Trestein Skrevet i går, 22:05 Del Skrevet i går, 22:05 Jotun skrev (7 minutter siden): Mange ville klart seg med en elsparkesykkel i mange tilfeller. Hva har det med rekkevidden til Toyota? Veldig mange vil klare seg helt fint med med en bz4x men ikke hvis de tror den er bedre enn den er. Var på et hotell på geilo for en stund siden. Noe familie greier Jeg tok toget. Flere kjørte el bil og flere fra Bergen En tesla Y kom frem med 20% på batteriet. Toyota BZ4X 'n hadde 40% igjen. Så om tesla Y kan brukes så går det helt fint med en BZ4X også. Bare se TB sine resultater. Linje 333 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 22:29 Del Skrevet i går, 22:29 Salvesen. skrev (2 timer siden): Januar er ikke Tesla sin måned... I tillegg har de lansert ny bil. Har ingen tro på at dette er relatert til håndsveiv ing Håndsveivingen er nok Musk sitt minste problem. Godt mulig det er oppsamlingsheatet hver 3 måned som spiller inn hos Tesla her, iallefall delvis. Hvor mye facelift på Model Y har å si er jeg mer skeptisk til. Model 3 stuper jo like mye, og den er relativt nyoppusset. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 22:31 Del Skrevet i går, 22:31 ozone skrev (5 timer siden): Mange gode biler på denne listen for januarsalget! (fikk ikke med lenger enn til plass 14 pga skjermplass...) Men hvorfor ligger middelmådigheten full av barnesykdommer, BZ4X, på topp? Noen som kan forklare? Av den grunn som jeg skrev for 2 dager siden. Det er lite samsvar mellom hvor god en bil er, og hvor godt den selger. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 22:36 Del Skrevet i går, 22:36 Zeph skrev (8 timer siden): Nei, elbilar er vel betre på det området uansett kor mange hjul som drar, men eg vil tru det i alle fall er ein fordel med bakhjulstrekk om du får sleng, som diverre ikkje alle elbilar har. TM3 har bakhjulstrekk, og det er nok bakhjula som er mest aktive i ein sånn situasjon, uavhengig av hjuldrift. @Snowleopard Feil tråd? Dersom man får en sleng, så er fwd lettest å rette opp. Det er nok uansett ikke det som har reddet Zeph og Ozone, men bilenes førerstøttesystemer. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden AL123 skrev (11 minutter siden): Dersom man får en sleng, så er fwd lettest å rette opp. Det er nok uansett ikke det som har reddet Zeph og Ozone, men bilenes førerstøttesystemer. Er ikke helt enig. Sleng syntes jeg det er enklest å rette opp med svak bremsing av bakhjula. Alternativet kan være å gi gass med forhjula med forhjulsdrift. Skrenser man med forhjula kan det være vanskelig å ta seg inn Må innrømme at jeg er dårlig på forhjulsdrift. Har alltid hatt drift på hjula bak. I dag må man slå av stabilitetskontroll for å teste hvordan man tar inn en sleng. Må innrømme at jeg ofte slår av DSC når det er glatt Har kjørt noen biler med 4 hjulsdrift i den senere tid. Synes det er krevende i situasjoner der alle hjula spinner. Syntes egentlig at bakhjulstrekk er tryggere på vinteren. Man har alltid dobbelt så mye bremsekraft som akselerasjonskraft (Nå kommer sikkert noen til å kommentere at bremsing også er akselerasjon med motsatt fortegn) 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden BenWhittaker skrev (4 timer siden): Da nærmer det seg omsider kanskje noe her!! Etter masse god veiledning i tråden. Noen røde flagg her? Synes den ser ålreit ut. Avtalt prøvekjøring onsdag. 🙂 https://www.autoria.no/bruktbil/annonse?ident=388347473 ID4 GTX gått ca 50k km. Kos deg med prøvekjøring! 😁 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden AL123 skrev (8 timer siden): Dersom man får en sleng, så er fwd lettest å rette opp. Det er nok uansett ikke det som har reddet Zeph og Ozone, men bilenes førerstøttesystemer. Eg veit at det er typisk for ICE-bilar, men er det tilfelle for elbilar òg? I ein ICE-bil er det mest vekt framme og treigare reaksjonstid på systemet som skal halde deg på veien. Med elektromotor på hjulene og betre vektfordeling ville eg trudd elbil med RWD klarar seg betre på glatta enn ICE med RWD. Ein FWD-elbil er gjerne betre enn tilsvarande FWD-ICE-bil òg. Min bil har forresten AWD. At støttesystemet gjorde jobben er det ingen tvil om. Jotun skrev (9 timer siden): Ikke likte det? Hadde ikke noe imot at du forsvarte bz4x. Bilen er sikkert knall til sitt bruk. Eg ville derimot belyse utfordringene med rekkevidde og lading til en som lurte på bilen og da var det vel helst du som ikke likte akkurat det? Da blir det jo litt snodig at ikke alle trenger rekkevidden og lading. Nei. Men er greit å vite om det uansett. Personlig likte eg ikke den etter perioden me hadde den. Feilet på flere punkter for min del (og nei, det at bz4x ikke var en bil eg kunne tenke meg betyr ikke at eg eg sier at tesla er verdens beste bil) 4x4 på bz4x er til stadighet trukket frem som bra. Så den bør jo være ganske god. Kva var det du ikkje likte, om me ser vekk frå rekkevidde og hurtiglading? 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Salvesen. skrev (11 timer siden): ? Var personen jeg siterte som dro dette inn i bildet. At en har lavt salg i en dårlig måned der en lanserer ny bil er ikke veldig overraskende. Igjen, jeg tar gjerne veddemål på at Y blir årets bil og får de beste salgstallene EVER I Norge YoY fra mars til mars 2026. Men alle er pyser og vill ikke bli med, kjedelige folk. Ifølge bilbransjen så er det unaturlig at tesla har så fulle lagere i januar. Jeg var i Drammen bilhavn i forrige uke og det var maaaange Teslaer der. Tesla får nok sette ned prisene enda mer.. https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12932 Endret 14 timer siden av Auto Asmodeus Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Auto Asmodeus skrev (1 minutt siden): Ifølge bilbransjen så er det unaturlig at tesla har så fulle lagere i januar. Jeg var i Drammen bilhavn i forrige uke og det var maaaange Teslaer der. Tesla får nok sette ned prisene enda mer.. https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=12932 Problemet er at de ikke har lager av juniper. Det er den bilen folk vill ha. Og at de kun selger den overprisede versjonen gjør det nok ikke bedre for de. Tror ekstremt mange sitter å venter på de vanlige versjonene. Kommer vell til sommeren om en er heldig. 1 Lenke til kommentar
Tronhjem Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Zeph skrev (53 minutter siden): Eg veit at det er typisk for ICE-bilar, men er det tilfelle for elbilar òg? I ein ICE-bil er det mest vekt framme og treigare reaksjonstid på systemet som skal halde deg på veien. Med elektromotor på hjulene og betre vektfordeling ville eg trudd elbil med RWD klarar seg betre på glatta enn ICE med RWD. Ein FWD-elbil er gjerne betre enn tilsvarande FWD-ICE-bil òg. Min bil har forresten AWD. At støttesystemet gjorde jobben er det ingen tvil om. Kva var det du ikkje likte, om me ser vekk frå rekkevidde og hurtiglading? Det at vekten i en elbil er bedre fordelt er en fordel for bilens styrbarhet, men dens høye vekt (store masse) er en ulempe. Hva summen av disse to motstridende tendens blir vet jeg ikke, men jeg vet at den absolutt viktigste faktoren for bilens styringsevne og akselerasjon/bremsing er hjulenes friksjon mot veien/underlaget. Det spiller ingen rolle hva bilen har av bremseassistanse, antiskrens, etc. dersom hjulenes friksjon mot veien/underlaget blir for lav og sklir på alle fire hjul. Derfor er det dekkenes tilstand, og dessverre for elbilentusiaster bilens vekt som er viktigst. Og den aller viktigste faktoren som enhver bilfører bør ha i mente er at alle personbiler har fire hjul og dermed omtrent samme kontakflate mellom dekk og underlag. Kreftene som trengs for å endre bilens hastighet og/eller kjøreretning stiger proporsjonalt med (i samme takt som) bilens vekt, men det gjør ikke friksjonen mellom dekk og underlag. Den øker betydelig langsommere med bilens vekt enn hva kreftene som trengs for å endre bilens hastighet og/eller kjøreretning gjør. 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Salvesen. skrev (5 minutter siden): Problemet er at de ikke har lager av juniper. Det er den bilen folk vill ha. Og at de kun selger den overprisede versjonen gjør det nok ikke bedre for de. Tror ekstremt mange sitter å venter på de vanlige versjonene. Kommer vell til sommeren om en er heldig. Tesla har allerede satt ned prisene og lansert en rentekampanje for å bli kvitt gamle Y'er, men salget uteblir. Må være andre faktorer i spill. Det er jo godt kjent at Teslasalget stupte i Europa før Elon lekte Adolf Hitler på scenen. Tror neppe heiling hjelper på omsetningen annet enn hos likesinnede.. Endret 14 timer siden av Auto Asmodeus 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 6 minutes ago, Auto Asmodeus said: Tesla har allerede satt ned prisene og lansert en rentekampanje for å bli kvitt gamle Y'er, men salget uteblir. Må være andre faktorer i spill. Gjelder vel kun rwd, ser ikke noe nedsatt pris på awd https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?TRIM=LRAWD&arrangeby=plh&zip=0274&range=0 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) onkel_jon skrev (2 minutter siden): Gjelder vel kun rwd, ser ikke noe nedsatt pris på awd https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?TRIM=LRAWD&arrangeby=plh&zip=0274&range=0 (er det noen som kjøper rwd Y?) La ikke merke til hvilken variant som hopet seg opp i Drammen.. Tesla må gjøre grep ihvertfall. Endret 14 timer siden av Auto Asmodeus Lenke til kommentar
eintotre Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Jeg kjører id4 GTX til vanlig og kjørte BZ4X en liten periode. Veldig god bil å kjøre. Fant ingenting "galt"med den med unntak av at jeg måtte starte og stoppe bilen med egen knapp. Det som overrasket meg var hvor trang den føltes innvendig. Jeg trodde det var en mindre bil enn min id4 helt til jeg skulle parkere i garasjen. Etter litt kjapp googling fant jeg ut den er bittelitt større i alle retninger på tross av dårligere plass i framsetet, baksetet og bagasjerom. 1 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) 1 hour ago, Tronhjem said: Og den aller viktigste faktoren som enhver bilfører bør ha i mente er at alle personbiler har fire hjul og dermed omtrent samme kontakflate mellom dekk og underlag. Kreftene som trengs for å endre bilens hastighet og/eller kjøreretning stiger proporsjonalt med (i samme takt som) bilens vekt, men det gjør ikke friksjonen mellom dekk og underlag. Den øker betydelig langsommere med bilens vekt enn hva kreftene som trengs for å endre bilens hastighet og/eller kjøreretning gjør. Hvilken friksjonsmodell bruker du? En første ordens tilnærming til statisk friksjon tilsier at friksjonen (i.e maks horisontal kraft som må påtrykkes før dekket begynner å skli, i.e. endrer til et kinetisk friksjonsregime) er gitt ved F=u*N, hvor F er friksjonskraften og N er normalkraften (I.e. vekt) u er en konstant. Med denne, riktignok svært enkle modellen, vil friksjonen øke proporsjonalt med vekten. Se: https://en.wikipedia.org/wiki/Friction Endret 13 timer siden av sverreb Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Salvesen. skrev (13 timer siden): Januar er ikke Tesla sin måned... I tillegg har de lansert ny bil. Har ingen tro på at dette er relatert til håndsveiv ing Den viser en nedgang på 50% fra Januar 2024 til Januar 2025 så at Januar er en dårlig måned er allerede tatt hensyn til. Du kan tro hva du vil, men rett etter Hitler-hilsenen så gikk antall som hadde et positivt syn på Tesla i Sverige ned med nesten halvparten til lave 11%. Folk har en tendens til å kjøpe bilmerker som de har et positivt syn på. 2 Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Duriello skrev (10 timer siden): Kos deg med prøvekjøring! 😁 Takk for det! Sjekket det meste nå, og avtalt prøvetur. Kjennes det riktig tar jeg med meg bilen hjem! 🙂 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Tronhjem skrev (1 time siden): Det at vekten i en elbil er bedre fordelt er en fordel for bilens styrbarhet, men dens høye vekt (store masse) er en ulempe. Hva summen av disse to motstridende tendens blir vet jeg ikke, men jeg vet at den absolutt viktigste faktoren for bilens styringsevne og akselerasjon/bremsing er hjulenes friksjon mot veien/underlaget. Det spiller ingen rolle hva bilen har av bremseassistanse, antiskrens, etc. dersom hjulenes friksjon mot veien/underlaget blir for lav og sklir på alle fire hjul. Derfor er det dekkenes tilstand, og dessverre for elbilentusiaster bilens vekt som er viktigst. Og den aller viktigste faktoren som enhver bilfører bør ha i mente er at alle personbiler har fire hjul og dermed omtrent samme kontakflate mellom dekk og underlag. Kreftene som trengs for å endre bilens hastighet og/eller kjøreretning stiger proporsjonalt med (i samme takt som) bilens vekt, men det gjør ikke friksjonen mellom dekk og underlag. Den øker betydelig langsommere med bilens vekt enn hva kreftene som trengs for å endre bilens hastighet og/eller kjøreretning gjør. Håpløst å kjøre lastebil da? Lenke til kommentar
John-B Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) 1 hour ago, uname -i said: Den viser en nedgang på 50% fra Januar 2024 til Januar 2025 så at Januar er en dårlig måned er allerede tatt hensyn til. Snakk om å cherry-picke tall å sammenligne. Faktum er at januar 2025 er en av tidenes beste Januar-måneder for Tesla i Norge, selv om det er helt irrelevant. I januar 2025 har Tesla hatt en økning på over 600% sammenlignet med Januar 2023. Sammenlignet med Januar 2022 er økningen over 1400%. Foreslår at dere tar en titt på hva Tesla normalt selger i januar, i stedet for å sammenligne med det eneste året de faktisk har solgt biler i januar. Uansett er det ren idioti å trekke slutninger basert på én måned. Endret 12 timer siden av John-B 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden John-B skrev (3 minutter siden): Snakk om å cherry-picke tall å sammenligne. Faktum er at januar 2025 er en av tidenes beste Januar-måneder for Tesla i Norge, selv om det er helt irrelevant. Ja, det er helt irrelevant siden statistikken jeg kom med var for Europa og ikke Norge. John-B skrev (3 minutter siden): Uansett er det ren idioti å trekke slutninger basert på én måned. Tesla hadde nedgang i salget i 2024 og januar-statistikken ser ut til å bekrefte at det er et systematisk fall i etterspørselen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå