Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Jeg vil i alle fall vite mest mulig om ytelsene i hva jeg kjøper. Og kan ikke tenke meg at jeg er alene om det.  Enten det er hifi forsterker eller bil (uansett drivlinje).
Kanskje det er uviktig for deg og @Snowleopard hvilken motoreffekt (pr motor og kombinert) bilen dere kjøper har. 

Har ikke råd til å velge på øverste hylle, men er selvsagt interessert i å vite hva bilen jeg vurderer å kjøpe, har. Men, jeg er litt pragmatisk med at det er viktigere med ytelsene, enn hvor mange HK den leveres med, så lenge ytelsene er "innafor".

Dog, som det fremkommer av det jeg skrev over, jeg er ikke slik at jeg forventer det skrevet i hver eneste reklame. Det er tilstrekkelig at det oppgis på sidene, så jeg slipper å sjekke opp med en selger!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Trenger jo ikke å danse så mye rundt grøten tenker jeg, grunnen til at Tesla er beskjedne med å oppgi effekt handler vel om at bilene leveres med forskjellig ytelse alt etter markedet. Tesla Model 3 Performance med Panasonic batteripakkene som blir levert i USA har eksempelvis betydelig høyere effekt enn de europeiske/kinesiske Model 3 Performance som blir levert med LG pakkene. Er vel det samme med batterikapasitet de og er svært tilbakeholdne med å informere om, da det avhenger av merkedet og hvilken batteri produsent de benytter. Panasonic pakkene som blir levert på US biler har mer kapasitet enn de europeiske LG pakkene som blir levert med kina bilene. 

Jupp, som jeg vel har skrevet tidligere her. Akkurat de argumentene ser jeg som gode grunner for Tesla til ikke å ville oppgi for spesifikt, da de leverer svært mange enheter av de 2 hoved-modellene de har. De må nok basere seg på hvilke pakker de får tak i, og da er vel ytelsene og rekkeviddene viktigst, ikke hk-antallet eller kWh-tallet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg vil i alle fall vite mest mulig om ytelsene i det jeg kjøper. Og kan ikke tenke meg at jeg er alene om det.  Enten det er hifi forsterker eller bil (uansett drivlinje).
Kanskje det er uviktig for deg og @Snowleopard hvilken motoreffekt (pr motor og kombinert) bilen dere kjøper har. 

Nja jeg er ganske teknisk interessert men var ikke så veldig vanskelig å finne ut av denne infoen før jeg kjøpte bilen.

Nå har jeg en skjerm i min som viser live effekt og regenering på hver motor. Kan og lese av live Newtonmeter om jeg vil det, så jeg har ganske full kontroll på hva bilen min yter.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Nja jeg er ganske teknisk interessert men var ikke så veldig vanskelig å finne ut av denne infoen før jeg kjøpte bilen.

Nå har jeg en skjerm i min som viser live effekt og regenering på hver motor. Kan og lese av live Newtonmeter om jeg vil det, så jeg har ganske full kontroll på hva bilen min yter.

Det hjelper deg kun når du har kjøpt. Folk flest ønsker gjerne å vite hva man kan forvente av bilen før kjøp.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hansien said:

Det hjelper deg kun når du har kjøpt. Folk flest ønsker gjerne å vite hva man kan forvente av bilen før kjøp.

Man har vel full anledning til å prøvekjøre?

Synes man da bilen går godt nok er det vel ikke så viktig for Ola nordmann om den har 300 eller 400 hestekrefter.

Man kan jo alltids dra til en annen forhandler å kjøpe en bil med mere hestekrefter, men som går dårligere siden den veier ett tonn mere om hestekrefter er det viktigste.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Nja jeg er ganske teknisk interessert men var ikke så veldig vanskelig å finne ut av denne infoen før jeg kjøpte bilen.

Jeg spurte ikke om model 3 2019 , men om den nye Highland RWD LR har 286 eller 320 hk. Jeg finner ikke noen som helst info om ytelse i effekt hos tesla sine web sider eller i håndbok for akkurat den modellen "i dag". Og slikt vil jeg gjerne ha opplyst under tekniske spesifikasjoner der man har alt det andre som batteri størrelse, ladetider, aksellerasjon,  bilens mål og vekt, lasteevne osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Man har vel full anledning til å prøvekjøre?

Synes man da bilen går godt nok er det vel ikke så viktig for Ola nordmann om den har 300 eller 400 hestekrefter.

Ja, men færreste setter seg neppe dypt nok inn i infotainmentsystemet på bilen før kjøp. Jeg viste ikke at man kunne få opp effektuttak på dette når jeg sist prøvekjørte TM3P her i sensommer. Jeg var heller opptatt med å faktisk kjøre bilen og hvordan den var å kjøre enn å taste på en skjerm. 

 

Nja, 100 hesters økning kan være aktuelt om prisforskjellen ikke er for stor, så jo for folk flest er slikt viktig som mye annet med en større investering som en bil er.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg spurte ikke om model 3 2019 , men om den nye Highland RWD LR har 286 eller 320 hk. Jeg finner ikke noen som helst info om ytelse i effekt hos tesla sine web sider eller i håndbok for akkurat den modellen "i dag". Og slikt vil jeg gjerne ha opplyst under tekniske spesifikasjoner der man har alt det andre som batteri størrelse, ladetider, aksellerasjon,  bilens mål og vekt, lasteevne osv.

Som nevnt ganske sikker på det er den slappere LR motoren de bruker nå.

RWD brukte å ha 5.3 sekund til 100km/t før når de hadde performance motoren. Nå er den jo på over 6 sekunder.

Bare å se på Tesla inventory på eldre biler de selger og ytelsen på dem.

Sjekka en tilfeldig RWD LFP på finn pg var 283hk i vognkortet. Highland har vel samme motorer.

Edit: blander med sr nå. LR har nok den heftigere motoren siden samme 0-100 tid som før.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Er det da motoreffekt på benk eller i bil? Nevnes det hvilken spenning motoren har da? Mange biler mister power jo lavere spenning batteriet har.

Tradisjonelt har toppeffekten vært den man går etter i gitte parametre hvor alt foregår inne på et laboratorium spesialisert for akkurat dette. Ihvertfall for typegodkjenning av kjøretøy.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Som nevnt ganske sikker på det er den slappere LR motoren de bruker nå.

RWD brukte å ha 5.3 sekund til 100km/t før når de hadde performance motoren. Nå er den jo på over 6 sekunder.

Bare å se på Tesla inventory på eldre biler de selger og ytelsen på dem.

Vi snakker vel om dagens utgave Model 3 RWD LR (702km)
Der står det 5.2 sekunder

m3-5.png

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Syar-2003 said:

Vi snakker vel om dagens utgave Model 3 RWD LR (702km)
Det står det 5.2 sekunder

m3-5.png

Ja beklager blingsa litt der. Men den har da samme 0-100 tid som når RWD brukte Performance motoren - så da gjør nok den der og det. Vanlig RWD med LFP bruker nok den svakere long range motoren. Er ca samme vekt på de to bilene da LFP batteriet er tyngere.

Men er det så innmari viktig hvor stor inverter bilen har så lenge den leverer ytelsen den lover? Som forøvrig bare er helt OK.. Vil man ha ytelse kjøper man jo Performance.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Ja beklager blingsa litt der. Men den har da samme 0-100 tid som når RWD brukte Performance motoren - så da gjør nok den der og det. Vanlig RWD med LFP bruker nok den svakere long range motoren. Er ca samme vekt på de to bilene da LFP batteriet er tyngere.

Men er det så innmari viktig hvor stor inverter bilen har så lenge den leverer ytelsen den lover? Som forøvrig bare er helt OK.. Vil man ha ytelse kjøper man jo Performance.

Selvfølgelig vil man vite hvilken ytelse bilen har før man kjøper den. Vekt effekt forhold sier veldig mye om hvordan bilen vil føles også når den er lastet eller har henger bak.   Helst også hvordan effektkurven er i forhold til hastighet. En el bil kan ha ulik gear utveksling som betyr en hel del for hvordan bilen er å kjøre. Jeg har regne ark som for eksempel regner ut akselerasjon ved ulike gearutvekslinger for en gitt motor/bil. Har faktisk skiftet utveksling på flere biler for å øke kjørbarhet

For en elbil er motoren effekt kurve også viktig. Får man full effekt helt opp til toppfart? Ofte er o-100 lite relevant om man skal kjøre hurtig på motorvei og akselerere i 100-150km/h område. Kontinuerlig effekt er også viktig. Klare bilen å holde toppfart til batteriet er tomt?

Batteriets netto og brutto kapasitet er også like viktig. Jeg regner ofte ut hvor mange kwh jeg får ut av batteriet på langtur. Da vet jeg om BC er korrekt og om batteriet taper seg. Rekkevidde kan minke av flere grunner men så lenge det man får ut av batteriet er det samme vet man at det ikke er årsak til rekkevidde tap. Det kan være hjulstilling eller andre ting. Har man kun WLTP så vet man i praksis nada. Det viser vel vintertesten til naf også. En elbil som skal gå 700km som bare går 530km viser hvor irrelevant dette tallet er spesielt nå biler som har 100km kortere vltp går like langt

Lenke til kommentar
On 1/15/2025 at 4:34 PM, Snowleopard said:

"L'expert, som jeg skrev, er svaret du får når du oversetter fra norsk til fransk, men du får som svar "eksperten" når du oversetter "le expert" fra fransk til norsk!

Tror ikke du har forsøkt engang, når du sier Google Translate er enig med deg, for jeg ga deg bildebevis på hva den sa til meg da jeg oversatte fra fransk til norsk.

Jeg forstår ... Her trengs det visst "voksenopplæring".

Du og @Jotun har ikke skjønt hvordan Google Translate fungerer. Den gir deg ikke noe fasitsvar, den prøver bare så godt den kan å hjelpe deg, men hvis du skriver inn et ord som ikke eksisterer på et språk, så vil den allikevel prøve å oversette det til (f.eks.) norsk.

Hvis du skriver "le expert" på (det du tror er) fransk, så foreslår den "eksperten" på norsk. Hvis man ikke kan fransk, så vil man kanskje tro at det betyr at "le expert" på fransk er det samme som "eksperten" på norsk.

La oss ta et annet eksempel: Hvis du skriver "le ekspert" på (det du tror er) fransk, så foreslår den også "eksperten" på norsk. Men "ekspert" er et ord som ikke finnes på fransk. (Det finnes i det hele tatt få, om noen, franske ord som begynner på "ek".) "le ekspert" er definitivt ikke det samme som "eksperten" på norsk.

"le ekspert" og "le expert" er rett og slett ikke fransk.

Dette viser at man ikke kan trekke sikre konklusjoner ut fra Google Translates oversettelser, spesielt ikke når man oversetter fra et språk man ikke behersker.

image.png.eabcd19034de11d34d29a402ed20cd01.png

 

edit: Fjernet et dobbeltpostet bilde.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (32 minutter siden):

https://www.elbil24.no/nyheter/kinesiske-elbiler-er-best/82532053

Trist lesing for Kina hatere 😛 Viser enten hvor langt bak europa er når kommer til elbil eller så er wltp tallene på kineserne for pessimistiske. 

Ja, for folk misliker biler fra Kina fordi de ikke var gode nok? Har sikkert ikke noe med utslipp, slaveridrift og det faktum at flere av selskapene er eid av våpenprodusenter.

Men du konstruerte en god problemstilling da.

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/articles/c8xj9jp57r2o.amp

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (43 minutter siden):

https://www.elbil24.no/nyheter/kinesiske-elbiler-er-best/82532053

Trist lesing for Kina hatere 😛 Viser enten hvor langt bak europa er når kommer til elbil eller så er wltp tallene på kineserne for pessimistiske. 

Husk at testen avsluttes 1000moh og for biler på flere tonn er dette 5-6kWh i potensiell energi som tilsvarer 30km med et energiforbuk på 200wh/km. 

Hele testen er veldig udokumentert. Kjører alle bilene samme mengde ventilasjonsluft. Har alle bilene samme temperatur oppe og nede på kroppen? Er alt som ikke trenger å stå på slått av? Varme i bakseter og div andre steder som kan trekke strøm? Kjører alle likt? Litt for kraftig bremsing gjør at friksjonsbremser brukes. Ved slakere bremsing  gjenvinnes alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...