Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Trestein said:

Til min bil koster en motor ny ca 130 000kr. Men høggerne selger for 25-30 000kr. Så er det ikke alt for komplisert å bytte så kan man vurdere å bare bytte selv om den ryker.

Det er vel også litt ulik praksis hos ulike merker? Noen har kodet så man ikke kan bruke donor-deler. En god taktikk når man ønsker å selge flest mulige biler, men trist for forbruker og ikke minst lite miljøvennlig. Tidligere lå gjennomsnitt levealder på biler i Norge over 15år, men nå ser det ut til at det kommer til å synke. En bil bør vel vare i 10år minst? Rart ikke det har kommet noen eu regel om det? De fikk jo standarisert kablene til mobiltelefoner. Toyota er nok mest aktuelt for meg, men jeg synes ikke de lager spesielt attraktive elbiler. Fine biler, men litt stusselig rekkevidde i forhold til de beste. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, Zeph said:

Har ikke den der i min avtale. Er kun nevnt ved maskinskade at egenandel er som ved kasko. Og egenandel ved kasko er 2000kr slik jeg tolket avtalen min.

Er heller ikke en egen maskinskade del som den du linket til, men en del av "elbil-extra" pakken.

Godt mulig det er feil eller at det er noe jeg ikke forstår dog. Har forøvrig forsikring gjennom forbund og ikke direkte hos Tryg.

Uansett mye rabatt å hente om man kjører bil hvor motor kan finne på å havarere

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Har ikke den der i min avtale. Er kun nevnt ved maskinskade at egenandel er som ved kasko. Og egenandel ved kasko er 2000kr slik jeg tolket avtalen min.

Er heller ikke en egen maskinskade del som den du linket til, men en del av "elbil-extra" pakken.

Godt mulig det er feil eller at det er noe jeg ikke forstår dog. Har forøvrig forsikring gjennom forbund og ikke direkte hos Tryg.

Jeg har også nylig gått over til forsikring gjennom forbund (LO favør) på min elbil. Forsikringsvilkårene er de samme , man har bare en bedre pris. Får også pluss/super ute tillegg i prisen og 1000 kr mindre "ordinær" egenandel.

Nekter å tro du har maskinskadedekning til 2000 egenandel i 10 år og frem til 250000km.

Kanskje du ikke har maskinskade forsikring.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Legg ut skjermskot frå forsikringsvilkåra. Enten har du ein god pris på den delen, eller så har du misforstått noko i teksten.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (34 minutter siden):

Legg ut skjermskot frå forsikringsvilkåra. Enten har du ein god pris på den delen, eller så har du misforstått noko i teksten.

Jeg har akkurat prøvd tryg med bankID og reg.nummer på nett. Velger Extra forsikringen.  Velger jeg Obos får jeg maskinskade som valgfri tilleggsdekning. Det settes standard egenmelding på 8000. Velger jeg akademiker eller bibliotekar som medlem forbund får jeg ikke opp valg om maskinskade og kan ikke legge det til.
Vilkårene ved egenandel maskinskade er generelle og samme som du la ved tidligere.

Konklusjon er at complexity enten a) har ikke maskinskade eller b) har misforstått noe. 

Forsikringene ble priset fra 26000 - 28000 i året for 16000km og 75% bonus og fører over 23. Mere enn det dobbelte av det jeg har idag 🤷‍♂️

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (12 timer siden):

Burde kanskje vært laget en egen tråd rundt forsikringer på elbiler? Ser det er mange ulike versjoner av dekninger på superforsikringer med maskinskade. Min dekker inntil 15år, men bare 200K km. Og der forandrer ikke egenandelen seg, men dekningsgraden synker med år og/eller kilometer. På gamle biler hadde man full kasko frem til lånet var betalt og så gikk man ned til delkasko. Men da var det jo rusta som tok livet av den og bilen var 15-20år. Med delkasko er jo nå år 5 til 10 potensielt ødeleggende for økonomien. enten må man selge i det garantien går ut eller så må man forsikre den godt de neste 5år. 

Godt poeng dette faktisk. Kommer nok selv til å beholde toppkasko noen år etter at nybilgarantien har gått ut. Litt usikker hvor lenge da. Hovedbatteriet i seg selv kan jo fort holde lenger enn bilen selv, men er jo andre ting som kan oppstå også med både varmepumpe , maskinskade m.m.

Er jo dette som blir spennende å følge med på etterhvert hva gjelder kostnader på elbiler etter garantitid og hva som oppstår av problemer. Men er ikke videre bekymret over store kostnader, hadde nok vært det hadde jeg hatt en E-Tron da…

Lenke til kommentar

Utdanningsforbundets bilforsikring i tryg

https://www.tryg.no/sn/udf.html

Dekningsvilkår elbil ekstra
Egenandel maskinskade 6000, 9000 og 12000

Jeg ser dette :

Fritak for bonustap ved skade på parkert bil
Erstatningsmessig kaskoskade som oppstår mens kjøretøyet er parkert dekkes uten tap av bonus når betingelsene nevnt her er oppfylt. Skadevolder må være ukjent. Dekning gjelder til og med forsikringsperioden kjøretøyet er 10 år, alderen beregnes fra førstegangs registrering. Egenandel som for kasko, se forsikringsbeviset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Syar-2003 said:

Utdanningsforbundets bilforsikring i tryg

https://www.tryg.no/sn/udf.html

Dekningsvilkår elbil ekstra
Egenandel maskinskade 6000, 9000 og 12000

Jeg ser dette :

Fritak for bonustap ved skade på parkert bil
Erstatningsmessig kaskoskade som oppstår mens kjøretøyet er parkert dekkes uten tap av bonus når betingelsene nevnt her er oppfylt. Skadevolder må være ukjent. Dekning gjelder til og med forsikringsperioden kjøretøyet er 10 år, alderen beregnes fra førstegangs registrering. Egenandel som for kasko, se forsikringsbeviset.

Veldig rart det ikke er nevnt i avtalen min. Nevnes jo ikke maskinskade der som eget trinn men bare det lille notiset om elbil ekstra.

Uansett 6000kr i egenandel opp til 160k er jo ganske bra

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Veldig rart det ikke er nevnt i avtalen min. Nevnes jo ikke maskinskade der som eget trinn men bare det lille notiset om elbil ekstra.

Uansett 6000kr i egenandel opp til 160k er jo ganske bra

Ja, det er veldig bra sammenliknet med andre. Ville tatt en telefon til de på mandag i åpningstiden eller chat for avklaring.

Dog er ikke tryg noe for meg (selv ikke med ulike medlemsskap) med en mnd pris fra 2200-2400 🫣 Ikke når jeg har 890,- i dag.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Syar-2003 said:

Ja, det er veldig bra sammenliknet med andre. Ville tatt en telefon til de på mandag i åpningstiden eller chat for avklaring.

Dog er ikke tryg noe for meg (selv ikke med ulike medlemsskap) med en mnd pris fra 2200-2400 🫣 Ikke når jeg har 890,- i dag.

Mye kilometer da? Betaler vel ca 1200kr i måneden med 16k km inludert trafikkforsikringsavgiften hos tryg.

Hadde ekstremt billig forsikring en periode gjennom Tesla Owners Club, men plutselig innså de at det var dumt eller noe og doblet prisen. Skulle tro de hadde regnet feil men det var ganske kjekt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Mye kilometer da? Betaler vel ca 1200kr i måneden med 16k km inludert trafikkforsikringsavgiften hos tryg.

Hadde ekstremt billig forsikring en periode gjennom Tesla Owners Club, men plutselig innså de at det var dumt eller noe og doblet prisen. Skulle tro de hadde regnet feil men det var ganske kjekt.

Det er altså prisen jeg fikk med 8000 egenandel, 75% bonus, 16000km og et medlemskap. 

De sto også på lista over selskaper som ga  tilbud via bytt,no og tjenesetorget ved siste reforhandling i nov/2024. Tryg var ikke i nærheten (for meg) og langt over de andre. Enten liker de ikke Oslo folk eller folk med BMW , eller begge deler .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...