Snowleopard Skrevet i går, 11:16 Del Skrevet i går, 11:16 oldboy skrev (3 minutter siden): Lovdata @Jotun Hvordan tolker du denne teksten? Dersom tilhenger veier mer enn 750 kg, kan ikke vogntogvekten overstige 3 500 kg. Altså, veier tilhenger 750 kg eller lavere, gjelder ikke den setningen for situasjonen man står ovenfor. Dette er noe de fleste med litt juridisk opplæring bør kunne lese og tolke. Men du har kanskje ikke vekttall i noen juridiske fag, og derfor ikke lært deg lovtolkning? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet i går, 11:17 Del Skrevet i går, 11:17 (endret) oldboy skrev (8 minutter siden): Lovdata @Jotun Hvordan tolker du denne teksten? Jeeeeez. Trenger da ikke tolke noe som helst. Bare les det som står. At hvis hengeren har tillatt totalvekt på f.wks 751kg, eller over 750kg så er maks tillatt vogntogvekt 3500kg. Dette har blitt gjentatt til det uendelige nå. Men er hengeren 750kg eller mindre så kan man dra den med alle personbiler og maks vogntogvekt er dermed 4250. Nå er du bare treg. Man kan alltid dra en henger på 750kg. Selv med en bobil på 3500kg. Endret i går, 11:17 av Jotun 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet i går, 11:46 Del Skrevet i går, 11:46 Jarmo skrev (1 time siden): Da bør du ta en tlf. til SVV. Tok det på chat med vegvesen.no. Quick fix! 👍 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 12:00 Del Skrevet i går, 12:00 Hanhijnn skrev (13 minutter siden): Tok det på chat med vegvesen.no. Quick fix! 👍 Flott 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet i går, 12:51 Del Skrevet i går, 12:51 3 hours ago, AL123 said: En model 3 er pr definisjon en sedan, og med mindre du går løs på den med en vinkelsliper, så forblir den en sedan. Hvordan gjør jeg min Model 3 om til coupé med vinkelsliper? Lenke til kommentar
Duriello Skrevet i går, 14:11 Del Skrevet i går, 14:11 Fantomtegningen skrev (5 timer siden): Der var dem gitt Me like! Liker pre-facelift og da. Vet ikke om dette er en indikator på pris, men ifølge Skoda sine sider står det en pris fra 492.xxx på den gamle, og 480.xxx på den nye. 🤔 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet i går, 14:20 Del Skrevet i går, 14:20 1 hour ago, J-Å said: Hvordan gjør jeg min Model 3 om til coupé med vinkelsliper? Du kapper C-stolpene og bakveggen på bagasjerommet, og så bøyer du ned taket og bakluka. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 14:24 Del Skrevet i går, 14:24 (endret) oldboy skrev (3 timer siden): Lovdata @Jotun Hvordan tolker du denne teksten? Hvordan tolker du det som står i dette utsnittet fra @Syar-2003, med eksempel fra lightning, men med en spesifikk henger: Tilvarende, men nå fra utsnitt jeg ga deg tidligere, der henger ikke er spesifisert, men det lyser grønt: Endret i går, 14:32 av Snowleopard La til nytt skjermbilde, og tekst mellom utsnittene! Lenke til kommentar
Hansien Skrevet i går, 14:28 Del Skrevet i går, 14:28 Jotun skrev (3 timer siden): Jeeeeez. Trenger da ikke tolke noe som helst. Bare les det som står. At hvis hengeren har tillatt totalvekt på f.wks 751kg, eller over 750kg så er maks tillatt vogntogvekt 3500kg. Dette har blitt gjentatt til det uendelige nå. Men er hengeren 750kg eller mindre så kan man dra den med alle personbiler og maks vogntogvekt er dermed 4250. Nå er du bare treg. Man kan alltid dra en henger på 750kg. Selv med en bobil på 3500kg. Hele diskusjonen vitner om at det er på tide å forenkle alt sammen ved å kreve BE for all type hengerkjøring. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 14:34 Del Skrevet i går, 14:34 Hansien skrev (4 minutter siden): Hele diskusjonen vitner om at det er på tide å forenkle alt sammen ved å kreve BE for all type hengerkjøring. ...eller ihvertfall for alt som overstiger 750 kg! Men lastsikringskurs burde være obligatorisk i B-lappen uavhengig av dette! 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet i går, 14:39 Del Skrevet i går, 14:39 Er vi på fjerde siden med tilhengerpraten og de UFATTELIG vanskelige reglene? Skjønner at Vegvesenet må utvikle en app fordi noen rett og slett bare ikke evner å lese og forstå reglene. Stikker og henter litt popcorn - noen flere som skal ha?? 7 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet i går, 14:43 Del Skrevet i går, 14:43 3 minutes ago, Auto Asmodeus said: Stikker og henter litt popcorn - noen flere som skal ha?? vanlig med salt til meg, takk. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 14:53 Del Skrevet i går, 14:53 nebrewfoz skrev (8 minutter siden): Auto Asmodeus skrev (12 minutter siden): Stikker og henter litt popcorn - noen flere som skal ha?? vanlig med salt til meg, takk. Ja, takk! Samme her! Prøver å stille meg litt på sidelinja nå, men ikke helt enkelt! 🙃 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet i går, 14:55 Del Skrevet i går, 14:55 Hansien skrev (25 minutter siden): Hele diskusjonen vitner om at det er på tide å forenkle alt sammen ved å kreve BE for all type hengerkjøring. Dette! Det er tulleregler som ikke gir mening. Men som er regler tilpasset for at nordmenn skal kunne kjøre campingvogna si til lofoten. Bare ta b96 som må være tidenes tulleting. Man trenger ikke bevise at man kan en dritt. Kun møte opp. Skremmende at det i det hele tatt skal kunne føre til noe som helst rettigheter på veiene våre. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet i går, 15:04 Del Skrevet i går, 15:04 (endret) Snowleopard skrev (31 minutter siden): ...eller ihvertfall for alt som overstiger 750 kg! Men lastsikringskurs burde være obligatorisk i B-lappen uavhengig av dette! Uenig. Alle former for hengere burde stilt krav til BE. Av litt flere grunner enn lastsikring. Endret i går, 15:06 av Hansien Lenke til kommentar
Hansien Skrevet i går, 15:05 Del Skrevet i går, 15:05 Jotun skrev (9 minutter siden): Dette! Det er tulleregler som ikke gir mening. Men som er regler tilpasset for at nordmenn skal kunne kjøre campingvogna si til lofoten. Bare ta b96 som må være tidenes tulleting. Man trenger ikke bevise at man kan en dritt. Kun møte opp. Skremmende at det i det hele tatt skal kunne føre til noe som helst rettigheter på veiene våre. B96 er en vits og intet annet. Prisforskjellen er såpass minimal på å ta disse at det er bare idioti og ikke gå for BE med en gang. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet i går, 15:10 Del Skrevet i går, 15:10 21 hours ago, AL123 said: Model 3 er en 6 år gammel bil med en nylig facelift. Det er gammelt i dagens bilmarked hvor modeller ofte skiftes ut etter 6-7år. Model Y vil nok fortsette å selge bra. At model 3 selger bra er imidlertid fullt forståelig ut fra den lave startprisen. At model Y selger bra med så mange konkurenter er imidletid uforståelig. Hvis man sammenligner med hvordan VW historisk har endret Golf til ny modell, så ville jeg kalt highland for en ny modell og ikke en facelift. Men blir litt flytende. De har jo endret i strukturen og hvordan de produserer bilen slik jeg har skjønt det. I tillegg til kosmetiske endringer inn og utvendig. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 15:24 Del Skrevet i går, 15:24 (endret) Hansien skrev (20 minutter siden): Uenig. Alle former for hengere burde wtillt krav til BE. Av litt flere grunner enn lastsikring. Det skjønte jeg. Men det går helt fint, trenger ikke være enig i alt! 😉 Hansien skrev (19 minutter siden): B96 er en vits og intet annet. Prisforskjellen er såpass minimal på å ta disse at det er bare idioti og ikke gå for BE med en gang. Er man student, kan nok den forskjellen være viktig, og kritisk. Men enig i at det er en tulleregel. Hele basisen for den, er jo fordi man med B kan ha vogntog-vekt på 4 250 kg så lenge bil er maks 3 500 kg og henger maks 750 kg, og da har flere klaget sin nød for at de ikke får lov å dra like mye bare fordi hengeren er tyngre. Men det er tildels stor forskjell å dra en relativt tung henger med en relativt lett bil, og å dra en relativt lett henger bak en relativt tung bil. Derfor synes jeg B96 like godt kunne utgå, og også det med å kunne dra tildels tung henger med relativt lett bil, som man vil kunne gjøre dersom bil ikke er spesielt tyngre enn 1 750 kg, og vogntogvekta da er tilnærmet 3 500 kg. Og dette blir jo endel værre når totalen kan bli 4 250 kg, og bil og henger kan være opp til 2 125 kg hver, selvsagt gitt at bil har lov å dra henger like tung som seg selv. Kanskje er det noen biler som til og med kan dra litt mer enn sin egen totalvekt og, slik som vel noen Volvoer kunne før i tiden. Ja, det er litt praktisk kjøring i tillegg til lastsikringskurset i B96, og man lærer jo det samme som ved BE, men trenger altså ikke ta oppkjøringen for å vise at man og kan dette i praksis. Endret i går, 15:25 av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 16:17 Del Skrevet i går, 16:17 Honda+Sony = Afeela, og Afeela 1 vil bli presentert på CES 25! https://elbil.no/forste-resultat-av-samarbeidet-sony-honda-mobility-avslorer-sin-forste-elbil/ Lekker sak, men blir ikke billig. Og internasjonal lansering er fremdeles litt i det blå...! Lenke til kommentar
oldboy Skrevet i går, 16:25 Del Skrevet i går, 16:25 1 hour ago, Snowleopard said: Hvordan tolker du det som står i dette utsnittet fra @Syar-2003, med eksempel fra lightning, men med en spesifikk henger: Jeg har flere ganger referert til lovverket, som er det SVV må forholde seg til. Din tolkning av lovverket er annerledes enn min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå