Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (58 minutter siden):

 

Car of the year er kåret. Skal ikke påstå at jeg er enig i valget, men ok.

 

Screenshot_20250110_122847_Chrome.jpg

Finnes nok en del grunner til at du ikke bel spurt. Ikke overrasket over valget. Har fått gode kritikker, og kommer nok til å selge bra😊👍. Definitivt en av mine favoritter hvis jeg skulle hatt ny bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Å Er du fra Taiwan?

Nei, Nederland. 

Jeg velger å ikke kjøpe bil fra Kina fordi bilselskapene stort sett er hel-statlig eid og overskuddet hos flere av produsentene går til å bl.a lage våpen. Jeg er nok storforbruker av kinesiske varer allerede, men om det finnes alternativer velger jeg helst vekk å kjøpe Kinesisk bil om jeg kan.

Der hvor overskuddet ikke går til våpenprodusenter, hvor ansatte har gode arbeidsforhold og vilkår blir selvfølgelig noe annet. BMW Brilliance har vært utrolig gode der, bedre enn de andre jeg har lest om. Jeg har eid en bil fra de (kjøpt 2020) men hadde nok ikke kjøpt derfra igjen om jeg kunne velge. Men, de er nok av de "tryggeste" sånn sett. Det er bare idioter som ikke endrer mening i løpet av livet :) 

Andre selskaper som f.eks Tesla sperrer ansatte inne, legger opp til hensynsløse arbeidsforhold - bare fordi folk ikke bryr seg. Der ville jeg nok vært skeptisk, selv om highland er den første av Teslas jeg kunne eid.

https://www.theguardian.com/technology/2022/may/12/elon-musk-praises-chinese-workers-for-extreme-work-culture

Hvordan det står til hos Mazda vet jeg ikke. Den bilen var like merkelig som første forsøk:

Lite batteri som lader fort kombinert med høyeste effekt 

Stort batteri som lader veldig tregt kombinert med en lavere effekt.

Bitteliten bagasje, ikke 4x4. Veldig fin da, og sikkert god kvalitet. De har fått frunk (!), skulle nesten tro EN i den bedriften har lest om hva folk vil ha. Evt bare flaks.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Blir store endringer på interiøret i BMW'er fra i år ser jeg.

Skjønner jeg begynner å bli gammel, for dette likte jeg ikke i det hele tatt. En ting er at de går for Model 3 designet, som kom for 8 år siden, men å splitte opp informasjonen på mange forskjellige steder i bilen er en uting synes jeg. 

https://www.bilnorge.no/bmw-consumer-electronics-show-idrive/bmw-skroter-idrive-hjulet/4129057

 

 

Screenshot 2025-01-10 at 10.29.44.png

Det interiøret var helt grusomt. Stinker Prius og Tesla. Men sistnevnte har jo demonstrert at man ikke trenger å legge mye penger i interiøret for å selge masse bil, så det er som forventet at andre merker må skrape kostnadene for å konkurrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Gjør moralistene unntak da?

Nei

Jeg kjøpte ikke ix3 fordi den var produsert i Kina. Prøver å unngå produkter derfra selv om det ikke alltid er enkelt. Det burde vært pålagt at enhver gjenstand som selges må merkes med opprinnelses land.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Blir store endringer på interiøret i BMW'er fra i år ser jeg.

Skjønner jeg begynner å bli gammel, for dette likte jeg ikke i det hele tatt. En ting er at de går for Model 3 designet, som kom for 8 år siden, men å splitte opp informasjonen på mange forskjellige steder i bilen er en uting synes jeg. 

https://www.bilnorge.no/bmw-consumer-electronics-show-idrive/bmw-skroter-idrive-hjulet/4129057

 

 

Screenshot 2025-01-10 at 10.29.44.png

Oppsettet er unikt og nytenkende. Du må nesten se videoen med demo og intervjuet/praten BMWblog har med sjefen over BMW gruppens user interface design. Jeg postet det på tirsdag. Der forklares og vises sammenhengen. Det er fire nøkkel komponenter:  Panoramic Vision Display, central display, 3D head-up display, og rattet som til sammen utgjør det nye iDrive X.
 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at noe er unikt og nytenkende betyr ikke nødvendigvis at det er bra. Jeg husker tiden med alle rare mobiltelefoner i variable fasonger. Det var en artig tid, men de fleste rare modeller gav ikke en god brukeropplevelse. Det å ha en skjev skjerm ser vanvittig idiotisk ut, selv om det sikkert også er nytenkende og unikt.

Trenden med kapasative knapper på ratt eller andre steder er også noe jeg hater samme om det er Tesla eller BMW som gjør det.

Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 minutt siden):

Trenden med kapasative knapper på ratt eller andre steder er også noe jeg hater samme om det er Tesla eller BMW som gjør det.

Sies at de har aktiv haptisk feedback og de ser ut å være godt isolert fra hverandre. Om det er noen som alltid har klart å lage suverene ratt og betjening derfra så er det BMW. Så har ikke helt mistet troen. Men liker aller best det rattet jeg har i nåværende BMW. Får jeg noe som funker dårligere en dette er det no-go.

IMG_1600.webp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kartlegger fremdeles elbil til under 350k som har best mulig 

1) rekkevidde

2) bagasjerom / volum og romslighet for øvrig

3) fremkommelighet vinter

 

Soleklar best valuta til nå har vært ny MG ZS Long Range. Konkurrenter: Jeep Avenger (mindre og kortere rekkevidde) og Tesla Model 3 (sedan, bedre rekkevidde, men litt over budsjett).

I dag kom jeg over ny bil, VW ID.4; lengre rekkevidde og bedre bagasjerom. Vet ikke hvordan den er på vinterføre.
 

Har noen innspill til hvordan bilen sammenligner seg med alternativene over? Ser at nypris er FRA 392k, og det er for dyrt, men det betyr at jeg kanskje får en snilt brukt (kjørt under 30 km, 2-3 år gammel?) til under 350k.

Innspipl fra bilfolket? 🙂 

Endret av BenWhittaker
Skriveleif + småendringer
Lenke til kommentar
6 minutes ago, BenWhittaker said:

Jeg kartlegger fremdeles elbil til under 350k som har best mulig 

1) rekkevidde

2) bagasjerom / volum og romslighet for øvrig

3) fremkommelighet vinter

 

Soleklar best valuta til nå har vært ny MG ZS Long Range. Konkurrenter: Jeep Avenger (mindre og kortere rekkevidde) og Tesla Model 3 (sedan, bedre rekkevidde, men litt over budsjett).

I dag kom jeg over ny bil, VW ID.4; lengre rekkevidde og bedre bagasjerom. Vet ikke hvordan den er på vinterføre.
 

Har noen innspill til hvordan bilen sammenligner seg med alternativene over? Ser at nypris er FRA 392k, og det er for dyrt, men det betyr at jeg kanskje får en snilt brukt (kjørt under 30 km, 2-3 år gammel?) til under 350k.

Innspipl fra bilfolket? 🙂 

Om du er på budsjett er det vel bedre å kjøpe en brukt bil? Ville valgt en brukt Model Y over en ny kinabil til samme pris anyday.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (9 minutter siden):

Jeg kartlegger fremdeles elbil til under 350k som har best mulig 

1) rekkevidde

2) bagasjerom / volum og romslighet for øvrig

3) fremkommelighet vinter

 

Soleklar best valuta til nå har vært ny MG ZS Long Range. Konkurrenter: Jeep Avenger (mindre og kortere rekkevidde) og Tesla Model 3 (sedan, bedre rekkevidde, men litt over budsjett).

I dag kom jeg over ny bil, VW ID.4; lengre rekkevidde og bedre bagasjerom. Vet ikke hvordan den er på vinterføre.
 

Har noen innspill til hvordan bilen sammenligner seg med alternativene over? Ser at nypris er FRA 392k, og det er for dyrt, men det betyr at jeg kanskje får en snilt brukt (kjørt under 30 km, 2-3 år gammel?) til under 350k.

Innspipl fra bilfolket? 🙂 

https://www.finn.no/mobility/item/387967399

Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Om du er på budsjett er det vel bedre å kjøpe en brukt bil? Ville valgt en brukt Model Y over en ny kinabil til samme pris anyday.

Tesla model Y blir for dyrt også brukt - må jo ha gått veldig langt for å bikke under 350k ut fra mine søk. 

Volkswagen ID.4 som jeg søker innspill til er jo før øvrig heller ingen "kinabil".

Mag ne skrev (15 minutter siden):

Sett! Ser veldig interessant ut. Ut fra hva jeg leser er ID.4 en bedre bil enn MG ZS selv om den har gått 30.000 km. Mer plass, lengre rekkevidde og tysk (vs kinesisk som en kan forsøke å unngå). Antar den ikke har noe tilbake fra en MG ZS på vinterføre. Det er vesentlig da jeg bor høyt i vinterland.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, BenWhittaker said:

Tesla model Y blir for dyrt også brukt - må jo ha gått veldig langt for å bikke under 350k ut fra mine søk. 

Volkswagen ID.4 som jeg søker innspill til er jo før øvrig heller ingen "kinabil".

Sett! Ser veldig interessant ut. Ut fra hva jeg leser er ID.4 en bedre bil enn MG ZS selv om den har gått 30.000 km. Mer plass, lengre rekkevidde og tysk (vs kinesisk som en kan forsøke å unngå). Antar den ikke har noe tilbake fra en MG ZS på vinterføre. Det er vesentlig da jeg bor høyt i vinterland.

Nå som den nye Y ble lansert må nok de gamle ned i pris. 

Ville nok valgt id.4 også over en MG, selv om jeg aldri ville valgt en id.4 heller etter mine bekjentes historier med Skoda Enyaq (som er omtrent samme bil)

Xpeng er kansje eneste kinesiske merket jeg kunne vurdert, og da i form av G9. Xpeng er vel en av få merker som har App istedenfor nøkkel og bare det er mye verdt for meg. Virker og som de er flinke til å levere OTA, i motsetning til MG og VW hvor du ontrent ikke får noen oppdateringer..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Nå som den nye Y ble lansert må nok de gamle ned i pris. 

Ville nok valgt id.4 også over en MG, selv om jeg aldri ville valgt en id.4 heller etter mine bekjentes historier med Skoda Enyaq (som er omtrent samme bil)

Xpeng er kansje eneste kinesiske merket jeg kunne vurdert, og da i form av G9. Xpeng er vel en av få merker som har App istedenfor nøkkel og bare det er mye verdt for meg. Virker og som de er flinke til å levere OTA, i motsetning til MG og VW hvor du ontrent ikke får noen oppdateringer..

 

Kan du utdype hva slags erfaringer? Ikke funnet noen store negative gjengangere på tester og forumer.

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...