Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

De fleste håndbrems mekanismer er vel i dag el actuator på. Det som irriterer er at man ikke han velge styrke. Det er av eller på. Kunne godt ha tenkt meg variabel kraft. Har brukt håndbrems til å fordele bremsekraft ved rygging nedover og som diff sperre. I gamle dager brukte vi håndbremsen til å sladde på biler med forhjulstrekk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (9 timer siden):

"by-wire" menes i utgangspunktet en elektrisk overføring, istedet for f.eks. en fysisk streng eller stang som aktiverer bremsene. Samme ved "Steer-by-wire". Dette involverer som oftest et hydraulisk system, i kombinasjon med elektronisk aktivering, og gjerne med en bremsekraftforsterker i loopen.

Prøver man å kjøre en eldgammel bil som ikke har verken bremsekraftforsterker eller hydraulisk system, kreves det langt mer krefter for å få bremset ned bilen, og spesielt om man vil oppnå full bremsekraft. 

"Brake-by-wire technology in the automotive industry is the ability to control brakes through electronic means, without a mechanical connection that transfers force to the physical braking system from a driver input apparatus such as a pedal or lever."

https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-by-wire

Det er jeg klar over

Kommentaren gikk til en bruker som mente det var teit at ikke alle hadde brake by wire. At det var avleggs å bruke væske og stempel.

Hydraulikk er fortsatt en del av brake by wire. Det var poenget, men takk for en fin beskrivelse uansett ☺️

Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Uffda..

 

82688841.jpg

Noe med fasongen der som ikke helt treffer ja.. 😅 Kanskje uten den buede fasongen på karoseriet rundt bakvinduet? Hmm..

Hatchback er jo nær identisk med Ev3. Liker jo den. Største problemet for min del er at det ved første øyekast ser ut som at den får samme takhøyde som Ev6. Blir for liten for min del da.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Kia EV4:

17465447.webp?imageId=17465447&x=12.74&y

:thumbup:

Ser nesten ut som en miniversjon av BMW IX på det bildet hehe. Veldig enkelt å kjenne igjen disse Kia-bilene da, selv om jeg ikke er spesielt begeistret over designet på de. Utenom EV9. Men hadde nok valgt BMW IX over den skulle jeg først valgt en SUV i 700-850k+ klassen.

Får sikkert noen gode kupp på både IX og E-Tron brukt nå, de har visstnok hatt et voldsomt verditap. Hadde nok aldri turt å kjøpt en bil i den prisklassen helt ny. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Ser nesten ut som en miniversjon av BMW IX på det bildet hehe. Veldig enkelt å kjenne igjen disse Kia-bilene da, selv om jeg ikke er spesielt begeistret over designet på de. Utenom EV9. Men hadde nok valgt BMW IX over den skulle jeg først valgt en SUV i 700-850k+ klassen.

Får sikkert noen gode kupp på både IX og E-Tron brukt nå, de har visstnok hatt et voldsomt verditap. Hadde nok aldri turt å kjøpt en bil i den prisklassen helt ny. 

Vel er Kia sine biler vel dyre mot endel av konkurrentene som må sies å være i samme klasse, men dette er noen av de mindre bilene i porteføljen til Kia, så prisene skal nok under 500K, kanskje og under 400K, selv for de best utstyrte versjonene.

BMW IX i 700-850K+ kllassen, er fort dobbelt så dyre. Riktignok bli IX også større. Tenker EV5 er nærmes iX3 Neue Klasse i størrelse, men vil også havne godt under i pris. Og iX er nok et sted mot EV9 og en ev. kommende EV7.

Jeg vil tro det er svært få som vurderer de som sammenlignbare ene og alene pga prisforskjellen, og derved forventer høyere grad av premium-karakter og bedre materialer. IMHO

Gitt forventet pris, vil jeg dog si de er meget attraktiv, også utseendemessig. Men i den litt høyere prisklassen for størrelsen og "premiumgrad", altså noen hakk under BMW, Audi og MB. Vil tenke VW,, Skoda og spesielt Seat fra VW AG. konsernsøskene i Hyundai, tesla M3H og MYJ samt endel av utvalget av kina-biler fra Nio, BYD og XPeng er mer i samme løypa.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (11 timer siden):

Ser nesten ut som en miniversjon av BMW IX på det bildet hehe. Veldig enkelt å kjenne igjen disse Kia-bilene da, selv om jeg ikke er spesielt begeistret over designet på de. Utenom EV9. Men hadde nok valgt BMW IX over den skulle jeg først valgt en SUV i 700-850k+ klassen.

Får sikkert noen gode kupp på både IX og E-Tron brukt nå, de har visstnok hatt et voldsomt verditap. Hadde nok aldri turt å kjøpt en bil i den prisklassen helt ny. 

Sedanen blir litt for sær, spesielt i konservative land som Norge. Men hatchbacken som de kan ende opp med å kalle bare EV4 er ganske pen, og linjene blir noe helt annet når du ser bilen live ifølge de som nylig så bilen fysisk. Ikke ulik responsen som kom når EV9 debuterte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Auto Asmodeus said:

Både KIA og Hyundai ble berørt av dette. Formentlig EV6 og EV9 hos Kia. Ble løst av OTA, og etter dette så er nok produksjonen tilpasset/OTA før utlevering.

Så de har fikset det med OTA? Er det ikke hele enheten som ryker? Kansje man unngår at den ryker med en OTA da.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Har Kia like stort problem me ICCU som Hyundai? er vel mye av de samme delene i de bilene?
Ville isåfall sikret meg at de har fått bukt med problemene der før jeg hadde investert i noe. Surt å måtte kjøre Jaguar i-pace lånebil i ett halvt år mens verkstedet venter på deler..

Hvorfor Jaguar? Har de fellers forhandlere?

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Hvorfor Jaguar? Har de fellers forhandlere?

Muligens i Tromsø iallefall? De jeg kjenner med Hyundai kjører iallefall Jaguar i-pace siden bilene deres aldri blir ferdig på verkstedet..

Det er vel biler forhandlerne sliter med å bli kvitt så de låner de heller ut..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det flere biler som har armlener ala ID3 og ID4? Begynner å merke smerter i høyre skulder ved langturer grunnet at "armlene" på midtkonsoll blir for lavt i mange biler, ink i daily driver.

Dette fungerte greit i de bilene jeg har listet opp, men er det flere som har lignende løsninger, eller som har "høyere" armlener i forhold til sitteposisjon? 🤔

Får ikke justert ratt nok til at jeg får trygg sittestilling samtidig som jeg får avlastet skulder. (Føler jeg må ha begge hendene på ratt 😅)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...