Snowleopard Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Duriello skrev (6 minutter siden): Volvo var et dårlig eksempel, geely eier kun mellom 7 og 9% av aksjene. Er forøvrig ikke jeg som kaller dem kinabiler. 😅 Her påstås det at Volvo Cars hovedsakelig eies og kontrolleres av Geely, og Shu Fu Li, grunnlegger og styreleder i Geely Holding Group alene eier 78,65 % av aksjene. https://businessmodelanalyst.com/no/som-eier-Volvo/ Du blander ikke med Volvos øvrige virksomhet som gjelder tilnærmet alt annet fra Volvo inkludert lastebil og buss? Det var kun Volvo Cars som ble skilt ut da Ford i sin tid kjøpte seg opp i Volvo., og som Geely senere overtok eierskap til? 2 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Snowleopard skrev (2 minutter siden): Her påstås det at Volvo Cars hovedsakelig eies og kontrolleres av Geely, og Shu Fu Li, grunnlegger og styreleder i Geely Holding Group alene eier 78,65 % av aksjene. https://businessmodelanalyst.com/no/som-eier-Volvo/ Du blander ikke med Volvos øvrige virksomhet som gjelder tilnærmet alt annet fra Volvo inkludert lastebil og buss? Det var kun Volvo Cars som ble skilt ut da Ford i sin tid kjøpte seg opp i Volvo., og som Geely senere overtok eierskap til? Det har helt sikkert stokket seg litt ja. 😅 Men jeg vet at Geely har aksjemajoritet i Lotus, ergo kan de fint plasseres i kinabil kategorien for min del. Lotus Emaya og Eletre er fine biler da.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden On 1/17/2025 at 6:51 PM, Snowleopard said: https://www.dinordbok.no/fransk-norsk/?q=expert Så vidt meg bekjent, er fransk fremdeles definert som et latinsk språk, og ordet ekspert kommer av det latinske ordet "expertus" som betyr "erfaren" på latinsk, som er avledet av "experiri"... https://naob.no/ordbok/ekspert Den opprinnelige påstanden var at "Le expert" er fransk for "eksperten", because Google Translate. Du forsterker bare inntrykket av å være en person som ikke har filla peiling på fransk, men som ikke er klar over hvor lite han kan. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Kan moderator komme å banne alle som har diskutert dette franske utrykket siste 5 sider. Inkludert meg? 3 2 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Kona vil at vi skal prøve kinabil. Dongfeng nammi gitt. Jeg er skeptisk som fy etter vi prøvde mg ze, en bil jeg hadde en sånn næh følelse av. Siden ser jeg eierne ikke akkurat lovpriser den heller. Men positivt med Dongen er catl batteri og at den kommer typegodkjent med 750kg hengervekt. Riktignok finnes det ikke noe hengerfeste som passer, men håpet er vel større for at de får laget det enn at man endrer typegodkjenning i etterkant. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Femtekolonne skrev (10 minutter siden): Kona vil at vi skal prøve kinabil. Dongfeng nammi gitt. Jeg er skeptisk som fy etter vi prøvde mg ze, en bil jeg hadde en sånn næh følelse av. Siden ser jeg eierne ikke akkurat lovpriser den heller. Men positivt med Dongen er catl batteri og at den kommer typegodkjent med 750kg hengervekt. Riktignok finnes det ikke noe hengerfeste som passer, men håpet er vel større for at de får laget det enn at man endrer typegodkjenning i etterkant. Hvor stort batteri er det på den, og hva blir WLTP-rekkevidden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Femtekolonne skrev (12 minutter siden): Kona vil at vi skal prøve kinabil. Dongfeng nammi gitt. Jeg er skeptisk som fy etter vi prøvde mg ze, en bil jeg hadde en sånn næh følelse av. Siden ser jeg eierne ikke akkurat lovpriser den heller. Men positivt med Dongen er catl batteri og at den kommer typegodkjent med 750kg hengervekt. Riktignok finnes det ikke noe hengerfeste som passer, men håpet er vel større for at de får laget det enn at man endrer typegodkjenning i etterkant. Jeg tipper hun vinner. Du vil slite med å synliggjøre kinabilens ulemper: Sikkerhetspolitisk problem med å støtte et diktatur som bryter menneskerettigheter og har slavelignende forhold i fabrikkene sine. Et regime som driter lang vei i miljø og klima. Og som bygger opp militær kapasitet til å angripe våre allierte, som skal bidra til å beskytte oss dersom vi blir angrepet. Sånt står jo ikke skrevet med blod på bilen. Ute av syne - ute av sinn. Dermed tipper jeg hun vinner. Edit: Har dere noe konkret å trekke på hengerfestet? Det kan hende det er en liten joker om dere enten må ha en annen bil i tillegg, eller beregne kostnaden av leiebil x antall ganger i året i y antall år eierskap. Endret 11 timer siden av Simen1 2 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden 13 minutes ago, Hanhijnn said: Hvor stort batteri er det på den, og hva blir WLTP-rekkevidden? 44 kwt mener jeg å huske. Wltp er vel rett over 30 mil. 13 minutes ago, Simen1 said: Jeg tipper hun vinner. Du vil slite med å synliggjøre kinabilens ulemper: Sikkerhetspolitisk problem med å støtte et diktatur som bryter menneskerettigheter og har slavelignende forhold i fabrikkene sine. Et regime som driter lang vei i miljø og klima. Og som bygger opp militær kapasitet til å angripe våre allierte, som skal bidra til å beskytte oss dersom vi blir angrepet. Sånt står jo ikke skrevet med blod på bilen. Ute av syne - ute av sinn. Dermed tipper jeg hun vinner. Edit: Har dere noe konkret å trekke på hengerfestet? Det kan hende det er en liten joker om dere enten må ha en annen bil i tillegg, eller beregne kostnaden av leiebil x antall ganger i året i y antall år eierskap. Kjører noen turer i året med henger. Typisk standard greier. Hente en sekk ved, kjøre vekk mose (lufting av plen generer mye masse) og tuja-klipp, hente noe plank og ved innkjøp av større ting som seng etc. Allt i en omkrets på 2mil. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Femtekolonne skrev (1 minutt siden): 44 kwt mener jeg å huske. Wltp er vel rett over 30 mil. Det er jo bra til den prisen. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden https://elbil.no/test-av-dongfeng-nammi-box/ Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Kia PV5 og PV7 nærmer seg norgeslansering. Muligheten til å få sett og kjøpt denne, nærmer seg nå. Blir spennende å se både pris og specs som den vil få i Norge. Bilene vil kunne fås som både varebil og personbil/kombo, så perfekt for de som vurderer biltypen til å erstatte ene privatbilen og kunne brukes som campervan for ferieturene. Spesielt om den får slik utskiftbar "hytte" for alt bak sjåfør og fremsete-passasjerer. "Bilene vises trolig allerede i første kvartal, men leveringene starter ikke før i slutten av 2025." https://www.tv2.no/broom/setter-norgesrekord-i-nyheter/17375690/ 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) For 200 000 så ser jo den nami boksen ut som et kupp men et alternativ er jo citroen e-c3, koster litt mer med utstyr men kan kun trekke 550 da. Endret 10 timer siden av onkel_jon Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Hanhijnn skrev (21 minutter siden): Det er jo bra til den prisen. Ville nå sett på både Hyundai Inster og Citroên e-C3 før den. Kanskje og Renault 5 og Opel Frontera. Ingen god grunn i mine øyne, til å gå for det aller billigste, når Europeiske og koreanske alternativer fås for bare en brøkdel mere! 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Snowleopard skrev (17 minutter siden): Ville nå sett på både Hyundai Inster og Citroên e-C3 før den. Kanskje og Renault 5 og Opel Frontera. Ingen god grunn i mine øyne, til å gå for det aller billigste, når Europeiske og koreanske alternativer fås for bare en brøkdel mere! Kommenterte kun det økonomiske aspektet. Sjøl så gikk vi for en 2025 Mazda MX-30. Bare litt høyere pris, og noe dårligere rekkevidde. Men premium-følelse i interiøret for madammen. 2 Lenke til kommentar
eintotre Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) Prøvekjørte selv Nammi Box. Makan til drittbil skal man lete lenge etter. Heldigvis mislikte medlånetager den minst like mye som meg. Til referanse var vi svært fornøyd med å eie en MG ZS EV i et par år. Utsalgspris ble også langt unna 219k som de reklamerer med. Ble vel nærmere 270k med ladekabel og vinterdekk om jeg ikke husker feil. Endret 10 timer siden av eintotre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Femtekolonne skrev (54 minutter siden): Kjører noen turer i året med henger. Typisk standard greier. Hente en sekk ved, kjøre vekk mose (lufting av plen generer mye masse) og tuja-klipp, hente noe plank og ved innkjøp av større ting som seng etc. Allt i en omkrets på 2mil. Har hun noen sinne kjørt bilen deres med henger? Har hun forståelse for behovet? Hvis ikke så kan nok kona og Xi Jinping vinne denne runden mot deg. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 1 minute ago, Simen1 said: Har hun noen sinne kjørt bilen deres med henger? Har hun forståelse for behovet? Hvis ikke så kan nok kona og Xi Jinping vinne denne runden mot deg. Nå som Trump skal ta en Putin og bli en kolonial makt så kan det hende vi ikke trenger bekymre oss så mye for Kina. Uansett sitter jeg på gjerdet. Synes Renault 4 virker interessant og jeg venter på pris på urban cruiser (men ser de vise gjetter 450K for 60kwt awd og det er for mye). Hittil har jeg kia ev3 LR som favoritt, men den er 100.000kr over tiltenkt budsjett. Det er dumt at vi er avhengig av bil begge to, men jeg jobber aktivt med å kvitte meg med mitt behov. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Hanhijnn skrev (13 minutter siden): Kommenterte kun det økonomiske aspektet. Sjøl så gikk vi for en 2025 Mazda MX-30. Bare litt høyere pris, og noe dårligere rekkevidde. Men premium-følelse i interiøret for madammen. Ja, jeg vil nå si den Mazdaen er langt mer for pengene, selv om den koster litt mere. Også en bil å vurdere opp mot disse. Bare så synd den er så himla treg på "hurtiglading", for ellers så kunne den tildels også fungert på en og annen langtur. En eller to ladinger på turen hjemmefra, så kommer man lengre enn endel folk kjører langtur på uansett føre og forhold, så det ville rukket i lange baner for svært mange. Tenk om den hadde kunnet lade like raskt som den originale Hyundai Ioniq 28 kWh-modellen. 20 min på dagens ladere, så hadde det vært null stress. Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) Tror vi Tesla Model Y faller i pris mot sommeren når nye MY Juniper kommer? Det er vel det eneste som gir mening!? OG: Er det verdt å legge ekstra penger på bordet for en Tesla Model Y 22-modell vs en 21-modell, eller er det ikke store forskjeller? (Forutsatt at de er ca likt brukt/vedlikeholdt)? Endret 9 timer siden av BenWhittaker Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Hadde kia ev3 SR hatt 1000kg som sin kollega med stort batteri hadde det nok blitt den. Ev om de hadde solgt det store batteriet med active utstyrsgrad og slått av 30K på prisen. Bonusen med lavere utstyrsgrad på EV3 er stoffseter og ikke brødfjæl i midtkonsollen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå