Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, eintotre said:

Prøvekjørte selv Nammi Box. Makan til drittbil skal man lete lenge etter. Heldigvis mislikte medlånetager den minst like mye som meg. Til referanse var vi svært fornøyd med å eie en MG ZS EV i et par år. Utsalgspris ble også langt unna 219k som de reklamerer med. Ble vel nærmere 270k med ladekabel og vinterdekk om jeg ikke husker feil.

Da smaker det ikke så godt lenger nei. Har sitti på gjerdet mtp ny bil så lenge nå at beina er nummene. Og det ser ut til at jeg blir sittende. Men vi får dra å sparke i dekk likevel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BenWhittaker skrev (18 minutter siden):

Tror vi Tesla Model Y faller i pris mot sommeren når nye MY Juniper kommer? Det er vel det eneste som gir mening!?

 

OG: 
Er det verdt å legge ekstra penger på bordet for en Tesla Model Y 22-modell vs en 21-modell, eller er det ikke store forskjeller? (Forutsatt at de er ca likt brukt/vedlikeholdt)?

Ikke når den kommer, men kanskje en måned eller tre etter, når den største "nyhetens interesse" har lagt seg, og det igjen blir verdi per krone brukt som er viktigst!

21-model hadde lav nyttelast, så 22-modell med den økte nyttelasten, er vel anvendte kroner. Bare pass på at det faktisk er en med økt nyttelast (ca 450 kg). 21-modellen har du jo knapt lov å fylle med passasjerer før man er kommet over grensen, så da har man strengt tatt ikke lov å ta med bagasje.

Da kan man jo nesten likegreit velge en TM3 istedet, om ikke det å kunne utnytte bagasjeplassen er et viktig poeng for en! 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ja, jeg vil nå si den Mazdaen er langt mer for pengene, selv om den koster litt mere. Også en bil å vurdere opp mot disse.

Nå sier jo @eintotre at prisen kom på 270k med vinterhjul, så da er faktisk vår topp-specca MX-30 billigere i innkjøp også. 😊

Snowleopard skrev (1 time siden):

Bare så synd den er så himla treg på "hurtiglading", for ellers så kunne den tildels også fungert på en og annen langtur. En eller to ladinger på turen hjemmefra, så kommer man lengre enn endel folk kjører langtur på uansett føre og forhold, så det ville rukket i lange baner for svært mange.

For oss så blir MX-30 en nr. 2 bil, som nok blir ladet hjemme minst 99%. Så det er helt greit for oss. Men ser at det kan begrense bruken for de som vil ha den som eneste bil.

Vi får 3-doblet rekkevidde fra Leaf'en, så vi er nøgd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående Tesla så kan det være fornuftig å se an litt hvis man har mulighet. Er visst flere og flere som ikke vil tolkes som Musk/Trump-supporter og den skjønner jeg. Har selv styrt unna Tesla de siste årene fordi jeg ikke vil støtte Musk.

Dersom salget reflekteres av dette tar det ikke lang tid før havnene i Europa er fulle av Teslaer som må bort = flere prisreduksjoner.

kilde infact - https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3M7Bgq/flere-politikere-har-valgt-aa-selge-teslaen-sin-etter-at-musk-valgte-aa-stoette-trump

men som er står: nordmenn er svært likeglade til slikt dersom de kan spare penger på det. Derfor Temu, Kina biler og Teslaer

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Nå sier jo @eintotre at prisen kom på 270k med vinterhjul, så da er faktisk vår topp-specca MX-30 billigere i innkjøp også. 😊

For oss så blir MX-30 en nr. 2 bil, som nok blir ladet hjemme minst 99%. Så det er helt greit for oss. Men ser at det kan begrense bruken for de som vil ha den som eneste bil.

Vi får 3-doblet rekkevidde fra Leaf'en, så vi er nøgd.

Kjører du den på landevei, eller er det kun bykjøring? Hvis ja til det første, hvor lang rekkevidde klarer du nå på vinteren?

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (4 timer siden):

Angående Tesla så kan det være fornuftig å se an litt hvis man har mulighet. Er visst flere og flere som ikke vil tolkes som Musk/Trump-supporter og den skjønner jeg. Har selv styrt unna Tesla de siste årene fordi jeg ikke vil støtte Musk.

Dersom salget reflekteres av dette tar det ikke lang tid før havnene i Europa er fulle av Teslaer som må bort = flere prisreduksjoner.

kilde infact - https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3M7Bgq/flere-politikere-har-valgt-aa-selge-teslaen-sin-etter-at-musk-valgte-aa-stoette-trump

men som er står: nordmenn er svært likeglade til slikt dersom de kan spare penger på det. Derfor Temu, Kina biler og Teslaer

Kanskje en god ide nå ja :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (4 timer siden):

men som er står: nordmenn er svært likeglade til slikt dersom de kan spare penger på det. Derfor Temu, Kina biler og Teslaer

Vi får nå se hva som skjer med populariteten til Tesla nå, etter at Musk gjorde to nazi-hilsner på direktesendt TV under innsettelsen av Trump. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Vi får nå se hva som skjer med populariteten til Tesla nå, etter at Musk gjorde to nazi-hilsner på direktesendt TV under innsettelsen av Trump. 

Om noe spår jeg at Trump blir pissed pga han tar bort oppmerksomheten fra hans store kveld. Står at forholder deres surner raskt og at Tesla aksjen faller 40%. Det får flere til å revurdere musk som leder i Tesla og i 2026 får Tesla en ny sjef, Franz. 

Nazi hilsen i seg selv blir bortforklart at var et uhell og glemt fort.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (10 timer siden):

Da smaker det ikke så godt lenger nei. Har sitti på gjerdet mtp ny bil så lenge nå at beina er nummene. Og det ser ut til at jeg blir sittende. Men vi får dra å sparke i dekk likevel

Jeg titta også på en. Ble ikke akkurat imponert over opplevd byggekvalitet (eller den lokale selgeren, men det er nå en annen sak...)

Ser man får en MG4 22 modell "luxury" med 43,5 mil wltp fra rundt 230k på finn - med garanti til 2029. Kanskje mer for pengene?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Auto Asmodeus said:

Er innafor å heile til Teslaer fra nå av ass. De har jo bilen som et symbol på noe..

Ja, det er ganske mange i bilbransjen i Norge som ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til Tesla. De har kommet inn fra ingensteds, og gjort reint bord på bilsalg. Iløpet av 3-4 år så snudde de hele bilbransjen i lille Norge på hodet. 

Det er klart det gjør vondt i lommeboka til mange, slik at man forsøker med nebb og klør å sverte dem så mye som mulig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Ja, det er ganske mange i bilbransjen i Norge som ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til Tesla. De har kommet inn fra ingensteds, og gjort reint bord på bilsalg. Iløpet av 3-4 år så snudde de hele bilbransjen i lille Norge på hodet. 

Det er klart det gjør vondt i lommeboka til mange, slik at man forsøker med nebb og klør å sverte dem så mye som mulig. 

Ja det er mye frykt, smerte og sinne å lese i mange av innleggene her inne og på Feisbukk. Klart bil- og verkstedbransjen er jo ikke vant til omstilling, sånn som de fleste andre bransjer er. Tenker at det er sunt for dem.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Ja, det er ganske mange i bilbransjen i Norge som ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til Tesla. De har kommet inn fra ingensteds, og gjort reint bord på bilsalg. Iløpet av 3-4 år så snudde de hele bilbransjen i lille Norge på hodet. 

Det er klart det gjør vondt i lommeboka til mange, slik at man forsøker med nebb og klør å sverte dem så mye som mulig. 

Det bør være fullt mulig å hate Elon og kjøre Tesla uten å skulle bli anklaget for alt mulig. Det er ikke lenger noen i min krets som synes han er spesielt bra for noe, men flere venner og bekjente kjører Tesla. Hvor dømmende skal man være liksom.

Det er også helt innafor å vegre seg for kjøp av biler fra selskap som driver med slaveri, men den dagen du skal henge ut andre for sitt kjøp er du i mine øyne langt over grensa.

Om noen sier "jeg kjøper ikke Tesla fordi jeg får sure oppstøt av Elon" så er det helt legit. 

"Skal du kjøpe bil av Hitler da / dieselgate / Kinesisk slaveribil blabla". 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Vanskelig å finne noen eksakte nummer men virker som Musken eier mellom 12 og 20% av Tesla

Tror det er rundt 12%, men han oppfører seg som Tesla er heleid. Et fungerende styre ville kastet ham for lengst, men det er bare nikkedukker der. 

Jeg vil tippe Tesla-salget faller bratt i Europa og USA i år. De får håpe på Kina, men der er konkurransen enorm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...