Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Les veivesenet sin side du, så forstår du kanskje hva kode 96 på B omfatter.
Hvis det ikke er for å øke tillatt "vogntogvekt" på B fra 3500 - 4250 hva er da vitsen med B96. 
Svar meg på det.

 

Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Les veivesenet sin side du, så forstår du kanskje hva kode 96 på B omfatter.
Hvis det ikke er for å øke tillatt "vogntogvekt" på B fra 3500 - 4250 hva er da vitsen med B96. 
Svar meg på det.

 

Syar-2003 skrev (17 minutter siden):

Tydelig vanskelig for noen å forstå at de 750 kg på henger inngår i totalen på 3500 kg med standard B

 

Syar-2003 skrev (22 minutter siden):

Fordi du sa at B kan kjøre 4250 (bil + henger). Da kreves B 96

Nå får du rulle inn. 
Du har gang på gang hevdet at skal man kjøre bil med 4250vogntogvekt så kan man ikke bare ha B.

Nå blir det bare tåpelig. 

Evil duck: Takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Nå får du rulle inn. 
Du har gang på gang hevdet at skal man kjøre bil med 4250vogntogvekt så kan man ikke bare ha B.

Nå blir det bare tåpelig. 

 

Jeg har vist til kilder (statens veivesen) at henger > 750 kg begrenses av 3500kg vogntog vekt med B
Når man her i tråden sier "bare" henger er det lett å overse at men hele tiden mener hengere fra 750 kg og nedover (såkalte hageavfallshengere)
Men jeg har feiltolket litt også og jeg skal nå spise lua mi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Må være like flaut for hen som som trykket "gul lampe", for hen har jo misforstått dette like mye. 😄

Personlig så er jeg veldig fornøyd med at jeg oppgraderte til BE i 2012 (før 19. januar 2013).

Ja, var vel det jeg skrev i innlegget. Mente jo det var flaut for den som ga "Innsiktsfull"-lampa på et innlegg med feil.

Nå ser jeg at diskusjonen har rast videre, og de aller fleste har da vært enig med meg og @Jotun og de fleste som var uenig, har nå forstått presiseringene. Da er det vel kun en person igjen i diskusjonen, som inntil videre fremdeles nekter for fakta, selv om all linkingen går til tekst som bekrefter det jeg har sagt hele tiden, og altså gått mot det vedkommende fremdeles tror på.

Og ja, tilhengerkalkulatoren er gulle god, og burde fjerne all tvil til side. Dersom det hadde vært feil i den, så hadde det blitt en stor diskusjon på det. Og det var det faktisk i starten, men Vegvesenet innrømte feilen og retta opp i det. Så nå kan man bare vise det til politiet og/eller Vegvesenets person om man blir stoppet i kontroll, og når de ser det står grønt, så vil de gi seg, og beklage!

Men klart, B96 og BE vil nok være smart for mange, for endel elbiler er så tunge at det skal lite og ingenting for at man bikker over 3500 kg, og man vil trekke en henger som er over 750 kg bak denne, så må man ha utvidet fører-rett for tilhenger.

Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Jeg har vist til kilder (statens veivesen) at henger > 750 kg begrenses av 3500kg vogntog vekt med B
Når man her i tråden sier "bare" henger er det lett å overse at men hele tiden mener hengere fra 750 kg og nedover (såkalte hageavfallshengere)
Men jeg har feiltolket litt også og jeg skal nå spise lua mi.

Sånt sier en voksen man når man har innsett at man har gjort feil, så det blir tommel opp fra meg. Men, jeg må si enig i spesifiseringen din, det gjelder selvagt for tilhengere som har tillatt totalvekt mindre enn 750 kg og. Og der finner man gjerne endel Camp-Let og tilsvarende telt-i-tilhenger-løsninger,, som pga lav vekt og lav høyde, passer ypperlig bak tunge elbiler!

:thumbup:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beklager om min kommentar angående nyttelast vs mulig hengervekt inspirerte denne avsporingen og litt meningsløse diskusjonen.

Jeg måtte skaffe meg B96 etter elbilkjøp for å kunne dra tilhenger over 750 kg, hvis bilens totalvekt hadde vært f.eks. 200 kg tyngre så ville jeg nok også tatt BE. Mulig jeg angrer meg senere og tar BE uansett...

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snowleopard said:

Ja, var vel det jeg skrev i innlegget. Mente jo det var flaut for den som ga "Innsiktsfull"-lampa på et innlegg med feil.

Nå ser jeg at diskusjonen har rast videre, og de aller fleste har da vært enig med meg og @Jotun og de fleste som var uenig, har nå forstått presiseringene. Da er det vel kun en person igjen i diskusjonen, som inntil videre fremdeles nekter for fakta, selv om all linkingen går til tekst som bekrefter det jeg har sagt hele tiden, og altså gått mot det vedkommende fremdeles tror på.

Og ja, tilhengerkalkulatoren er gulle god, og burde fjerne all tvil til side. Dersom det hadde vært feil i den, så hadde det blitt en stor diskusjon på det. Og det var det faktisk i starten, men Vegvesenet innrømte feilen og retta opp i det. Så nå kan man bare vise det til politiet og/eller Vegvesenets person om man blir stoppet i kontroll, og når de ser det står grønt, så vil de gi seg, og beklage!

Men klart, B96 og BE vil nok være smart for mange, for endel elbiler er så tunge at det skal lite og ingenting for at man bikker over 3500 kg, og man vil trekke en henger som er over 750 kg bak denne, så må man ha utvidet fører-rett for tilhenger.

Sånt sier en voksen man når man har innsett at man har gjort feil, så det blir tommel opp fra meg. Men, jeg må si enig i spesifiseringen din, det gjelder selvagt for tilhengere som har tillatt totalvekt mindre enn 750 kg og. Og der finner man gjerne endel Camp-Let og tilsvarende telt-i-tilhenger-løsninger,, som pga lav vekt og lav høyde, passer ypperlig bak tunge elbiler!

:thumbup:

Lykke til i møte med Vegvesenet

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (2 minutter siden):

Beklager om min kommentar angående nyttelast vs mulig hengervekt inspirerte denne avsporingen og litt meningsløse diskusjonen.

Jeg måtte skaffe meg B96 etter elbilkjøp for å kunne dra tilhenger over 750 kg, hvis bilens totalvekt hadde vært f.eks. 200 kg tyngre så ville jeg nok også tatt BE. Mulig jeg angrer meg senere og tar BE uansett...

Diskusjonen er nyttig, for dette vil mange med elbil komme ut for. Så intet å beklage der.

Fine med at du har tatt B96, er at du bare trenger oppkjøringen, så får du BE, som i mange tilfeller kan være nyttig. Av og til er det begrenset med tihengere med maks totalvekt 0pp til 750 kg tilgjengelig for leie, som passer med det man ønsker å få med seg. Det kan vel så gjerne være pga plass, og ikke nødvendigvis vekten som skaper behovet. Og med tung elbil, blir det fort knappt selv med tilhenger man før har dradd lovlig med den gamle ice-bilen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil igjen Syar. Det gjelder henger uten bremser.

Lighting har vel 3490 kg hengervekt. I tilfellet med 1000kg henger kan man jo laste 730kg naturlig nok. Pga begrensningen til hengeren.

Skjønner hvordan denne diskusjonen kunne bli vrien.

Her er BE for forden.

Skjermbilde 2025-01-08 115441.png

Lenke til kommentar
Jotun skrev (Akkurat nå):

Feil igjen Syar. Det gjelder henger uten bremser.

Lighting har vel 3490 kg hengervekt. I tilfellet med 1000kg henger kan man jo laste 730kg naturlig nok. Pga begrensningen til hengeren.

Skjønner hvordan denne diskusjonen kunne bli vrien.

Her er BE for forden.

Skjermbilde 2025-01-08 115441.png

Les en gang til.
Jeg skrev "Man må ha BE og får lastet hengeren med maks 480 kg evt 730 kg om den har brems."

Lenke til kommentar
oldboy skrev (2 minutter siden):

Lykke til i møte med Vegvesenet

I motsetning til deg, så vil de gi seg når jeg viser tilhengerkalkulatoren der aktuell bil og henger fører til grønnt, selv om vogntogvekta kommer over 3500 kg. Men tror de kan reglene så godt allerede, at de bare vil vinke meg videre!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

I motsetning til deg, så vil de gi seg når jeg viser tilhengerkalkulatoren der aktuell bil og henger fører til grønnt, selv om vogntogvekta kommer over 3500 kg. Men tror de kan reglene så godt allerede, at de bare vil vinke meg videre!

Nja.... En kollega måtte dra politiet til biltilsynet før de gav seg. De kranglet til og med med de. Endte med beklagelse fra lokal lensmann.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (Akkurat nå):

Nja.... En kollega måtte dra politiet til biltilsynet før de gav seg. De kranglet til og med med de. Endte med beklagelse fra lokal lensmann.

Ja, har vært ettpar tilfeller i starten, men tror de fleste har lært nå, og stoler på tilhengerkalkulatoren. Den vil jo uansett være beviset for at man handlet i god tro. Men som sagt, nå vil det nok være nok for de fleste av dem.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oldboy said:

Hvordan tolker du denne teksten?

Dette gjelder i de tilfeller der tilhenger har tillatt totalvekt over 750 kg.

Det gjelder ikke i de tilfeller der tilhenger har tillatt totalvekt opp til 750 kg.
Har du klasse B, så kan du kjøre med tilhenger med tillatt totalvekt opp til 750 kg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...