alle analytikerne har forventet. For Tesla sin del, hadde de umormalt mye utleveringer i januar 2024 i forhold til hva de normalt sett har brukt å ha, som vist i statistikk tidligere i tråden. Legg og på at "alle" har forventet og ventet på Juniper-versjonen, så er det ikke vanskelig å se at mange ikke vil kjøpe nå og så sitte med "gammel" Tesla om bare noen få måneder. Godt mulig får de et heller labert Q1 selv om det nå tar seg litt opp. Tenker vi må se både Q2 og Q3 før man kan konkludere med noen større dipp utenom Juniper-forventningen. En viss effekt har nok "Tesla-skam" og protest mot EM/Trump som påvirker salget, men kanskje er det knapt merkbart når man får sett året under et. Se bare hvordan Tesla-salget er i Sverige. Tross alle sympati-streikene, leverer de temmelig godt der borte, og det er ekstra stor etterspørsel nå i Sverige etter brukte Teslaer. Mener det var lagt inn link til artikkel på det tidligere i tråden her. Om ikke, er det ikke vanskelig å finne! bzzlink skrev (57 minutter siden): Det er vel litt vanskelig å vite om markedet øker? Toyota innrømmet jo at de hadde "gått tom" for biler ifjor. Min tolkning: Fordi de ville at det skulle telle mot de strengere utslippskvotene i år. Kan anta at de andre har tatt lignende grep. Så registreringstallene i 1. kvartal er oppblåste Ja, er temmelig garantert at dette gjelder for alle de som selger mye ice-biler og hybrider. Selv analytikerne sier jo dette, og forventet dette i fjør og! 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Simen1 skrev (1 time siden): Å støtte Kina er omtrent like ille som å støtte Russland eller DOGE-Musk. Når jeg ser en BYD, kunne jeg SPYDD. De ble nylig tatt for slaveridrift på et av produksjonsstedene sine. Brasil mener jeg det var. Lurer på om Teslabjørn nevner det (neida, det lurer jeg ikke på) Endret 3 timer siden av DrAlban3000 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden PanserJohan skrev (1 time siden): Vurderer et elbilbytte iløpet av året, og har satt meg opp et lite uhøytidelig xcel-ark med mulige kandidater. Har snevret inn søket til en topp 3 liste: Kia EV6 - 569.000kr i min konfig Enyaq - 515.000kr i min konfig BYD sealion stasjonsvogn - 543.000kr i min konfig Trodde før jeg satte meg ned med dette, at TMY var selvskreven, men den kommer ut på 578.000kr. Er ikke det i overkant? Det bunner ned i at du velger bort en del utstyr i dine konfiger. Elektriske forseter, oppvarmet ratt, ventilerte seter er standard på MY, men må følge i en pakke på 52 tusen i Enyaq eksempelvis. 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå