Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Trestein said:

Er ikke helt enig. Sleng syntes jeg det er enklest å rette opp med svak bremsing av bakhjula. Alternativet kan være å gi gass med forhjula med forhjulsdrift. Skrenser man med forhjula kan det være vanskelig å ta seg inn

Må innrømme at jeg er dårlig på forhjulsdrift. Har alltid hatt drift på hjula bak. I dag må man slå av stabilitetskontroll for å teste hvordan man tar inn en sleng. Må innrømme at jeg ofte slår av DSC når det er glatt

Har kjørt noen biler med 4 hjulsdrift i den senere tid. Synes det er krevende i situasjoner der alle hjula spinner. Syntes egentlig at bakhjulstrekk er tryggere på vinteren. Man har alltid dobbelt så mye bremsekraft som akselerasjonskraft (Nå kommer sikkert noen til å kommentere at bremsing også er akselerasjon med motsatt fortegn)

Den gode gamle regelen gjelder vel til en viss grad fortsatt, selv om førerstøttesystemene gjør sitt til at det skjer langt sjeldnere

 

Screenshot 2025-02-04 at 11.46.08.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (2 timer siden):

Tesla har allerede satt ned prisene og lansert en rentekampanje for å bli kvitt gamle Y'er, men salget uteblir. Må være andre faktorer i spill.

Det er jo godt kjent at Teslasalget stupte i Europa før Elon lekte Adolf Hitler på scenen. Tror neppe heiling hjelper på omsetningen annet enn hos likesinnede..

Salget hadde jo minsket før eller siden. Ny versjon av Y er lansert som sikkert mange venter på. Tipper salget kommer til å gå opp igjen ganske kraftig når den går ned til «vanlig» Y pris. Men moro at folk kjøper noe annet enn Teslaer også da!

Lenke til kommentar

Etter en vinter i innlandet med elektrisk AWD eller å ha kjørt manuell forhjulstrekk tidligere så har det vært et par situasjoner der jeg savnet clutchen. Men generelt er jo fremkommeligheten ekstremt mye bedre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Den gode gamle regelen gjelder vel til en viss grad fortsatt, selv om førerstøttesystemene gjør sitt til at det skjer langt sjeldnere

 

Sitat

Screenshot 2025-02-04 at 11.46.08.png

 

Det er ikkje mi erfaring med to AWD-elbilar. På siste bilete kunne det stått "Bilen fikser det".

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Det er ikkje mi erfaring med to AWD-elbilar. På siste bilete kunne det stått "Bilen fikser det".

Det er vel akkurat det siste som gjør at folk krasjer oftere med AWD. Har du brukt opp friksjonen er det lite å gjøre. Da sklir du uansett hvor bra stabilitetskontroll du har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Det er vel akkurat det siste som gjør at folk krasjer oftere med AWD. Har du brukt opp friksjonen er det lite å gjøre. Da sklir du uansett hvor bra stabilitetskontroll du har. 

Før førerhjelpen, så var regelen at RWD var enklest, så FWD, og at AWD var vanskeligst. Framkommelighet var motsatt. Grunnen til vanskelighetsgraden er at RWD gir mest forvarsel; den blir lett på rattet før du får skikkelig sladd, og så kan du slippe gassen og styre. FWD krever litt mer, da man må gi gass, det er litt konter-intuitivt. Med AWD så merker man ikke noe før man har full 4-hjulssladd, og da er det vanskelig å ta seg inn igjen. Har vært med på en skikkelig 4-hjulssladd med flere kontraer med gammel Gelenderwagen i forsvaret, det var veldig lite gøy, men gikk heldigvis bra. Det eneste som skulle til, var at sjåføren slapp gassen litt for brått i en sving (var sikkert vant til RWD), og så gikk alt (nesten) åt skogen. 

Førerstøtte gir litt samme effekten, alt virker bra helt til man har brukt opp all margin som førerstøtten gir deg, da er det brå overgang til at fysikken tar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Den gode gamle regelen gjelder vel til en viss grad fortsatt, selv om førerstøttesystemene gjør sitt til at det skjer langt sjeldnere

Har egentlig lite/ingen erfaring med 4WD selv, men er ikke litt av det man kan prøve, å styre i den retningen bilen sklir? altså ikke inn i svingen men mer i retning ut av svingen så bilen kommer i "spor", men ikke endre særlig på gassen? Altså litt forsiktig i den retningen bilen ønsker å gå, slik at man begynner å få feste igjen.

Og så snart man kjenner man begynner å få litt tak igjen, svinge i rolig bevegelse mot dit man ønsker å havne inn i svingen igjen? Altså bare rolige bevegelser, ikke være for brå?

Noen som har lekt seg mye på en åpen plass med 4WD-bil, som kan si noe mere om hva som fungerer best? Og ikke minst, hva man absolutt IKKE skal prøve på?

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snowleopard said:

Har egentlig lite/ingen erfaring med 4WD selv, men er ikke litt av det man kan prøve, å styre i den retningen bilen sklir? altså ikke inn i svingen men mer i retning ut av svingen så bilen kommer i "spor", men ikke endre særlig på gassen? Altså litt forsiktig i den retningen bilen ønsker å gå, slik at man begynner å få feste igjen.

Og så snart man kjenner man begynner å få litt tak igjen, svinge i rolig bevegelse mot dit man ønsker å havne inn i svingen igjen? Altså bare rolige bevegelser, ikke være for brå?

Noen som har lekt seg mye på en åpen plass med 4WD-bil, som kan si noe mere om hva som fungerer best? Og ikke minst, hva man absolutt IKKE skal prøve på?

Få nesa riktig vei, og gi gass. 

Problemet er å få nesa riktig vei, i eldre biler hadde man håndbrekk, nå har man ikke det heller. Venstre bremsing for å få vekta over framhjulene, slik at man kanskje får feste, styre og "be". I endel biler så går de ikke an å venstrebremse heller.

Jeg forsøkte "dynomode" når det gikk an på gamle model 3. Da fikk bilen konstant 50/50 4x4 ikke noe antispinn, ESP eller kraftfordeling mellom akslene.

Den var komplett umulig å kjøre, endte bare opp med å spinne rundt sin egen akse hele liten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (22 minutter siden):

Få nesa riktig vei, og gi gass. 

Problemet er å få nesa riktig vei, i eldre biler hadde man håndbrekk, nå har man ikke det heller. Venstre bremsing for å få vekta over framhjulene, slik at man kanskje får feste, styre og "be". I endel biler så går de ikke an å venstrebremse heller.

Jeg forsøkte "dynomode" når det gikk an på gamle model 3. Da fikk bilen konstant 50/50 4x4 ikke noe antispinn, ESP eller kraftfordeling mellom akslene.

Den var komplett umulig å kjøre, endte bare opp med å spinne rundt sin egen akse hele liten. 

Ja, med håndbrekk får man jo bremset farten på bakhjulene, så de kanskje raskere får grep igjen og bilen kan "rette seg opp". Da vil vel og forhjulene lettere få tak igjen, samtidig som man ungår å spinne rundt.

Bremsepedalene gir jo såvidt jeg vet, mest kraft til forbremsene, noe som kan være problematisk når man allerede sklir, selv om ABS skal hindre at hjulene blokkeres slik at man sklir i utgangspunktet.

Men problemet med 4-hjulsskrens er jo at bilen allerede sklir på alle 4 hjulene. Gi gass høres litt tvilsomt ut, ville tro det er riktigere å holde gassen og ikke slippe opp denne, men likevel heller ikke gi mere gass.

På elbiler vil vel ABS-systemet på langt bedre vis sørge for at man ikke gjør det mer galt, og de slipper å vente på mekanisk bevegelse, men gjør alt elektronisk slik at man går av og på raskere og mer presist. Men man må som sagt håpe det klarer å få bilen til å gripe igjen, men samtidig ikke fremprovosere mere sleng eller spinn!

Lenke til kommentar
John-B skrev (9 timer siden):

Snakk om å cherry-picke tall å sammenligne. Faktum er at januar 2025 er en av tidenes beste Januar-måneder for Tesla i Norge, selv om det er helt irrelevant.

I januar 2025 har Tesla hatt en økning på over 600% sammenlignet med Januar 2023. Sammenlignet med Januar 2022 er økningen over 1400%.

Foreslår at dere tar en titt på hva Tesla normalt selger i januar, i stedet for å sammenligne med det eneste året de faktisk har solgt biler i januar.

Uansett er det ren idioti å trekke slutninger basert på én måned.

 

Tesla gikk ned 38% sammenlignet med januar i fjor? Og alle andre har økt sammenlignet med i fjor?

Hva mener du med at januar 2025 er en av tidenes beste januarer for Tesla noensinne? Kan du i det hele tatt lese? Eller regne ut banal statistikk?

  • Alle inne på 10 på topp har stor fremgang fra januar i fjor, bortsett fra Tesla.

Innsiktsfullt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvem som må innrømme feil her. Det gjøres jo sjelden. Er dette dommedag for Tesla pga lanseringen av nye Model SS eller er det en særdeles bra januar, bare man ikke sammenligner med fjorårets som muligens var episk.

Alle andre øker, utenom Tesla. Det er jo statistikk så da er absolutt alt logisk og riktig. Hvor mange solgte biler snakker vi om for Tesla i fjor og i år. Og de andre i fjor og i år?

Eg er egentlig litt imponert over at en mnd kan brukes til å konkludere om noe som helst. Spesielt en mnd der det kan være en rekke årsaker til fallende salg.

Venter forøvrig fortsatt på avklaring på tilhenger diskusjonen. Vegvesenet tar tid å svare :(

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Tesla sitt totalsalg for januar er som følger:

2020 = 196
2021 = 108
2022 = 48
2023 = 96
2024 = 1147
2025 = 696

I et historisk løp, må altså 2025 betegnes som katastrofalt, og de har aldri solgt dårligere i en januarmåned enn januar i år. Eller...!?!

Alle tall fra Teslastats.no, som vel henter sine tall fra registreringen for Vegvesen.no

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Håpløst å kjøre lastebil da?

Delvis. De har flere og større hjul og dermed større friksjonsflate enn personbiler.

Men som regel også så mye større masse (vekt) slik at de får vesentlig lengre bremsestrekker og må ta det penere i svinger enn hva personbiler trenger. 

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (5 minutter siden):

Delvis. De har flere og større hjul og dermed større friksjonsflate enn personbiler.

Men som regel også så mye større masse (vekt) slik at de får vesentlig lengre bremsestrekker og må ta det penere i svinger enn hva personbiler trenger. 

Trøsykkel må jo være kjempebra på vinterføre i følge din teori. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Tesla sitt totalsalg for januar er som følger:

2020 = 196
2021 = 108
2022 = 48
2023 = 96
2024 = 1147
2025 = 696

I et historisk løp, må altså 2025 betegnes som katastrofalt, og de har aldri solgt dårligere i en januarmåned enn januar i år. Eller...!?!

Alle tall fra Teslastats.no, som vel henter sine tall fra registreringen for Vegvesen.no

Men var Drammen havn full av langtidsparkerte Teslaer alle andre år også? Uansett, Norge er lite. Her er California tall. Før det nye presidentparet flyttet til D.C. Blir artig å følge med på

image.thumb.png.31c1819b4445c189dac1dfe7e6b9a268.png

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 minutt siden):

Men var Drammen havn full av langtidsparkerte Teslaer alle andre år også? Uansett, Norge er lite. Her er California tall. Før det nye presidentparet flyttet til D.C. Blir artig å følge med på

image.thumb.png.31c1819b4445c189dac1dfe7e6b9a268.png

Vet ikke hva de hadde av biler på havnen hver måned. Eneste man kan vite sikkert, er det faktiske salget.

Som flere påpeker, salget har nok vært litt lavere fordi folk har ventet på TMYJ. Legg og til at bl.a. pga. mindre subsidier i Tyskland, så har Tesla solgt langt færre der enn de har gjort før, uten at produksjonen har gått særlig saktere.

Og så har det og vært generelt lavere salg hos de fleste produsenter i 2024, så er ikke bare Tesla som har merket nedgangstider.

Men spørsmålet jeg forsøkte å gi et hint om, var hvorvidt salget var dårligere, og drastisk dårligere, i januar 25 vs januar over flere år!

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 minutt siden):

Men var Drammen havn full av langtidsparkerte Teslaer alle andre år også? Uansett, Norge er lite. Her er California tall. Før det nye presidentparet flyttet til D.C. Blir artig å følge med på

image.thumb.png.31c1819b4445c189dac1dfe7e6b9a268.png

Det noen ser ut til å glemme er at Model 3 omtrent ikke solgte i det hele tatt i januar 2024. Mao er fallet i Model Y salget bortimot 70%. Selvfølgelig kan det skyldes at facelift er på trappene, men husk også at mesteparten av januar var unnagjort før Musk gikk i kokomodus, og sålangt i februar har det gått fra ille til verre. Musk ble sist sett robbe verdens fattigste for titalls milliarder. Skjønner ikke at Tesla selger en eneste bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Vet ikke hva de hadde av biler på havnen hver måned. Eneste man kan vite sikkert, er det faktiske salget.

Som flere påpeker, salget har nok vært litt lavere fordi folk har ventet på TMYJ. Legg og til at bl.a. pga. mindre subsidier i Tyskland, så har Tesla solgt langt færre der enn de har gjort før, uten at produksjonen har gått særlig saktere.

Og så har det og vært generelt lavere salg hos de fleste produsenter i 2024, så er ikke bare Tesla som har merket nedgangstider.

Men spørsmålet jeg forsøkte å gi et hint om, var hvorvidt salget var dårligere, og drastisk dårligere, i januar 25 vs januar over flere år!

Tidligere var salget lavt når de ventet på en båt og høyt når bilene kom. Så mye biler på lager og halvert markedsandel er nytt.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (52 minutter siden):

Tidligere var salget lavt når de ventet på en båt og høyt når bilene kom. Så mye biler på lager og halvert markedsandel er nytt.

Som sagt, heller ikke de er upåvirket av at salget av elbiler i Tyskland har fått et kraftig fall. Det betyr selvsagt at de kan sende langt flere biler til f.eks. Norge, der salget har vært stortsett stabilt og godt.

Men å sende masse biler til Norge, når mange venter på Juniper, vil ikke føre til drastisk økning i salget, slik flere her låter til å tro. De må nok pushe gode tilbud på "non-Juniper" for å tømme lagrene i Norge og ellers i Europa, samtidig som de nå ramper off for rushet av Juiper som kundene venter på.

Som det og er sagt, man må se salget over mer enn bare en måned. Og, det er jo mange ting som kan påvirke nå. Både Elon Musk sin innblanding i politikken og støtte for Trump, Hans uttalelser og opptredener både mot Eu og Europeiske land og lefling mot det vi kaller radikale partier og personer.

Og dette kommer som sagt samtidig med at de lanserer en etterlengtet refresh av den mest solgte bilmodellen dems, med endel veldig attraktive endringer. Så må det og sies at det var endel endringer som man håpte de og kom med, som ikke kom i denne omgang.

Ja, det skal bli spennende å se hva som skjer, om Tesla igjen overrasker med knallsalg, eller om potensielle kjøpere vender Tesla og Elon Musk ryggen. Jeg har ikke svaret, og det tror jeg heller ikke du har. Vi har bare våre antagelser.

Jeg tror dog at salget tar godt av når Juniper kommer i salg til en langt mer edruelig pris, for den første modellen er nok for dyr for de fleste kunder. Men for de som vil være først, er den nok absolutt spiselig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...