Duriello Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Snowleopard skrev (Akkurat nå): Jamfør NAF/Motor, antar de at rekkeviddetapet pga våt vei, er relativt likt med kaldt men opphold, så vi vil kanskje ikke se veldig forskjell annet enn hva forskjellen på smale vs brede dekk utgjør! Ja, de antar. De skal vite! 😁 Nøyaktig overgang fra våt vei til minus 15 grader er vel vanskelig å få til i praksis. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar (endret) Det er uten tvil en god del logistikk og planlegging til disse testene. Både med biler , personell (førere og frivillige) som tar fri fra ordinær jobb, representerer fra produsent, økonomiske aspekter og annet. Man kan ikke bare sette seg ned å vente på at været skal endre seg om det plutselig blir en mildværsperiode. Om ikke annet så har de droppet den stigningen på slutten som favoriserte biler med stort batteri mtp regenerering i bla "avvik fra wltp" statistikk. Renault er midt inne i en importør overføring og de nye har forklart hvorfor de ikke klarer å stille med lånebil. Endret 15. januar av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Duriello skrev (29 minutter siden): Ja, de antar. De skal vite! 😁 Nøyaktig overgang fra våt vei til minus 15 grader er vel vanskelig å få til i praksis. Man tester vel fordi man ønsker å finne ut, ikke fordi man vet så bastant. Nei, helt likt blir det nok ikke, men tenker de har såpass med erfaring at når de sier de antar de vil ligge nært samme tapet, så tipper jeg de ikke bommer så mye på det! Men nå kan jo det med vindretning være avgjørende for hvor godt de treffer. Sidevind og motvind, reduserer vel rekkevidden relativt likt, mens medvind kan gjøre at de for noen km mer rekkevidde i praksis! 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar 1 hour ago, Snowleopard said: google translate er altså uenig med deg Nei, GT og jeg er enige om at oversettelsen av "eksperten" til fransk ikke er "Le expert" ... Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Noen som ser syn på BYD Sealion 7? Den såkalte TMY-dödaren, hvertfall konkurrent. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Olsenhower skrev (14 minutter siden): Noen som ser syn på BYD Sealion 7? Den såkalte TMY-dödaren, hvertfall konkurrent. Veldig lite nyttelast, var det ikkje det? 2 Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar HF- skrev (16 minutter siden): Veldig lite nyttelast, var det ikkje det? Ja, 320 kg Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar nebrewfoz skrev (33 minutter siden): Nei, GT og jeg er enige om at oversettelsen av "eksperten" til fransk ikke er "Le expert" ... "L'expert, som jeg skrev, er svaret du får når du oversetter fra norsk til fransk, men du får som svar "eksperten" når du oversetter "le expert" fra fransk til norsk! Tror ikke du har forsøkt engang, når du sier Google Translate er enig med deg, for jeg ga deg bildebevis på hva den sa til meg da jeg oversatte fra fransk til norsk. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Burde ikkje Norge følge EU og innføre straffetoll på kinesiske biler? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar 33 minutes ago, HF- said: Burde ikkje Norge følge EU og innføre straffetoll på kinesiske biler? I utgangspunktet så har man tollmurer for å beskytte egen industri, så egentlig ikke. Med mindre vi faktisk begynner å lage elbatterier i noe omfang. Det sagt, så tror jeg vi har toll på alligatorskinn, så de er vel ikke helt konsekvente. Tollmurer er en uting, men virker å være en nødvendighet. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar (endret) 2 hours ago, Olsenhower said: Noen som ser syn på BYD Sealion 7? Den såkalte TMY-dödaren, hvertfall konkurrent. Jeg liker ikke designet på den, men det er jo en subjektiv ting. Eller så er den vel bedre på noen ting, og dårligere på noe annet. BYD er litt dyrere Litt dårligere bagasjeplass Litt dårligere rekkevidde Antatt samme eller litt tregere lading Veier 400kg mer Antar dårligere programvare/infotainment BYD har bedre akselerasjon (Nye Y er kjappere) Bedre plass i baksetet Bedre fjæringskompfort vil jeg anta, for Y sin er håpløs (Nye Y gjenstår å se) V2L som kan være en skikkelig vinner om man trenger det Chat gpt sier: Feature BYD Sealion 7 AWD Tesla Model Y Long Range AWD Motor Dual electric motors Dual electric motors Power 530 hp / 690 Nm Approximately 514 hp / 493 Nm Acceleration (0-100 km/h) 4.5 seconds 5.0 seconds Top Speed 215 km/h 217 km/h Battery Capacity 91.3 kWh 72.5 kWh Range (WLTP) 502 km 533 km Fast Charging Capability Up to 230 kW (10-80% in ~24 minutes) Up to 250 kW Vehicle-to-Load (V2L) Support Yes, 3.3 kW No Onboard Charger 11 kW 11 kW Dimensions (L x W x H) 4830 mm x 1920 mm x 1630 mm 4750 mm x 1920 mm x 1620 mm Wheelbase 2930 mm 2770 mm Curb Weight 2435 kg 2054 kg Towing Capacity 1500 kg 1600 kg Roof Load Capacity 75 kg 75 kg Cargo Space 520 liters (rear) + 58 liters (front) Over 600 liters (rear) + 117 liters (front) Standard Wheel Size 20 inches 19 inches Base Price in Norway Approximately 480,000 NOK (including introductory offer) Starting at 483,429 NOK (price may vary) Additional Features Panoramic sunroof, heated and ventilated seats, advanced driver assistance systems Hengerfeste (tow hitch) included, over-the-air software updates, extensive Supercharger network Endret 15. januar av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar bzzlink skrev (9 minutter siden): I utgangspunktet så har man tollmurer for å beskytte egen industri, så egentlig ikke. Med mindre vi faktisk begynner å lage elbatterier i noe omfang. Det sagt, så tror jeg vi har toll på alligatorskinn, så de er vel ikke helt konsekvente. Tollmurer er en uting, men virker å være en nødvendighet. Vel, i utgangspunktet er det importforbud på ting som kommer fra alligatorer, med mindre du har et verifiserbart sertifikat som viser at det er fra alligator(er) som IKKE er skutt ved jakt, men fra en velrennomert alligatorfarm, og derved har tillatelse til å selge, også for eksport. 🐊 Uten dette vil du risikere å få varene beslaglagt, og samtidig en saftig bot. Og med mulighet for at det og kan lede til fengselsstraff i grove tilfeller! 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Hmm, kinesisk bil med interiør trukket i alligatorskinn? 🤔🫣 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar bzzlink skrev (44 minutter siden): I utgangspunktet så har man tollmurer for å beskytte egen industri, så egentlig ikke. Med mindre vi faktisk begynner å lage elbatterier i noe omfang. Det sagt, så tror jeg vi har toll på alligatorskinn, så de er vel ikke helt konsekvente. Tollmurer er en uting, men virker å være en nødvendighet. Men det er noke med å legge opp til enda meir handel med en banditt stat som kina, som kjøper olje fra Russland og ligg i grensestrid med nesten alle naboane sine. Bedre å handle med våre allierte. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Snowleopard skrev (30 minutter siden): Vel, i utgangspunktet er det importforbud på ting som kommer fra alligatorer, med mindre du har et verifiserbart sertifikat som viser at det er fra alligator(er) som IKKE er skutt ved jakt, men fra en velrennomert alligatorfarm, og derved har tillatelse til å selge, også for eksport. 🐊 Uten dette vil du risikere å få varene beslaglagt, og samtidig en saftig bot. Og med mulighet for at det og kan lede til fengselsstraff i grove tilfeller! Jepp, er jo restriksjoner på en rekke varer ut fra miljø og etiske hensyn, uten at det er snakk om tollmurer. Sist gang jeg kjøpte gitar, en Gibson Les Paul, så ble den liggende i tollen i over en måned i påvente av at selger skulle fremskaffe dokumentasjon på at rosentreet i gripebrettet var bærekraftig fremskaffet. Hadde jeg bestillt med gripebrett i lønn, som var det andre alternativet, så ville jeg hatt gitaren i løpet av 3-4 dager. Samme dokumentasjon må følge feks Mercedes, som har flere sjeldne tresorter for dashbord i sitt rikholdige designioprogram. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar HF- skrev (2 minutter siden): Men det er noke med å legge opp til enda meir handel med en banditt stat som kina, som kjøper olje fra Russland og ligg i grensestrid med nesten alle naboane sine. Bedre å handle med våre allierte. Enig, og aller helst fra Europa, noe som vil påvirke vår egen tilværelse positivt. Det er imidlertid ikke ideellt med tollmurer, da det svekker konkuranse og gir høyere priser generelt. Så får man heller appelere til sunn fornuft, selv om det ofte er vanskelig. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar (endret) nebrewfoz skrev (6 timer siden): Akkurat .... Du kan ikke fransk, med andre ord. Nei. Det betyr ikke "Du kan ikke fransk" 🤔 Du er jo dårligere enn meg i språket og eg kan kun telle til tjue. På vår Renault 5 stod det Le Car på fronten. Dette er en ren digresjon, og det var forøvrig ikke familien vår som hadde klistret det på. Uten at eg regnes som le expert på området 🤷 Endret 15. januar av Jotun 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar bzzlink skrev (2 timer siden): Jeg liker ikke designet på den, men det er jo en subjektiv ting. Eller så er den vel bedre på noen ting, og dårligere på noe annet. BYD er litt dyrere Litt dårligere bagasjeplass Litt dårligere rekkevidde Antatt samme eller litt tregere lading Veier 400kg mer Antar dårligere programvare/infotainment BYD har bedre akselerasjon (Nye Y er kjappere) Bedre plass i baksetet Bedre fjæringskompfort vil jeg anta, for Y sin er håpløs (Nye Y gjenstår å se) V2L som kan være en skikkelig vinner om man trenger det Chat gpt sier: Feature BYD Sealion 7 AWD Tesla Model Y Long Range AWD Motor Dual electric motors Dual electric motors Power 530 hp / 690 Nm Approximately 514 hp / 493 Nm Acceleration (0-100 km/h) 4.5 seconds 5.0 seconds Top Speed 215 km/h 217 km/h Battery Capacity 91.3 kWh 72.5 kWh Range (WLTP) 502 km 533 km Fast Charging Capability Up to 230 kW (10-80% in ~24 minutes) Up to 250 kW Vehicle-to-Load (V2L) Support Yes, 3.3 kW No Onboard Charger 11 kW 11 kW Dimensions (L x W x H) 4830 mm x 1920 mm x 1630 mm 4750 mm x 1920 mm x 1620 mm Wheelbase 2930 mm 2770 mm Curb Weight 2435 kg 2054 kg Towing Capacity 1500 kg 1600 kg Roof Load Capacity 75 kg 75 kg Cargo Space 520 liters (rear) + 58 liters (front) Over 600 liters (rear) + 117 liters (front) Standard Wheel Size 20 inches 19 inches Base Price in Norway Approximately 480,000 NOK (including introductory offer) Starting at 483,429 NOK (price may vary) Additional Features Panoramic sunroof, heated and ventilated seats, advanced driver assistance systems Hengerfeste (tow hitch) included, over-the-air software updates, extensive Supercharger network To helt lite aktuelle biler for meg men hvor er tall for bakkeklaring og snudiameter (vendekrets) 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Da står det mellom Tesla Model 3 Higland RWD LR og PS3 i El-Prix 2025 vintertesten! Men Teslaen får tydeligvis det aller største avviket fra sine oppgitt 703 km rekkevidde, og sånn sett "taper" denne gangen. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. januar Del Skrevet 15. januar Begge har passert 500 km, og vil nok stoppe snart! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå