Trestein Skrevet fredag kl 22:15 Del Skrevet fredag kl 22:15 Iterion skrev (3 minutter siden): Er ikke den ganske så selvforklarende da? Med AC? Er jo mest til oppvarming man ser den store forskjellen i forbruk..Koreanske varmepumper av eldre årgang sier du? 😂 Hvor har du det fra? Du tar feil igjen…Den ble faktisk ikke lansert før i 2020 og er lagd og utvikla av Teslas egne ingeniørteam gitt! Og jeg må si den funker meeeeget bra, utrolig effektiv og aldri noen problemer med varme. Få deler i den også så skjer det ble tviler jeg på at det blir så dyrt. Usikker på Skoda sin varmepumpe, men regner med er den også er ganske så effektiv. Tesla har nok hatt varmepumpe siden dag en. Den har bare ikke vert utformet slik at man kan velge om den skal varme opp kupeen eller utelufta. Synd det tok så lang tid. Mercedes hadde dette på 80 tallet (Reverserbar varmepumpe) Lenke til kommentar
AL123 Skrevet fredag kl 22:59 Del Skrevet fredag kl 22:59 Iterion skrev (33 minutter siden): Med AC? Og hvordan gjør den forskjell på kjøling ift varmemumpe? Iterion skrev (33 minutter siden): Er ikke den ganske så selvforklarende da? Koreanske varmepumper av eldre årgang sier du? 😂 Hvor har du det fra? Det står på dem? Iallfall de jeg har vært borti. De har kanskje flere leverandører, hørte noen nevnte noe om japanske greier i MY, men har veldig vanskelig for å tro at de har utviklet noe eget. Iterion skrev (39 minutter siden): Usikker på Skoda sin varmepumpe, men regner med er den også er ganske så effektiv. Skoda bruker varmepumper med R744-gass som er mer effektivt, mer miljøvennlig og ikke brannfarlig. Deverre så gir det også et system som er mye mer komplekst og grisedyrt å reparere 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet lørdag kl 05:46 Del Skrevet lørdag kl 05:46 Iterion skrev (8 timer siden): Det er jeg klar over, men AC’en bruker jo også mer strøm til kjøling av kupeen enn en varmepumpe. Men forskjellen er nok tydeligst om vinteren og når det kommer til oppvarming av kupeen. Kvifor brukar AC meir straum enn varmepumpe til kjøling? Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 08:39 Del Skrevet lørdag kl 08:39 Zeph skrev (2 timer siden): Kvifor brukar AC meir straum enn varmepumpe til kjøling? Glem det, nå er det jeg som surrer her hehe. Til kjøling så er det vel heller tilnærmet likt strømforbruk, forskjellen i forbruket ligger i oppvarming av kupeen. Vet ikke hvorfor jeg dro inn kjøling og AC når spørsmålet var om varmepumpe er verdt det. Men ja svaret er fortsatt ja for min del, selv om det som nevnt over kan koste en del å reparere den hvis/når det først skjer noe med den.. Så går det selvsagt an å klare seg uten en varmepumpe også, men da må du regne med et litt høyere forbruk @Femtekolonne. Hvor mye skulle de ha ekstra for den på Elroqen? 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 09:07 Del Skrevet lørdag kl 09:07 Tips til en NY god elektrisk AWD bil som er ekstremt driftsikker og som er mye bil for pengene? NB Ikke Tesla! Og ja - jeg må ha AWD for at det skal fungere i hverdagen - bor slik til at det er nødvendig. Prisklasse ikke så viktig, men må være mye bil for pengene - betaler ikke overpris og bryr meg katta om utseende og hvor den produseres - dog skal ikke pengene gå i lomma på Elon. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 09:28 Del Skrevet lørdag kl 09:28 obygda skrev (20 minutter siden): Tips til en NY god elektrisk AWD bil som er ekstremt driftsikker og som er mye bil for pengene? NB Ikke Tesla! Og ja - jeg må ha AWD for at det skal fungere i hverdagen - bor slik til at det er nødvendig. Prisklasse ikke så viktig, men må være mye bil for pengene - betaler ikke overpris og bryr meg katta om utseende og hvor den produseres - dog skal ikke pengene gå i lomma på Elon. Hmmm. Hva er maks pris du vil legge deg på da? Og hvor mye rekkevidde trenger du? Har du penger til en BMW IX ville jeg nok gått for den. Koster nærmere 1 mill da, men da får du den beste SUVen på markedet også. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet lørdag kl 09:29 Del Skrevet lørdag kl 09:29 (endret) Jarmo skrev (5 minutter siden): Kanskje ikke så overraskende med klart skille mellom Øst og Vest-Europa, og ikke minst Norden. Endret lørdag kl 09:30 av mandela 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 09:33 Del Skrevet lørdag kl 09:33 Iterion skrev (Akkurat nå): Hmmm. Hva er maks pris du vil legge deg på da? Og hvor mye rekkevidde trenger du? Har du penger til en BMW IX ville jeg nok gått for den. Koster nærmere 1 mill da, men da får du den beste SUVen på markedet også. Ja - jeg kan kjøpe BMW iX 2025 modell, men synes den fremstår for dyr - mao synes jeg ikke man får så mye bil for pengene der sammenlignet med hva man får for pengene andre steder - man kan jo kjøpe 2 av andre biler til prisen av en BMW iX - kan kjøpe dyrere biler enn iX også - men jeg føler man beveger seg i terreng der man betaler for mye for så lite ekstra. Så derfor tenker jeg at min bil bør ligge i prisområdet 700k og ned til ca 500k - der tror jeg man får mye bil for pengene, men hva skal man velge der? Jeg er altså ute etter en bil som også taler til fornuften - ikke bare finne frem til den beste elbilen man kan kjøpe for penger Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 09:39 Del Skrevet lørdag kl 09:39 obygda skrev (1 minutt siden): Ja - jeg kan kjøpe BMW iX 2025 modell, men synes den fremstår for dyr - mao synes jeg ikke man får så mye bil for pengene der sammenlignet med hva man får for pengene andre steder - man kan jo kjøpe 2 av andre biler til prisen av en BMW iX - kan kjøpe dyrere biler enn iX også - men jeg føler man beveger seg i terreng der man betaler for mye for så lite ekstra. Så derfor tenker jeg at min bil bør ligge i prisområdet 700k og ned til ca 500k - der tror jeg man får mye bil for pengene, men hva skal man velge der? Jeg er altså ute etter en bil som også taler til fornuften - ikke bare finne frem til den beste elbilen man kan kjøpe for penger Den er ikke akkurat billig nei. Men den er grei, da vet jeg litt mer hvor du står. Foretrekker du sedan, stasjonsvogn eller SUV da? Hva med Audi Q4 E-tron, Skoda Elroq/Enyaq? Evt Kia Ev6 eller Volvo EX30? Kommer jo an på hvor mye plass du trenger også. Mye å velge i nå. Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 09:46 Del Skrevet lørdag kl 09:46 (endret) Iterion skrev (7 minutter siden): Den er ikke akkurat billig nei. Men den er grei, da vet jeg litt mer hvor du står. Foretrekker du sedan, stasjonsvogn eller SUV da? Hva med Audi Q4 E-tron, Skoda Elroq/Enyaq? Evt Kia Ev6 eller Volvo EX30? Kommer jo an på hvor mye plass du trenger også. Mye å velge i nå. Jeg har forløpig sett på : VW ID.7 Xpeng G6 VW ID.4 BYD sealion 7 Audi Q4 E-tron Kia EV6 Skoda Enyaq Hyundai Ioniq 5 Polestar 2 Toyota BZ4 Lexus RZ450e Mercedes EQA Mercedes EQB Har ikke prøvekjørt alle - men en del av dem. Synes det er vanskelig å velge den som gir best verdi for pengene og har selvfølgelig lest alle tester og sett en haug med youtube videoer - jeg prøver alltid å gjøre grundig research og sliter litt med å finne den som fremstår som det beste og tryggeste kjøpet. EDIT : EX30 har jeg prøvekjørt..var alt for trangt der bak synes jeg Endret lørdag kl 09:47 av obygda 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 09:52 Del Skrevet lørdag kl 09:52 Merk at VW brukere klager mye på appen som henger seg ofte og som det generelt er mye styr med. Madammen har en VW e-UP å den appen fungerer så dårlig at selv forhandler ikke fikk den til å funke. Hun har hatt VW elbil de siste 10 årene å den appen har aldri fungert optimalt. Så hvis en god appløsning er et krav, så styr unna VW. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 10:06 Del Skrevet lørdag kl 10:06 obygda skrev (14 minutter siden): Jeg har forløpig sett på : VW ID.7 Xpeng G6 VW ID.4 BYD sealion 7 Audi Q4 E-tron Kia EV6 Skoda Enyaq Hyundai Ioniq 5 Polestar 2 Toyota BZ4 Lexus RZ450e Mercedes EQA Mercedes EQB Har ikke prøvekjørt alle - men en del av dem. Synes det er vanskelig å velge den som gir best verdi for pengene og har selvfølgelig lest alle tester og sett en haug med youtube videoer - jeg prøver alltid å gjøre grundig research og sliter litt med å finne den som fremstår som det beste og tryggeste kjøpet. EDIT : EX30 har jeg prøvekjørt..var alt for trangt der bak synes jeg Mange gode biler på den lista der. Alle sammen har plusser og minuser, sånn er det jo bare. Prøvekjør og velg den du liker best. Du har allerede lest deg opp på tester og sett youtube videoer av bilene du vurderer. Så da ville jeg bare ha prøvekjørt de som er aktuelle og velge den du synes føles best rett og slett. Jeg ville nok selv ikke valgt noen av de Mercene eller Toyotaen. Heller ikke VW pga svakt interiør etter min mening og dårlig app. Heller ikke BYD/Xpeng fordi det er Kina biler. Så da hadde det stått mellom Enyaq, Audien Q4 E-tron, Ev6 eller Ionic 5. Sikkert ikke et dumt valg den Lexusen heller, men kan ikke nok om den og har heller ikke prøvekjørt den. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet lørdag kl 10:09 Del Skrevet lørdag kl 10:09 (endret) Kva som er det beste kjøpet er avhengig av dine behov, samt litt flaks sidan du aldri veit kva modell som får meir problem enn andre på sikt. Er det verdt å betale meir for dei tyske merkene er noko å tenke over. Hadde ikkje pris vore så viktig ville eg nok personleg sett på BMW og Mercedes for komfort og kjøreeigenskapar, men det er dyrt og kan bli dyrt med vedlikehald. Rekkevidde og lading på tur er eit viktig poeng for mange, spesielt på vinterstid. Om det er viktig for deg så kan nok enkelte bilar eliminerast allereie der. NAF har kjørt rekkeviddetestar på ein drøss bilar sommar og vinter i nokre år, som kan vere greit å sjå over. Det er ikkje noko fasit og med kun ein tur per bil er det fare for misvisande resultat, men det kan gje ein indikasjon. Du kan bruke diverse undersøkingar som utgangspunkt for å peile deg inn på merke. Finnes kanskje noko gratis der ute, men om du tar ei veke med VG+ så har dei ein del artiklar om kva merker folk er mest nøgd med, kva merkar som har flest feil, kva bilar dei meiner er best osv. Motor har ein stor database med biltester. Det finnes enorme mengder subjektive meiningar der ute, så eg synest det er ei god tilnærming å starte med statistikk som baserer seg på hundrevis eller tusenvis av datapunkter, og så heller gå meir i detalj på enkeltbrukarar når du har fått færre bilar på lista. Det er uansett viktig at du prøverkjører så mange modellar du orkar, og meir enn ein halvtime. Det er fort bilar som blir ekskludert etter ein prøvetur. Start der så kan du forhåpentlegvis korte ned lista litt. VAG har litt utfordringar med app, men Skoda-appen er blitt betre og meir stabil. Den er framleis litt treg, men til mitt bruk, som stort sett er å slå på varme/kjøling, ev. styre lading, så fungerer det heilt greit. Det er ikkje noko som ville avgjort eit kjøp for min del, men du kan ha andre meiningar. Endret lørdag kl 10:12 av Zeph Lenke til kommentar
obygda Skrevet lørdag kl 10:18 Del Skrevet lørdag kl 10:18 OK - da skal jeg prøvekjøre alle på listen. Mhp APP så forventer jeg jo følgende funksjoner : Kunne starte og planlegge forvarming fra app Kunne se om bilen er låst og låse den opp/igjen Bli varslet på mobil om bilens alarm aktiveres Det er vel i korte trekk det jeg ser på som bra å ha mhp app. Om bilen i tillegg har dash cam løsning integrert - så synes jeg det kan være ett pluss med dokumentasjon ved f.eks ulykker. Å kunne se bilens kamera fra mobil kunne jo også være kjekt - jeg har kamera overalt på hus og garasje og har satt opp smarthus for å følge med på dette - det synes jeg er flotte saker. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet lørdag kl 10:21 Del Skrevet lørdag kl 10:21 (endret) Iterion skrev (17 minutter siden): Mange gode biler på den lista der. Alle sammen har plusser og minuser, sånn er det jo bare. Prøvekjør og velg den du liker best. Du har allerede lest deg opp på tester og sett youtube videoer av bilene du vurderer. Så da ville jeg bare ha prøvekjørt de som er aktuelle og velge den du synes føles best rett og slett. Jeg ville nok selv ikke valgt noen av de Mercene eller Toyotaen. Heller ikke VW pga svakt interiør etter min mening og dårlig app. Heller ikke BYD/Xpeng fordi det er Kina biler. Så da hadde det stått mellom Enyaq, Audien Q4 E-tron, Ev6 eller Ionic 5. Sikkert ikke et dumt valg den Lexusen heller, men kan ikke nok om den og har heller ikke prøvekjørt den. Lexusen er "trillingbroren" til Toyota BZ4X og Subaru Solterra, hvor Lexusen er "luxus-versjonen" av disse. Spørsmålet med disse er om forskjellen i luksus-følelsen er verdt tillegget, eller om det likevel er bedre valg med den i Toyota eller Subaru-drakt. Navnet er ihvertfall mye kulere på Subaruen! 😉 En annen ting er jo om opplevd rekkevidde vs WLTP-tallet er dealbreaker for den. Enyaq har vel mer eller mindre samme SW-issues som som VW etter det jeg har lest, men mulig andre har kanskje annen info her. Og Audien er jo som Lexusen, den dyre 4-lingen til VW ID.4, Skoda Enyaq og den langt heftigere utseende Seat Tavascan. Skulle jeg valgt en av de VW AG-bilene, så hadde jeg mye heller gått for Tavascan, bare pga utseendet, og fordi det ser ut som den egentlig er mer for pengene enn de andre. Eneste som er synd her, er vel at den kommer med 77kWh-batteriet, og ikke 82 kWt-batteriet som vel er nyere (teknisk) og litt større! Kjenner dog ikke til om det og betyr noe for kvaliteten/driftssikkerheten på batteriet og drivlinja, og om det er noe forskjell på drivlinja og (nyere motor f.eks eller annet). Men kanskje noen andre her inne kan si noe mer om det! Endret lørdag kl 10:23 av Snowleopard Skriveleif 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet lørdag kl 10:34 Del Skrevet lørdag kl 10:34 (endret) Bør vel påpeke at noen ioniq 5 eiere sliter litt med noe hardware problemer. Husker ikke i farten hva det var, noe med 12v systemet tro? 🤔 Hadde det ikke vært for det, så hadde den stått langt oppe på "shortlisten" min. Har ikke prøvekjørt den, men meget imponert over interiør, og for min del, eksteriør - digger den 80 talls sci fi looken, har ikke greid å overtale sjåfør 2 om å greie å overse dette da h*n hater det.😅 Lexus sliter litt med samme greiene som Solterra og Bz4x når det kommer til rekkevidde. Bilen fremstår som en bedre bil på resterende punkter fremfor Bz4x'n. Hadde lokalt toyota verksted tatt service og sånn på den så hadde jeg vurdert den. Men det gjør de ikke, så blir langt å kjøre... Endret lørdag kl 10:58 av Duriello Lenke til kommentar
Iterion Skrevet lørdag kl 10:38 Del Skrevet lørdag kl 10:38 obygda skrev (13 minutter siden): OK - da skal jeg prøvekjøre alle på listen. Mhp APP så forventer jeg jo følgende funksjoner : Kunne starte og planlegge forvarming fra app Kunne se om bilen er låst og låse den opp/igjen Bli varslet på mobil om bilens alarm aktiveres Det er vel i korte trekk det jeg ser på som bra å ha mhp app. Om bilen i tillegg har dash cam løsning integrert - så synes jeg det kan være ett pluss med dokumentasjon ved f.eks ulykker. Å kunne se bilens kamera fra mobil kunne jo også være kjekt - jeg har kamera overalt på hus og garasje og har satt opp smarthus for å følge med på dette - det synes jeg er flotte saker. Lykke til! Blir en god runde med prøvekjøring det da 😁Usikker på hvor mange andre merker enn Tesla hvor man har muligheten til å se bilens 360 kameraer live fra mobilen. Men Teslas app er i alle fall ekstremt bra og er kjekt med «sentry mode» også. BMW sin har jeg hørt er ganske så bra også men den har du jo ikke på lista di. Det og kan jo være lurt å sjekke ut på de du skal prøvekjøre ja Snowleopard skrev (10 minutter siden): Lexusen er "trillingbroren" til Toyota BZ4X og Subaru Solterra, hvor Lexusen er "luxus-versjonen" av disse. Spørsmålet med disse er om forskjellen i luksus-følelsen er verdt tillegget, eller om det likevel er bedre valg med den i Toyota eller Subaru-drakt. Navnet er ihvertfall mye kulere på Subaruen! 😉 En annen ting er jo om opplevd rekkevidde vs WLTP-tallet er dealbreaker for den. Enyaq har vel mer eller mindre samme SW-issues som som VW etter det jeg har lest, men muleg andre har annen info her. Og Audien er jo som Lexusen, den dyre 4-lingen til VW ID.4, Skoda Enyaq og den langt heftigere utseende Seat Tavascan. Skulle jeg valgt en av de VW AG-bilene, så hadde jeg mye heller gått for Tavascan, bare pga utseendet, og fordi det ser ut som den egentlig er mer for pengene enn de andre. Eneste som er synd her, er vel at den kommer med 77kWh-batteriet, og ikke 82 kWt-batteriet som vel er nyere (teknisk) og litt større! Kjenner dog ikke til om det og betyr noe for kvaliteten/driftssikkerheten på batteriet og drivlinja, og om det er noe forskjell på drivlinja og (nyere motor f.eks eller annet). Men kanskje noen andre her inne kan si noe mer om det! Stemmer det! Har hørt at Lexus bilene er ekstremt driftssikre også. Tja jeg ville nok definitivt gått opp litt i pris da for Subaru/Toyota er litt «meh» føler jeg. Har ikke testa appen til Skoda selv så vanskelig å si hvordan ståa er der for min del. Forventer at de har en velfungerende app i alle fall med forvarming av bilen i det minste. Tavascan ser veldig bra ut ja men er heller ikke en bil jeg har noe særlig kjennskap til. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 10:44 Del Skrevet lørdag kl 10:44 Trestein skrev (På 30.1.2025 den 23.15): I følge TB lader EQS med 990km/h mens Tesla Highland lader 850km. I4 edrive40 900km/h https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678 bzzlink skrev (På 30.1.2025 den 23.59): Ja, men i den virkelige verden så var Tesla litt raskere enn EQS. Og BMW i7 sist. Lade hastighet er en ting, men forbruket har mye å si Forbruket er allerede tatt hensyn til når man måler ladehastighet i km/h i stedet for kW. Siden alle kan råkjøre for å "vinne" en sånn test, eller kjøre på natta for å unngå trafikk så er det ladetiden i minutter og timer som skiller. Og tar man først et skritt tilbake og ser hvilken penismålekonkurranse dette er så må man vel kunne si at disse testene er helt meningsløse da alle de nevnte bilene har mer enn god nok både hadehastighet og topphastighet for langkjøring i lovlige hastigheter og normale behov for pissepauser etc. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 11:05 Del Skrevet lørdag kl 11:05 (endret) Varmepumpe er kjekt å ha. Koster ekstra, men den er ikke essensiell for drift eller sikkerhet så om den streiker og prislappen for reparasjon er for høy så tenker nå jeg at det var gøy så lenge det varte. @obygda Jeg hadde definitivt strøket diktatorbilene fra Xpeng, BYD og Polestar. Man framstår ikke veldig annerledes enn med nazifacist-biler. Endret lørdag kl 11:09 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå