Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Ser hva du mener, og 30 min 10-80 er fremdeles nesten en halvering av tiden jeg bruker på det samme på min. Men det er jo noe med å få mest mulig for pengene, når man først kjøper. Man må bare velge det som er beste totalpakken, og for min del er V2L en større sak enn 800V. Dog mangler jo Teslaen foreløpig begge, og HUD i tillegg.

Men TM3H var en behagelig bil å kjøre, selv om jeg prøvde den i vintervær og med snøfall og vind. Er derfor veldig spent på hvordan TMYJ/Opal blir til sammenligning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, kremt said:

De få minuttene det varer hvertfall.... Allerede ved 30 % er du ned på 180 kW

95 kW i snitt 10-80 %. Selv ville jeg trolig kjørt lading 5 til 60 % på langtur, langt kjappere. 

  Reveal hidden contents

?battery=0

 

Joda dabber fort av men går alikevell unna. Biler som gjør det bedre har gjerne buffer i toppen så i teorien ligger de lavere i prosent enn man tror.

Og de har vel gjerne større batterier

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

De få minuttene det varer hvertfall.... Allerede ved 30 % er du ned på 180 kW

95 kW i snitt 10-80 %. Selv ville jeg trolig kjørt lading 5 til 60 % på langtur, langt kjappere.

Ja, med 800V får man jo "full spiker" over 10-80, og ikke bare i et svært begrenset område.

Men det viktige er jo mer på hvor lang tid ladeøkta er, om man må ha 80 eller 90 % SoC for neste etappe. Og 20 min er tross alt langt bedre enn 30-35 min om man ikke er sulten, så man blir sittende i eller ved bilen! Eller bare er inne og betrakter porselenet, eller fyller te/kakao-koppen!

Ikke at de 10-15 minuttene er så himla kritisk, men når man kjøper ny bil, så...

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Beklager veldig for å rote til med interesselista! 😎

Nå husker jeg ikke hvor i landet du hører til, men for egen del blir jeg mer og mer retta mot Hyundai og KIA, men med Hyundai har jeg ihvertfall Mobile som alternativ forhandler.

Mente tidligere jeg så en Mobile-forandler som solgte KIA, men det ser jeg ikke lengre. Kia er det stort sett bare BoS som har, muligens noen frie forhandlere med avtale med dem, slik det ser ut.

Nå er jo definitivt Ioniq 5 en av bilene jeg sikler på, i tillegg til Kia EV3, EV5 og EV6, men facelift Ioniq 5 blir stadig mer aktuell. Spesielt fordi det ser ut som verken EV3 eller EV5 kommer med 800V-arkitektur.

Dessuten vil (foreløpig) EV3 bare leveres som FWD, noe jeg rett og slett er lite interessert i. Må være RWD eller til nød 4WDF, selv om jeg i utgangspunktet ikke har behov for 4-hjuls fremdrift.

Skulle bare ønske Hyundai kom med noen gode, nær identiske alternativ til Kia sine EV3, 5 og 6, men da med RWD som Ioniq 5. Vel er EV6 "tvillingsøster-modellen" til denne, men er 2 relativt forskjellige biler likevel. Det er helt garantert ikke en-eggede tvillinger!  :thumbs:

https://insideevs.com/news/745817/kia-ev9-recall-seat-bolts-missing/

Listen blir visst kortere og kortere

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Endrer ikke listen, da dette er en menneskelig feil som nå er fanget opp. Er tross alt ikke svikt i komponenter eller design av kjøretøyet, bare en noe sløv medarbeider, som om hen beholdt jobben, uansett har fått en lærepenge.

IMHO

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden):

Har Tesla ordna sine bærearmer? Husker de knakk i øst og vest for ett år siden på S og X.

Er så lei av produsenter som plutselig ikke kan lage biler lenger fordi alt skal lages for minst mulig kostnad og mest mulig profitt og så satser de på at det går bra virker det som..

Syntes det er litt variabelt. Husker at når jeg hadde biler på 80 tallet måtte hjuloppheng byttes ofte. gjerne 40 000km. Den ene bilen min fra 2012 som har kjørt 190 0000km har jeg startet å fornye hjuloppheng. Men det er bare støt demper som er slitt. Resten er faktisk ok

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Endrer ikke listen, da dette er en menneskelig feil som nå er fanget opp. Er tross alt ikke svikt i komponenter eller design av kjøretøyet, bare en noe sløv medarbeider, som om hen beholdt jobben, uansett har fått en lærepenge.

IMHO

Det sier vel litt om sluttkontroll

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 31.12.2024 den 12:33 AM):

Men TM3H var en behagelig bil å kjøre, selv om jeg prøvde den i vintervær og med snøfall og vind. Er derfor veldig spent på hvordan TMYJ/Opal blir til sammenligning.

Det tror jeg fryktelig mange venter på, om de gjør det samme fjerner de etpar av de (imo) største minus ved bilen. Nå er det jo allerede den mest populære bilen, men det tror jeg vil bli meget bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (59 minutter siden):

Det tror jeg fryktelig mange venter på, om de gjør det samme fjerner de etpar av de (imo) største minus ved bilen. Nå er det jo allerede den mest populære bilen, men det tror jeg vil bli meget bra. 

Ja, jeg regner med at det vil merkes godt på statistikken, både i Norge, Tyskland og Europa ellers, når de endelig annonserer TMYJ/Opal i leveringsklar utgave.

Og da får vi og svar på om mange av ryktene stemte, eller om noen hadde tatt for mye happy-juice! 🙃

Kan jo bare nevne større batteri, støtte for godt over 250 kW lading (800V-arkitektur?), en lengre 7-seter-utgave, 48V-arkitektur til erstatning for 12/18V (?) som de har nå, og om Tesla endelig kommer med V2L-mulighet. Og (valgbar?) skjerm i midtkonsollen til baksete-passasjerer. Er sikkert mer jeg og kunne nevnt, eller rett og slett har glemt, for det har IKKE manglet på rykter! 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snowleopard said:

Ja, jeg regner med at det vil merkes godt på statistikken, både i Norge, Tyskland og Europa ellers, når de endelig annonserer TMYJ/Opal i leveringsklar utgave.

Og da får vi og svar på om mange av ryktene stemte, eller om noen hadde tatt for mye happy-juice! 🙃

Kan jo bare nevne større batteri, støtte for godt over 250 kW lading (800V-arkitektur?), en lengre 7-seter-utgave, 48V-arkitektur til erstatning for 12/18V (?) som de har nå, og om Tesla endelig kommer med V2L-mulighet. Og (valgbar?) skjerm i midtkonsollen til baksete-passasjerer. Er sikkert mer jeg og kunne nevnt, eller rett og slett har glemt, for det har IKKE manglet på rykter! 🤩

Mange rykter ja så blir spennende å se hva som faktisk stemmer.

Her kjører jo de andre bilene i samme klasse rundt med gamle 12V blybatterier og gammeldagse sikringsbokser og mekaniske releer plassert over alt så teknologisk sett overgår jo Tesla bare seg selv her isåfall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Mange rykter ja så blir spennende å se hva som faktisk stemmer.

Her kjører jo de andre bilene i samme klasse rundt med gamle 12V blybatterier og gammeldagse sikringsbokser og mekaniske releer plassert over alt så teknologisk sett overgår jo Tesla bare seg selv her isåfall.

Ja rart er det at de mest driftssikre el bilene er konverterte fossilbiler! Utrolig men sant! Det burde være enkelt å få til en driftsikker el bil

Lenke til kommentar
Trestein skrev (35 minutter siden):

Takker for link. 🙂

Var litt lite info der, men virker som små, lette kjøretøy med ikke alt for store og tunge batterier, er det som "vinner" når man ser på ombygde vs dedikerte elbiler. Hjelper nok og at de er enklere utstyrt. Synd de ikke hadde en tabell som viste flere modeller, og hvilke feil som gikk igjen (kunne gruppert på type feil).

Men jeg klarer ikke se, siden de nevner noen modeller jeg ikke viste kom som rene elbiler, som om de sammenligner elektrifiserte (hybrider) mot rene BEV-kjøretøy. Altså at de sammenligner litt "epler og bananer", fremfor å se på sammenlignbare modeller.

Ser og at flere av de som gjør det bra eller trekkes frem som bra her, er relativt enkle biler, og derfor mindre som kan gå i stykker. Altså ikke ulikt forskjeller man ser på nye modeller vs modeller som har vært litt lengre på veien, der man kan ha fått luket vekk endel "ny teknologi, ny modell-problemer".

Men likevel, virker som de rene BEV-kjøretøyene i stor grad får dårligere score fordi man i mindre grad har klart å matche deler som tåler den ekstra vekten på biler med større batterier. Her kan jo nettopp vektgrensen være med på å skape problemer, for deler som tåler mer, både koster mere, men og tilfører ekstra vekt, som igjen går utover rekkevidden.

Ser og at de gjør et poeng av det med vedlikehold, der mange Tesla-eiere spesielt, ikke har fått utført nødvendig vedlikehold og kontroll på bremser, hjuloppheng etc, som følge av at en for stor andel eiere har tatt Tesla sine ord om mindre behov for vedlikehold, litt for langt. Og jeg ser det kan være enkelt å gjøre, da det i utgangspunktet ikke gjør at garanti bortfaller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Her ser man et resultat av "Bygd som elbil fra grunnen av"

 

  Skjul innhold

upload_2018-8-18_22-19-19-jpeg.326925

 

Tja, model S/X har jo ekstremt mye generelle bildeler i fra Mercedes, bosch og flere.

Model 3/Y er vell en bedre sammenligning.

Har vell også blitt konkludert at disse skadene er innefor normalen? Fra vegvesenet?

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Tja, model S/X har jo ekstremt mye generelle bildeler i fra Mercedes, bosch og flere.

Model 3/Y er vell en bedre sammenligning.

Har vell også blitt konkludert at disse skadene er innefor normalen? Fra vegvesenet?

Spørsmålet er om de har tatt deler fra mercedes biler med samme vekt som model S og X. Man ser sjelden Mercedeser med knekt hjuloppheng

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet er om de har tatt deler fra mercedes biler med samme vekt som model S og X. Man ser sjelden Mercedeser med knekt hjuloppheng

Som sagt har vell vegvesenet konkludert med at disse skadene er innenfor normalen om jeg ikke tar helt feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Delene kommer fra overalt. Knapper, stalks, setejustering fra MB212. Rattstamme fra MB204. Bremser fra Camaro. Viftemotor fra Kia optima. Vindusvisker fra Kenworth lastebil.  Gasspedal fra Ford Fusion. Understell ser ut til å være en blanding av E-class og S-class. Dette var for første generasjon S, sikkert gjort veldig mye endringer siden da. Det er egentlig rart de fortsatt selger denne modellen som kom ut i 2012. De kan virkelig ikke selge mange biler i året av denne nå med tanke på hvor gammel den er og hvor dyrt de har priset den. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...