Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (23 minutter siden):

EQS og Lucid med over 800 km i wltp? Eh, what? 🤔

Trodde 700+- noen få var høyeste wltp tallet så langt. Its time to get out from under my rock!

Lucid var jeg klar over, men at EQS var gått såpass opp, det må jeg ha oversett. Men ser elbil.no sier opp til 822 på RWD, og 799 på 450 4Matic.

https://elbil.no/mercedes-eqs-med-facelift-lenger-rekkevidde-og-mer-komfort/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Jotun said:

Kombinasjonen kaldt vær og høy fart spiser greit av WLTP ja 🤪 Ikke model Y LR i testen?

Denne viser jo også at model 3 med 700km wlt mister mye. Mer enn eg tenker at den bør. Men i denne testen får man vel ikke noe som helst hjelp av å være aerodynamisk heller?

 

I den virkelige verden så har vel Model 3 LR RWD raskere forflytnings hastighet enn EQS ja. Om jeg husker den langtesten på motorvei i USA riktig

Lenke til kommentar

Noen som vet sånn ca hvor mye piggdekk påvirker rekkevidde vinterstid? Jeg er nok litt rævva på google, for jeg fant ikke noe godt svar på det.

Må ha piggdekk der jeg bor da det ofte vinterstid er føre som krever det. 

Så har jeg det klart til når jeg går til innkjøp av bil. 😁

Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 minutter siden):

Noen som vet sånn ca hvor mye piggdekk påvirker rekkevidde vinterstid? Jeg er nok litt rævva på google, for jeg fant ikke noe godt svar på det.

Må ha piggdekk der jeg bor da det ofte vinterstid er føre som krever det. 

Så har jeg det klart til når jeg går til innkjøp av bil. 😁

Tror vinterdekk har lite å si. Har flere ganger opplevd at bilen bruker mindre på vinterdekk enn på sommer dekk. Piggene gjør nok liten forskjell. I alle fall etter noen tusen km. Da er de ofte rundet eller borte.

Bilen jeg har i dag ruller akkurat likt på sommer og vinterhjul. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Trestein said:

I følge TB lader EQS med 990km/h mens Tesla Highland lader 850km. I4 edrive40 900km/h

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

Ja, men i den virkelige verden så var Tesla litt raskere enn EQS. Og BMW i7 sist.

Lade hastighet er en ting, men forbruket har mye å si

Race fra Seattle til Boston motorvei hele veien. Fartsgrensa +10mph 3 sjåfører i hver bil som sov på skift.

De stoppet kun for å lade. Bensinbilen stoppet kun for å fylle + løpe inn å kjøpe mat.

Rekkefølgen på bilene holdt seg ganske lik hele veien

IMG_2614.thumb.jpeg.6c37da16c098a5f1cd7f63efc1de8638.jpeg
 

forbruk Model 3 

3.8 mi/kWh ≈ 163.6 Wh/km.

Forbruk EQS

3.1 mi/kWh ≈ 200.4 Wh/km.
 

Forbruk i7

2.7 mi/kWh ≈ 230.2 Wh/km

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Ja, men i den virkelige verden så var Tesla litt raskere enn EQS. Og BMW i7 sist.

Lade hastighet er en ting, men forbruket har mye å si

Race fra Seattle til Boston motorvei hele veien. Fartsgrensa +10mph 3 sjåfører i hver bil som sov på skift.

De stoppet kun for å lade. Bensinbilen stoppet kun for å fylle + løpe inn å kjøpe mat.

Rekkefølgen på bilene holdt seg ganske lik hele veien

IMG_2614.thumb.jpeg.6c37da16c098a5f1cd7f63efc1de8638.jpeg
 

forbruk Model 3 

3.8 mi/kWh ≈ 163.6 Wh/km.

Forbruk EQS

3.1 mi/kWh ≈ 200.4 Wh/km.
 

Forbruk i7

2.7 mi/kWh ≈ 230.2 Wh/km

 

Målte de hva bilene brukte? BC er som regel feil både på el biler og bensin/diesel

Kjører du normalt og lader når du kommer under 20% på batteriet vil nok mb være raskere. Kjører du ned til 1 og 0 % og lader til 30-40% vil nok Tesla være raskere. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 29.1.2025 den 15.35):

Jeg synes bildesign går feil vei. Men det er sikkert fordi jeg er gammel.

Satt og konfigurerte ix1 (for jeg fant ikke IX3 i konfigurator)

Må si jeg foretrekker dette:

Screenshot2025-01-29at15_32_46.thumb.png.3f478ebd25924d52e50863b57ea49b9d.png

Foran dette:

Men de moderere seg kanskje litt smakfullt i produksjonsversjonen

Screenshot2025-01-29at15_32_59.png.b74ff250b6756a7d31bdf5996ca2039b.png

Enig.

BMW sitt interiør er rett og slett hærlig. Det "romskipet" på det andre bildet skjønner jeg meg ikke på. 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Trestein said:

Målte de hva bilene brukte? BC er som regel feil både på el biler og bensin/diesel

Kjører du normalt og lader når du kommer under 20% på batteriet vil nok mb være raskere. Kjører du ned til 1 og 0 % og lader til 30-40% vil nok Tesla være raskere. 

De noterte hvor mye strøm de ladet og hvor langt de kjørte. 
 

Turen er på 4899km.

Det som er mest imponerende her er at bensinbilen kun slo Taycan med 2 timer.
 

Og det er da altså med tre sjåfører som sover og kjører på skift. 

Så for vanlige dødelige så er det ikke raskere å kjøre bensinbil på en slik distanse

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (41 minutter siden):

Enig.

BMW sitt interiør er rett og slett hærlig. Det "romskipet" på det andre bildet skjønner jeg meg ikke på. 

Akkurat IX har eg aldri likt hverken interiør eller eksteriøret på. Der bommet BMW syns eg. De andre er fine å se på.

 

Lenke til kommentar

Ja tenkte spesifikt på utvendig at de var fine å se på. 

Svigerfar sin X1 er allright inni syns eg. Men de gikk litt vel fort fra den klassiske, etter mitt syn kjedelige, interiøret til IX som ikke traff meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Sitat

 

🚗 Jeg har en 2023-modell Hyundai Ioniq 5 som har stått på verksted siden 3. desember på grunn av en feil i bilens strømsystem (ICCU-enheten), som gjør at bilen ikke kan lades eller kjøres.
Hyundai har et stort problem med leveransen av denne delen, og ventetiden er flere måneder på en vital komponent. 🚗
Denne feilen rammer hundrevis av Hyundai-eiere – jeg har fått bekreftet at over 600 biler i Norge venter på samme del og reparasjon.

 

Sto på FB..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

De noterte hvor mye strøm de ladet og hvor langt de kjørte. 
 

Turen er på 4899km.

Det som er mest imponerende her er at bensinbilen kun slo Taycan med 2 timer.
 

Og det er da altså med tre sjåfører som sover og kjører på skift. 

Så for vanlige dødelige så er det ikke raskere å kjøre bensinbil på en slik distanse

Når det gjelder forbruk er vel modell S en nærmere bil å sammenligne EQS med med tanke på forbruk. M3 har jo lav cw og knøttlite frontareal (2,2m^2 )

Ser de gikk omtrent like raskt

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Når det gjelder forbruk er vel modell S en nærmere bil å sammenligne EQS med med tanke på forbruk. M3 har jo lav cw og knøttlite frontareal (2,2m^2 )

Ser de gikk omtrent like raskt

CW-verdien på TM3 er på 0,24 for den gamle, 0,219 på Highland, mens den er på 0,20 for EQS, så altså lavere på EQS. Tesla model S har også 2,4 på den gamle, husker ikke hva den nye har.

Dog, frontarealet er vel mindre på TM3, som du skriver.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Ja den har OTA, men brukes kun til småfix virker det som. Ingen nye funksjoner eller noe slikt over OTA hittil iallefall.

Finnes det større oppdateringer via forhandleren? Jeg spør fordi min MG4 ble reklamert med OTA, men etter jeg hadde kjøpt bilen fjernet de dette fra reklamene, og bilen har aldri hatt så mye som småfix. Skal man ha den oppdatert hos forhandler, så er de som regel vanskelig å få på gli, og ofte er serverne nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...