Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Mag ne said:

Jeg tror heller at nye biler uavhengig av drivlinje har problemer som ikke var vanlig for 20 år siden. Apper, mengden elektronikk etc. I følge min youtube er det mye problemer med nye ice bile også, enten  det er wet belt eller annet lite holdbart design.

Ford og VAG kan man jo styre unna.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt untatt motoren er jo likt på den Audien som på de fossile bilene da. Er vel fossilt karosseri på de gamle e-tron.

Men de veier vel kanskje mer.

Audi har høyere timespris på elbiler enn fossile av en eller annen grunn også. 

Forøvrig ryker nok motor fremme og på den bilen snart. Alle de ryker etter rundt 5år+ når garantien på drivverk er ute. Er vel ca samme pris på den så 100k til da..

Forspranget ligger i teknikken

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg ender jo opp med å kjøpe en elbil til pga kona, men helst skulle jeg hatt en volvo 240 av siste utgave. Løser alle transportoppdrag , varer evig og koster en tusenlapp eller to i årlig service. Og så starter den hver dag og slutter med ulyder om man gidder ta på setebeltet. Så ufattelig trist at utviklingen har nådd det punkt at man ønsker seg 40år bakover

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Alt untatt motoren er jo likt på den Audien som på de fossile bilene da. Er vel fossilt karosseri på de gamle e-tron.

Men de veier vel mere.

Audi har høyere timespris på elbiler enn fossile av en eller annen grunn også. 

Forøvrig ryker nok motor fremme og på den bilen snart. Alle de ryker etter rundt 5år+ når garantien på drivverk er ute. Er vel ca samme pris på den så 100k til da..

Det folk ikke tenker på er at vi er vant til biler som E tron som koster over en million med forbrenningsbrenningsmotor der ofte 3-500 000 er avgifter. Når vi kjøper en like dyr bil til 500 000kr som er omtrent fabrikkens kostpris (Kanskje lavere) så blir reparasjonskostnader det samme som for bilen som koster en million. 

Bare sjekk hva en AUDI Q7 med 500hk kostet siste den var til salgs

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Men de går rett igjennom EU kontroll da, så man får ikke noe utgifter der…

og så kan man ikke lade til 100%, så da betaler man mindre i strøm 🤣

Betaler fort mere i strøm, men da på hurtig/lynlader fremfor "billig" AC-lading hjemme om man ikke rekker hjem eller til destinasjon.

Rekker man hjem/til destinasjon, så blir det ev. bare at man må lade oftere for samme strøm-mengden, så praksis blir fort dyrere strømutgifter totalt

Trestein skrev (1 time siden):

Forstod det slik at BMWs batterier fremdeles skal kunne være reparerbare. Det er bra.

Skal el biler ha noe for seg må de i snitt  vare mere enn 15-20 år. Da må slitedeler prises slik at det lønner seg å holde dem på veien. 

Et annet problem er jo at forsikringspremie blir svært høy. Alt nå betaler jeg mere for forsikring enn for drivstoff. Har sett rimelig hårreisende forsikringspriser på el biler der eieren er ung og ikke har mye bonus.

Mener du at forskjell i forsikringspremie spiser opp drivstoffbesparelsen på el fremfor diesel, eller at elkostnaden utgjør nå mindre enn hva du betaler i forsikring men fremdeles besparelse totalt sett?

At det er dyrt å være ung og ha sprek bil, har da kostet ekstra siden jeg tok lappen på seint 80-tall. Husker selv jeg brukte Gjensidige fordi de var eneste som tilbakebetalte ungdomstillegget (mer eller mindre) dersom man klarte å kjøre skadefritt i perioden man betalte dette+2 år til, mener jeg å huske.

Ble noen tusenlapper tilbake som jeg ikke hadde fått tilbake fra de andre selskapene, men straks etter ble det å flytte forsikring til noen som ga meg bedre tilbud!

Femtekolonne skrev (1 time siden):

"det er generellt mindre problemer med elbil enn med  dieselbiler".  Dette må være en løgn som er fortalt så mange ganger at det er blitt en sannhet? De fleste jeg kjenner har hatt dieselbil i 10-20år, inkludert meg selv. Jeg har aldri hørt om noen med motorhavari eller regninger på en halv årslønn.

Nå har jeg selv fortalt om broren min som fikk skjært motoren på sin BMW-diesel. Vel kan man si brukerfeil pga ikke peilet olje nok, men olja skulle vært bytta på Service så kort tid før det skjedde, at man kan mistenke at de tok betalt for dette uten å ha gjort jobben.

Tror og svært mange "glemmer" endel utgifter fordi man bytter selv, og dermed får man heller ikke med alternativ-kostnaden ved å betale verksted for å gjøre jobben.

Med el-bil så er det normalt sett endel mindre man får gjort selv, om man ikke tar kurs som gjør at en kan jobbe med el selv, så da blir det ikke noe alternativ til å bruke verksted.

For en som ikke har verktøy, plass eller kunnskapene til å reparere og vedlikeholde bilen selv, så tror jeg fort det kan være noe å spare på service og vedlikehold med elbiler, inntil man ev. står der med en dyr del som man ikke får tatt på garanti eller reklamasjon, og bare er heldig om man får tatt via forsikring!

Så er det selvsagt endel forskjell på service og vedlikehold på en gammel bensiner vs en ny en, som man fort ikke tar med i betraktning, for nå er det bare nye elbiler å få tak i, stort sett.

Tror mange hadde blitt vel så overrasket over hvor dyr en bulk fremme blir, med en tilsvarende ny ice-bil, for også de vil ha flust med sensorer og svindyre deler som radar, ledlys til 50K+++. Altså fort like dyrt som med ny elbil!

Man må sammenligne likt mot likt, og ikke nytt mot gammelt om man skal si noe spes om kostnader!

Lenke til kommentar

Har vedkommende med den Audien topp/super/pluss kasko (inkl maskinskade) er denne reparasjonen og dekket av forsikringsselskapet.
I min har jeg dekning til bilen er 10 år 250.000km for mekanisk skade på motor, girkasse, drivverk, høyvoltsbatteri og ladeenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Har vedkommende med den Audien topp/super/pluss kasko (inkl maskinskade) er denne reparasjonen og dekket av forsikringsselskapet.
I min har jeg dekning til bilen er 10 år 250.000km for mekanisk skade på motor, girkasse, drivverk, høyvoltsbatteri og ladeenhet.

Isåfall får vel bare vedkommende dekket motoren (mot en egenandel av noe slag?) fortsatt en stor sum igjen..

Som jeg ville fått noen andre til å utføre. 18 tusen for å bytte to skiver og bremseklosser er jo sykt...

1600kr for viskerblad..?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (41 minutter siden):

Isåfall får vel bare vedkommende dekket motoren (mot en egenandel av noe slag?) fortsatt en stor sum igjen..

Som jeg ville fått noen andre til å utføre. 18 tusen for å bytte to skiver og bremseklosser er jo sykt...

1600kr for viskerblad..?

Jeg oppfattet diskusjonene tidligere gjaldt def motor som er den største enkeltkostnaden.

Poenget mitt er at man bør sikre seg i dag med toppkasko. I hvert fall for premiumbiler som går ut av garanti.

Er enig i at for bremser og bytte av disse vil man sillert fått bedre pris fra et alternativt verksted. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Alt untatt motoren er jo likt på den Audien som på de fossile bilene da. Er vel fossilt karosseri på de gamle e-tron.

Men de veier vel kanskje mer.

Audi har høyere timespris på elbiler enn fossile av en eller annen grunn også. 

Forøvrig ryker nok motor fremme og på den bilen snart. Alle de ryker etter rundt 5år+ når garantien på drivverk er ute. Er vel ca samme pris på den så 100k til da..

Forspranget ligger i teknikken

Akkurat de samme problemene på Tesla, så du kan bare slappe av 🙂 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (5 timer siden):

"det er generellt mindre problemer med elbil enn med  dieselbiler".  Dette må være en løgn som er fortalt så mange ganger at det er blitt en sannhet? De fleste jeg kjenner har hatt dieselbil i 10-20år, inkludert meg selv. Jeg har aldri hørt om noen med motorhavari eller regninger på en halv årslønn.

Det er ikke noe løgn i det hele tatt. Dagens bensin og dieselbiler/motor kan ikke sammenlignes med 15-20 år gamle.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, AL123 said:

Akkurat de samme problemene på Tesla, så du kan bare slappe av 🙂 

Det var akkurat samme problem på Tesla for 10 år siden ja..
I dag montere de jo "coolant-delete" for å eliminere problemet på de gamle bilene til Tesla. Er bedre at motorene går litt varm enn at de havarerer..
Men Audi bruker vel samme motor enda har jeg forstått. Så om man får byttet motor til 100 tusen så er det vel bare rundt 5år til den havarerer på nytt.. Da blir nok bilene spiker vil jeg tro..

For de som ikke vet så er det en tettering til motoren som blir utslitt og da renner det kjølevann inn i selve motoren, som da havarerer. Er en liten tank på motoren bak for å ta imot kjølevann som er på ville veier..
Er det kjølevann i denne må man begynne å spare, eventuelt være rask å tegne god forsikring..

 

image_e6cf7323081a20c269202e21c188082a1a0080c1.webp

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (56 minutter siden):

Isåfall får vel bare vedkommende dekket motoren (mot en egenandel av noe slag?)

Slik er det i mitt selskap. Man sparer altså ca 100.000,- med egenandel fratrukket for  motorhavari delen.

IMG_1759.jpeg

Endret av Syar-2003
Rettelse for egenandel 10.000. Audien har kjørt 119300km.
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Syar-2003 said:

Slik er det i mitt selskap. Man sparer altså ca 100.000,- med egenandel fratrukket for  motorhavari delen.

IMG_1759.jpeg

Sjekket mine papirer, og virker for meg som jeg bare har 2000kr i egenandel for motorhavari frem til bilen er 10 år. Mulig min bil har lavere statistikk for motorhavari for det høres jo nesten for bra ut.

Men uansett bare 2 år lengere enn Tesla sin egen garanti da på 8 år. Kansje litt derfor.

Bare 5års motorgaranti hos Audi, noe de nok gnir seg i hendene med når de må bytte alle motorene og kunden\forsikringa betaler.

Vært litt morro å sett hvilke forsikringsvilkår de med slike biler har.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Sjekket mine papirer, og virker for meg som jeg bare har 2000kr i egenandel for motorhavari frem til bilen er 10 år. Mulig min bil har lavere statistikk for motorhavari for det høres jo nesten for bra ut.

Nå et det jeg linket til generelle vilkår hos fremtind under egenandeler for brukt maskinskade forsikring. Og er ikke relatert til biltype eller el/forbrenning. Og denne er ganske harmonert på tvers i forsikringsbransjen.
https://dokument.fremtind.no/vilkar/fremtind/pm/mobilitet/Vilkar_Toppkasko_Bil.pdf

 

2000 høres ikke riktig ut. Hvilket selskap er det ? Har du en link til de vilkårene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Syar-2003 said:

Nå et det jeg linket til generelle vilkår hos fremtind under egenandeler for brukt maskinskade forsikring. Og er ikke relatert til biltype eller el/forbrenning. Og denne er ganske harmonert på tvers i forsikringsbransjen.
https://dokument.fremtind.no/vilkar/fremtind/pm/mobilitet/Vilkar_Toppkasko_Bil.pdf

 

2000 høres ikke riktig ut. Hvilket selskap er det ? Har du en link til de vilkårene?

Må nesten ta en titt senere, er vel tryg med elbil-extra.

Står bare at det gjelder til bilen er 10år og samme pris som å benytte kasko - som er prisatt til 2000kr.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Burde kanskje vært laget en egen tråd rundt forsikringer på elbiler? Ser det er mange ulike versjoner av dekninger på superforsikringer med maskinskade. Min dekker inntil 15år, men bare 200K km. Og der forandrer ikke egenandelen seg, men dekningsgraden synker med år og/eller kilometer. På gamle biler hadde man full kasko frem til lånet var betalt og så gikk man ned til delkasko. Men da var det jo rusta som tok livet av den og bilen var 15-20år. Med delkasko er jo nå år 5 til 10 potensielt ødeleggende for økonomien. enten må man selge i det garantien går ut eller så må man forsikre den godt de neste 5år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...