Complexity Skrevet i går, 07:21 Del Skrevet i går, 07:21 2 minutes ago, BenWhittaker said: Takk - innsiktsfullt! Neste bilen jeg nå sammenliner er ID4 vs Ioniq 5. Sistnevnte fremstår bedre på tech, software og lading, romsligheti baksetet, mens ID4 har større bagasjerom og noe lengre rekkevidde (hvis man ser på tidligere årsmodeller / brukt). Erfaringer med IONIQ 5? Veldig god å kjøre. Bra med power. Sliter veldig med 12V batterier, og megadyr service. Men jeg ville nok valgt en sånn over id.4 om jeg ikke trengte bagasjeplassen Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Complexity skrev (3 timer siden): Veldig god å kjøre. Bra med power. Sliter veldig med 12V batterier, og megadyr service. Men jeg ville nok valgt en sånn over id.4 om jeg ikke trengte bagasjeplassen Lett å lese seg fast i "kaninhull" på diverse forumer, men pr nå ser Ioniq5 ut som et safere kjøp brukt da pre 23-modellene av ID.4 har mye rusk i maskineriet på forumer i form av diverse småplager i UI of Software. Jeg kan ta feil. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jotun skrev (12 timer siden): Du har nok rett. For dette kunnskapsnivået må man nok minst være bilmekaniker. Nei, men det hjelper å være bilinteressert, og kanskje lese litt mer enn man skriver.... Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Complexity skrev (På 10.1.2025 den 19.16): Nye dekk hver år fordi hjulstillingen er konstant feil, og flere runder med bytte av deler i forstilling.. Blir spennende å se om ID4 klarer å fravriste Model 3 den desiderte sisteplassen på tyske TUV-testen eller om VW faktisk gjør noe når de oppdager et problem. Tysk statistikk: Model 3 med klart flest feil 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden uname -i skrev (2 minutter siden): Blir spennende å se om ID4 klarer å fravriste Model 3 den desiderte sisteplassen på tyske TUV-testen eller om VW faktisk gjør noe når de oppdager et problem. Tysk statistikk: Model 3 med klart flest feil Spørs om tesla gjør noe med det. Blir jo litt trist å ikke kunne gjenkjenne en tesla i mørket både foran og bak deg på lysene. Det er jo alltid ett som lyser oppover og ett nedover. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden BenWhittaker skrev (46 minutter siden): Lett å lese seg fast i "kaninhull" på diverse forumer, men pr nå ser Ioniq5 ut som et safere kjøp brukt da pre 23-modellene av ID.4 har mye rusk i maskineriet på forumer i form av diverse småplager i UI of Software. Jeg kan ta feil. Det kommer nok an på hvem du spør, og hvilke forventnoinger en har. Selv om biler i dag er kjedelig like, så er det fremdeles forskjeller, og har ennå til gode å se en bil som er god på alt eller dårlig på alt. Rådet blir derfor å prøvekjøre bilene en har lyst på, og drite litt hva en leser på forum. Selv opplever jeg ID bilene sitt HMI som helt greit ved vanlig bruk, bla ganske intuitivt, og tror nok man må være litt mer enn gjennomsnittlig interessert i gadgets for å se det som en dealbreaker. Selv liker jeg ikke koreanske biler generellt, pga måten de er skrudd sammen på, men ser jo at det ikke er noe den vanlige bruker vil merke mye til. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden AL123 skrev (8 minutter siden): Det kommer nok an på hvem du spør, og hvilke forventnoinger en har. Selv om biler i dag er kjedelig like, så er det fremdeles forskjeller, og har ennå til gode å se en bil som er god på alt eller dårlig på alt. Rådet blir derfor å prøvekjøre bilene en har lyst på, og drite litt hva en leser på forum. Selv opplever jeg ID bilene sitt HMI som helt greit ved vanlig bruk, bla ganske intuitivt, og tror nok man må være litt mer enn gjennomsnittlig interessert i gadgets for å se det som en dealbreaker. Selv liker jeg ikke koreanske biler generellt, pga måten de er skrudd sammen på, men ser jo at det ikke er noe den vanlige bruker vil merke mye til. 100% enig. Utrolig viktig å prøvekjøre bil. Har hatt to suv på lån. Den ene var en ID4 mens den andre var en BMW IX1. Min kone kjørte begge men var krystallklar på at om vi skulle ha en suv måtte det bli X1. Det var noe med oversikt, sitteposisjon utsikt bakover og div. For meg var bilene ganske like. BMW en var jo noe M greier så den hadde litt tykkere ratt (Pleier å velge det når jeg kjøper ny) røde kalipere og store hjul noe jeg garantert ikke ville ha brukt en krone på med unntak av rattet. BMW har jo spart på knapper de også så den var vesentlig dårligere å betjene enn min I4. En masse knapper var vekke inklusive Idrive hjulet 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Trestein skrev (28 minutter siden): masse knapper var vekke inklusive Idrive hjulet IDrive hjulet er lagt død. BMW Explains Why The iDrive Controller Is Dead https://www.bmwblog.com/2025/01/11/bmw-explains-why-idrive-controller-dead/ Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden AL123 skrev (51 minutter siden): Det kommer nok an på hvem du spør, og hvilke forventnoinger en har. Selv om biler i dag er kjedelig like, så er det fremdeles forskjeller, og har ennå til gode å se en bil som er god på alt eller dårlig på alt. Rådet blir derfor å prøvekjøre bilene en har lyst på, og drite litt hva en leser på forum. Selv opplever jeg ID bilene sitt HMI som helt greit ved vanlig bruk, bla ganske intuitivt, og tror nok man må være litt mer enn gjennomsnittlig interessert i gadgets for å se det som en dealbreaker. Selv liker jeg ikke koreanske biler generellt, pga måten de er skrudd sammen på, men ser jo at det ikke er noe den vanlige bruker vil merke mye til. Trestein skrev (33 minutter siden): 100% enig. Utrolig viktig å prøvekjøre bil. Har hatt to suv på lån. Den ene var en ID4 mens den andre var en BMW IX1. Min kone kjørte begge men var krystallklar på at om vi skulle ha en suv måtte det bli X1. Det var noe med oversikt, sitteposisjon utsikt bakover og div. For meg var bilene ganske like. BMW en var jo noe M greier så den hadde litt tykkere ratt (Pleier å velge det når jeg kjøper ny) røde kalipere og store hjul noe jeg garantert ikke ville ha brukt en krone på med unntak av rattet. BMW har jo spart på knapper de også så den var vesentlig dårligere å betjene enn min I4. En masse knapper var vekke inklusive Idrive hjulet Yes, dere har nok helt rett. Kommer nok til å teste MG ZS, VW ID.4 og IONIQ 5, deretter ta det derfra Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden BenWhittaker skrev (12 minutter siden): Yes, dere har nok helt rett. Kommer nok til å teste MG ZS, VW ID.4 og IONIQ 5, deretter ta det derfra vær klar over at MG, til tross for at den delvis er designet og utviklet i Europa, bruker mye kinesiske deler, og at MG har hatt store leveringsproblemer med selv vanlige slitedeler som bremseklosser etc. Synd om en bil blir stående i ukevis pga utslitte bremseklosser som til feks en VW kan skaffes på dagen overalt i Norge. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Syar-2003 skrev (20 minutter siden): IDrive hjulet er lagt død. BMW Explains Why The iDrive Controller Is Dead https://www.bmwblog.com/2025/01/11/bmw-explains-why-idrive-controller-dead/ Som sagt så var det ikke slik på IX1. Jeg bruker mye hurtigvalgene for å få siri til å lese opp meldinger i carplay. Da vipper man hjulet forover, velger carplay og går inn på meldinger helt uten å berøre skjermen. Skal man følge loven må man stoppe bilen for å betjene skjermen. Det gidder jeg ikke. Fant heller ikke ut hvor man slår av stablitetskontroll i IX1. Det eneste jeg fant var slipstart? Nå funker stemmestyring rimelig bra på carplay men likevel mye dårligere løsning når man egentlig ikke har lov å bruke skjermen i fart. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden AL123 skrev (9 minutter siden): vær klar over at MG, til tross for at den delvis er designet og utviklet i Europa, bruker mye kinesiske deler, og at MG har hatt store leveringsproblemer med selv vanlige slitedeler som bremseklosser etc. Synd om en bil blir stående i ukevis pga utslitte bremseklosser som til feks en VW kan skaffes på dagen overalt i Norge. Kjenner en som har en MG. Flere gange har vindusvisker falt av når han har startet opp med litt is på ruten. Ganske upraktisk. Han må vente til det er opphold med å kjøre bilen på verksted. Garantien tar det heller ikke. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Trestein skrev (28 minutter siden): Som sagt så var det ikke slik på IX1. Alt som bmwblog skriver er korrekt. Både IX1 og IX2 er lansert uten iDrive hjul. Jeg bruker også i hjulet til å få frem snarveier og velge en av de. Det er stort sett det. Meldinger spør jeg bare siri om å lese opp eller skrive med diktering. BMW har samlet telemetridata så når de sier det brukes lite så stemmer det (selv om deg og meg bruker det sporadisk) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Syar-2003 skrev (7 minutter siden): Meldinger spør jeg bare siri om å lese opp eller skrive med diktering. Har konfigurert annonsering i iphone messages , så meldinger leses nå opp automatisk av siri i det de kommer. Trenger ikke trykke noe sted. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Trestein skrev (1 time siden): Nå funker stemmestyring rimelig bra på carplay men likevel mye dårligere løsning når man egentlig ikke har lov å bruke skjermen i fart. På i4 er det i det minste slik at en holder inne mikrofon tasten på rattet for å trigge siri når en har carplay koblet til, helt uten å berøre skjermen, bruker dette mye og fungerer fantastisk bra. Usikker på om dette er noe jeg har konfigurert på ett stadie eller om det bare er slik originalt. Endret 19 timer siden av Evil-Duck Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Evil-Duck skrev (1 time siden): På i4 er det i det minste slik at en holder inne mikrofon tasten på rattet for å trigge siri når en har carplay koblet til, helt uten å berøre skjermen, bruker dette mye og fungerer fantastisk bra. Usikker på om dette er noe jeg har konfigurert på ett stadie eller om det bare er slik originalt. Du må velge dette. Jeg bruker langt trykk Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden En annen funksjon jeg stusser litt på er mulighet for å gå fra drive til revers uten å holde på bremsen? Er det vanlig på el biler? Mener jeg måtte trykke på bremsen på ID4 husker ikke på IX1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) 4 hours ago, BenWhittaker said: Lett å lese seg fast i "kaninhull" på diverse forumer, men pr nå ser Ioniq5 ut som et safere kjøp brukt da pre 23-modellene av ID.4 har mye rusk i maskineriet på forumer i form av diverse småplager i UI of Software. Jeg kan ta feil. Mindre software feil på Ioniq 5 vil jeg tro ja. Unntaket er vel appen som er nesten like elendig der som hos VW.. og appåtil må man betale for å bruke den (første 3 år er vel gratis eller noe) Og problemene med 12V da. Er par måneders leveringstid på ny iccu (den som ryker) og selv om man får den byttet så er ikke problemet fikset, men kan ta par år til neste gang den streiker.. Endret 17 timer siden av Complexity 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Trestein skrev (33 minutter siden): En annen funksjon jeg stusser litt på er mulighet for å gå fra drive til revers uten å holde på bremsen? Er det vanlig på el biler? Mener jeg måtte trykke på bremsen på ID4 husker ikke på IX1 Det er ingen forskjell mtp dette mellom I4 og IX1. Bare test det på din i4. Det er bare ulik gearvelger og b-mode select om du har pre lci modellen til i4. Både i4 pre og post lci samt ix1 sin user manual sier det samme: Endret 17 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Syar-2003 skrev (7 minutter siden): Det er ingen forskjell mtp dette mellom I4 og IX1. Bare test det på din i4. Det er bare ulik gearvelger og b-mode select om du har pre lci modellen til i4. Både i4 pre og post lci samt ix1 sin user manual sier det samme: Prøvde det senest i dag. Ingen problem å legge inn revers når bilen triller fremover og vis a versa. Noen ganger forlanger den full stop men som regel ikke. Har søkt andre forum og de sier det samme. Under 5mph tillater bilen dette. Utrolig praktisk ved kjøring i snø når man vil utnytte momentum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå