Hanhijnn Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Bjerknez skrev (39 minutter siden): Har brukt silikon jeg også og har ikke hatt problemer med det tidligere. Men kanskje nye biler og andre lister er mer ømfintlige? Eller kanskje det bare er en forhandler som heller vil selge SITT produkt... Den YT-filmen er jo ikke fra noen uhildet kilde akkurat... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Da kunne dem vel bare rebrandet en silikonstift? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Det er en del på kanten eller ugreie salgstriks i bilbransjen. "Konkurrerende produkt kan skade bilen" Motoroljer for eksempel, selv om det er null problem å finne en rimeligere olje som oppfyller samme ISO spec. "Uoriginalt" brukes gjerne som skjellsord og skremsel. Endret 14 timer siden av Simen1 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Fantomtegningen skrev (43 minutter siden): Silikon i seg selv vil ikke påvirke gummilister som Albjerk sier, det kom fram en påstand at knirken (som eier reklamerte for) er forårsaket av silikonen, derav er det "brukerfeil" og ikke en garanti/reklamasjonssak. Bruker selv silikonstift på bilene og det har fungert fint i alle år. Han ble fortalt at han måtte bruke OEM smøremiddel (?) som har en pris for seg selv. https://vw.oempartsonline.com/oem-parts/volkswagen-lubricant-g052172a1 Morsomt at det står spesifikt silikonstift på Skoda sine nettsider om vinterklargjøring. Er bare å daske dette blidet i trynet på Albjerk og få utlegget sitt kreditert. Her har man sitt på det tørre ved å bruke silikonstift. Nekter de så er forbrukerrådet neste. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Bjerknez skrev (25 minutter siden): Da kunne dem vel bare rebrandet en silikonstift? Hvor er USP i det? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden I Autoindustrien brukes ikke kun"gummi" EDPM lengre men også syntetisk thermo plast elastomer , og ofte i en miks for å lage komplette dørforseglinger f.eks ( kilde https://dkt2024.de/wp-content/uploads/1.-Overview-of-EPDMTPE-Hybrid-Systems-in-automotive-sealing-Roux.pdf ) Sitat Such as VW, SKODA, AUDI, Mercedes-Benz, SEAT, … using the latest generation of TPE materials. TPE skal vel aller helst smøres med PFTE basert lubricant BMW og deres merkeverksteder bruker "CARBAFLO KSP 105" for smøring av lister. Det er en kjent sak at silikon ikke skal brukes på lister og i mange tilfeller er opphav til å skape knirk. 1 2 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden 14 minutes ago, Syar-2003 said: I Autoindustrien brukes ikke kun"gummi" EDPM lengre men også syntetisk thermo plast elastomer , og ofte i en miks for å lage komplette dørforseglinger f.eks ( kilde https://dkt2024.de/wp-content/uploads/1.-Overview-of-EPDMTPE-Hybrid-Systems-in-automotive-sealing-Roux.pdf ) TPE skal vel aller helst smøres med PFTE basert lubricant BMW og deres merkeverksteder bruker "CARBAFLO KSP 105" for smøring av lister. Det er en kjent sak at silikon ikke skal brukes på lister og i mange tilfeller er opphav til å skape knirk. Har kjennskap til PFTE smøremiddel og at det kan også brukes til gummi, mulig jeg skal høre med forhandler om det. Jeg fikk beskjed om å bruke silikonstift nå nylig av forhandler, så det skal være greit. Silikon legger seg nå som en hinne på gummilisten (TPE list) og som vil slites av etter hvert og i seg selv ikke lage knirkelyder. Hvis man får mye støv og skitt som klistrer seg på silikonen eller overdreven bruk kan det resultere i knirk/gnikkelyder. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden HVA? Nå er det plutselig ikke bare Norge som skal "redde verden" som anti-elbil folket kaller det... https://www.motor.no/aktuelt/elbil-fordeler-til-alle-i-eu/303370 Syns nesten litt synd på elbil-motstanderne ettersom de sitter igjen stadig mer og mer strippet for saklige argumenter. Ikke det at de er så opphengte i saklige argumenter... 😇 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Fantomtegningen skrev (4 timer siden): Silikon i seg selv vil ikke påvirke gummilister som Albjerk sier, det kom fram en påstand at knirken (som eier reklamerte for) er forårsaket av silikonen, derav er det "brukerfeil" og ikke en garanti/reklamasjonssak. Bruker selv silikonstift på bilene og det har fungert fint i alle år. Han ble fortalt at han måtte bruke OEM smøremiddel (?) som har en pris for seg selv. https://vw.oempartsonline.com/oem-parts/volkswagen-lubricant-g052172a1 Morsomt at det står spesifikt silikonstift på Skoda sine nettsider om vinterklargjøring. Dersom de mener det ikke kan brukes silikon, så er det vel å forvente at dette opplyses spesifikt om. Og om det dessuten står i brukerhåndboka, så har de en veldig dårlig sak. Aldri i livet om jeg hadde akseptert en faktura/regning på dette, det måtte de i verste tilfelle tatt på sin kappe som goodwill, og så har man da fått "advarselen" som ellers burde vært gitt spesifikt. Så standard er faktisk trikset med silikon, at jeg anser det som er sterk endring om ikke silikon lengre kan brukes! 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Fantomtegningen skrev (5 timer siden): Kom over en rar påstand på Enyaq gruppen på Facebook om at silikonstifter ødelegger gummilistene på Enyaq 🧐 En fyr som var innom verksted angående knirkelyder i døren og dem skylder på at han har smurt listene med silikon (tross alt vinterstid). Albjerk Bil, de har visstnok et ymse rykte fra før. For ein slitsom type TS er. Han hadde ikkje eit einaste svar på spørsmål om saken, men svarar med “Spør forhandler”. Det kan ikkje koste 6000,- å vaske listene og klædde på noko VW (TM)-stoff. Verka ikkje som han hadde ein einaste kritisk tanke til heile opplegget. Ellers ganske festleg at forhandlar påstår sånt når dei sjølv anbefalar silikon. Spørsmålet er vel heller kva Geir har brukt til å smøre med. “Silikon” kan kanskje vere så mangt. Endret 10 timer siden av Zeph Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Blir dette riktig for å finne kva du kan spare på eit fastrentelån? Eks.: Du kjøper bil til 500k, tar 400k i lån med 2% fastrente i tre år. Du har 400k som du kan kjøpe med, men plasserer dei i staden på høgrentekonto med pt. 5% rente. I følgje ein kalkulator vil du betale 415k på lånet og sitje igjen med 460k på kontoen. Det er 22% frådrag på renter og 22% skatt på renter. 460-415 = 45k. Kanskje litt mindre sidan du betalar meir skatt enn du får i frådrag. No kan sjølvsagt renta gå ned, og vil sammsynlegvis det, men så lenge den er over 2% så får du i alle fall gratis lån. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jeg tror man må bruke effektiv rente når man regner ut. Det er et interessant spørsmål. På en tilfeldig bil med annonsert 2.99 % rente er den effektive renten 4.81 %. Quote Månedsbeløp å betale periode 1 i 3 år 5 747 kr, Månedsbeløp å betale i periode 2 i 5 år 6 229 kr. Total besparelse pga "rentekampanje" finner jeg derfor blir 17352 (6229-5747x36) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) kremt skrev (34 minutter siden): Jeg tror man må bruke effektiv rente når man regner ut. Det er et interessant spørsmål. På en tilfeldig bil med annonsert 2.99 % rente er den effektive renten 4.81 %. Total besparelse pga "rentekampanje" finner jeg derfor blir 17352 (6229-5747x36) Effektiv rente blir vel høg fordi det er medrekna perioden etter tre år der du får ei høgare rente? No har dei sikkert høgare termingebyr enn dei 50 kronene som sto i kalkulatoren. Tesla tar 95 kroner. Om du betalar på lånet i tre år og så betalar ned restbeløpet så blir den vel ikkje like høg? 2.91% effektiv rente blir det med 2000,- i etablering og 95,- i termingebyr i følgje kalkulatoren. Kva andre kostnader skal det vere som får effektiv rente til å vere 1.8 prosentpoeng høgare enn nominell? Eg prøvde å finne vilkår hos Toyota og termingebyr, men utan hell. Endret 2 timer siden av Zeph Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Fantastiske renter på billån er ofte flytende. Selv om de oppgir en bestemt prosent. "2% flytende rente i 3 år" er på grensen til eller over grensen til svindel ettersom det bare betyr 2% i startøyeblikket, også står de fri til å endre renten fra dag nr 2 og utover. I praksis skyter renta i været. Styringsrenta er den renta som norges bank låner ut penger til de store norske bankene, som i sin tur kan låne videre til småbankene. Uansett, vanligvis så er det sånn at lånerenter alltid ligger høyere enn innskuddsrenter. Denne differansen er en av bankenes store inntektskilder. Låne ut til f.eks 6% og gi 4% på de beste sparekontoene. Hvis du får tak i lån med fast rente under styringsrenta så vet du at det er et subsidiert lån, tilsvarende å få rabatt på bilen. Derfor kobles slike lån ofte til konkrete bilkjøp / kampanjer og er ikke tilgjengelig for generell låning bare for å legge seg opp penger. Lån for fortjeneste tas gjerne opp når du har bedre måter å få avkastning på enn ved å sette pengene på en sparekonto. F.eks ved kjøp av bolig med potensiale for god verdistigning eller hvis du skal investere pengene i fond og aksjer (gamble), eller investere i en bedrift du eier og vil utvikle. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Eg er klar over at mange har flytande rente, men ikkje alle. Tesla: 2.99% flytande rente i tre år. Ford: 0.24% fastrente i tre år (1.99% og 2.99% på dei fleste modellane). Toyota: 1.95% fastrente i tre år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå