Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Nimrad said:

Jeg var inne og tittet litt på E-5008 da jeg syntes rekkevidden var imponerende (668 WLTP). Men jeg fikk bakoversveis når jeg så rekkevidden på utgaven med 4-hjulstrekk. 500!? Har de mindre batteri eller kjører den konstant med drift på alle hjul(fortsatt litt rart med så stor forskjell?)?

https://www.peugeot.no/modell/e-5008-suv.html

Om rekkevidde er viktig, så bør man kanskje titte på naf sin Grand Prix test. E3008/5008 er vel en av de som taper mest rekkevidde på vinteren. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (55 minutter siden):

Takker for utfyllende svar 👍

Noen som vet om dette følger med noen av de andre merkene de samarbeider med? Som f.eks Toyota og Hyundai? Ikke hørt noen snakke om det der

Hyundai har ChargeMyHyundai (CMH), men om man får det med ved kjøp eller må/kan tegne avtale med forhandler når man kjøper bil, vet jeg ikke da denne kom etter at jeg kjøpte min. Kia Charge/ChargeMyKia er samme greia.

Begge de avtalene følger i mye av samme spor som BMW Charging og VW Charging, men vet ikke om de er integret i bilen på samme måte. Men der BMW Charging gir samme pris som direkte fra ladeoperatøren med gratis-alternativet ifølge kommentaren over, så er min erfaring med CMH at man får et påpluss i prisen som noen ganger er tildels kraftig dyrere. Jeg har sluttet å bruke det etter at jeg ikke lengre fikk ladekreditt og prisen for Ionity gikk opp.

Nå lader jeg kun med Ionity Passport-avtale til 65,- per måned og 3,80 per kWh (kan velge en litt dyrere avtale som gir 3,- per kWh) eller hos Uno-X fortrinnsvis når de har tilbud som er on par eller bedre enn Ionity-avtalen, og ellers aktiverer jeg normalt med min "Hyundai" RFID-brikke jeg fikk med bilen, som jeg selv har knyttet opp mot de andre operatørene det går på (direkte registrering hos hver enkelt), også for lading på fellesladere i borettslaget jeg bor i.

Har ikke knyttet opp mot Autocharge hos de operatørene der det er mulig, da jeg "aldri" er der og kommer på det om jeg dropper innom.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (20 minutter siden):

Tror 4x4 kommer kun med det lille batteriet. Hvem som kom på DET "sjakktrekket" aner jeg ikke...

Hvis det stemmer så er jo det meget rart ja.... tok 4X4 systemet såpass med plass at dem måtte kutte størrelsen på batteriet? I såfall en hårreisende måte å gjøre det på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Må nesten være mindre batteri. Dårlig trekk det, ja.

 

Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Hvis det stemmer så er jo det meget rart ja.... tok 4X4 systemet såpass med plass at dem måtte kutte størrelsen på batteriet? I såfall en hårreisende måte å gjøre det på...

Ren idioti. 😂 Spesielt med tanke på at du i LR er låst til framhjulsdrift. 🙄

 

Ser det på denne siden.

https://m.arenaev.com/compare.php3?idDrive1=658&idDrive2=659

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Duriello said:

Var innom Skoda forhandler idag, for å se på Enyaq og Elroq. Elroq ikke utlevert til forhandlere enda, greit nok. Men de har aldri Enyaq inne, så å sammenligne med Id4 in person er jo en umulighet.. 

Dagens surmuling gjennomført.

 

*Må påpeke at nærmeste Skodaforhandler er ca 2 timer unna med bil. (Ligger en litt nærmere, men da må jeg forholde meg bomvei og piggdekkavgift blæh!) Jeg kjørte ikke dit kun av den grunn, svingte tilfeldigvis innom da jeg skulle den veien uansett, men 3. gang nå.

De har ifølge nettsiden en enyaq inne, men solgt og utlevert typ 10 min før jeg gikk inn døra..

Sikkert biler som kan bli fraktet til forhandler, men de har sluttet å selge 1 gen for noen uker siden, foruten slike lagerbiler. Den lokale sjappa her i området har mindre og mindre Enyaq'er stående utenfor, sist kun 1. Det er vel noen som muligens får noen gode tilbud for å kjøpe de siste demo bilene.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 minutter siden):

Sikkert biler som kan bli fraktet til forhandler, men de har sluttet å selge 1 gen for noen uker siden, foruten slike lagerbiler. Den lokale sjappa her i området har mindre og mindre Enyaq'er stående utenfor, sist kun 1. Det er vel noen som muligens får noen gode tilbud for å kjøpe de siste demo bilene.

 

 

Ser jo den, men de hadde jo ikke trengt å kvitte seg med demo bilen før de nye er på plass. Dukker sikkert opp noen brukte i nærområdet så får følge med på det. 👍🙂

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (40 minutter siden):

Toyota BZ4X bruker oppmerksomhetskamera bak rattet/i instrumentpanelet til  ansiktgjennkjenning for å loade den rette førerprofilen til den som setter seg bak rattet.
Ble litt overrasket 🙂

Ja det var nå usedvanlig kult! De bruker vel nøkkel som id til vanlig men greit å slippe å tenke på hvem sin nøkkel man har.

Samme kameraet som klaget på at man ikke fulgte med på veien hvis man holdt hånden i toppen av rattet. Litt uheldig plassering bare.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Ja det var nå usedvanlig kult! De bruker vel nøkkel som id til vanlig men greit å slippe å tenke på hvem sin nøkkel man har.

Samme kameraet som klaget på at man ikke fulgte med på veien hvis man holdt hånden i toppen av rattet. Litt uheldig plassering bare.

Kan bruke begge deler. Hvis nøkkel allerede er koplet til profil er det ansiktsgjenkjenning neste.Da bytter den profilen. BZ4X jeg har nå er en leiebil så nøkkelen er koplet til hovedbrukeren.

Mener jeg klarte å disable den litt for rigide oppmerksomhets monitoren.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Hvis det stemmer så er jo det meget rart ja.... tok 4X4 systemet såpass med plass at dem måtte kutte størrelsen på batteriet? I såfall en hårreisende måte å gjøre det på...

Har vel kanskje mer med vekt å gjøre, 5008 fwd med lite batteri veier allerede 2,4 tonn så skal ha nok nyttelast for 7 personer

Lenke til kommentar
Duriello skrev (11 timer siden):
Nimrad skrev (11 timer siden):

Jeg var inne og tittet litt på E-5008 da jeg syntes rekkevidden var imponerende (668 WLTP). Men jeg fikk bakoversveis når jeg så rekkevidden på utgaven med 4-hjulstrekk. 500!? Har de mindre batteri eller kjører den konstant med drift på alle hjul(fortsatt litt rart med så stor forskjell?)?

https://www.peugeot.no/modell/e-5008-suv.html

Tror 4x4 kommer kun med det lille batteriet. Hvem som kom på DET "sjakktrekket" aner jeg ikke...

Må være for å trekke kunder fra Toyota, for de kundene ønsker tydeligvis kombinasjonen 4WD og kort rekkevidde. 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt synd med den 5008 egentlig. Den hadde nok vært en knall familiebil for mange (og blir nok det for mange også) men har vært en del issues i starten der. Og holder ikke helt rekkevidde lovnadene sine. 

Den bommet vel litt på grandprix saken og hadde en haug med issues når han Bjørn hadde den på langtur. Virket uferdig.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Jotun said:

Samme kameraet som klaget på at man ikke fulgte med på veien hvis man holdt hånden i toppen av rattet. Litt uheldig plassering bare.

Bare for å pirke litt, jeg er ganske sikker på at denne funksjonen er den samme som i min Lexus rz450e, og klagen går på at den ikke kan se ansiktet/øyne dersom du holder armen/hånda foran for å holde på toppen av rattet. Men nå sutrer den generelt altfor mye over at jeg ikke ser rett frem, uansett om jeg stirrer i frontruta aldri så mye. De sier de jobber med denne sensoren, evt softwaren for det.

Og dessverre spretter jo alle disse funksjonene tilbake så fort man slår av bilen og på igjen. Også pga krav fra den trafikksikkerhetsgjengen i EU (ETSC). Blir nok bedre og mindre feilplassert klaging etter hvert, men første året har vært preget av en del mer irritasjon enn nødvendig og forventet. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Zeph said:

Korleis fungerer sånne system om du har på solbriller med reflektive glas som gjer du ikkje kan sjå augene frå utsida?

Er vel IR kamera de bruker som kan se gjennom det meste. Som sensorene på en iPhone. Er bare å bruke mobilkamera og se mot sensoren så ser du kansje ir lyset.

Tjuvradder som ikke vil bli gjennkjent på kamera bruker gjerne solbriller med IR dioder i seg som lyser utover. Da vil kamera bare se lyset og ikke øynene gjennom brillene samtidig som man selv ikke merker noe forskjell.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Litt synd med den 5008 egentlig. Den hadde nok vært en knall familiebil for mange (og blir nok det for mange også) men har vært en del issues i starten der. Og holder ikke helt rekkevidde lovnadene sine. 

Den bommet vel litt på grandprix saken og hadde en haug med issues når han Bjørn hadde den på langtur. Virket uferdig.

Enig! Ser ikke bra ut. Greit nok at NAF-ruta ikke er noen "fasit" på rekkevidde og ikke skal speile WLTP, men den sammenligner epler med epler slik at man lett kan se hvilke biler som faktisk gjør det bra.

I så måte skuffet 3008 og 5008 stort. Jeg vurderte 5008, men har nå slått det fra meg. Selger sier at det skal komme SW oppgraderinger som vil hjelpe litt, men jeg tror ikke på at effekten av dette vil være særlig stor. Dessverre. For de nye store elSUV'ene til Peugeot ser sinnsykt bra ut, spesielt inni, og det er nok en bil mange hadde blitt glad i.

Men vi er i 2025. Å slippe en stor bil med det som i praksis er bare 350km rekkevidde på vinteren holder ikke. Og dette er når bilen er ny. Når den har gått tre år - hva har den da? 290km rekkevidde på vinteren???

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...