Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Simen1 skrev (13 minutter siden): Noen satt halen på grisen. Frode ble lei seg og flau over det. Det står ingenting om at han ble lei seg og flau over Musk sine nasi- og høyreradikale sympatier eller DOGE. Hærverk er uakseptabelt og kjipt. Frodes reaksjon kunne vært mer balansert opp mot det som har skjedd i det siste. Jeg er veldig glad jeg er kvitt min Tesla for lengst. Vil helst bare fortrenge eierskapet og ikke bli assosiert med Tesla, Musk, Trump og høyreradikalisme. Denne typen hærverk så jeg for meg komme. Mange er forbannet og lei over Musk sine påfunn og noen få er såpass irrasjonelle at de kan finne på å ta det ut med hærverk på Teslaer. 12 februar er dette antallet Teslaer til salgs på Finn. Er det noen som tør å gjette om dette vil stige framover og om årsaken til det er Musk? Så du mener man skal skal måtte forvente slik drittsekk-oppførsel, og stempling bare basert på bilen man kjører? Høres veldig ut som å unnskylde drittsekkene som driver med hærverk/vandalisme og hets mot andre. Og så skal man liksom reagere på "korrekt" måte også? Er det ikke nok å bli oppsett over å bli offer for drittsekkene? Hva han som ble utsatt for dette mener om Trump/Elon Musk eller nynazister og nazisympatisører, vet du absolutt intet om. Helt ærlig, hadde aldri slått meg å snakke og reagere som om man har noen sympati eller forståelse for at noen skulle finne det som en unnskyldende grunn. Endret 12. februar av Snowleopard Skriveleif 5 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Trestein skrev (2 minutter siden): Jeg har kjempegod plass til både tank og varmer under panseret. Problemet er at jeg må lage hull i torpedoveggen for å få inn varm luft. Det kommer helt sikkert ettermonterings kit man kan koble inn i varmtvannskretsen. Bensinbilen min klarer å kjøre akkurat like langt om vinteren som om sommeren. Hvorfor skulle ikke en el bil klare det samme! Trenger du virkelig forklaring på dette? Hvor mye varme-energi kaster man bort unødvendig på sommeren med en icebil, som på vinteren får gjort litt nytte for seg? Og hvor mye av det på en tilsvarende elbil? Bare der har du jo forklaring på dette, og likevel er elbilen mye mer energi-effektiv. Regn gjerne på hvor mye energi man har med seg, og hvor mye av denne som blir utnyttet effektiv vs kastet bort for to tilsvarende biler. Du kan jo ta utgangspunktet i en BMW i5 vs en BMW 5-serie, siden bilene er temmelig like bortsett fra drivlinja! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) 20 minutes ago, Simen1 said: 12 februar er dette antallet Teslaer til salgs på Finn. Er det noen som tør å gjette om dette vil stige framover og om årsaken til det er Musk? Vil nok stige litt når folk får utlevert sin nye Model Y. Og litt spesielt å forsvare hærverk.. Omså en blomst tegnet med sprittusj på en bil er ikke greit.. Endret 12. februar av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (6 minutter siden): Og så skal man liksom reagere på "korrekt" måte også? Er det ikke nok å bli oppsett over å bli offer for drittsekkene? Hva han som ble utsatt for dette mener om Trump/Elon Musk eller nynazister og nazisympatisører, vet du absolutt intet om. Sitat fra NRK.no – Har du vurdert å skifte bil etter Musks inntreden i politikken? – Nei, nei, nei! Valg av bil har ikke noe med politikk å gjøre. https://www.nrk.no/buskerud/tesla-eier-frode_-_-mer-lei-meg-enn-sint-1.17273928 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Ayrton skrev (1 minutt siden): Sitat fra NRK.no – Har du vurdert å skifte bil etter Musks inntreden i politikken? – Nei, nei, nei! Valg av bil har ikke noe med politikk å gjøre. https://www.nrk.no/buskerud/tesla-eier-frode_-_-mer-lei-meg-enn-sint-1.17273928 Hvor sies det noe om hans meninger om Musk, Trump, nynazister og nazi-sympatisører? Eneste jeg leser er at han ikke blander politikk med bilvalg! 1 1 Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (2 minutter siden): Hvor sies det noe om hans meninger om Musk, Trump, nynazister og nazi-sympatisører? Eneste jeg leser er at han ikke blander politikk med bilvalg! Han har ingen moralske skrupler. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (19 minutter siden): Så du mener man skal skal måtte forvente slik drittsekk-oppførsel, og stempling bare basert på bilen man kjører? Høres veldig ut som å unnskylde drittsekkene som driver med hærverk/vandalisme og hets mot andre. La meg gjenta: Hærverk er uakseptabelt og kjipt. Jeg mente det jeg skrev. Les det på nytt om nødvendig. Jeg mener ikke man skal måtte forvente, men at man kan frykte at noen, ikke oppegående personer, kan tippe over og gjøre hærverk. Jeg så den typen hærverk komme. Det har ligget i kortene noen uker nå. Uakseptabelt og kjipt, men ikke uforståelig at noen tipper over og gjør noe sånt akkurat nå. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Ayrton skrev (3 minutter siden): Han har ingen moralske skrupler. Og du mener det er unnskyldende for slik drittsekkoppførsel? Jeg er mildt sagt veldig uenig! 1 Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (3 minutter siden): Og du mener det er unnskyldende for slik drittsekkoppførsel? Nei. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Ikke i overrasket i det hele tatt. Vi har folk som kaster maling på kunst, limer seg fast til bygninger, lenker seg fast til trær, slasher bildekk og bryter andre lover og regler for å få frem ett eller annet poeng. Selvfølgelig er det noen som misliker at noen fortsatt velger å støtte Musk økonomisk og da skjer ting som dette med dem. Litt som når høner hakker på andre høner som ikke oppfører seg som forventet i flokken. Endret 12. februar av Auto Asmodeus 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (12 minutter siden): Trenger du virkelig forklaring på dette? Hvor mye varme-energi kaster man bort unødvendig på sommeren med en icebil, som på vinteren får gjort litt nytte for seg? Og hvor mye av det på en tilsvarende elbil? Bare der har du jo forklaring på dette, og likevel er elbilen mye mer energi-effektiv. Regn gjerne på hvor mye energi man har med seg, og hvor mye av denne som blir utnyttet effektiv vs kastet bort for to tilsvarende biler. Du kan jo ta utgangspunktet i en BMW i5 vs en BMW 5-serie, siden bilene er temmelig like bortsett fra drivlinja! Det kommer helt ann på hvor du starter. Et kraftverk? Et kull kraftverk, solceller en diesel generator. Du vil få mange ulike svar. Jeg har en F30 med 2 liter bensin motor. Den kjører jeg ca 1000km med på en full tank. Om den hadde vert el hadde den vel brukt 25kWh pr 100km eller 250kWh på 1000km. Min bil bruker ca 500kWh med kjemisk energi. La oss si at energien kommer fra et helt nytt gasskraftverkk med 45% elektrisk vikrningsgrad. Så har man linjetap og ladetap. For å være grei så sier vi at begge er på 10%. Da vil regnestykket bli 250/0,45*0.9'0.9 som er 700kWh med gass Solceller som har 20%virkningsgrad og samme lade og linjetap blir 1500kWh fra sola for å kjøre 1000km. Dette forutsetter at energi er energi uansett hvor det kommer fra. Kun vannkraft kommer brukbart ut om turbin virkningsgrad er 80% og generator virkningsgrad er 97% Da kommer du ut med 400kwh inklusive ladetap og linjetap 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Trestein skrev (9 minutter siden): Det kommer helt ann på hvor du starter. Et kraftverk? Et kull kraftverk, solceller en diesel generator. Du vil få mange ulike svar. Jeg har en F30 med 2 liter bensin motor. Den kjører jeg ca 1000km med på en full tank. Om den hadde vert el hadde den vel brukt 25kWh pr 100km eller 250kWh på 1000km. Min bil bruker ca 500kWh med kjemisk energi. La oss si at energien kommer fra et helt nytt gasskraftverkk med 45% elektrisk vikrningsgrad. Så har man linjetap og ladetap. For å være grei så sier vi at begge er på 10%. Da vil regnestykket bli 250/0,45*0.9'0.9 som er 700kWh med gass Solceller som har 20%virkningsgrad og samme lade og linjetap blir 1500kWh fra sola for å kjøre 1000km. Dette forutsetter at energi er energi uansett hvor det kommer fra. Kun vannkraft kommer brukbart ut om turbin virkningsgrad er 80% og generator virkningsgrad er 97% Da kommer du ut med 400kwh inklusive ladetap og linjetap Nå spurte du hvorfor en elbil ikke kan ha samme kjørelengden sommer som vinter. Faktum er at selv ikke dieselbilen eller bensinbilen klarer det, for luftmotstanden er tyngre å komme gjennom når det er kaldt enn når det er varmt, selv om totaldifferansen er mindre. Ei heller er all forbrenning ren når bilen er kald, så også der forbrukes det mer på vinteren. Problemet er jo at mange fyrer opp icebilen, men regner kun forbruket under faktisk kjøring, og glemmer forbruket før turen starte, selv om de 10-30 minuttene med tomgangskjøring også må telles med. Så med det som bakgrunn, så tenker jeg kun på mengden energi man har på batteriet eller i tanken på bilen, og forbruket sommer og vinter. Ikke nødvendig å komplisere det mer enn nødvendig. Dessuten er det vel allerede slått fast at selv den skitneste strømmen blir renere enn bensin og dieselbil om man skal se på livsløpet. Dette var derfor ikke med i spørsmålet mitt. Endret 12. februar av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Snowleopard skrev (7 minutter siden): Nå spurte du hvorfor en elbil ikke kan ha samme kjørelengden sommer som vinter. Faktum er at selv ikke dieselbilen eller bensinbilen klarer det, for luftmotstanden er tyngre å komme gjennom når det er kaldt enn når det er varmt, selv om totaldifferansen er mindre. Ei heller er all forbrenning ren når bilen er kald, så også der forbrukes det mer på vinteren. Problemet er jo at mange fyrer opp icebilen, men regner kun forbruket under faktisk kjøring, og glemmer forbruket før turen starte, selv om de 10-30 minuttene med tomgangskjøring også må telles med. Så med det som bakgrunn, så tenker jeg kun på mengden energi man har på batteriet eller i tanken på bilen, og forbruket sommer og vinter. Ikke nødvendig å komplisere det mer enn nødvendig. Dessuten er det vel allerede slått fast at selv den skitneste strømmen blir renere enn bensin og dieselbil om man skal se på livsløpet. Dette var derfor ikke med i spørsmålet mitt. Hvorfor skal du starte motoren før du kjører? Det har jeg aldri gjort. Luftmotstanden øker marginalt. Men når snittfarten er 60km/h så er rullemotstanden domminerende. Luftmotstanden endrer seg med 0.1KW om lufttetthet endres fra 1,2 til 1,3 som den er ved 0 grader. Bilen min har direkte innsprøyting så den virker ikke som en forgassermotor med choke. Jeg logger forbruk sommer og vinter og klarer ikke se signifikante forskjeller på forbruk hverken i praksis eller teoretisk Husk at en el bil ofte må varme opp batteriet og det koster faktisk flere kwh jeg ikke har regnet med i mine regnestykker Her er en som har gjort dette Endret 12. februar av Trestein Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Trestein skrev (18 minutter siden): Hvorfor skal du starte motoren før du kjører? Det har jeg aldri gjort. Luftmotstanden øker marginalt. Men når snittfarten er 60km/h så er rullemotstanden domminerende. Luftmotstanden endrer seg med 0.1KW om lufttetthet endres fra 1,2 til 1,3 som den er ved 0 grader. Bilen min har direkte innsprøyting så den virker ikke som en forgassermotor med choke. Jeg logger forbruk sommer og vinter og klarer ikke se signifikante forskjeller på forbruk hverken i praksis eller teoretisk Husk at en el bil ofte må varme opp batteriet og det koster faktisk flere kwh jeg ikke har regnet med i mine regnestykker Her er en som har gjort dette Mange som er nødt til å gjøre det for å få motoren litt varm, så man ikke går rett på dugg på vinduene straks man begynner å dra kjærra i gang. Dessuten er det mange som mener det er mer skånsomt enn bare å starte turen, i tillegg til at det senker forbruket på selve kjøringen. Som bonus får man og at det er mer behagelig, og antageligvis langt sikrere, at man ikke fryser i bilen når man kjører. Så minimumstiden er fort den tiden det tar å koste og skrape vinduene for snø og is. Men er ikke uvanlig at endel lar bilen stå på tomgang opp til 30 minutter før man kjører, så slipper man dessuten å skrape is og børste vekk snø., siden den ellers bortkastede varmeenergien kan komme til slik nytte! Det kan selvsagt motvirkes om man parkerer i varm eller kald garasje, eller bruker motorvarmer. Det vil jo tilsvare forvarming av elbil med strøm fra nettet, fremfor fra batteriet på en elbil. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (1 minutt siden): Mange som er nødt til å gjøre det for å få motoren litt varm, så man ikke går rett på dugg på vinduene straks man begynner å dra kjærra i gang. Dessuten er det mange som mener det er mer skånsomt enn bare å starte turen, i tillegg til at det senker forbruket på selve kjøringen. Som bonus får man og at det er mer behagelig, og antageligvis langt sikrere, at man ikke fryser i bilen når man kjører. Så minimumstiden er fort den tiden det tar å koste og skrape vinduene for snø og is. Men er ikke uvanlig at endel lar bilen stå på tomgang opp til 30 minutter før man kjører, så slipper man dessuten å skrape is og børste vekk snø., siden den ellers bortkastede varmeenergien kan komme til slik nytte! Det kan selvsagt motvirkes om man parkerer i varm eller kald garasje, eller bruker motorvarmer. Det vil jo tilsvare forvarming av elbil med strøm fra nettet, fremfor fra batteriet på en elbil. Trodde faktisk at tomgangskjøring ikke var lov. Kun tillatt for utrykningskjøretøy lastebiler med kjøleaggregat og noen få andre eksempler. Hjemme er det uaktuelt da bilen står i garasje tilknyttet huset og på jobb er det langt å gå bort til bilen. Pleier bare å feie bort snøen fra vinduer å så sette meg inn å starter opp og kjører. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Simen1 skrev (7 timer siden): Noen satt halen på grisen. Frode ble lei seg og flau over det. Det står ingenting om at han ble lei seg og flau over Musk sine nasi- og høyreradikale sympatier eller DOGE. Hærverk er uakseptabelt og kjipt. Frodes reaksjon kunne vært mer balansert opp mot det som har skjedd i det siste. Jeg er veldig glad jeg er kvitt min Tesla for lengst. Vil helst bare fortrenge eierskapet og ikke bli assosiert med Tesla, Musk, Trump og høyreradikalisme. Denne typen hærverk så jeg for meg komme. Mange er forbannet og lei over Musk sine påfunn og noen få er såpass irrasjonelle at de kan finne på å ta det ut med hærverk på Teslaer. 12 februar er dette antallet Teslaer til salgs på Finn. Er det noen som tør å gjette om dette vil stige framover og om årsaken til det er Musk? I følgje Finn har etterspurnaden vore større enn tilbodet: Sitat Overraskende nok er etterspørselen etter Tesla på Finn nå høyere enn tilbudet. Det bekrefter motorsjef Terje Dahlgren i Finn til Elbil24. - Faktisk er situasjonen slik at det er flere Teslaer som markeres solgt sammenlignet med det som legges ut for salg. Det markeres solgt ca. 16 prosent flere Tesla enn hva som kommer til markedet akkurat nå, sier Dahlgren. https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-tall-pa-finn-overrasker/82597175 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Snowleopard skrev (15 timer siden): Huff, nå var du litt slem! 🫠 Hører i andre chatter at den fremstår langt bedre "live" enn den gjør på bilder. He he, får satse på det. 😉 Men personlig så skjønner jeg ikke at dette var det beste designet de greide å komme opp med... 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar nebrewfoz skrev (15 timer siden): Denne, kanskje? Skjønner godt hva du mener. 😉 Men jeg tenker ikke på den som stygg. Kun som totalt uinteressant for meg, og at den er mest en "statement" som noen har behov for. Dem om det. Jeg skal i hverfall IKKE ha noen Cybertruck. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar (endret) De som sier kjøp (og da bil) ikke er politiske er enten ignorante eller rett og slett bare noen rasstapper som ikke bryr seg. Se på USA og hvordan det går der og prøv igjen å påstå at poltikk og produkter er helt frakoblet hverandre. Enda mer konkret; Tesla ser ut til å få kontrakt på selge armerte kjørtetøy til statlig bruk, samt at så og si samtlige støtteordninger til ev-industrien (samt ladere) er kuttet over natta. Imens står daglig leder for nevnte selskap og snakker fra det ovale kontoret, laster ned offentlig sensitiv data og har uttalt at han gir faen i checks and balances systemet. La oss snu på det; hvis Hitler hadde åpnet en nettbutikk for å selge diverse ting - kunne man sagt at det ikke var politisk når man kjøpte ting? Selv om det ikke var manifester og hakekors, inntektene ville gått til en person som brukte inntektene til politiske mål. De er da ikke frakoblet hverandre. At folk sover bedre om natta med å innbille seg at deres valg ikke har noen innvirkning, er det nettopp kun det det er; innbilning, eventuelt selvbedrag. Endret 13. februar av The Very End 6 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar The Very End skrev (20 minutter siden): De som sier kjøp (og da bil) ikke er politiske er enten ignorante eller rett og slett bare noen rasstapper som ikke bryr seg. Se på USA og hvordan det går der og prøv igjen å påstå at poltikk og produkter er helt frakoblet hverandre. Enda mer konkret; Tesla ser ut til å få kontrakt på selge armerte kjørtetøy til statlig bruk, samt at så og si samtlige støtteordninger til ev-industrien (samt ladere) er kuttet over natta. Imens står daglig leder for nevnte selskap og snakker fra det ovale kontoret, laster ned offentlig sensitiv data og har uttalt at han gir faen i checks and balances systemet. La oss snu på det; hvis Hitler hadde åpnet en nettbutikk for å selge diverse ting - kunne man sagt at det ikke var politisk når man kjøpte ting? Selv om det ikke var manifester og hakekors, inntektene ville gått til en person som brukte inntektene til politiske mål. De er da ikke frakoblet hverandre. At folk sover bedre om natta med å innbille seg at deres valg ikke har noen innvirkning, er det nettopp kun det det er; innbilning, eventuelt selvbedrag. Sikkert veldig lett å sitte å si sånt, men nå er det ikke aktuelt for de fleste å skrape bilen, fordi det koster en flerfoldige tusen, gjerne flere hundre tusener. Og om man ellers er veldig fornøyd med bilen, så er heller ikke alternativet å selge den med tap, som vel ville vært aktuelt om mange potensielle kjøpere nå skal trekke seg, og "alle" skal kvitte seg med Teslaen. Så det er i mine øyne ihvertfall, galematias å klandre noen som sitter med en Tesla kjøpt før denne gestikuleringen og Trumps innsettelse, eller Doge-department-saken. Jeg hadde ikke solgt, og om noen hadde sagt noe til meg., skulle jeg gjerne svart de tilbake, med spørsmål om de er fullstendig tapt bak ei vogn! For det er INGEN grunn for å gå mot disse eierne. Jeg kan forsåvidt se at det er noe annet med de som nå skifter til ny Tesla, men likevel, hvorfor si neitakk til å kjøpe en bil som gir en så god totalpakke til en relativt lav pris, når alternativene fort koster endel mer, eller på flere områder ansees som dårligere. Dessuten,Tesla som merke er ikke direkte Elon Musk, selv om han er CEO og en av de største, om ikke den aller største aksjonæren. Og at han er en ganske "verbal" CEO på godt og vondt! Eierskapet er, som flere har sagt allerede, mindre enn 18%, og det er nok flere hensyn som må tas med enn bare disse episodene. Dessuten, folk kjøper jo gladelig Kina-biler, selv om mange hyler op om både Kina sitt mål om å "overta" bilmarkedet, og den politikk som Kina har og dems langsiktige mål. De vil jo i realiteten oppnå det samme som Hitler, så der har du jo "hitler-butikken" du prøver å sammenligne med. Men de bruker istedet markedsmakt og markedsstørrelse via business, feremfor krig mot nabolandd, selv om Kina ikke kan sies å være snille med sine naboer heller, noe du burde vite om du er så opptatt av storpolitikk. I tillegg er jo Kina en "god" støtte til Putin og Ukraina-krigen. Det burde jo være mer enn skremmende nok, og fått folk til å avvise disse. De fleste folk er altså mer opptatt av sin egen lommebok, enn å se på slike bakenforliggende årsaker. Og jeg mener det er seriøst galematias at noen skal tvinge gjennom sitt synspunkt ved å gå på eierne. 1 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå