Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (22 minutter siden):

I den sikkerhetspolitiske situasjonen vi er i nå så griper politikk og elbil ennå sterkere inn i hverandre enn det har gjort før. De som bruker en årslønn på et produkt fra Kina eller Musk burde bli mer klar over at en så stor sum påvirker sikkerhetssituasjonen til sine medborgere, landet. Hvis ikke så bør staten gripe inn og påtvinge det med forbud eller tollsatser.

Vi burde følge EU og innføre straffetoll på elbiler fra Kina 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (8 minutter siden):

Når en kommer med helt unødvendige spydige innlegg selv, så må en tåle tilsvarende svar. Ikke min feil at du suger på sarkasme 😉 . Diskuter temaet saklig, så skal du se du får helt andre svar 🙂 

Siden du svarer på den latterlige "jeg er bedre enn deg" til alle så regner jeg med alle utenom deg gjør det på feil måte?

Når alle andre er idioter det ofte et tegn......

Eller klart. Ingen er så god som du!

Edit: Shit. Glemte bilmekanikerne. De er bedre enn deg. Verdens vanskeligste yrke. Noe du jo ikke er?

Endret av Jotun
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 minutter siden):

Siden du svarer på den latterlige "jeg er bedre enn deg" til alle så regner jeg med alle utenom deg gjør det på feil måte?

Når alle andre er idioter det ofte et tegn......

Eller klart. Ingen er så god som du!

Edit: Shit. Glemte bilmekanikerne. De er bedre enn deg. Verdens vanskeligste yrke. Noe du jo ikke er?

Sorry, men gidder ikke bruke mer tid på å diskutere ting som ikke har med saken å gjøre med deg. Du fremstår som butthurt, til tross for at du legger opp til alt sammen selv. Veldig ofte, også i dette tilfellet, legger du ut egne innlegg som er er spydige stikk til meg i diskusjoner du ikke er en aktiv deltager i, kun for å prøve å provosere frem en reaksjon. Da svarer jeg med sarkasme, som jeg synes er en mye bedre reaksjon en å grine annonymt til en moderator. 

Og når det kommer til påstanden om besserwisser. Du er muligens et sånt snøfnugg som har blitt oppdratt til å tro at alles mening er like mye verdt. Du har nok desverre blitt forledet. De aller fleste temaene på diskusjon ville jeg aldri våget meg i nærheten av, men bil er faktisk noe jeg har litt greie på, av flere grunner. Politikk og samfunn har jeg litt interesse for uten på noen måte å være noen ekspert. Når du da åpenbart ikke vet mye om bil, og selv hevder at du driter i politikk, så må du tåle at du ikke blir hørt. Så enkelt er det. 

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

Du kan da ikke mene at eg mener at alles meninger er like mye verdt? 🙄

Såpass burde du forstått de siste innleggene.... Men kanskje eg forventer for mye

Edit: Finner ikke innlegget der eg skriver at eg driter i politikk :(

Endret av Jotun
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 minutter siden):

Du kan da ikke mene at eg mener at alles meninger er like mye verdt? 🙄

Såpass burde du forstått de siste innleggene.... Men kanskje eg forventer for mye

Mine meninger om strikkeoppskrifter eller golfspilling er ikke mye verd. Sånn er det bare. Jeg har ikke peiling på noen av delene

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iterion skrev (10 timer siden):

Er det ikke en egen tråd hvor man kan diskutere all slags politikk og etikk innenfor bilbransjen? Direkte slitsomt å se side inn og side ut med politikk i en biltråd synes nå jeg.

Burde vært diskutert i en egen tråd, for jeg skjønner jo det er et hett tema, og kanskje spesielt nå med de siste hendelsene som har vært..Musk, kinabiler etc..

La nå Tesla-haterne få ha hat-festen sin. Er ikke så ofte de finner noe (nesten) substansielt å rope høyt om. Og da føles livet demmes nesten betydningsfullt.

Heldigvis så slenger det en moderator innom her nesten hver uke, så det blir nok ryddet opp til slutt. Oops, der sa jeg visst m-ordet. Det er jo som kjent IKKE lov. Er vel nesten det eneste som ikke er lov her. Fy meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (19 timer siden):

Test av Xpeng G6 gjennomført.

Pro; God å kjøre, komfortabel, veldig lik y på det meste. Speedometer og info bak ratt. (var savnet på Y)

Negativt; Kinabil, veldig lik Y (på det jeg synes er negativt med den), virket veldig "sjelløs" (Det var ingenting med den som fikk meg til å tenke woah)

 

Var å så på Ioniq 5, takket være entusiastisk selger fikk jeg veldig lyst på denne, ingenting som skrek advarsel. Tikket alle boksene. Blir nok prøvekjøring etterhvert. Så må jeg bare overtale de andre som evt skal kjøre den om hvor godt jeg likte denne. 😂😂 Challenge accepted!

 

Jeg var 90% klar for Ioniq 5 men slo den fra meg pga seriøst mange klager på 12V batteri og ICCU-problemer på både norske Facebook-sider for I5 + Reddit. Ja, kanskje dumt å generalisere på bakgrunn av disse sidene, men fremstår ganske heftig.

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (Akkurat nå):

Jeg var 90% klar for Ioniq 5 men slo den fra meg pga seriøst mange klager på 12V batteri og ICCU-problemer på både norske Facebook-sider for I5 + Reddit. Ja, kanskje dumt å generalisere på bakgrunn av disse sidene, men fremstår ganske heftig.

Ja er vel dette som er eneste varsel for min del og. Rart de ikke har fått fikset dette enda. Også var det nevnt noe om at service er dyr, og jeg lurer litt, hva er en dyr service?

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Ja er vel dette som er eneste varsel for min del og. Rart de ikke har fått fikset dette enda. Også var det nevnt noe om at service er dyr, og jeg lurer litt, hva er en dyr service?

Mener de skal ha fått fikset det på FL-versjonen, men vi får se.

Jeg har vært i diskusjoner om servicepriser før på min Kona. Det som slår meg, er at Mobile som jeg kjøpte gjennom, ligger på ca 2 500 til ca 5000 litt avhengig av om man skulle skifte luftfilter og ta bremseservice, men på den er det årlig/15K-syklus. Konkurrenten BNH ligger typisk fra 4 500 og opp for det samme!

Nyere modeller på Kona må og skifte bremsevæske med jevne mellomrom, mener det er ved 60 k, og da er vel prisen inkl service nærmere 9K, dog det er muligens priser hos den BNH, så mulig det er noe rimeligere hos Mobile.

Ioniq 5 av FL-versjonen, samt 24-modellen av Kona trenger ikke bytte av batterivæsken, og servicen er endret til hvert 2. andre år, men litt dyrere per service enn på Kona. Så regn med rundt 4-5 K per gang.

Generelt så virker det nesten mer skummelt å kjøpe bil, uansett merke, hos BNH enn hos Mobile, og de virker å generelt være grådigere på priser enn Mobile uansett bilmerke. Sikkert derfor KIA-bilene er på grensen til å prise seg selv ut av markedet, og salget er langt lavere enn det burde være. De bilene burde vært mer populære, men de er noe stivt priset, synes jeg. Det virker og å være en kommentar jeg føler går igjen hos testerne.

Endret av Snowleopard
Skriveleif, tekst som er lagt til er uthevet med fet tekst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Generelt så virker det nesten mer skummelt å kjøpe bil, uansett merke, hos BNH enn hos Mobile, og de virker å generelt være grådigere på priser enn Mobile uansett bilmerke. Sikkert derfor KIA-bilene er på grensen til å prise seg selv ut av markedet, og salget er langt lavere enn det burde være. De bilene burde vært mer populære, men de er noe stivt priset, synes jeg. Det virker og å være en kommentar jeg føler går igjen hos testerne.

Hmm, dersom kjøp her så blir det ikke BNH, litt usikker på hvem som står bak "kjeden" her. De har 3 eller 4 avdelinger.

Høres forsåvidt overkommelig ut, den jeg kjører nå er ca 4500 pr 20.000 .(tror jeg) 

 

Enig i at prisene er någet stive, og håper på bra priskutt ila 2025. Men med de kravene jeg har så må jeg nesten bite i det sure eplet.

 

Edit* Jeg skulle se på Kona med det samme jeg var innom, men glemte det så fort jeg satte meg inn i i5 😂

 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snowleopard said:

Mener de skal ha fått fikset det på FL-versjonen, men vi får se.

Jeg har vært i diskusjoner om servicepriser før på min Kona. Det som slår meg, er at Mobile som jeg kjøpte gjennom, ligger på ca 2 500 til ca 5000 litt avhengig av om man skulle skifte luftfilter og ta bremseservice, men på den er det årlig/15K-syklus. Konkurrenten BNH ligger typisk fra 4 500 og opp for det samme!

Nyere modeller på Kona må og skifte bremsevæske med jevne mellomrom, mener det er ved 60 k, og da er vel prisen inkl service nærmere 9K, dog det er muligens priser hos den BNH, så mulig det er noe rimeligere hos Mobile.

Ioniq 5 av FL-versjonen, samt 24-modellen av Kona trenger ikke bytte av batterivæsken, og servicen er endret til hvert 2. andre år, men litt dyrere per service enn på Kona. Så regn med rundt 4-5 K per gang.

Generelt så virker det nesten mer skummelt å kjøpe bil, uansett merke, hos BNH enn hos Mobile, og de virker å generelt være grådigere på priser enn Mobile uansett bilmerke. Sikkert derfor KIA-bilene er på grensen til å prise seg selv ut av markedet, og salget er langt lavere enn det burde være. De bilene burde vært mer populære, men de er noe stivt priset, synes jeg. Det virker og å være en kommentar jeg føler går igjen hos testerne.

Kia selges vel først og fremst av Bos spesielt på østlandet som er fan av å overprise biler og sjeldent ha noen attraktive kampanjer, for det meste rente kampanjer og vinterhjul slengt med. Legg til litt drøye servicepriser på kia så skjønner jeg godt folk unngår dem.

https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia

Quote

Kia EV6/Niro EV service

7 990 kr

Kia EV9 service

8 490 kr

Kia EV3 service

7 490 kr

 

Kia EV6 og Niro EV - serviceintervall:
Hvert 2. år eller 30 000 km (det som inntreffer først).
Inkluderer bytte av bremsevæske, bremsesmøring og pollenfilter.

Kia EV9 og Kia EV3 - serviceintervall:
Hvert 2.år eller 30.000 km (det som inntreffer først).
Inkluderer bytte av bremsevæske, bremsesmøring og pollenfilter.

 

8k for service på elbil er litt drøyt

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (27 minutter siden):

Kia selges vel først og fremst av Bos spesielt på østlandet som er fan av å overprise biler og sjeldent ha noen attraktive kampanjer, for det meste rente kampanjer og vinterhjul slengt med. Legg til litt drøye servicepriser på kia så skjønner jeg godt folk unngår dem.

https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia

8k for service på elbil er litt drøyt

Sorry, du har helt rett at det er BoS som har KIA. Blander alltid de to! 🙃

Men føler vel egentlig at den kritikken gjelder begge. Dyre servicepriser og  deler, og godt påslag på bilene de selger. Og så virker de fort å være mer oppsatt i å tyne gryn av kunden, enn nødvendigvis yte best mulig service. Den enkelte forhandleren kan nå likevel være OK, men det ligger jo en viss prispolitikk fra kjeden som de i mindre grad får styre selv, er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Duriello said:

Ja er vel dette som er eneste varsel for min del og. Rart de ikke har fått fikset dette enda. Også var det nevnt noe om at service er dyr, og jeg lurer litt, hva er en dyr service?

Sett folk har måtte betale mellom 15 og 20k for 60k service på Ioniq 5..

Det er dyr service. Det inngår nok bytte av batteriveske her (som nevnes ikke trengs etter 2025 modellen? Isåfall knallbra) 

Ellers har de jo irriterende service, som f.eks bytte av e-call batteri hvert 3e år. Koster vel 2-3 tusen bare det.

De kunne satt inn ett større batteri som varte lengere (10års intervall hos Volvo f.eks) men de velger heller å melke kundene.

Batteriet er forøvrig en 18650 celle som koster 89kr eller noe i løsvekt men pakket inn i noe lurt så man ikke kan bytte den enkelt selv. Må vel og demontere store deler av dashbordet for å komme til den som sikkert er litt av grunnen til prisen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...