Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nukleosid skrev (5 timer siden):

Det er en sannhet med modifikasjoner. Spørsmålet er om forskjellene oppveier den økte prisen for den som skal kjøpe bilen. For min del vil jeg si ja. Blant annet føler jeg at interiøret og betjeningen er mer "premium" med Q4 enn ID.4. Bare skjermen bak rattet er noe helt annet på Q4 enn ID.4, for eksempel, og du har flere fysiske knapper på ting du ellers må inn i skjermen til høyre for å gjøre på en ID.4.

 

Jeg har en Q4 E-Tron 45 (den rimeligste av de med AWD). Den ble kjøpt sommeren 2023, og så langt er jeg veldig fornøyd. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt så mange andre elbiler, men det eneste jeg kan sette fingeren på er at støtdemperne kan oppleves litt stive for noen, og jeg hører en litt forstyrrende dekkstøy, som virker å komme fra fronten av bilen, på litt ujevn asfalt. Ellers er dekkstøyen lav.

Ellers er den god å kjøre, og selv om den ikke har blant de heftigste motorene, har jeg aldri hatt behov for å makse ut motorkraften på den.

Føler også at WLTP (ca 500 km) er ganske riktig når man kjører lengre og "lette" strekninger i moderat hastighet i sommertemperatur.

Men jeg har også testet forbruket på en tur til Nordbysenteret i Sverige. Det er 130 km med stort sett 100/110 km/t hastighet. Jeg kjørte tidlig på morgenen, så jeg kunne holde fartsgrensen hele veien. Temperaturen lå rundt 3 grader, og med fulladet batteri hjemmefra hadde jeg igjen 66% når jeg ankom Nordbysenteret. Forbruk 18,7 kWh/100 km.

Takker for informativt svar. Jeg hadde også lett valgt Audien din over ID4. Har aldri hatt noe sansen for VW, mens Audi har i mange år hatt en rekke gromme biler å velge mellom. 

Godt å høre at du er fornøyd med Q4 E-tronen din. Mtp dekkstøy, kjører du med pigg eller piggfrie dekk?  Jeg gikk selv over fra piggfri til piggdekk denne vinteren og selv om dekkstøyet har økt, synes jeg det ikke er verst. Hører knapt noe som helst med litt musikk på og veigrepet har blitt mye mye bedre.  

Overrasker meg litt det du sier om at støtdemperne føles litt stive ut. Regner med at kjørekomforten ellers er topnotch? Det er jo noe man gjerne forventer av et premiummerke som Audi. Akkurat som med BMW, Porsche og Mercedes. 

18.7kWh/100km i 3 grader og med 100/110 km/t hørtes jo ekstremt bra ut spør du meg. Hvordan lader den om vinteren da og er det greit å styre forvarming av bilen fra mobilen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, AL123 said:

 

det er jo bare tull. Verksteden reparerer gjerne deler. Problemet er at kunden ikke vil betale.

Har opplevd at de plutselig har litt vondt i viljen til f.eks alusveising. Eller at de er litt sjenerte med å foreslå f.eks demontere bakluke for å rette ut rundt ryggekameraet. 
Dog, mye er gjort vis man  ikke drar til verkemerksted eller forsikringstaksterende biloppretter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Så det er ikke noe problem å få skiftet lager i en startmotor eller dynamo?

Ikke hvis det er utskiftbart, nei. Har skiftet noen lagre i dynamoer opp gjennom årene jeg Men på nyere biler er det ikke utskiftbart, og da vil det koste mange ganger mer enn en ny dynamo eller startmotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (42 minutter siden):

Har opplevd at de plutselig har litt vondt i viljen til f.eks alusveising. Eller at de er litt sjenerte med å foreslå f.eks demontere bakluke for å rette ut rundt ryggekameraet. 
Dog, mye er gjort vis man  ikke drar til verkemerksted eller forsikringstaksterende biloppretter. 

Det er jo ikke urimelig i og med at alusveising er et eget fag som man gjerne må jobbe noen tusen timer for å bli god i. Ikke mange mekanikere som behersker det. På de verkstedene jeg har jobbet har vi imidlertid benyttet oss av lokale sveisetjenester der det har vært praktisk mulig.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Ikke hvis det er utskiftbart, nei. Har skiftet noen lagre i dynamoer opp gjennom årene jeg Men på nyere biler er det ikke utskiftbart, og da vil det koste mange ganger mer enn en ny dynamo eller startmotor.

Jøss. Er lager-kulene rett i huset ? Har skiftet lager på mye men skjelden sett lager som ikke kan skiftes, Mulig at jeg har for gamle biler. 

Må imidlertid innrømme at det er sjelden at jeg hører om folk som fikk reparert startmotoren skiftet børster,lager eller inslag. Godt mulig det ikke er vanlig. Hadde bil på verksted for reparasjon sist i 2002

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Jøss. Er lager-kulene rett i huset ? Har skiftet lager på mye men skjelden sett lager som ikke kan skiftes, Mulig at jeg har for gamle biler. 

Må imidlertid innrømme at det er sjelden at jeg hører om folk som fikk reparert startmotoren skiftet børster,lager eller inslag. Godt mulig det ikke er vanlig. Hadde bil på verksted for reparasjon sist i 2002

Sorry, ser på TV med et halvt øye her, mente startmotor. Kulelagre i dynamoer ryker så og si aldri, og regulatorer selges ikke løst, så det er bruk og kast dersom det ikke er snakk om eldre biler, som det faktisk blir stadig mer av. På nyere biler skifter jeg aldri noe annet enn frihjul.

Starmotorer på eldre biler har jeg skiftet en del sintrede lagre på, det gjør man ikke på nyere startmotorer. Litt fordi man ikke får tak i servicedeler, og litt fordi måten ting er presset sammen på betinger spesielle jigger og pressverktøy.

 

Trestein skrev (17 minutter siden):

Må imidlertid innrømme at det er sjelden at jeg hører om folk som fikk reparert startmotoren skiftet børster,lager eller inslag. Godt mulig det ikke er vanlig. Hadde bil på verksted for reparasjon sist i 2002

Som sagt, det lønner seg ikke lengre, men har en del veteranbiler på kundelisten, og der gjør man det samme i dag som for 50 år siden. Reparasjoner skal jo lønne seg for kunden, ellers er jo poenget borte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hey! Ser i finn-annonser at enkelte oppgir 473km rekkevidde og andre oppgir 491 km rekkevidde. Gjelder VW ID.4 GTX 22-modell. Antar at dette er "samme biler" med lik rekkevidde og at de bare refererer til ulike datamateriale for rekkevidden, så det reelt sett er samme rekkevidden på disse? :)

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (Akkurat nå):

Hey! Ser i finn-annonser at enkelte oppgir 473km rekkevidde og andre oppgir 491 km rekkevidde. Gjelder VW ID.4 GTX 22-modell. Antar at dette er "samme biler" med lik rekkevidde og at de bare refererer til ulike datamateriale for rekkevidden, så det reelt sett er samme rekkevidden på disse? :)

Kan være forskjell i størrelse på hjula.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (20 minutter siden):

Volvos nya elbil EX90 förstör kameror. Två olika journalister slår larm om att bilens lasersensorer på taket bränt sönder deras mobilkameror.

https://carup.se/larmet-laser-pa-volvos-nya-elbil-forstor-kameror/?fbclid=IwY2xjawINZ6BleHRuA2FlbQIxMQABHaCpz8_rJ3PIdupOQ_GaR3jrc8Y59gVYZ4afG-j6SMM6XbUBrL8Fp1hPgw_aem__W6oVf569zUm4IIE0G76IQ

Gjelder det fartskamera også, så ble det det plutselig et attraktivt alternativ. 😄

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Satt og så på den nye Q6 e-tron litt frem og tilbake. Tyskerne er gode på vanskelige konfiguratorer, men jeg stusser over at disse enormt dyre setene ikke virker å være mulig å få med ventilasjon? Kan det stemme på en premium-bil til en million kroner?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Satt og så på den nye Q6 e-tron litt frem og tilbake. Tyskerne er gode på vanskelige konfiguratorer, men jeg stusser over at disse enormt dyre setene ikke virker å være mulig å få med ventilasjon? Kan det stemme på en premium-bil til en million kroner?

Tyskerne er definitivt gode på vanskelige konfigurasjoner ja. Kan fort legge på ekstrautstyr til 100-200k. Når det kommer til ventilerte seter i Q6 e-tron er det mulig å få med i ekstrautstyrspakken «tech pro». Usikker på hvor mye ekstra den pakken koster da.

Må nesten ha med den da den også inkluderer elektrisk seter foran med minnefunksjon for førersetet, elektriske justerbar rattstamme og garasjeportåpner. Havner fort på noe mellom 700-800k ny…

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 1.2.2025 den 21.24):

Q4 E-tron er jo bare en VW id.4 med Audi logo

Tradisjonelt har det jo vært mer enn logoen som skiller modeller fra VAG på samme platform. Er det mindre forskjell på de to du nevner enn f.eks Audi A4 / VW Passat / Skoda Superb ?

Lenke til kommentar

Ellers går eg og tenker på om eg skal byte ut Model Y med bZ4X.

Jotun skrev (26 minutter siden):

Er 4hjulstrekk systemet på Q4 vannvittig mye bedre?

For når eg spurte om hvorfor eg skulle velge en Q4 foran en Enyac var det bare et kort svar fra selger: Quattro.

Trodde ikke helt på henne....

Eg utheva ein viktig detalj. :D 

Etter nokre år med Enyaq og Model Y med firehjulstrekk er mi erfaring at begge fungerer heilt topp, men eg har ikkje samanlikna med Audi. Elbil med firehjulstrekk er suverent på vinteren. Ikkje at det er ein grunn for å kjøre fortare, men om bakenden først slepp så er bilane raskt inne og justerer for å få deg ut av sideveis bevegelse. Eg testar det av og til under trygge forhold der det ikkje betyr noko om eg får meir sleng enn planlagt, men bilen henter seg alltid inn igjen.

Det var kanskje større forskjellar med drivstoffbilar. Eg har ikkje prøvd nok til å meine noko der.

 

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Elbil med firehjulstrekk er suverent på vinteren. Ikkje at det er ein grunn for å kjøre fortare, men om bakenden først slepp så er bilane raskt inne og justerer for å få deg ut av sideveis bevegelse. Eg testar det jamnleg under trygge forhold der det ikkje betyr noko om eg får meir sleng enn planlagt, men bilen henter seg alltid inn igjen.

Er det nødt å være 4WD? Jeg har TM3 med bakhjulsdrift, og har fått sleng noen ganger på glatten, og har vært imponert over hvor god jeg var til å rette opp!😇 Men så god var jeg vanligvis ikke på de forrige bilene mine... Kan det tenkes at det var bilen som fikset biffen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...