Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Snowleopard said:

Ja, er bil + henger under 3 500 kg, så kan hengerens vekt utgjøre mer enn de 750 kg. Det er det som populært kalles campingvogn-regelen. Den ble nemlig innført for å fortsatt tillate at man fikk lov å trekke campingvogna man allerede hadde anskaffet, uten å måtte kjøre opp til BE.

Den regelen kom pga endel ramaskrik når de ville innføre egne regler for tilhengervekt, samtidig som vel B ikke lengre gikk opp til 7 500 kg som tidligere, men nå ble begrenset til 3 500 kg.

B96 kom noen år senere, som et resultat av at man med reglene kunne dra bil opp mot 3 500 kg, om hengeren ikke veide mer enn 750 kg. Man kommer da likevel ikke høyere i totalvekten kombinert, men man kunne da bruke endel av bilens potensielle "mervekt" på henger i stedet.

Altså om bilens totalvekt var 3000 kg, så fikk man med B96 lov å putte de manglende 500 kg (3 500 - 3 000 = 500) til hengerens totalvekt, så man kunne da lovlig dra opp mot 4 250 kg total vogntog-vekt. Det har du ikke lov til med bare B, altså dra henger som veier 0ver 750 kg dersom total vogntog-vekt kom mellom 3 500 og 4 250 kg.

Campingvogn eller ei, reglene er ganske klare. Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oldboy skrev (1 minutt siden):

Campingvogn eller ei, reglene er ganske klare. Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her.

Du påstod at @Mag ne tok feil da han skrev at man kunne dra henger opp til 750 kg og derved komme opp til totalt vogntogvekt på 4 250 kg med bare B-lappen.

Jeg har nå med flere innlegg vist deg at dette var korrekt informasjon. Men du går rundt deg selv nå for å prøve å gå mot dette. Men reglene er helt klare på det punktet, og du tok feil.

Jeg finner dog ikke diskusjonen interessant lengre, så om du fremdeles påstår at jeg motsier meg selv eller tar feil, så værsågod. Jeg har allerede bevisst at det jeg skrev, og @Mag ne påstod, er korrekt tolkning av reglene. Og det klarer nok de aller fleste å se. Bare ikke du!

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Du påstod at @Mag ne tok feil da han skrev at man kunne dra henger opp til 750 kg og derved komme opp til totalt vogntogvekt på 4 250 kg med bare B-lappen.

Jeg har nå med flere innlegg vist deg at dette var korrekt informasjon. Men du går rundt deg selv nå for å prøve å gå mot dette. Men reglene er helt klare på det punktet, og du tok feil.

Jeg finner dog ikke diskusjonen interessant lengre, så om du fremdeles påstår at jeg motsier meg selv eller tar feil, så værsågod. Jeg har allerede bevisst at det jeg skrev, og @Mag ne påstod, er korrekt tolkning av reglene. Og det klarer nok de aller fleste å se. Bare ikke du!

Vanlig klasse B har maks totalvekt på 3500kg. Det står jo tydelig forklart. Vi trenger ikke diskutere det mer. Det kan dere ta med en fra Vegvesenet når dere blir stoppet i kontroll 😉

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

§ 3-5.Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.

4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.

5. Firehjuls motorsykkel.

6. Moped.

Lovdata

Som sagt. Skal du kjøre med klasse B førerkort så er maks totalvekt 3500kg. Legger du til kode 96 så kan du kjøre med maks totalvekt 4250kg. 

Er vi enige nå?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (19 timer siden):

Alt det snakket om vekt; har noen eller kjenner dere NOEN som har blitt stoppet? Jeg har ila. mine snart 20 år på veien aldri vært borti eller hørt om noen som helst som har blitt stoppet og enda mindre tatt i en vektkontroll. 

Jeg har aldri blitt stoppet i promillekontroll.
Aldri tenkt tanken at det er greit å kjøre med promille uansett.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (9 minutter siden):

Vanlig klasse B har maks totalvekt på 3500kg. Det står jo tydelig forklart. Vi trenger ikke diskutere det mer. Det kan dere ta med en fra Vegvesenet når dere blir stoppet i kontroll 😉

For et siste innlegg, her har jeg funnet frem en Ford F1 Lightning som står med tillatt totalvekt på 3500 kg. Etter tilhengerkalkulatoren fremgår det helt klart at man kan dra 750 kg henger, dersom man bare har B-lappen.

Tror du på meg nå, eller mener du at tilhengerkalkulatoren til Vegvesenet tar feil?

Bilen:

https://www.finn.no/mobility/item/365691895
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=KJ62256

Tilhengerkalkulator:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

image.thumb.png.f3a5bbab08372043e32408e446b9e1f3.png

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

For et siste innlegg, her har jeg funnet frem en Ford F1 Lightning som står med tillatt totalvekt på 3500 kg. Etter tilhengerkalkulatoren fremgår det helt klart at man kan dra 750 kg henger, dersom man bare har B-lappen.

Tror du på meg nå, eller mener du at tilhengerkalkulatoren til Vegvesenet tar feil?

Bilen:

https://www.finn.no/mobility/item/365691895
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=KJ62256

Tilhengerkalkulator:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

image.thumb.png.f3a5bbab08372043e32408e446b9e1f3.png

Er vel ikke noe i denne kalkulatoren som sier at bilen er lastet opp slik at den veier 3500kg?

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (Akkurat nå):

Er vel ikke noe i denne kalkulatoren som sier at bilen er lastet opp slik at den veier 3500kg?

B-lappen og reglene tar ikke hensyn til hva du har i faktisk totalvekt, bare maks tillatt totalvekt. Og det gjelder både B og B96.

Har du derimot BE, så kan hengerens totale maks totalvekt maks være 3500 kg om du tok BE etter 19.01.2013. Tok du den før, er det kun aktuell totalvekt som gjelder, og da kan hengeren faktisk ha en maks totalvekt over 3 500 kg, så lenge faktisk vekt er under (opp til) 3 500 kg

Lenke til kommentar
oldboy skrev (24 minutter siden):

Lovdata

Som sagt. Skal du kjøre med klasse B førerkort så er maks totalvekt 3500kg. Legger du til kode 96 så kan du kjøre med maks totalvekt 4250kg. 

Er vi enige nå?

Du henviser jo til Lovdata som sier at dette er lov.

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Nummer to sier at bilen har tillatt totalvekt på 3500kg og henger 750kg.

B96 åpner for tyngre henger enn 750 kg. Feks 1000kg men da må bilen ikke ha totalvekt mer enn 3250 for å ikke overstige 4250.

Skal du ha tyngre henger enn 750kg med kun B førerkort så er maks totalvekt 3500 på vogntoget.

Ta BE. Da er alt magisk mye enklere. B96 er bortimot bortkastet. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (18 minutter siden):

Men B er det aldri aktuell last som gjelder.

Det kan du spørre de to som kjørte en tom båthenger sørover og fikk bot for alt for tung henger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Jotun said:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

B96 åpner for tyngre henger enn 750 kg. Feks 1000kg men da må bilen ikke ha totalvekt mer enn 3250 for å ikke overstige 4250.

Skal du ha tyngre henger enn 750kg med kun B førerkort så er maks totalvekt 3500 på vogntoget.

Kan man kjøre med mer enn 3500kg på klasse B? Ja men da må man ha tilleggskode 96. Det er ikke det samme som klasse B 

Lenke til kommentar
BenWhittaker skrev (1 time siden):

Nå fått tilbud på MG ZS EV Luxury med dekk / leveringsklar til 340.000 NOK - ment som familiebil til noe pendling og lengre turer. Grei valuta for pengene? Ikke funnet alternativer uten å runde nærmere 400.000 NOK.

Vil du virkelig kjøpe kinabil i dagens situasjon? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (35 minutter siden):

B96 er ikke bortkastet. Jeg har en bil som har totalvekt på 2 tonn(Octavia) Den kan også trekke 2 tonn. Men jeg kan ikke låne en tom tilhenger med tillatt totalvekt på 2 tonn og kjøre den tom. For meg passet det da supert å ta B96. Slippe styret med oppkjøring etter 25 år med diverse uvaner...

Lenke til kommentar
Switters skrev (5 minutter siden):

B96 er ikke bortkastet. Jeg har en bil som har totalvekt på 2 tonn(Octavia) Den kan også trekke 2 tonn. Men jeg kan ikke låne en tom tilhenger med tillatt totalvekt på 2 tonn og kjøre den tom. For meg passet det da supert å ta B96. Slippe styret med oppkjøring etter 25 år med diverse uvaner...

Nei, absolutt ikke. Men det er bare en kjøreprøve fra å få BE, så tar man først all opplæringen, så mener jeg det er verdt å ta prøven og. Verste som skjer om du ikke klarer den, er at du ender opp med B96, og kan ta ny prøve senere.

Dog, skal vel litt til å stryke på prøven. Og om du gjør det, bør du kanskje ikke kjør henger utenom øving på det du strøyk på. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var nesten nok å krysse henda med en finger inne rattet når man kjørte ut fra parkeringa:) Selve det å kjøre med henger er jo null stress, kjørte opp på traktor når jeg var 16, det er alt smådritet man har lagt til seg av praktiske snarveier som tar deg😆Prøver å ikke la jentene i huset plukke opp det samme nå som de begynner å skulle kjøre opp...

Lenke til kommentar
53 minutes ago, oldboy said:

Kan man kjøre med mer enn 3500kg på klasse B? Ja men da må man ha tilleggskode 96. Det er ikke det samme som klasse B 

Dette har jeg diskutert med SVV i forbindelse med nedregistrering av henger. Som @Snowleopard sier:  Så lenge hengeren har tillatt totalvekt inntil 750 kg, så kan tillatt vogntogvekt være 4250 kg med vanlig B. Har tilhengeren høyere tillatt totalvekt enn 750 er tillatt vogntogvekt 3500 kg.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Ser ut som om Kona og Jeep Avenger er satt ned i pris. Klarte ikke å få frem prisen til Kona på nettsidene, men hvis man ber om pristilbud så kanskje man får den lave prisen.

https://www.tv2.no/broom/karet-til-arets-bil-na-stuper-den-i-pris/17336011/

Prisene ligger i et tidligere innlegg jeg har lagt i chatten. Bare å bla seg litt bakover! 😉

Hentet fra elbil.no sin nyhet om den rabatten. Er visst flatt 40 K uansett modell og trim!

https://elbil.no/hyundai-modellen-kona-blir-40-000-kroner-rimeligere/

Lenke til kommentar

Ryktes at Avenger går ned med 30-40.000,- snart. Hvis det stemmer så kan jo "Årets bil" endelig ha noe for seg i Norge også. Da jeg prøvde den i fjor høst ble jeg positivt overrasket (kom ikke akkurat inn med høye forventninger heller, da) og det sies nå at bilene kommer fort til landet. Jeg kjørte konsernsøsteren Fiat 600e senere samme dag og det var en helt annen bil. Den var "normalgod" der Avenger klart var bygd for terreng. Ikke bare i utseende, men i høyde, fjæring, demping og kjøreprogram.

Det sies at Alfa Romeo Junior som skal bygges over samme lest på samme fabrikk blir noe helt annet der igjen. Men ikke rart siden den kommer med 280 hester og interiør/tuning som skriker kjøreglede.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...