Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny artikkel om BMW sine 6.gen-batterier, der de går over fra prismatiske celler til sylindriske i samme omkrets som Tesla sine, men noe høyere med alternativer på 89 og 125 mm høyde. Med lading av opptil 30 mil på 10 minutter, og drar det så langt som Ionity klarer på 400V, så dessverre ikke 800V på "neue klasse".

https://www.elbil24.no/video/1kHUtqPe

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-kliner-til-i-neue-klasse/82717161

Endret av Snowleopard
Korrigert etter godt blikk fra @jalla21
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Ny artikkel om BMW sine 6.gen-batterier, der de går over fra prismatiske celler til sylindriske i samme omkrets som Tesla sine, men noe høyere med alternativer på 89 og 125 mm høyde. Med lading av opptil 30 mil på 10 minutter, og drar det så langt som Ionity klarer på 400V, så dessverre ikke 800V på "neue klasse".

https://www.elbil24.no/video/1kHUtqPe

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-kliner-til-i-neue-klasse/82717161

Det står da også noe mer.

Sitat: Neue Klasse – i det minste de modellene vi kjenner til i dag – skal støtte 800 volts arkitektur, og kunne ta imot en ladeeffekt som er 30 prosent høyere enn i dag.

Og fra kilden: Charge faster, drive further: BMW Group reveals revolutionary electric drive concept with 800V technology for the Neue Klasse

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0448099EN/charge-faster-drive-further:-bmw-group-reveals-revolutionary-electric-drive-concept-with-800v-technology-for-the-neue-klasse

Endret av Jalla21
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Det står da også noe mer.

Sitat: Neue Klasse – i det minste de modellene vi kjenner til i dag – skal støtte 800 volts arkitektur, og kunne ta imot en ladeeffekt som er 30 prosent høyere enn i dag.

Det har du jammen rett i! Korrigerer innlegget du svarte på!

Forøvrig spennende at de skal støtte V2G/H og sikkert også V2L da! :thumbup:

Lenke til kommentar

Sirkulerer en fin regning fra en uheldig e-tron eier rundt på nettet nå..

Håper møller får litt tyn for dette så de roer seg litt på prisingen sin. De skyter jo bare segselv i foten..

Halvt år etter garantien er utgått og bare 120k på telleren..

 

Screenshot_20250222_083316_Facebook.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Complexity said:

Sirkulerer en fin regning fra en uheldig e-tron eier rundt på nettet nå..

Håper møller får litt tyn for dette så de roer seg litt på prisingen sin. De skyter jo bare segselv i foten..

Halvt år etter garantien er utgått og bare 120k på telleren..

 

Screenshot_20250222_083316_Facebook.jpg

Men de går rett igjennom EU kontroll da, så man får ikke noe utgifter der…

og så kan man ikke lade til 100%, så da betaler man mindre i strøm 🤣

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Møller har billigere deler en BMW

Desverre er ikke sånne regninger spesiellt sjeldne lenger, hverken fra Møller eller andre merker. Det er en grunn til at elbiler hugges over en lav sko. Gjerne med bulkefrie og rustfrie batterier. Rett og slett tragisk.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Desverre er ikke sånne regninger spesiellt sjeldne lenger, hverken fra Møller eller andre merker. Det er en grunn til at elbiler hugges over en lav sko. Gjerne med bulkefrie og rustfrie batterier. Rett og slett tragisk.

Helt enig. Man kan snakke om bærekraft men dette er det ikke. Man må kassere 4 år gamle biler fordi bremsene og div slitedeler er utslitt. At el motorer er dyrere enn diesel motorer er også en sak. Så kommer kraftelektronikk og på toppen batteriet. Med normale avgifter hadde vi aldri kjøpt disse bilene. De må i praksis av skrives i garanti periode. Det betyr gjerne over 100 000kr i året og 5 års levetid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Man kan snakke om bærekraft men dette er det ikke. Man må kassere 4 år gamle biler fordi bremsene og div slitedeler er utslitt. At el motorer er dyrere enn diesel motorer er også en sak. Så kommer kraftelektronikk og på toppen batteriet. Med normale avgifter hadde vi aldri kjøpt disse bilene. De må i praksis av skrives i garanti periode. Det betyr gjerne over 100 000kr i året og 5 års levetid. 

Njaa,så ille er det ikke, og det er generellt mindre problemer med elbil enn med  dieselbiler. Problemet er at når ting først ryker, så blir det så skrekkelig dyrt. Grunnen til at det er slik er sammensatt. Mye kunne vært forbedret med bedre logistikk og dermed bedre prise på reparasjoner. Problemstillingen rundt varmepumpe har jeg allerede nevnt. Legg til at det ikke finnes en eneste produsent som kan sies å lage problemfrie batteripakker så har man potensiellt oppskriften på katastrofe.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Helt enig. Man kan snakke om bærekraft men dette er det ikke. Man må kassere 4 år gamle biler fordi bremsene og div slitedeler er utslitt.

Er det satt på spissen? Koster bremser og and slitedeler utslitt etter 4 år (hvilke?) så mye at det ikke lønner seg å reparere?

Problemet med manglende bærekraft er kanskje at det ikke finnes gode nok reguleringer av bransjen. Bilene bygges mer for å redusere produksjonskostnader heller enn å øke reparerbarhet og modularitet. Det hjelper selvsagt ikke at svært dyre deler som f.eks. lykter installeres i permium biler.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (4 minutter siden):

Vi var innom de nye batteriene som kommer i BMW sine nye elbiler fra høsten for noen innlegg siden.
Her en side med mye av samme informasjon, men også noe om de nye motorene som dukker opp. De støtte nå både tre motorer, og ikke minst fire motorer for de heftigste bilene.

https://www.autocar.co.uk/car-news/technology/bmw-neue-klasse-platform-reduce-price-evs-and-add-range

Forstod det slik at BMWs batterier fremdeles skal kunne være reparerbare. Det er bra.

Skal el biler ha noe for seg må de i snitt  vare mere enn 15-20 år. Da må slitedeler prises slik at det lønner seg å holde dem på veien. 

Et annet problem er jo at forsikringspremie blir svært høy. Alt nå betaler jeg mere for forsikring enn for drivstoff. Har sett rimelig hårreisende forsikringspriser på el biler der eieren er ung og ikke har mye bonus.

Lenke til kommentar
mandela skrev (17 minutter siden):

Er det satt på spissen? Koster bremser og and slitedeler utslitt etter 4 år (hvilke?) så mye at det ikke lønner seg å reparere?

Problemet med manglende bærekraft er kanskje at det ikke finnes gode nok reguleringer av bransjen. Bilene bygges mer for å redusere produksjonskostnader heller enn reparerbarhet og modularitet. Det hjelper selvsagt ikke at svært dyre deler som f.eks. lykter installeres i permium biler.

Selfølgelig på spissen men la oss si at du ikke klarer å stoppe og dunker borti bilen foran. Begge lyktene blir knust, plastikk fangeren ryker og må skiftes pluss noen sensorer. La oss si du har noen litt kostbare lykter (50 000kr pr stykk) Hva koster reparasjonen? 

Hadde en BMW E34 på 90 tallet. Den var bygget for å tåle slike sammenstøt. Dessuten var lykter dyre men ikke så dyre. Sensorer var det ikke på min bil. 

Riktig nok var BMW E34 ekstremt dyre å kjøpe her i Norge. Mener at de fort kostet 450-500 000kr på 90 tallet

Lenke til kommentar
Trestein skrev (46 minutter siden):

Helt enig. Man kan snakke om bærekraft men dette er det ikke. Man må kassere 4 år gamle biler fordi bremsene og div slitedeler er utslitt. At el motorer er dyrere enn diesel motorer er også en sak. Så kommer kraftelektronikk og på toppen batteriet. Med normale avgifter hadde vi aldri kjøpt disse bilene. De må i praksis av skrives i garanti periode. Det betyr gjerne over 100 000kr i året og 5 års levetid. 

Som @AL123 skriver så er det ikke fullt så ille, men man må nok avskrive store deler av bilens verdi i løpet av garantitida. Videre så gir dette en forretningsmulighet for de merkene som klarer å lage godt holdbare biler eller biler som er billige å reparere: Selge forlenget garantitid. Betalingsviljen for det kan være ganske stor. Dette salget kan enten bakes inn i nybilprisen eller selges som en egen garantipakke, ved nykjøp, nært garantiutløp eller på "avbetaling" i garantitida.

Vi kan strekke det ennå lengre og tenke at bil blir en leasingtjeneste fra bilprodusenten i framtida. Dvs. leveres bilen tilbake i ok stand så kan de refurbishe bilen og selge den på nytt med garanti. De bilprodusentene som perfeksjonerer dette kan nok holde bilene i live ganske lenge i snitt og med det oppnå ganske lave priser. Men da må bilene designes for det. Dagens leasingselskaper designer ikke biler så de får ikke denne synergieffekten. De er nødt til å forholde seg til garanti og businessmodellen som går ut på å maksimere inntekt fra etter salget.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, AL123 said:

Njaa,så ille er det ikke, og det er generellt mindre problemer med elbil enn med  dieselbiler. Problemet er at når ting først ryker, så blir det så skrekkelig dyrt. Grunnen til at det er slik er sammensatt. Mye kunne vært forbedret med bedre logistikk og dermed bedre prise på reparasjoner. Problemstillingen rundt varmepumpe har jeg allerede nevnt. Legg til at det ikke finnes en eneste produsent som kan sies å lage problemfrie batteripakker så har man potensiellt oppskriften på katastrofe.

"det er generellt mindre problemer med elbil enn med  dieselbiler".  Dette må være en løgn som er fortalt så mange ganger at det er blitt en sannhet? De fleste jeg kjenner har hatt dieselbil i 10-20år, inkludert meg selv. Jeg har aldri hørt om noen med motorhavari eller regninger på en halv årslønn.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (3 minutter siden):

"det er generellt mindre problemer med elbil enn med  dieselbiler".  Dette må være en løgn som er fortalt så mange ganger at det er blitt en sannhet? De fleste jeg kjenner har hatt dieselbil i 10-20år, inkludert meg selv. Jeg har aldri hørt om noen med motorhavari eller regninger på en halv årslønn.

Det burde nok stått at det burde vert mindre problemer med el biler enn med diesel biler. 

Noen lommelykts batterier koblet til en el motor. Selv kineserne får det til. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (13 minutter siden):

"det er generellt mindre problemer med elbil enn med  dieselbiler".  Dette må være en løgn som er fortalt så mange ganger at det er blitt en sannhet? De fleste jeg kjenner har hatt dieselbil i 10-20år, inkludert meg selv. Jeg har aldri hørt om noen med motorhavari eller regninger på en halv årslønn.

Jeg tror heller at nye biler uavhengig av drivlinje har problemer som ikke var vanlig for 20 år siden. Apper, mengden elektronikk etc. I følge min youtube er det mye problemer med nye ice bile også, enten  det er wet belt eller annet lite holdbart design som ikke fantes før.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Det burde nok stått at det burde vert mindre problemer med el biler enn med diesel biler. 

Noen lommelykts batterier koblet til en el motor. Selv kineserne får det til. 

Jeg er enig i at det burde vært mindre problemer og billigere å reparere en elbil enn enn diesebil når det kommer til drivlinje. Men faktum er jo at de ikke har vist seg og være så ufeilbarlige som selgere og elbil-interesseorganisasjoner hevder at de er. Og kostnadsmessig har det vist seg at de har tatt bilreparasjoner til ett nytt nivå. Ikke kan deler repareres, ikke kan man bruke brukte komponenter pga koding og i løse komponenter koster en elbil til 500K nærmere 5 gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...