Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Simen1 skrev (4 minutter siden): Det har også Renault 5. Det virker som V2L er noe som begynner å bli et standard tilvalg fra nå av. Håper nå det går over til å bli standard, ikke bare standard tillegg. Er jo så selvfølgelig at en elbil skal ha både det og camper mode, at jeg undres hvorfor enkelte bil-produsenter ikke har laget løsning for disse, eller lager dårlige/halvgode løsninger på slikt! Mest horrible eksempelet, er jo mangelen på Camper Mode på VW ID. Buzz og Disse firlingene fra Stellantis som og selges som Toyota. Alle disse person/vare-bilene er jo som skapt for å campe i. Selvsagt bør de få Camper Mode og en V2L som gjør at man kan både koke kaffe/te/kakao, fyre igang en airfryer eller induksjonsplate og fyre opp en elektrisk varmovn samtidig, så man kan campe uten masse CO2-utslipp! Altså bør det støtte minst 3 kW effekt, men gjerne mer. Noen av de forbrukerne vil jo bare kjøres i 10-15 minutter, eller opp til 30 min. så forbruket er neglisjerbart. En elektrisk ovn vil selvsagt ta noe mer effekt, men roer seg og litt når tempen først er hevet i teltet/forteltet/SUV-teltet. Altså er det ikke nødvendigvis høy belastning over lang tid. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar 2 minutes ago, Snowleopard said: Håper nå det går over til å bli standard, ikke bare standard tillegg. Er jo så selvfølgelig at en elbil skal ha både det og camper mode, at jeg undres hvorfor enkelte bil-produsenter ikke har laget løsning for disse, eller lager dårlige/halvgode løsninger på slikt! Mest horrible eksempelet, er jo mangelen på Camper Mode på VW ID. Buzz og Disse firlingene fra Stellantis som og selges som Toyota. Alle disse person/vare-bilene er jo som skapt for å campe i. Selvsagt bør de få Camper Mode og en V2L som gjør at man kan både koke kaffe/te/kakao, fyre igang en airfryer eller induksjonsplate og fyre opp en elektrisk varmovn samtidig, så man kan campe uten masse CO2-utslipp! Altså bør det støtte minst 3 kW effekt, men gjerne mer. Noen av de forbrukerne vil jo bare kjøres i 10-15 minutter, eller opp til 30 min. så forbruket er neglisjerbart. En elektrisk ovn vil selvsagt ta noe mer effekt, men roer seg og litt når tempen først er hevet i teltet/forteltet/SUV-teltet. Altså er det ikke nødvendigvis høy belastning over lang tid. Har id buzz fått varmepumpe nå da? Om ikke så kan jo det være litt av grunnen. Går mye energi til å holde en så stor kabin varm og spesielt om man ikke har varmepumpe til hjelp. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Complexity skrev (2 minutter siden): Har id buzz fått varmepumpe nå da? Om ikke så kan jo det være litt av grunnen. Går mye energi til å holde en så stor kabin varm og spesielt om man ikke har varmepumpe til hjelp. Ikke hørt noe om det. Men er jo i mine øyne tåpelig å ha en elbil uten dette, spesielt på disse. Kan forstå at det mangler på en liten elbil som bare skal bli skikkelig billig, men ikke på disse som koster godt...! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) 6 minutes ago, Snowleopard said: Ikke hørt noe om det. Men er jo i mine øyne tåpelig å ha en elbil uten dette, spesielt på disse. Kan forstå at det mangler på en liten elbil som bare skal bli skikkelig billig, men ikke på disse som koster godt...! Enig i det. Har alltid hatt det på min Tesla og det er jo kjekk funksjon å ha. Men med 84kWt batteri, ikke varmepumpe og en svær kabin vil det gå mye batteriprosent til det og folk vil kansje bli skuffet over hvor mye strøm som går. Og VW sin løsning er kansje å drite i hele funksjonen. Er jo mange år siden VW hadde reklame på tv'en med "hundemodus" på ID bilene sine. Var vel reklame om at bilene hadde OTA og kom til å få nye funksjoner etterhvert eller noe (noen som har link til reklamen jeg tenker på?) De har vel enda ikke noe hundemodus i bilene og de bilene de reklamerte for fikk vel knapt noen OTA.. og de kommer vel ikke til å få spesielt mange ettersom de har byttet hardware og bare prioriterer den nye.. Endret 12. februar av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Complexity skrev (4 timer siden): Enig i det. Har alltid hatt det på min Tesla og det er jo kjekk funksjon å ha. Men med 84kWt batteri, ikke varmepumpe og en svær kabin vil det gå mye batteriprosent til det og folk vil kansje bli skuffet over hvor mye strøm som går. Og VW sin løsning er kansje å drite i hele funksjonen. Er jo mange år siden VW hadde reklame på tv'en med "hundemodus" på ID bilene sine. Var vel reklame om at bilene hadde OTA og kom til å få nye funksjoner etterhvert eller noe (noen som har link til reklamen jeg tenker på?) De har vel enda ikke noe hundemodus i bilene og de bilene de reklamerte for fikk vel knapt noen OTA.. og de kommer vel ikke til å få spesielt mange ettersom de har byttet hardware og bare prioriterer den nye.. Hørte nettop at nye el busser skulle få dieselvarmere. Det budre ID buss også hatt. 10l diesel gir 100kwh varme. Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Endret 12. februar av Ayrton Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar At det kan være behov for det på store busser, som stadig må åpne dørene for å slippe på og av passasjerer er nok en diskusjon. Men er helt bortkastet og unødvendig på en liten varebil som ID. Buzz. Varmepumpe i samarbeid med elkraft fra batteriet er mer enn godt nok. Går greit å lade litt på en hurtiglader om man ikke rekker frem med den rekkevidden den får i kulda. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (1 minutt siden): At det kan være behov for det på store busser, som stadig må åpne dørene for å slippe på og av passasjerer er nok en diskusjon. Men er helt bortkastet og unødvendig på en liten varebil som ID. Buzz. Varmepumpe i samarbeid med elkraft fra batteriet er mer enn godt nok. Går greit å lade litt på en hurtiglader om man ikke rekker frem med den rekkevidden den får i kulda. Om du blir stående med 8 personer i bilen 8 timer i og venter på kolonne i 20 minus kan det hende du skifter mening 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Trestein skrev (Akkurat nå): Om du blir stående med 8 personer i bilen 8 timer i og venter på kolonne i 20 minus kan det hende du skifter mening De aller fleste klarer å holde bilen varm i lang tid, så lenge man ikke er på felgen på batteriet i utgangspunktet. Kjører man i snøvær som kan føre til kaos og køer eller kolonnekjøring, så må man ta hensyn til dette og lade før man er så lavt på batteriet at det blir et problem. Man kjører ikke til en fjellovergang om vinteren uten å ha fyllt opp batteriet eller tanken først, så man faktisk kan klare seg en stund. Og man bør og ha klær med seg, så man ikke trenger 25 grader i kupéen. Man får jo vel så stort problem i en icebil om man ikke har nok drivstoff på tanken. Det er flere historier av icebilister som har måtte få plass i elbil for å få varmet seg, enn det motsatte. Så jeg anser det som et overkommelig problem! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Snowleopard skrev (17 minutter siden): De aller fleste klarer å holde bilen varm i lang tid, så lenge man ikke er på felgen på batteriet i utgangspunktet. Kjører man i snøvær som kan føre til kaos og køer eller kolonnekjøring, så må man ta hensyn til dette og lade før man er så lavt på batteriet at det blir et problem. Man kjører ikke til en fjellovergang om vinteren uten å ha fyllt opp batteriet eller tanken først, så man faktisk kan klare seg en stund. Og man bør og ha klær med seg, så man ikke trenger 25 grader i kupéen. Man får jo vel så stort problem i en icebil om man ikke har nok drivstoff på tanken. Det er flere historier av icebilister som har måtte få plass i elbil for å få varmet seg, enn det motsatte. Så jeg anser det som et overkommelig problem! Nettop. De holder gjerne 3 ganger så lenge som en el bil. Varmepumpe er effektivt ned til minus 10-15grader. Blir det kaldere synker COP som en stein. Min bil har kraftige el heatere for slike formål. Men blir ventinga lenge så går man tom for strøm. Rimelig sikker på at de er rimeligere å reparere også https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/vevor-diesel-air-heater-12v-5kw-lcd-display-remote-control-for-car-bus-rv-indoors-p_010802970338?lang=no¤cy=nok&adp=gmc&country=NO&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20577678233&ad_group=156326427560&ad_id=674802865098&utm_term=&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zo24qFQe18xRPyA672ynZgNoeCVcRohzJGcdB6ytYD_EKmAg7UHUTxoCooQQAvD_BwE Bruker samme prinsipp hjemme. Jeg har varmepumpe men har jeg ikke strøm fryser jeg ikke i hjel. Jeg bare varmer med noe annet. I mitt tilfelle ved. Kunne like godt ha vert en propan ovn eller noe annet Endret 12. februar av Trestein La til litt Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Trestein skrev (6 minutter siden): Nettop. De holder gjerne 3 ganger så lenge som en el bil. Varmepumpe er effektivt ned til minus 10-15grader. Blir det kaldere synker COP som en stein. Min bil har kraftige el heatere for slike formål. Men blir ventinga lenge så går man tom for strøm. Rimelig sikker på at de er rimeligere å reparere også https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_10321/vevor-diesel-air-heater-12v-5kw-lcd-display-remote-control-for-car-bus-rv-indoors-p_010802970338?lang=no¤cy=nok&adp=gmc&country=NO&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20577678233&ad_group=156326427560&ad_id=674802865098&utm_term=&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zo24qFQe18xRPyA672ynZgNoeCVcRohzJGcdB6ytYD_EKmAg7UHUTxoCooQQAvD_BwE Bruker samme prinsipp hjemme. Jeg har varmepumpe men har jeg ikke strøm fryser jeg ikke i hjel. Jeg bare varmer med noe annet. I mitt tilfelle ved. Kunne like godt ha vert en propan ovn eller noe annet Du snur poenget mitt. Man holder veldig mye lengre ut med batteribil enn med ice-bil, fordi man bruker veldig mye mindre energi med el-varmer. Man trenger ikke kaste bort unødvendig med varme på å fyre opp en motor som er ineffektiv, og kaste bort varme der det ikke er bruk for den. Dessuten, med vind i riktig retning, så blåser eksosen inn i bil og motor igjen, så man risikerer forgiftning pga kullosen. Eller at motoren kveles. Jeg vil IKKE ha en elbil med dieselvarmer. Jeg vil heller ikke ha gassvarmer i bilen, selv om den skulle være en bobil eller delvis brukes som det. Elvarmer fungerer bedre. Og man kan dessuten ha dempet varme i bilen, og heller fyre opp setevarmen, så bil med varme i baksete er et must for barnefamilier. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) 50 minutes ago, Trestein said: Om du blir stående med 8 personer i bilen 8 timer i og venter på kolonne i 20 minus kan det hende du skifter mening Ett menneske avgir vel ca 100 watt med varme? sleng på setevarmen i alle setene (som bruker å være oppimot 100W) så har du jo 1600watt varme bare der. Setevarme er jo direkte varme så veldig effektivt kontra å varme en hel kabin. Er vel noen skiheiser som har begynt med setevarme. Kansje busser og burde vudere det. Endret 12. februar av Complexity 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Me sto 5-6 timar med rundt -20 C og det var ikkje alt for stort forbruk for å halde varmen. Det var rett før ein fjellovergang med kolonnekjøring, så bilen var godt opplada. 1-3 kWh i timen blir ofte sagt, avhengig av bil, utetemp og innetemp. Som nemnd er det eit kjempepluss å kunne stå i kø med titals andre bilar utan å sleppe ut eit gram eksos. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Complexity skrev (16 minutter siden): Ett menneske avgir vel ca 100 watt med varme? sleng på setevarmen i alle setene (som bruker å være oppimot 100W) så har du jo 1600watt varme bare der. Setevarme er jo direkte varme så veldig effektivt kontra å varme en hel kabin. Er vel noen skiheiser som har begynt med setevarme. Kansje busser og burde vudere det. En ID har et vesentlig større areal mot kulda enn en personbil. Det er bilens varmegjennomgangs tall ganger areal og delta temp som avgjør varmetap, pluss at du med 8 personer i bilen faktisk må skifte ut en hel del luft. Ellers blir vann og CO2 innhold for høyt. Menneske puster vel ut luft med ca 15% O2 og 3.5% CO2 pluss masse vann. Vi tåler ca 1000ppm co2 før det blir ubehagelig. Derfor må lufta skiftes ut ofte. Den nye lufta må varmes opp fra -20 til +25grader osv. Forstår faktisk ikke hva som er feil med en varmeovn? Det har vert brukt i alle år. Utslippene er omtrent det samme som menneskepust. Prosessene ligner. Menneske omdanner hydrocarboner til energi. Bruker oksygen og avgir CO2 + vann. Det samme gjør en ovn Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Man trenger ikke 25+ i bilen. 21 grader holder lenge, kan endog gå lavere med gode klær og setevarme på. Selv liker jeg å holde det på 17-19 grader når jakken er av. Spesielt om man ikke sitter i bare t-skjorte. Vinduer kan klees igjen med isolerende beskyttelse. Bare frontruta og fremre sidevinduer som bør være frie, når man kjører. Når man står stille, kan sikkert sidevinduer dekkes til og. Trenger ikke ha på full blås, lav viftehastighet holder til å skifte ut kun så mye luft som trengs for å ha det behagelig. Altså kan man redusere luftgjennomstrømningen uten å bare stå på resirkulering. I en større kabin, har man og mer oksygen, så det tar lengre tid før luften er slik at det blir ukomfortabelt. På den måten har man sterkt redusert energibehovet. Og har man dessuten med seg termoser med varm drikke, så kan det og hjelpe på å ha det koselig i bilen uten å fyre unødvendig. Og har man dessuten med seg varmeteppe som kan gå på strøm fra en batteribank, kan man klare seg enda lengre, og ha det kjempefint. Men selv et vanlig teppe hjelper godt. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (4 minutter siden): Man trenger ikke 25+ i bilen. 21 grader holder lenge, kan endog gå lavere med gode klær og setevarme på. Selv liker jeg å holde det på 17-19 grader når jakken er av. Spesielt om man ikke sitter i bare t-skjorte. Vinduer kan klees igjen med isolerende beskyttelse. Bare frontruta og fremre sidevinduer som bør være frie, når man kjører. Når man står stille, kan sikkert sidevinduer dekkes til og. Trenger ikke ha på full blås, lav viftehastighet holder til å skifte ut kun så mye luft som trengs for å ha det behagelig. Altså kan man redusere luftgjennomstrømningen uten å bare stå på resirkulering. I en større kabin, har man og mer oksygen, så det tar lengre tid før luften er slik at det blir ukomfortabelt. På den måten har man sterkt redusert energibehovet. Og har man dessuten med seg termoser med varm drikke, så kan det og hjelpe på å ha det koselig i bilen uten å fyre unødvendig. Og har man dessuten med seg varmeteppe som kan gå på strøm fra en batteribank, kan man klare seg enda lengre, og ha det kjempefint. Men selv et vanlig teppe hjelper godt. Jada Bare ta med -20 soveposer til alle så trenger man ikke varme i det hele tatt! Som sagt 10l diesel ville gitt 100kWh i tillegg til batteriet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Ayrton skrev (2 timer siden): Noen satt halen på grisen. Frode ble lei seg og flau over det. Det står ingenting om at han ble lei seg og flau over Musk sine nasi- og høyreradikale sympatier eller DOGE. Hærverk er uakseptabelt og kjipt. Frodes reaksjon kunne vært mer balansert opp mot det som har skjedd i det siste. Jeg er veldig glad jeg er kvitt min Tesla for lengst. Vil helst bare fortrenge eierskapet og ikke bli assosiert med Tesla, Musk, Trump og høyreradikalisme. Denne typen hærverk så jeg for meg komme. Mange er forbannet og lei over Musk sine påfunn og noen få er såpass irrasjonelle at de kan finne på å ta det ut med hærverk på Teslaer. 12 februar er dette antallet Teslaer til salgs på Finn. Er det noen som tør å gjette om dette vil stige framover og om årsaken til det er Musk? Endret 12. februar av Simen1 Uthevet 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Det er vel ikke så vanskelig å vaske bort sprittusj. Men tesla eierne er jo flinke til å kalle alle andre for hatere og gjøre seg selv til ofre. Det skrikes høyt. kanskje bør de seg i speilet før de sier noe. 6 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Trestein skrev (3 minutter siden): Jada Bare ta med -20 soveposer til alle så trenger man ikke varme i det hele tatt! Som sagt 10l diesel ville gitt 100kWh i tillegg til batteriet Trenger ikke dra det til det totalt usannsynlige. Tepper anbefales å ta med seg i tillegg til vare klær, mat og varm drikke. noen er glad i elektriske varmetepper. Og flere av de kan benyttes med en liten batteribank. Eller, med V2L kan de drives med strøm fra bilen for flere timer i strekk. For de som bruker bilen til camping, slik som stadig flere gjør, får man isolerende og lysdekkende vindusbeskyttere. Slike som bl.a. TeslaBjørn har demonstrert i disse overnattingsvideoene sine. Selv har jeg mine i bilen året rundt, så de kan relativt raskt settes opp om jeg tror det er behov for det! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Snowleopard skrev (1 minutt siden): Trenger ikke dra det til det totalt usannsynlige. Tepper anbefales å ta med seg i tillegg til vare klær, mat og varm drikke. noen er glad i elektriske varmetepper. Og flere av de kan benyttes med en liten batteribank. Eller, med V2L kan de drives med strøm fra bilen for flere timer i strekk. For de som bruker bilen til camping, slik som stadig flere gjør, får man isolerende og lysdekkende vindusbeskyttere. Slike som bl.a. TeslaBjørn har demonstrert i disse overnattingsvideoene sine. Selv har jeg mine i bilen året rundt, så de kan relativt raskt settes opp om jeg tror det er behov for det! Jeg har kjempegod plass til både tank og varmer under panseret. Problemet er at jeg må lage hull i torpedoveggen for å få inn varm luft. Det kommer helt sikkert ettermonterings kit man kan koble inn i varmtvannskretsen. Bensinbilen min klarer å kjøre akkurat like langt om vinteren som om sommeren. Hvorfor skulle ikke en el bil klare det samme! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå