Syar-2003 Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar obygda skrev (7 minutter siden): Sikkert en fin bil - men jeg har kjøpt Audi før og når jeg hadde gått gjennom listen av "du bør velge" utstyr slik selgeren la det frem - så ble prisen veldig høy. Og flere av disse valgene som jeg la inn den gangen var jo bare tull sett i ettertid. Så man kan fort kaste bort mange penger på merker som opererer med en tilvalgsliste som krever at man sitter ned og drikker kaffe sammen med selger for å skaffe energi nok til å komme gjennom....... Vel , Jeg foreslo den da du hadde Audi Q4 eTron på lista som var postet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar 14 minutes ago, obygda said: Sikkert en fin bil - men jeg har kjøpt Audi før og når jeg hadde gått gjennom listen av "du bør velge" utstyr slik selgeren la det frem - så ble prisen veldig høy. Og flere av disse valgene som jeg la inn den gangen var jo bare tull sett i ettertid. Så man kan fort kaste bort mange penger på merker som opererer med en tilvalgsliste som krever at man sitter ned og drikker kaffe sammen med selger for å skaffe energi nok til å komme gjennom....... Q4 e-tron er vel som nevnt bare en sminka ID.4. Tipper du må brette ut litt om du vil ha noe mere enn stereo høytalere og ryggekamera men ellers ikke så veldig mye valg. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Iterion skrev (39 minutter siden): Hun ene kollegaen min har faktisk en Audi E-tron. Lurer på om det er en 2020 modell Q8 hun har. Hun hadde den på verksted nå nylig for noe småplukk og måtte ut med 13.000 kr..så ja det er dyr service på disse E-tronene. Hva er "småplukk" da? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar 12 minutes ago, AL123 said: Hva er "småplukk" da? Tipper det er ting som gjør at bilen får bra statistikk på eu kontroller 😅 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar 5 hours ago, Syar-2003 said: 3D remote view er mange år gammelt. Men har ikke vært tilgjengelig i Norge. Fra BMW faq p.t : In which countries can I use Remote 3D View in the My BMW App? With Remote 3D View, you can see a three-dimensional snapshot of your BMW from the outside and the vehicle surroundings in the My BMW App. Due to legal regulations, Remote 3D View is currently only available in these countries of delivery: Australia, Belgium, Brazil, Estonia, France, Germany, Hong Kong, Ireland, Italy, Japan, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Netherlands, New Zealand, Poland, Portugal, Russia, Singapore, South Africa, South Korea, Spain, Switzerland, Taiwan, Thailand, United Kingdom, USA and Canada. Se forøvrig her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/ Det er generellt sett ikke innenfor å uten videre sette opp kameraovervåking i det offentlige rom. Om man tar opp video som konsekvens av en konkret hendelse så kan man nok oppfylle kravet om nødvendighet. Men å kunne snik-kikke fra bilens kamera i tide og utide er neppe i tråd datatiisynets krav. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 1. februar Del Skrevet 1. februar Complexity skrev (44 minutter siden): Tipper det er ting som gjør at bilen får bra statistikk på eu kontroller 😅 Tipper hele kommentaren var like kompetent som vedkommendes innlegg om varmepumper i går...Hejlper forøvrig lite at Teslaeiere sparer noen kroner på service når de får 5-6 sifrede regninger på etter EU-kontroll. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar 8 hours ago, AL123 said: Tipper hele kommentaren var like kompetent som vedkommendes innlegg om varmepumper i går...Hejlper forøvrig lite at Teslaeiere sparer noen kroner på service når de får 5-6 sifrede regninger på etter EU-kontroll. Definitivt ikke dumt å ta litt service, men det er helt valgfritt og man kan gjøre det selv noe jeg personlig liker veldig godt. Forøvrig dukket opp en meny i appen til bilen nå hvor man kan booke enkel service om ønskelig å huker av hva man ønsker skal bli gjort. Kansje det bidrar til at flere får ting ordnet utenom eu. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Trestein skrev (11 timer siden): Det kan se ut som AUDI har utvidet garanti noen steder? 10 år virker veldig bra for første eier, men med tanke på at gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes i Norge er 18 år, så indikerer dette en kraftig reduksjon i reell levetid på bilene. Det vil nødvendigvis påvirke forventningene til biler som er 10+ år og med det prisene på bruktmarkedet, som igjen forplanter seg videre til første eier. Med andre ord, vi kan forvente større verdifall på i hvert fall Audi e-tron enn det vi har vært vant med på fossilbiler. Nå er selvsagt ikke Audi elbiler unike her. Det er mange andre elbilmodeller man også må forvente lav reell levetid på bilene. Som igjen påvirker bruktprisene og verdifallet helt fram til første eier. Bilbransjen har allerede strukket seg langt med tanke på garantier for å få solgt disse bilene. Reelt er det en kostnad som ikke er bærekraftig. Vi kan forvente en slags "lyspærekonspirasjon" her også (for de som kjenner den historien). Levetiden på biler vil krympe i årene fremover og resultatet er økt salg av biler. Desto kortere de varer - jo oftere må man kjøpe ny. Planlagt elding (planned obsolence) som det heter. 4 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Simen1 skrev (2 timer siden): 10 år virker veldig bra for første eier, men med tanke på at gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes i Norge er 18 år, så indikerer dette en kraftig reduksjon i reell levetid på bilene. Det vil nødvendigvis påvirke forventningene til biler som er 10+ år og med det prisene på bruktmarkedet, som igjen forplanter seg videre til første eier. Med andre ord, vi kan forvente større verdifall på i hvert fall Audi e-tron enn det vi har vært vant med på fossilbiler. Nå er selvsagt ikke Audi elbiler unike her. Det er mange andre elbilmodeller man også må forvente lav reell levetid på bilene. Som igjen påvirker bruktprisene og verdifallet helt fram til første eier. Bilbransjen har allerede strukket seg langt med tanke på garantier for å få solgt disse bilene. Reelt er det en kostnad som ikke er bærekraftig. Vi kan forvente en slags "lyspærekonspirasjon" her også (for de som kjenner den historien). Levetiden på biler vil krympe i årene fremover og resultatet er økt salg av biler. Desto kortere de varer - jo oftere må man kjøpe ny. Planlagt elding (planned obsolence) som det heter. Kvifor trur du det blir redusert levetid på bilane basert på garantitida? Det mange var mest bekymra for var levetida til batteriene, men erfaringa så langt har vel vore at dei har klart seg greit og gjerne kan halde lengre enn andre deler av bilen? Eg meiner å ha lese at elbilar oftare blir kondemnert etter skade pga. dyre reparasjonar av batteripakkane, så det kan bidra til redusert levetid, men då etter ei ulykke der eigaren gjerne har fått ein forsikringssum. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Hvem tror du egentlig betaler forsikringsutbetalingen? Det er naturlig at det koster mer å forsikre en bil der risikoen for økonomisk kondemnering er stor. Hadde bilene blitt konstruert sånn at samme ulykke lar seg reparere med en billig utskifting av et minimum av berørte deler så hadde forsikringsprisen blitt lavere. Det man ikke betaler for gjennom verditap blir skjøvet over på forsikringsprisen. Tar man et steg tilbake og ser hele samfunnsperspektivet så er det ikke bærekraftig at biler konstrueres sånn at reell levetid blir lav. Da mener jeg både pga hva som er lov til å kjøre, hvor enkle de er å reparere, driftskostander, verditap osv. Slike systematiske ineffektiviteter er det som trekker vestens hegemoni ned. Vi forbigås av tyranniske diktaturer som utnytter slavelignende arbeidskraft, driter i miljø og klima, og lager biler med stadig kortere reell levetid. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Forbrukarane betalar sjølvsagt indirekte for all utbetaling, men spørsmålet var kvifor levealderen på bilane skal gå ned. Er det primært pga. at dei oftare blir kondemnert eller er slitasje pga. alder òg ein større faktor enn for drivstoffbilar? Finnes det god statistikk på elbil vs drivstoffbil som gjer ein indikasjon på dette? Det er ofte sagt at elbilar i utgangspunktet kan ha lengre levetid enn drivstoffbilar. Om så er tilfelle er spørsmålet om bilane som får leve lengre bidreg meir til snittalder ved kondemnering enn kondemnerte bilar dreg den ned. Eg ser ikkje vekk frå at det blir vanlegare å kondemnere drivstoffbilar heller mtp. kostnadane ved reparasjon, stadig meir avanserte system og kompleksitet ved ulykker. Heilt einig i at det bør vere eit fokus på å unngå dyre reparasjonskostnader som fører til kondemnering, men det må gjerne koma gjennom påbud på same måte som reparasjon av mobiltelefonar. Det er jo til fordel for produsentane at levetida går ned. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Jeg tror jeg leste for et eller to år siden at økonomisk kondemnering (for dyrt å reparere) var den raskest økende årsaken til utbetaling av vrakpant og at elbiler var den biltypen som dro opp denne type kondemnering. 1 Lenke til kommentar
Gjest I1RRS7FlJH Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Det er forøvrig en undersøkelse gjengitt i Motor som konkluderer med at nyere elbiler har like lang levetid som bensin- og diesel-biler. Nyere elbiler like holdbare som bensin- og dieselbiler Jeg må si jeg er skeptisk til den undersøkelsen for det den gjør er å telle antall feil i bilens første leveår. Men er det egentlig noen indikasjon på levetid? Kondemnering skjer ikke bare pga antall feil for små feil kan lett la seg reparerere. Kondemnering skjer først når det er et problem som nærmer seg eller overstger bilens verdi som for eksempel en kollisjon hvor grensen for kondemnering ser ut til å bli lavere og lavere dess mer kompliserte bilene blir. Og når en veldig dyr komponent ryker og der kommer jo elbilens dyreste komponent inn hvor en liten feil fører til totalt utskiftning av en i praksis ureparerbar batteripakke. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Complexity skrev (16 timer siden): Q4 E-tron er jo bare en VW id.4 med Audi logo, som det meste for tiden. Det er en sannhet med modifikasjoner. Spørsmålet er om forskjellene oppveier den økte prisen for den som skal kjøpe bilen. For min del vil jeg si ja. Blant annet føler jeg at interiøret og betjeningen er mer "premium" med Q4 enn ID.4. Bare skjermen bak rattet er noe helt annet på Q4 enn ID.4, for eksempel, og du har flere fysiske knapper på ting du ellers må inn i skjermen til høyre for å gjøre på en ID.4. Iterion skrev (17 timer siden): Samtidig ser jeg startprisen på Q4 E-tron ligger på 540.000kr, med rekkevidde på 514km WLTP. Hva synes folket her inne om den? Jeg har en Q4 E-Tron 45 (den rimeligste av de med AWD). Den ble kjøpt sommeren 2023, og så langt er jeg veldig fornøyd. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt så mange andre elbiler, men det eneste jeg kan sette fingeren på er at støtdemperne kan oppleves litt stive for noen, og jeg hører en litt forstyrrende dekkstøy, som virker å komme fra fronten av bilen, på litt ujevn asfalt. Ellers er dekkstøyen lav. Ellers er den god å kjøre, og selv om den ikke har blant de heftigste motorene, har jeg aldri hatt behov for å makse ut motorkraften på den. Føler også at WLTP (ca 500 km) er ganske riktig når man kjører lengre og "lette" strekninger i moderat hastighet i sommertemperatur. Men jeg har også testet forbruket på en tur til Nordbysenteret i Sverige. Det er 130 km med stort sett 100/110 km/t hastighet. Jeg kjørte tidlig på morgenen, så jeg kunne holde fartsgrensen hele veien. Temperaturen lå rundt 3 grader, og med fulladet batteri hjemmefra hadde jeg igjen 66% når jeg ankom Nordbysenteret. Forbruk 18,7 kWh/100 km. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar 18 minutes ago, Simen1 said: Jeg tror jeg leste for et eller to år siden at økonomisk kondemnering (for dyrt å reparere) var den raskest økende årsaken til utbetaling av vrakpant og at elbiler var den biltypen som dro opp denne type kondemnering. Grunnen til tidlig kondemnering av elbiler er/var - ifølge flere kilder jeg har sett ila de siste årene - at reparasjonen er momspliktig, nykjøp ikke. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar trikola skrev (1 time siden): Grunnen til tidlig kondemnering av elbiler er/var - ifølge flere kilder jeg har sett ila de siste årene - at reparasjonen er momspliktig, nykjøp ikke. Hvis et påslag på 25% gjør at lasset velter en ellers lønnsom reparasjon så vil jeg påstå reparasjonen var temmelig dyr og marginalt lønnsom fra før av. Antagelig er det ganske mange reparasjoner som er direkte ulønnsomme, mva eller ei. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Verksteder vil bytte deler, ikke reparere bilen til fungerende tilstand. Det er mye på moderne biler som kan fikses med ganske enkle metoder. Kontaktfeil, korrosjon etc er relativt vanlig. Istedet vil de bytte hele, store og kostbare deler. F.eks batteripakke, elmotor, hele ledningsnett. 1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Når sprekk i skjerm koster 84000 på en 17 modell nissan leaf så er det ikke rart en kollisjon fører til kondemnering. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar kremt skrev (46 minutter siden): Verksteder vil bytte deler, ikke reparere bilen til fungerende tilstand. Det er mye på moderne biler som kan fikses med ganske enkle metoder. Kontaktfeil, korrosjon etc er relativt vanlig. Istedet vil de bytte hele, store og kostbare deler. F.eks batteripakke, elmotor, hele ledningsnett. det er jo bare tull. Verksteden reparerer gjerne deler. Problemet er at kunden ikke vil betale. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. februar Del Skrevet 2. februar Simen1 skrev (3 timer siden): Jeg tror jeg leste for et eller to år siden at økonomisk kondemnering (for dyrt å reparere) var den raskest økende årsaken til utbetaling av vrakpant og at elbiler var den biltypen som dro opp denne type kondemnering. Kan det ha noe å gjøre med at det stadig selges flere og dyre elbiler og at biler generelt har blitt mer kompliserte i deler og konstruksjon (f.eks. lykter)? (defective by design for alt jeg vet), eller dreier det seg som oftest om batteriet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå