Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Myriad skrev (2 minutter siden):

Er det noen som har fått til å flytte et billån? Jeg har en teori om at det er svært vanskelig.

Det er mogleg, men mange bankar tilbyr det ikkje. At du ikkje får flytta lånet er endå ein grunn for at dei kan heve renta utan at det nødvendigvis får konsekvenser. For nokon som kan bake billånett inn i eit huslån går det fint sidan du berre tar opp lånet på bustaden og betalar ned billånet. For dei utan det alternativet kan det bli verre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Myriad skrev (2 minutter siden):

Er det noen som har fått til å flytte et billån? Jeg har en teori om at det er svært vanskelig.

Det får du stort sett ikke gjort, om det er med pant i bilen. Derimot så er det vel ingen problemer dersom sikkerheten ligger i huset, hytta, eller andre mer sikre eiendeler som ikke så lett kan skades så verdien faller langt under lånets størrelse.

Så lenge det er tilnærmet null sjanse for at lånet ikke kan innfris ved tvangssalg av eiendelen som lånet kausjoneres mot, så går det nok veldig fint.

Men en bil kan jo ha blitt skada dyrt, så man må ha en viss sikkerhet for at slikt ikke har skjedd. Derfor får du lån til brukte biler, men sliter med å få flyttet lånet på en bil som det allerede er kausjons-ansvar på!

Lenke til kommentar
Myriad skrev (2 timer siden):

Er det noen som har fått til å flytte et billån? Jeg har en teori om at det er svært vanskelig.

Du får kun knytte heftelse til en bil ved omregistrering. Så svaret blir nei, hvis ikke sikkerheten er heftet ved bolig/eiendom i stedet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En erfaren biljournalist fra AutoMotorSport sitt reisebrev fra Kina (lastet opp i forrige uke).

Han får vondt i magen av hvor svært det er og hvor fort det går.

Er litt redd for at toget har gått for Europeisk bilproduksjon jeg. Og at det faktisk gikk for noen år siden.

(ser litt ut som turen er sponset av NIO, men han tar for seg markedet som helhet)

 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

En erfaren biljournalist fra AutoMotorSport sitt reisebrev fra Kina .

Han får vondt i magen av hvor svært det er og hvor fort det går.

Er litt redd for at toget har gått for Europeisk bilproduksjon jeg. Og at det faktisk gikk for noen år siden.

 

 

Europa har jo en oppskrift på å ikke tape konkurransen. De må beskyttes av en tollmur.

Akkurat sånn som Harley Davidson ble beskyttet i USA for ca 40 år siden. Det førte til en enorm innovasjon og kvalitet hos HD ;)

Edit. Dette er en observasjon. Hvis du gir en organisasjon, bransje, kommunal virksomhet, hva som helst, beskjed om at nå kan dere være f eks 30 prosent mindre effektiv,  så er den fordelen spist opp umiddelbart, der og da, umulig å finne spor av etterpå.

Edit2 Hvordan kom Kina dit, en viktig faktor er prioritering av utdanning over mange tiår.

Endret av Mag ne
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Lurer på hva som får folk til å håpe at vår egen bilindustri går konkurs, en industri som er tuftet på gode arbeidsforhold og bærekraftig produksjon og samtidig heier på en dikatatorfinansiert industri som driter i miljø, arbeidsforhold og stjeler som ravner av andres oppfinnelser.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Lurer på hva som får folk til å håpe at vår egen bilindustri går konkurs, en industri som er tuftet på gode arbeidsforhold og bærekraftig produksjon og samtidig heier på en dikatatorfinansiert industri som driter i miljø, arbeidsforhold og stjeler som ravner av andres oppfinnelser.

Hvem vet, kanskje er det slaveri de liker - veldig mange av selskapene er linket opp imot "slavery-like conditions". Kanskje er det faktum at det forurenser mer eller kanskje de liker kinesisk innflytelse i vår sfære. Var nylig et kinesisk skip linket til ødeleggelse av kabler i vår region.

Grunnene er mange, trenger ikke være bare en ting. Men å si "wow, hvordan klarer de det" er jo litt spesielt, skal ikke være store gravejournalisten for å se hva som foregår. Out of sight, out of mind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, uname -i said:

Lurer på hva som får folk til å håpe at vår egen bilindustri går konkurs, en industri som er tuftet på gode arbeidsforhold og bærekraftig produksjon og samtidig heier på en dikatatorfinansiert industri som driter i miljø, arbeidsforhold og stjeler som ravner av andres oppfinnelser.

Det er vel ingen som håper på at europas industri går under. Tror det er ganske få som heier på Kina også.

Men det er helt utrolig hvordan Kina har klart å snu om på landet sitt de siste 3-4 tiårene.

Det jeg sitter og er mest irritert over er hvordan vi i Europa har skutt oss selv i kneet med en grønn pistol, i det vi møter hard konkurranse fra et land som driter i miljø.

Vi trenger billig stabil energi som et grunnfjell for å ikke miste all produksjon til Kina. Hva i huleste som foregår i energipolitikken i EU er vanskelig å skjønne seg på. 

Alle som er i mot atomkraftverk, er også i mot miljø/klima kampen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
27 minutes ago, uname -i said:

Jeg mistenker de som kommer med den ørtiogfrtiende spådommen om tysk bilindustris endelikt.

Jeg postet en veteran journalists reisebrev fra Kina. Hvor det sto at han fikk vondt i magen av hvor imponerende Kineserne er.

Det er å sette fokus på at vi blir utkonkurrert. Hvordan du kan ta det som at man heier på at europeisk bilindustri går under er for meg en gåte. 

Vi må sette opp høyere tollmurer, slik at vi kjøper oss litt tid. Og vi må innovere / løse problemene europeisk bilindustri har samtidig.

Eller mener du at det ikke er noen problemer som trengs å løses, og friskmelder europeiske biler?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Jeg postet en veteran journalists reisebrev fra Kina. Hvor det sto at han fikk vondt i magen av hvor imponerende Kineserne er.

Det er å sette fokus på at vi blir utkonkurrert. Hvordan du kan ta det som at man heier på at europeisk bilindustri går under er for meg en gåte. 

Vi må sette opp høyere tollmurer, slik at vi kjøper oss litt tid. Og vi må innovere / løse problemene europeisk bilindustri har samtidig.

Eller mener du at det ikke er noen problemer som trengs å løses, og friskmelder europeiske biler?

Nå bør en vel alltid ta repportasjer som er kjøpt og betalt tas med en klype salt, for å sidet forsiktig, samtididg sliter jeg med å se hvorfor Europeisk bilindustri skulle forsvinne. Har noen noengang sett en kinesisk elbil og tenkt: Tette klarer ikke Europa å lage like bra? Neppe. Gjør Europeisk bilindustri det dårlig i sine viktigste markeder? Nei. Går produktutviklingen hos Europeiske produsenter tregt? Nei. Tror nok Amerikanske produsenter , Tesla innkludert, har større grunn til bekymring.

Man hadde akkurat samme bekymring når de japanske produsentene innvaderte vesten på 60-tallet. De virket helt uslåelige på "value for money" og fremstod også som veldig dyktigere på noen få områder. Hvordan gikk det? Joda, noen av de klarte å bite seg fast på det vestlige markedet, men når de Japanske produkjsonskostnadene økte, så ble det vanskeligere å konkurere, og selv om noen av de fremdeles er store aktører, så regnes "peak japanese car" som ca 1991-1992, altså for over 30 år siden.

Det kan fremstå overveldende med så mange elbilfabrikanter som prøver seg på det Europeiske markedet, men de fleste av de har ingenting å stille opp med og av de ca 30-40 merkene som prøvde seg i fjor, så var det kun 3-4 som hadde er brukende salg. 25 Kinesiske elbilmerker gikk konkurs i fjor, og når subsidiene bremser opp, vil det bli mange flere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 minutes ago, AL123 said:

Nå bør en vel alltid ta repportasjer som er kjøpt og betalt tas med en klype salt, for å sidet forsiktig, samtididg sliter jeg med å se hvorfor Europeisk bilindustri skulle forsvinne. Har noen noengang sett en kinesisk elbil og tenkt: Tette klarer ikke Europa å lage like bra? Neppe. Gjør Europeisk bilindustri det dårlig i sine viktigste markeder? Nei. Går produktutviklingen hos Europeiske produsenter tregt? Nei. Tror nok Amerikanske produsenter , Tesla innkludert, har større grunn til bekymring.

Man hadde akkurat samme bekymring når de japanske produsentene innvaderte vesten på 60-tallet. De virket helt uslåelige på "value for money" og fremstod også som veldig dyktigere på noen få områder. Hvordan gikk det? Joda, noen av de klarte å bite seg fast på det vestlige markedet, men når de Japanske produkjsonskostnadene økte, så ble det vanskeligere å konkurere, og selv om noen av de fremdeles er store aktører, så regnes "peak japanese car" som ca 1991-1992, altså for over 30 år siden.

Det kan fremstå overveldende med så mange elbilfabrikanter som prøver seg på det Europeiske markedet, men de fleste av de har ingenting å stille opp med og av de ca 30-40 merkene som prøvde seg i fjor, så var det kun 3-4 som hadde er brukende salg. 25 Kinesiske elbilmerker gikk konkurs i fjor, og når subsidiene bremser opp, vil det bli mange flere.

Det er jo akkurat det som ser ut til å være strategien til Kina. 

De setter 40 produsenter opp mot hverandre og skaper en vannvittig konkurranse på hjemmemarkedet, slik at innovasjon og tempo blir stort.

Så er vel end-game at de sitter igjen med 3-5 utrolig gode produsenter. 

Japan hadde ikke et hjemmemarked på 25,000,000 biler i året som basis når de startet. De kontrollerte heller ikke produksjonen av nøkkelkomponenter som europeere eller amerikanere trengte for å lage sine biler. 

Dette er fundamentale forskjeller fra forrige gang noen med billig produksjon kom inn på markedet

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Det er jo akkurat det som ser ut til å være strategien til Kina. 

De setter 40 produsenter opp mot hverandre og skaper en vannvittig konkurranse på hjemmemarkedet, slik at innovasjon og tempo blir stort.

Så er vel end-game at de sitter igjen med 3-5 utrolig gode produsenter. 

Japan hadde ikke et hjemmemarked på 25,000,000 biler i året som basis når de startet. De kontrollerte heller ikke produksjonen av nøkkelkomponenter som europeere eller amerikanere trengte for å lage sine biler. 

Dette er fundamentale forskjeller fra forrige gang noen med billig produksjon kom inn på markedet

 

Ja, det er ganske smart. Mens i eu, når kom sist en ny produsent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Det er jo akkurat det som ser ut til å være strategien til Kina. 

De setter 40 produsenter opp mot hverandre og skaper en vannvittig konkurranse på hjemmemarkedet, slik at innovasjon og tempo blir stort.

Så er vel end-game at de sitter igjen med 3-5 utrolig gode produsenter. 

Japan hadde ikke et hjemmemarked på 25,000,000 biler i året som basis når de startet. De kontrollerte heller ikke produksjonen av nøkkelkomponenter som europeere eller amerikanere trengte for å lage sine biler. 

Dette er fundamentale forskjeller fra forrige gang noen med billig produksjon kom inn på markedet

 

Så du tror 3-5 produsenter er nok for å utkonkurere Europa? Neppe, selv om de faktisk skulle kunne ende opp med å bli veldig gode. Forøvrig var det japanske hjemmemarkedet mer enn stort nok til å bygge opp en solid bilindustri, uten at det i seg selv nødvendigvis er så verdifullt. Det amerikanske bilmarkedet er også gigantisk, uten at det har hjulpet dem så mye de siste 70-80 årene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...