Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (23 minutter siden):

Tror ikke noen sa "alle"

Men de produserer i hvert fall i sin egen fabrikk.

Sånn jeg har fått med meg, så er det få produsenter som gjør det utenfor Kina.

Dette er det eneste Tesla produserer av battericeller og det går tydeligvis ikke så bra

Elon Musk might give up on Tesla’s 4680 battery cell by the end of the year

Og de få cellene som er produsert har problemer

Tesla finds ‘cell-dent’ issues in Cybertrucks, starts replacing battery packs

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, uname -i said:

Dette er det eneste Tesla produserer av battericeller og det går tydeligvis ikke så bra

Elon Musk might give up on Tesla’s 4680 battery cell by the end of the year

Og de få cellene som er produsert har problemer

Tesla finds ‘cell-dent’ issues in Cybertrucks, starts replacing battery packs

For å svare deg på samme utrolig håpløse måte:

Det lages milliarder av battericeller i Tesla sin fabrikk i Nevada hvert år

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

For å svare deg på samme utrolig håpløse måte:

Det lages milliarder av battericeller i Tesla sin fabrikk i Nevada hvert år

Panasonic-ansatte lager Panasonic-batterier med Panasonic produksjonslinjer i et bygg som er eid av Tesla. Det stemmer. Det som også stemmer er at du forgjeves prøver å endre på realitetene med ordtriksing.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

Panasonic lager Panasonic-batterier med Panasonic produksjonslinjer i et bygg som er eid av Tesla. Det stemmer. Det som også stemmer er at du forgjeves prøver å endre på realitetene med ordtriksing.

Skjønte det sånn at Gigafactory er en joint venture mellom Tesla og Panasonic? Slik at det omfatter investesteringsdeling og kunnskapsdeling.

Men som jeg sa før i tråden, jeg er glad for at det stables batterifabrikker på beina utenfor Kina.

Så håper VW også lykkes med sin fabrikk i Salzgitter.

Det virker som om det å lage batterier inneholder litt "voodoo", at det er ikke bare bare å sette opp en produksjonslinje på spesifikasjoner og starte å pumpe ut batterier.

Kom vel frem at Volvo et al. sitt Northvolt oppsett bare klarte å lage nok til 800 biler i kvartalet eller noe sånt (dog lastebiler). Resten måtte kastes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (12 timer siden):

 

Ut fra bilene du ser på så sitter jeg og vurderer en del i samme sjiktet (men sannsynligvis litt lavere budsjett / brukt-biler).

Jeg har vurdert ID4, Enyaq og Hyundai Ioniq 5 som de mest aktuelle + MG ZS EV og Kona Long Range som budsjett-alternativer.

Ser du såvidt nevner Ioniq 5? Hva gjør at du ikke vrderer den? Fremstår  som at 12V-batteriproblemet (som er den største gjengangeren) er løst, når jeg leser rundt. I motsetning så er det fremdeles mye issues med diverse software-bugs på pre 2023-modeller av ID.4. (Igjen kun ut fra det jeg leser.) :)

Er nå på det stadiet at jeg vurderer å gi en lang F i å kjøpe ny, og heller kjøpe brukt, feks en ix3 eller lignende. (Ja vet denne er bygd i kina, men siden brukt så får ikke kineserne cash fra meg uansett.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 timer siden):

Er nå på det stadiet at jeg vurderer å gi en lang F i å kjøpe ny, og heller kjøpe brukt, feks en ix3 eller lignende. (Ja vet denne er bygd i kina, men siden brukt så får ikke kineserne cash fra meg uansett.)

Ser fin ut den!! En litt mer ekslusiv variant tenker jeg, ellers scorer den vel relativt likt ift plass og rekkevidde. :) 
 

Finne noe pent brukt er vel beste dealen man kan gjøre. Føler det er kjøpers marked nå. Skal følge med mot våren og prøve finne en bra deal her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (9 minutter siden):

Ser fin ut den!! En litt mer ekslusiv variant tenker jeg, ellers scorer den vel relativt likt ift plass og rekkevidde. :) 
 

Finne noe pent brukt er vel beste dealen man kan gjøre. Føler det er kjøpers marked nå. Skal følge med mot våren og prøve finne en bra deal her.

Rekkevidden er vel så som så, men jeg har hatt x3 tidligere, så jeg vet denne passer meg. 😅 (Sånn om det ikke er stor forskjell på invendig størrelse mellom elektrisk og fossil)

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (4 minutter siden):

Er ikke langt unna at Tesla Model Y havner i samme prissjiktet som Ioniq 5 etter et par år. Tesla bedre bil?

Bedre på en del, dårligere på en del.

Må nesten høre fasit fra noen som har hatt begge. Se på elbilforum om det er noen som sammenligner dem. 🙂

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, BenWhittaker said:

Er ikke langt unna at Tesla Model Y havner i samme prissjiktet som Ioniq 5 etter et par år. Tesla bedre bil?

Er vel ikke helt uten grunn at det er den mest solgte bilen år etter år..

Mye billigere service på dem også. Men annbefaler deg å prøve begge å se hva du føler for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snowleopard said:

Google translate er ihvertfall enig med @Jotun her. Snur man om her, så foreslår den riktignok å skrive det trukket sammen til l'expert, men det gjør jo ikke forskjell på fakta her.

Når du bruker feil utgangspunkt ("Le expert"), så kan du ikke anklage Google Translate for å gjøre så godt den kan for å hjelpe deg. Fasitsvaret får du når du bruker GT til å oversette "eksperten" til fransk.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (11 minutter siden):

Greit nok at vi kan diskutere franske biler, men språket fransk kan dere diskutere en annen plass.

Je suis un petit garcon!🫣

Og google translate for "jeg liker design på franske biler"

J'aime le design des voitures françaises.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (36 minutter siden):

Når du bruker feil utgangspunkt ("Le expert"), så kan du ikke anklage Google Translate for å gjøre så godt den kan for å hjelpe deg. Fasitsvaret får du når du bruker GT til å oversette "eksperten" til fransk.

Du glemte å lese at jeg faktisk snudde på dette, og søkte på oversetting til fransk av "eksperten". Nettopp for å avdekke eventuelle logiske brister. Det var da den kom opp med l'expert som svaret.

Innrømmer glatt at jeg ikke kan fransk utenom noen gloser, men google translate er altså uenig med deg. Så får det så være at en franskmann ville brukt et annet ord istedet.

Men, enig i at man ikke skal la den digresjonen skape et stort sidespor her, så stopper altså videre diskusjon om dette her i tråden!

Lenke til kommentar

For å holde det til Franske biler, så ser jeg at Renault Scenic ikke klarte å stille med bil til NAF sin vintertest. 

De vant jo sommertesten. 

Jeg har skrevet noen meter om hvor dum jeg synes premisset for denne testen er. MEN den viser hvordan bilene som er med i testen akkurat idag presterer i forhold til hverandre.

https://www.tv2.no/broom/duket-for-ny-rekord/17361615/

"Også bilen som gikk aller lengst i sommertesten, Renault Scenic, glimrer med sitt fravær i vintertesten. Offisielt er forklaringen at den nye importøren ikke har biler tilgjengelig, men Motors redaktør Peter Raaum er skeptisk.

I en kommentar på Motor.no skriver han følgende:

«Vi ser bare en grunn til at Renault ikke er med i vintertesten: At de ikke tror Scenic er konkurransedyktig når temperaturene synker og kravene til energieffektivitet og ladeevne stiger»"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

For å holde det til Franske biler, så ser jeg at Renault Scenic ikke klarte å stille med bil til NAF sin vintertest. 

De vant jo sommertesten. 

Jeg har skrevet noen meter om hvor dum jeg synes premisset for denne testen er. MEN den viser hvordan bilene som er med i testen akkurat idag presterer i forhold til hverandre.

https://www.tv2.no/broom/duket-for-ny-rekord/17361615/

"Også bilen som gikk aller lengst i sommertesten, Renault Scenic, glimrer med sitt fravær i vintertesten. Offisielt er forklaringen at den nye importøren ikke har biler tilgjengelig, men Motors redaktør Peter Raaum er skeptisk.

 

I en kommentar på Motor.no skriver han følgende:

«Vi ser bare en grunn til at Renault ikke er med i vintertesten: At de ikke tror Scenic er konkurransedyktig når temperaturene synker og kravene til energieffektivitet og ladeevne stiger»"

Jeg synes de kunne utsatt testen til a) Renault klarte å skaffe bil og b) det faktisk er vinterlige forhold.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan forholdene er langs testruten nå, men ser man på været her, så er det typ 7 varmegrader og høljregn nå, ikke akkurat vær for en vintertest.

Utsett til mellom -10 og -20 grader! 

 

Ellers enig i det du sier. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Jeg synes de kunne utsatt testen til a) Renault klarte å skaffe bil og b) det faktisk er vinterlige forhold.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan forholdene er langs testruten nå, men ser man på været her, så er det typ 7 varmegrader og høljregn nå, ikke akkurat vær for en vintertest.

Utsett til mellom -10 og -20 grader! 

 

Ellers enig i det du sier. 👍

Jamfør NAF/Motor, antar de at rekkeviddetapet pga våt vei, er relativt likt med kaldt men opphold, så vi vil kanskje ikke se veldig forskjell annet enn hva forskjellen på smale vs brede dekk utgjør!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...