Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hansien skrev (4 timer siden):

Den kommer sikkert uten hengerfeste, så den er ubrukelig med så mye NM.

Det var ikke mitt poeng heller. Men fra 0-100 osv.. Har selv kjørt noen 1/4 og 1/8 mile striper på 80-tallet, med HemiCuda/Street Class/legal.(uten slicks og ca. 600HK) Rene sinker i trafikken i dag...

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, BenWhittaker said:

 

Kan du utdype hva slags erfaringer? Ikke funnet noen store negative gjengangere på tester og forumer.

Takk!

Nye dekk hver år fordi hjulstillingen er konstant feil, og flere runder med bytte av deler i forstilling.. Lydanlegg som høres ut som en reiseradio fra 80 tallet, men som innimellom glimter til å lyder normalt en periode for så å bli dårlig igjen. Skulle vist være sånn ifølge skoda...

Appen funker sånn 1/5 ganger.. 

Battery Life på YouTube kjøpte en ny VW ID.7 for 11 måneder siden. Ikke fått en eneste oppdatering til bilen siden da, til tross for at flere ting ikke funker..

Det er for dårlig.

Kan jo ha blitt bedre med nyere modeller dog men er skeptisk til hele platformen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (1 time siden):

Jeg kartlegger fremdeles elbil til under 350k som har best mulig 

1) rekkevidde

2) bagasjerom / volum og romslighet for øvrig

3) fremkommelighet vinter

 

Soleklar best valuta til nå har vært ny MG ZS Long Range. Konkurrenter: Jeep Avenger (mindre og kortere rekkevidde) og Tesla Model 3 (sedan, bedre rekkevidde, men litt over budsjett).

I dag kom jeg over ny bil, VW ID.4; lengre rekkevidde og bedre bagasjerom. Vet ikke hvordan den er på vinterføre.
 

Har noen innspill til hvordan bilen sammenligner seg med alternativene over? Ser at nypris er FRA 392k, og det er for dyrt, men det betyr at jeg kanskje får en snilt brukt (kjørt under 30 km, 2-3 år gammel?) til under 350k.

Innspipl fra bilfolket? 🙂 

Kjørte en ID4 4motion? en uke for en stund siden. Bilen er rimelig støysvak, stor plass inni, god svingradius. fri for skarangling og ulyder, svært gode lys(adaptive og lyser i kurver) gode seter (min hadde massasje) og lavt strøm forbruk.

Likte bra tuning av 4 hjulsdrift system. Sikkert litt forsiktig men man merket lite at den også dro på fohjula ved høyt pådrag. Den har skikkelig bakkeklaring og kan brukes på typisk hytteveier.Ser 21 cm er nevnt flere steder. Det ka være nødvendig når man kjører batteribil. (De tåler ikke å ta nedi)

MEB plattformens batteripakke er utrolig velbygget i forhold til amerikanske batteripakker. De kan demonteres og repareres. Ladehastighet og annet er på et bra nivå når man ser på 10-80% tider(Snitthastigheter)

Forbruk på bilen jeg kjørte var typisk 170wh/km som er ok. En IX1 jeg lånte hadde typisk 190wh/km på samme kjøring men litt lavere snitt temperatur. Siden VAG kjenner netto batterikapasitet er rekkevidde enkelt å beregne. Det er også enkelt å beregne om batteriet har tapt seg mye om man kjøper brukt. Man kan kjøre feks ned til det bikker 49 når man starter på 100. Så tar man forbruk og ganger med kjørte km. Er batteriet i orden skal dette tallet bli 50% av netto kapasitet. For å teste dette må selv må bilen kjøres hele tiden. Stopper man kan bilen bruke av batteriet til forvarming eller andre ting

Ellers var det lite å sette fingeren på. Mye av det jeg opplevde som negativt skyldes manglende lesing av manual. Nøkkelen låste bare opp fører dør og assistenten lyttet hele tiden. Fikk slått det av etterhvert. 

Interiøret kan nok oppleves kjipt sammenlignet med en e Golf. To skjermer med varierende grafikk trekker ned. HUD og Cuise controll var bra. Største avstand man kunne velge til bilen foran  var omtrent dobbelt så stor som hos BMW

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Kjørte en ID4 4motion? en uke for en stund siden. Bilen er rimelig støysvak, stor plass inni, god svingradius. fri for skarangling og ulyder, svært gode lys(adaptive og lyser i kurver) gode seter (min hadde massasje) og lavt strøm forbruk.

Likte bra tuning av 4 hjulsdrift system. Sikkert litt forsiktig men man merket lite at den også dro på fohjula ved høyt pådrag. Den har skikkelig bakkeklaring og kan brukes på typisk hytteveier.Ser 21 cm er nevnt flere steder. Det ka være nødvendig når man kjører batteribil. (De tåler ikke å ta nedi)

MEB plattformens batteripakke er utrolig velbygget i forhold til amerikanske batteripakker. De kan demonteres og repareres. Ladehastighet og annet er på et bra nivå når man ser på 10-80% tider(Snitthastigheter)

Forbruk på bilen jeg kjørte var typisk 170wh/km som er ok. En IX1 jeg lånte hadde typisk 190wh/km på samme kjøring men litt lavere snitt temperatur. Siden VAG kjenner netto batterikapasitet er rekkevidde enkelt å beregne. Det er også enkelt å beregne om batteriet har tapt seg mye om man kjøper brukt. Man kan kjøre feks ned til det bikker 49 når man starter på 100. Så tar man forbruk og ganger med kjørte km. Er batteriet i orden skal dette tallet bli 50% av netto kapasitet. For å teste dette må selv må bilen kjøres hele tiden. Stopper man kan bilen bruke av batteriet til forvarming eller andre ting

Ellers var det lite å sette fingeren på. Mye av det jeg opplevde som negativt skyldes manglende lesing av manual. Nøkkelen låste bare opp fører dør og assistenten lyttet hele tiden. Fikk slått det av etterhvert. 

Interiøret kan nok oppleves kjipt sammenlignet med en e Golf. To skjermer med varierende grafikk trekker ned. HUD og Cuise controll var bra. Største avstand man kunne velge til bilen foran  var omtrent dobbelt så stor som hos BMW

 

Fantastisk! Blir nok evt bakhjulsdrift på det jeg får kjøpt, men her var det masse knall info. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (9 timer siden):

Mazda kommer pigede med Mazda 6 i elbil variant til Norge, kalt Mazda 6e.

03-revealpage-50-50-1536x980-3.thumb.webp.02f059864867682d252cf5d056644b64.webp

https://www.mazda.no/modeller/all-new-mazda6e/#

Bilen ser griselekker ut og spesielt innvendig med det überlekre brune (kunst)skinnet. Og jeg er glad i Mazda, så det burde jo være "match in heaven". Men så var det dette med at det er en bil basert på en kinesisk modell, så er vel mest interiør og eksteriør som er Mazda.

Har forøvrig linket tidligere til denne, da den fremdeles var "prototyp". Ligger nok langt bak i tråden, riktignok!

bzzlink skrev (9 timer siden):

Blir store endringer på interiøret i BMW'er fra i år ser jeg.

Skjønner jeg begynner å bli gammel, for dette likte jeg ikke i det hele tatt. En ting er at de går for Model 3 designet, som kom for 8 år siden, men å splitte opp informasjonen på mange forskjellige steder i bilen er en uting synes jeg. 

https://www.bilnorge.no/bmw-consumer-electronics-show-idrive/bmw-skroter-idrive-hjulet/4129057

Synes det var spennende med den stripa fremme, er absolutt ikke negativ til slikt, om det ikke tar sikt fra panseret og fremover. Fra bildene kan det se ut som det hindrer litt for mye.

Så deler av videoen som forklarte noen av valgene, men blah. Det hindrer dessverre ikke at skjermen ser grufull ut, og totalt sett er for liten. Liker at det blir OK plass til å se kartet og litt annen info i tillegg der. Så kan heller mer presis guiding komme på HUD, som BMW er veldig gode på.

Nei, da synes jeg nok den skjermrekka på nye i5 totalt sett er langt bedre.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (6 timer siden):

Det interiøret var helt grusomt. Stinker Prius og Tesla. Men sistnevnte har jo demonstrert at man ikke trenger å legge mye penger i interiøret for å selge masse bil, så det er som forventet at andre merker må skrape kostnadene for å konkurrere.

Hvis du ser videoen som ble lagt ut her for 2 dager siden, så ser du at den har veldig lite til felles med noen av dem.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

..opnå et drejningsmoment på op til hele 4.300 Nm – ja, 4.300 Nm.

Hjelper lite med all verdens moment hvis man får 40 kg ekstra uavfjæret vekt pr hjørne. Da vil den bli rimelig ubrukelig uansett 🙂

Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 minutter siden):

Hjelper lite med all verdens moment hvis man får 40 kg ekstra uavfjæret vekt pr hjørne. Da vil den bli rimelig ubrukelig uansett 🙂

Tja? Vi får se. Hjulene kommer til å dra uten friksjon fra andre deler av bilen. Motorvekten og kraftoverføring fra selve bilen er flyttet til hjulene. Fjæring har flere løsninger ved bærearmer, støttestager osv.. Bare og optimalisere vektorkreftene riktig.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Tja? Vi får se. Hjulene kommer til å dra uten friksjon fra andre deler av bilen. Motorvekten og kraftoverføring fra selve bilen er flyttet til hjulene. Fjæring har flere løsninger ved bærearmer, støttestager osv.. Bare og optimalisere vektorkreftene riktig.

Nei, uavfjæret vekt kan ikke elimineres

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nye dekk hver år fordi hjulstillingen er konstant feil, og flere runder med bytte av deler i forstilling.. Lydanlegg som høres ut som en reiseradio fra 80 tallet, men som innimellom glimter til å lyder normalt en periode for så å bli dårlig igjen. Skulle vist være sånn ifølge skoda...

Appen funker sånn 1/5 ganger.. 

Battery Life på YouTube kjøpte en ny VW ID.7 for 11 måneder siden. Ikke fått en eneste oppdatering til bilen siden da, til tross for at flere ting ikke funker..

Det er for dårlig.

Kan jo ha blitt bedre med nyere modeller dog men er skeptisk til hele platformen.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har hatt så store problemer med de tingene du nevner. Har en 2022 Enyaq konebil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Må ærlig innrømme at jeg ikke har hatt så store problemer med de tingene du nevner. Har en 2022 Enyaq konebil

Men det har vært problemer? Mulig det er en del mandagsbiler der ute..
Værste er jo Møller som nesten er sur fordi man ikke bruker dem til service.. Mobilitetsgaranti meg her og der..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Men det har vært problemer? Mulig det er en del mandagsbiler der ute..
Værste er jo Møller som nesten er sur fordi man ikke bruker dem til service.. Mobilitetsgaranti meg her og der..

Tunge biler og store antall ute på veien vil alltid gi slike feil. Det skal lite til å skjeive hjulstilling på moderne biler. Gli sidelengs inn til en fortauskant og hjulstilling er ute. Feil dekktrykk osv er nok også vanlig. Tror nok at hjulstilling blir sjekket i kvalitetskontroll og at fabrikken  har dette lagret for hver eneste bil. Kjenner flere med slike biler som kjører normalt og som ikke har problemer. Bilene er nok testet millioner av km før de ble solgt og at dekkene er utslitt på 5000km og dette ikke har blitt oppdaget er usannsynlig.

At noen har tatt nedi og bøyd noe eller dunket inn i en kant og vil ha det reparert på garanti er nok sannsynlig. Så nettop en video av en som kjørte en slik som taxi. Hadde det vert et generelt problem hadde han nok visst om det. Har selv blitt kjørt hjem i en ID5 taxi. Han var veldig fornøyd

Ikke bare vw der folk klager på dette. Ser på div forum at eiere klager på unormal dekkslitasje på I4 også. Man må ikke akselerere med slipp på hjula hver gang man tar løs. Jeg har bra mønster på mine dekk etter 55 000 kjørte km. Bakhjula mine tar 99% av all bremsing og akselerasjon

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Tunge biler og store antall ute på veien vil alltid gi slike feil. Det skal lite til å skjeive hjulstilling på moderne biler. Gli sidelengs inn til en fortauskant og hjulstilling er ute. Feil dekktrykk osv er nok også vanlig. Tror nok at hjulstilling blir sjekket i kvalitetskontroll og at fabrikken  har dette lagret for hver eneste bil. Kjenner flere med slike biler som kjører normalt og som ikke har problemer. Bilene er nok testet millioner av km før de ble solgt og at dekkene er utslitt på 5000km og dette ikke har blitt oppdaget er usannsynlig.

At noen har tatt nedi og bøyd noe eller dunket inn i en kant og vil ha det reparert på garanti er nok sannsynlig. Så nettop en video av en som kjørte en slik som taxi. Hadde det vert et generelt problem hadde han nok visst om det. Har selv blitt kjørt hjem i en ID5 taxi. Han var veldig fornøyd

Ikke bare vw der folk klager på dette. Ser på div forum at eiere klager på unormal dekkslitasje på I4 også. Man må ikke akselerere med slipp på hjula hver gang man tar løs. Jeg har bra mønster på mine dekk etter 55 000 kjørte km. Bakhjula mine tar 99% av all bremsing og akselerasjon

Joda skal lite til, men er bare å sjekke litt rundt Skoda Enyaq så ser du at der er litt vel ekstra der. Skoda dekker nye dekk på garanti og til en viss grad som også viser problemet litt..

VAG har vel generelt hatt problemer med forstilling/hjulstilling i sånn 25 år nå eller så... Ikke ukjent for dem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Joda skal lite til, men er bare å sjekke litt rundt Skoda Enyaq så ser du at der er litt vel ekstra der. Skoda dekker nye dekk på garanti og til en viss grad som også viser problemet litt..

Feil skjer. Det kan også være komponenter i hjuloppheng som er feil på også. Mange har fått dekket både dekk og hulstilling på garanti og da kan det ligge fabrikasjonsfeil bak. Det skjer vel hos de fleste fabrikanter. Man hører ofte dette kundene sin side. En verksmester har nok et mere nyansert bilde. Finner de ingen feil på hjulstilling vil de nok si at dette er kundens feil. Finner de noe vil de sikkert vurdere om dette skyldes feil fra kundens side eller fabrikasjonsfeil. Bare se på folk som skifter hjul selv! Er det alle som vet hvor man trygt kan jekke? 

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (49 minutter siden):

Isolert sett ikke, men tilknytting/kobling til bilchassiser ja.

Edit: https://www.tu.no/artikler/denne-elbilmotoren-skal-ligge-inne-i-hjulet/462449

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva du mener, og er rimelig sikker på at du ikke skjønner det selv heller. Motor integrert inn i hjulopphenget har flere ulemper enn fordeler, og en motor som veier 40 kilo vil aldri gi en bra bil. Den uavfjærede vekten vil bli for høy, rett og slett. 40 kilo uavfjæret vekt totalt pr hjul er jo veldig høyt i seg selv. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Feil skjer. Det kan også være komponenter i hjuloppheng som er feil på også. Mange har fått dekket både dekk og hulstilling på garanti og da kan det ligge fabrikasjonsfeil bak. Det skjer vel hos de fleste fabrikanter. Man hører ofte dette kundene sin side. En verksmester har nok et mere nyansert bilde. Finner de ingen feil på hjulstilling vil de nok si at dette er kundens feil. Finner de noe vil de sikkert vurdere om dette skyldes feil fra kundens side eller fabrikasjonsfeil. Bare se på folk som skifter hjul selv! Er det alle som vet hvor man trygt kan jekke? 

Stor  skeivslitasje øker både med bilens masse og dekkbredde. De fleste større elbiler sliter med dette, enden de er fra VAG eller Tesla.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva du mener, og er rimelig sikker på at du ikke skjønner det selv heller. Motor integrert inn i hjulopphenget har flere ulemper enn fordeler, og en motor som veier 40 kilo vil aldri gi en bra bil. Den uavfjærede vekten vil bli for høy, rett og slett. 40 kilo uavfjæret vekt totalt pr hjul er jo veldig høyt i seg selv. 

Ikke jeg som skal får det til men muligheter er der, en dag kan vi kanskje får motorer på 2-300 hk og som veier bare halvparten. Teknologien er der. Da er det nok på 2 bakhjul.

Se bare hva bl.a. Koenigsegger har fått til. Osv.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...