AL123 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Iterion skrev (51 minutter siden): Explorer EV fikk kun 75 poeng av motor så ville holdt meg unna den. Den ble rangert foran Model Y i siste CAR, så den bør absolutt ikke undervurderes. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden AL123 skrev (4 timer siden): Den ble rangert foran Model Y i siste CAR, så den bør absolutt ikke undervurderes. Det er jo en bil som funker helt greit som en folkebil, men den er jo milevis unna Tesla Y…Er jo snakk om en VW kopi og interiøret på den er helt på trynet spør du meg. Haptiske knapper på rattet så har de brukt de klønete betjenings knappene fra VW. Som motor sier selv: Sitat Og det er direkte stusselig hvordan Ford har tatt det litt ovale førerdisplayet vi finner i ID.3 og ID.4, og lagt på en simpel plastramme rundt for å gjøre det mer kvadratisk og mindre identifiserbart. I tillegg er viktige ting som varmepumpe, ikke inkl. Så nah, den bilen der kan ikke matche Tesla Y… 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 5 hours ago, Duriello said: Samtidig hører man litt skrekkhistorier om Møller, Id4 og Enyaq. Om det er hold i dette aner jeg ikke, men håper at det er litt blåst opp av proporsjoner? Vi hørte mye negativt om Møller i tiden før vi kjøpte Enyaq'en der, har enn så lenge ikke truffet på noe negativt (bilen fungerer fint.... enda). Fikk plutselig en telefon fra verkstedet om at de hadde fått inn en SOS-knapp feilrapport fra bilen og lurte på om den var aktiv enda, men denne hadde forsvunnet etter neste re-boot. Så dem passer forsåvidt på bilen. Alle forhandlere har negative omtaler, det er de som har noe stygt/negativt å si som roper høyest og blir lagt merke til. Kan jo skyte inn at B.O.S ikke lever av salg av biler, men servicearbeid på bilene der de er svært dyre. De har store og flotte bygg som skal betales ved hjelp av høye servicekostnader (en spekulasjon). Ikke fikk jeg noe god hjelp da jeg var på biljakt heller. Så har du en lokal butikk som har egentlig fått skryt av de jeg har pratet med, så dukket det plutselig opp en artikkel at de blånektet å hjelpe en ny Nissan Ariya eier. https://dinside.dagbladet.no/motor/et-mareritt/80952723 4 hours ago, Duriello said: Enig i mye her. Rivian, kommer den til norge tro? Rivian annonserte at dem skal lansere R2/R3 i Europa (går utifra Norge kommer innunder dette) i 2026, så altfor langt inn i fremtiden er det ikke. Tviler på R1S og R1T kommer, da disse har litt for store dimensjoner for det norske veinettet (min tanke). 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Iterion skrev (21 minutter siden): Det er jo en bil som funker helt greit som en folkebil, men den er jo milevis unna Tesla Y…Er jo snakk om en VW kopi og interiøret på den er helt på trynet spør du meg. Haptiske knapper på rattet så har de brukt de klønete betjenings knappene fra VW. Som motor sier selv: I tillegg er viktige ting som varmepumpe, ikke inkl. Så nah, den bilen der kan ikke matche Tesla Y… Vel, som sagt, i følge CAR, som utvilsomt er blant verdens beste bilmagasin, og har vært det iallefall de siste 50 årene, så kan den det. Bla er Forden blant de aller beste i klassen å kjøre, mens Teslaen er den dårligste. Og tro det eller ei, å kjøre er fremdeles en bils hovedoppgave. 3 Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Duriello skrev (6 timer siden): Er nok en fin blanding av for lange bein, og for lang rygg. 😅 Problemet er å finne noen som er høyere jeg kan få erfaringer fra... Jeg var å prøvesatt en i4 kun for test, dette tenkte jeg aldri kunne gå, men joda, satte overraskende godt i den. Men da er det 0 plass bak setet til passasjer, og bilen er for lav med de ryggplagene jeg tidvis har. (Edit* Samme med nye i5, men bedre plass for folk bak) Satte godt i både T mod 3 og Y, men der var det andre ting som slo inn. Så langt er det Ev3, Peugeot 5008e, Ford Explorer EV og ID4 som er best match. Men jeg vet ærlig talt ikke om jeg har lyst på noen av de. (Ev3 med 4x4 når den kommer blir nok litt for dyr) Ev9 og Ix blir for dyre. Har noen match blandt kinabilene og, Sealion 7 feks, men det er uaktuelt. Ut fra bilene du ser på så sitter jeg og vurderer en del i samme sjiktet (men sannsynligvis litt lavere budsjett / brukt-biler). Jeg har vurdert ID4, Enyaq og Hyundai Ioniq 5 som de mest aktuelle + MG ZS EV og Kona Long Range som budsjett-alternativer. Ser du såvidt nevner Ioniq 5? Hva gjør at du ikke vrderer den? Fremstår som at 12V-batteriproblemet (som er den største gjengangeren) er løst, når jeg leser rundt. I motsetning så er det fremdeles mye issues med diverse software-bugs på pre 2023-modeller av ID.4. (Igjen kun ut fra det jeg leser.) Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden On 1/11/2025 at 9:11 PM, Evil-Duck said: Cellene blir vell produsert av panasonic,LG,CATL or what have you, så blir disse battericellene integrert i batteripakker hos Tesla selv. Nei, fabrikken lager cellene selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_Nevada Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Complexity skrev (På 11.1.2025 den 18.44): Litt kjedelig når nyere ID.4 er på software 5.0 eller noe da.. Bruker de samme software? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden bzzlink skrev (34 minutter siden): Nei, fabrikken lager cellene selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_Nevada Nei, Panasonic lager batteri-cellene i en del av fabrikken og Tesla setter det sammen til batteripakker i den andre delen av fabrikken. Eneste som Tesla lager er 46800-celler som ble lansert med brask og bram i 2020. Status per nå er at de produseres i få antall og kun til Cybertrucks. Hele programmet er på vippen og står i fare for å bli kansellert pga produksjonsproblemer. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 10 hours ago, Evil-Duck said: Jeg er litt interessert i å høre dine kriterier for at en app ikke skal være "elendig"? Har du erfaring med Bluelink appen til Hyundai eller bare synser du nå? Jeg har selv 2 års erfaring med UVO/Kia Connect, som er samme appen bare med litt andre farger og kan ikke kjenne meg igjen i at det er en så fryktelig elendig app. Var og med som betalt beta tester når de gikk fra gamle UVO appen til Kia Connect appen og snakket litt med utviklerne i tyskland som kjørte testen om forbedringer og feil jeg fant osv. Appen var i mitt eie stabil med svært lite nedetid og hadde alle funksjoner en trengte, så sliter litt med å forstå hva som var så elendig med denne opplevelsen. Jeg vet det var en del problemer med merging av gamle kontoer når de gikk over fra UVO til Kia Connect, men det begynner å bli noen år siden nå så tror ikke det fortsatt er ett overhengende problem. Men selvfølgelig om en leter veldig selektivt på div. facebook grupper så finner en sikkert folk som er missfornøyde med det meste. Er i hovedsak Ioniq 5 jeg har fulgt med og hovedklagingen der går nok mest på at appen ikke kan brukes fordi 12V batteriet ikke tåler det. Godt mulig den er bedre på andre biler som ikke har like mye 12V problemer. Ser de har fått inn varsler i appen nå om lys og lignende er levnet på som er bra. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 12 minutes ago, Auto Asmodeus said: Bruker de samme software? De kaller det vel bare ID.Software men mulig de startet på scratch igjen etter version 4.0 siden de gamle bilene ikke får mere enn version 3.7. Og med gamle biler så snakker vi ikke spesielt gamle biler... 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Iterion skrev (9 timer siden): Vifteovn? Ikke mulig med forvarming på den? Viktig å varme opp bilen godt nå om vinteren ja, ellers fryser fort både dører og ladeluker. Hvis den er sånn som gamle Leaf så må den være tilkoblet lader for å kunne forvarmes til bestemte tidspunkt. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) 1 hour ago, uname -i said: Nei, Panasonic lager batteri-cellene i en del av fabrikken og Tesla setter det sammen til batteripakker i den andre delen av fabrikken. Eneste som Tesla lager er 46800-celler som ble lansert med brask og bram i 2020. Status per nå er at de produseres i få antall og kun til Cybertrucks. Hele programmet er på vippen og står i fare for å bli kansellert pga produksjonsproblemer. Poenget mitt var at de lager celler på fabrikken i USA. Om det står Panasonic på skjorta til arbeiderne eller ikke Det er viktig at ikke all celle produksjon foregår i Kina tenker jeg. Dette er en gammel artikkel, de sikter på å ligge på 100 GWh i året på celleproduksjon ser jeg, så det går oppover. Tenk om vi hadde hatt billig energi i Norge, slik vi hadde for noen år siden, så kunne vi kanskje ha fått til noe her også, istedenfor at det går konk i Norge og Sverige. https://www.tesla.com/blog/continuing-our-investment-nevada Endret 10 timer siden av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden BenWhittaker skrev (3 timer siden): Ut fra bilene du ser på så sitter jeg og vurderer en del i samme sjiktet (men sannsynligvis litt lavere budsjett / brukt-biler). Jeg har vurdert ID4, Enyaq og Hyundai Ioniq 5 som de mest aktuelle + MG ZS EV og Kona Long Range som budsjett-alternativer. Ser du såvidt nevner Ioniq 5? Hva gjør at du ikke vrderer den? Fremstår som at 12V-batteriproblemet (som er den største gjengangeren) er løst, når jeg leser rundt. I motsetning så er det fremdeles mye issues med diverse software-bugs på pre 2023-modeller av ID.4. (Igjen kun ut fra det jeg leser.) For ioniq 5 så er øvrige families uforklarlige hat ovenfor designen på den. 🙄 Jeg synes den er kul da. 🙂 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden bzzlink skrev (15 minutter siden): Poenget mitt var at de lager celler på fabrikken i USA. Om det står Panasonic på skjorta til arbeiderne eller ikke De = Panasonic. Du ga inntrykk av at det var Tesla. Samtlige battericeller i Tesla-biler(med unntak av en håndfull Cybertrucks) lages av underleverandører. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 1 hour ago, Duriello said: For ioniq 5 så er øvrige families uforklarlige hat ovenfor designen på den. 🙄 Jeg synes den er kul da. 🙂 Ioniq 5 er dritfet, men forstår det er litt smak og behag. De skiller seg veldig ut blandt konkurrentene. Går man dog nært den får jeg litt sånn uggen følelse av den billige grå plasten de bruker.. ser ikke så pent ut.. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 1 hour ago, uname -i said: De = Panasonic. Du ga inntrykk av at det var Tesla. Samtlige battericeller i Tesla-biler(med unntak av en håndfull Cybertrucks) lages av underleverandører. . Jeg vet du elsker å spikke flis, så greit Tesla; har ikke fått til noen ting i hele verden, de er dårligst på alt. Men det lages battericeller på Tesla fabrikken i Nevada i hvert fall. Ganske mange også. Noen av de lages da tydligevis av Panasonic som har leid plass der 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Kinesisk elbil dominans i Norge Jeg mener Nettavisen er alt for forsiktige her. De sier at 1 av tre biler er kinesiske etter en eller annen ullen måte å telle hva som er kinesiske selskaper og ikke. Jeg mener vi bør gjøre som EU, og telle antall biler som produsert i Kina. For det er det som kommer til å knuse europeisk bilindustri. Uavhengig av merket som står på panseret. Alle de fabrikkene som Tesla Volvo Toyota Nissan-Honda Mazda Volkswagen Mercedes BMW Stellantis Har etablert i Kina det siste 10 året. Kommer ikke til å stå uvirksomme. De ble etablert for å selge til det Kinesiske markedet, men nå som Kinesernes etterspørsel etter vestlige merker er i fritt fall, så kommer disse fabrikkene til å eksportere biler i andre markeder. Som på produksjon av alt mulig annet, så er toget allerede gått for å produsere biler noe annet sted enn i Kina er min spådom. (inspirert av Michael Dunne) https://www.nettavisen.no/okonomi/spar-kinesisk-elbil-dominans-i-norge-knock-out/s/5-95-2220806 Endret 8 timer siden av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden bzzlink skrev (29 minutter siden): . Jeg vet du elsker å spikke flis, så greit Tesla; har ikke fått til noen ting i hele verden, de er dårligst på alt. Men det lages battericeller på Tesla fabrikken i Nevada i hvert fall. Ganske mange også. Noen av de lages da tydligevis av Panasonic som har leid plass der Det er litt for enkelt å si at Tesla lager/produserer "alle" sine celler. Er vel heller ingen 3 eller Y i Norge og EU som har opprinnelse fra gigafactory i usa lengre. Fant en side datert desember 2024 som oppsummerer status p.t for celle, batteripakke produksjon , celle leverandører og partnere globalt. Litt enklere og mere lesbart enn den wikipedia siden. I tillegg til Panasonic samarbeidet har man LG Chem, CATL og BYD LG Chem and CATL supply advanced lithium-ion battery cells to Tesla’s global operations. Tesla has started using BYD’s blade batteries in some vehicles, marking a notable collaboration between the companies. Inside the Production: Where Are Tesla Batteries Made? https://ev-lectron.com/blogs/blog/inside-the-production-where-are-tesla-batteries-made?srsltid=AfmBOoqVJCsNNigVrLAGhHo2rylZNoLUoyPREwIYF4bZQywIu2-QXyfW 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 11 minutes ago, Syar-2003 said: Det er litt for enkelt å si at Tesla lager/produserer "alle" sine celler. Tror ikke noen sa "alle" Men de produserer i hvert fall i sin egen fabrikk. Sånn jeg har fått med meg, så er det få produsenter som gjør det utenfor Kina. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Iterion skrev (13 timer siden): Vifteovn? Ikke mulig med forvarming på den? Viktig å varme opp bilen godt nå om vinteren ja, ellers fryser fort både dører og ladeluker. Har forvarming som eg bruker men ladekontakta er heilt framme på fronten av bilen, kjem lite varme fram dit. Det beste ville vore hårtørker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå