Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linken til VG-artikkelen:

https://www.vg.no/nyheter/i/Gynpg9/gigantisk-datalekkasje-slik-ble-80-000-biler-sporet-i-norge

"I datalekkasjen fra Volkswagen fant vi blant annet personer som jobber i tyske sikkerhetstjenester og militære, politikere og andre ledere i føderale myndigheter, posisjonen til bilene deres og andre tekniske opplysninger som åpenbart utgjør en sikkerhetstrussel, sier sikkerhetsekspert Flüpke til VG."

"Feilen skal ha kommet fra Volkswagens datterselskapet Cariad. Det ble opprettet for å utvikle en felles plattform for alle konsernets ulike elbiler. Mesteparten av dataene stammer fra 2024.

Ifølge Der Spiegel oppstod feilen i fjor sommer og var lenge uoppdaget.

Avisen skriver at dataene om bilbruken er spesielt detaljert for rundt halvparten av bilene i lekkasjen, inkludert eierne av VW-modellene ID. 3 og ID.4."

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (4 minutter siden):

Kjenner jeg ble litt småskeptisk til de vag bilene jeg har på shortlist nå ja. 🫣

Vi får se fremover hvordan det blir. 

VW/Cariad har ihvertfall nok en gang demonstrert at SW er noe de har store mangler ved, så jeg forstår veldig godt at du blir mer skeptisk. Og det bør du ha grunn til, selv om de mener sikkerhetshullet nå er tettet.

God grunn til å titte nærmere på Hyundai, Kia og Tesla, som vel foreløpig virker å være best på SW, selv om kartbasen til Hyundai/Kia har klare forbedringspunkter. Nå får man jo endelig trådløs Android Auto i tillegg til trådløs Apple Carplay, så da kan kanskje det veie opp noe for manglene i kartbasene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

 

Riktig. Vi får se litt fremover hva de finner ut. Holdt en knapp på Explorern, men om den og er rammet av dette så får den muligens seile sin egen sjø. 😅

Skal prøvekjøre Ev3 så fort den kommer med 4x4. Noen som vet noe mer om lansering av Ev5 i norge/europa?

 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Riktig. Vi får se litt fremover hva de finner ut. Holdt en knapp på Explorern, men om den og er rammet av dette så får den muligens seile sin egen sjø. 😅

Skal prøvekjøre Ev3 så fort den kommer med 4x4. Noen som vet noe mer om lansering av Ev5 i norge/europa?

 

Ikke annet enn at den ble listet opp blandt elbilene som kommer i -25, hos elbil.no.

https://elbil.no/25-elbiler-vi-gleder-oss-til-i-2025/

Punkt nr. 9, og punkt nr. 8 er EV4 som er en sedan...

Om EV5:

"Kia har akkurat lansert lille EV3 med samme designfilosofi som sværingen EV9. Neste år kommer familiebilversjonen EV5, som havner mellom disse.

Den får et kraftfullt design og er 4,61 meter lang (mellom Skoda Enyaq og VW ID.4) og vil bli tilgjengelig med to batteripakker (64 og 88 kWt), drift på både to og fire, i tre utgaver. Standard, Long Range og Long Range AWD.

Effekten vil være 215 hester på forhjulstrekkerne og 308 på firehjulstrekkeren. Forvent rekkevidde på opptil 600 kilometer."

638839-edited-1-1024x640-1.jpg

MELLOMSTOR-SUV: EV5 går rett i konkurranse med VW ID.4/5, Skoda Enyaq og Tesla Model Y. Kan dette bli den nye familiefavoritten til rundt 500.000 kroner? Foto: Kia

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Apropos datasikkerhet i elbiler:

https://www.motor.no/aktuelt/advarer-om-sikkerhetsrisiko-ved-kinesiske-biler/298368

Og litt om hvilke lønnsvilkår og arbeidsvilkår Europeiske skikkelige selskaper skal konkurrere mot:

https://www.motor.no/aktuelt/stenger-byd-anlegg-pa-grunn-av-slaveri-forhold/300732

Er det bærekraftig? Når Europeisk industri få tollsatser og regler som kompenserer mot slavedrift, diktaturers overvåkning av oss, miljøsvineri og høye klimautslipp?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 minutter siden):

Ja så dette tidligere. Gjør det en god del lettere å ikke kjøpe Kinesisk for å si det sånn..

Likevel kjører samme magasin på med artikler som denne, helt uten å minne leserne på at det er skjulte ulemper ved å velge kinesisk. Og myndighetene våre gjør ingenting med det, hverken med tollsatser, krav til produsentene, eller informasjonskampanjer til kundene. De lar det rett og slett skure og gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Likevel kjører samme magasin på med artikler som denne, helt uten å minne leserne på at det er skjulte ulemper ved å velge kinesisk. Og myndighetene våre gjør ingenting med det, hverken med tollsatser, krav til produsentene, eller informasjonskampanjer til kundene. De lar det rett og slett skure og gå.

Tenker at iallefall Elbilforeningen kunne kommet på banen og gjort folk mer oppmerksomme på sånt. Men det spiller vel ikke så stor rolle for dem. Ev er Ev.

 

Tror Ev5 bygges i Kina, men hører rykter om at de også skal bygges i Slovakia. 🤔

Endret av Duriello
Leif og mer tekst
Lenke til kommentar
Duriello skrev (8 timer siden):

Tror Ev5 bygges i Kina, men hører rykter om at de også skal bygges i Slovakia. 🤔

Slovakia lover jo bedre med tanke på miljø og arbeidsforhold, men programvaren i bilene blir nok likevel helt kinesisk, med de usikkerheter som ligger i det. Økonomisk så havner jo gjerne overskudd fra slike utskutte fabrikker tilbake i Kina, så hvor mye bedre er det egentlig at en kinesisk bil blir bygget i Slovakia, kontra Kina? Jeg synes begge deler burde advares mot og rammes av tollmurer eller andre begrensninger som kompenserer for ulempene. Med riktig kompensasjon/toll så vil kinesiske biler konkurrere mot europeiske på et mer rettferdig grunnlag, og de vil ikke kvele Europas bilindustri pga mangel på arbeidsrettslover, miljøkrav etc etc.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (8 timer siden):

Tenker at iallefall Elbilforeningen kunne kommet på banen og gjort folk mer oppmerksomme på sånt. Men det spiller vel ikke så stor rolle for dem. Ev er Ev.

 

Tror Ev5 bygges i Kina, men hører rykter om at de også skal bygges i Slovakia. 🤔

Ihvertfall så skal den bygges i Europa for Europeiske kunder, så det gjør det jo bedre. Er en av elbilene jeg selv er mest spent på. Men jeg frykter at den Norske importøren tar seg saftig betalt, så om den skal bli aktuell, så kan det hende den blir plukket opp i Gøteborg, istedet for hos norsk forhandler, gitt at de gir samme garanti som i Norge.

F.eks. "storebror" EV9 er det visstnok betydelig å spare på, om man kjøper av den svenske merkeforhandleren istedet for den norske merkeforhandleren. Er fort snakk om 100K i besparelse, etter det jeg har fått lest meg til.

Usikker på om man kan be om at de og skal følge norsk forbrukerkjøpslov, da den i noen tilfeller er god å ha i bakhånd om de ikke mener det er feil som skal dekkes av garanti, som skjer innen de 5 første årene.

Vi får se hva de velger å prise den til i Norge, og da ikke bare en skrapa innstegsmodell som nesten ingen kjøper, men en LR/LR 4WD i premium, med nødvendige tilbehør. Ville ikke blitt overrasket over om en toppspekket versjon av 4WD begynte å lukte på 7-tallet som første siffer, og dermed gjøre EV9 som et seriøst valg for mange aktuelle kunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Slovakia lover jo bedre med tanke på miljø og arbeidsforhold, men programvaren i bilene blir nok likevel helt kinesisk, med de usikkerheter som ligger i det. Økonomisk så havner jo gjerne overskudd fra slike utskutte fabrikker tilbake i Kina, så hvor mye bedre er det egentlig at en kinesisk bil blir bygget i Slovakia, kontra Kina? Jeg synes begge deler burde advares mot og rammes av tollmurer eller andre begrensninger som kompenserer for ulempene. Med riktig kompensasjon/toll så vil kinesiske biler konkurrere mot europeiske på et mer rettferdig grunnlag, og de vil ikke kvele Europas bilindustri pga mangel på arbeidsrettslover, miljøkrav etc etc.

Nå er det et koreansk merke, så tenker mye er fra Korea, men at de av kostnadsmessige årsaker har valgt å bygge den i Kina. Tviler sterkt på at programvaren er kinesisk-utviklet. Dette er nok koreanerne for oppmerksom på, og ønsker å bruke egne folk til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da kan man jo velge:

Velg VW hvis du vil leve med en sjanse for at din lokasjon og brukeropplysninger blir hacket fordi VW er amatører når det kommer til datasikkerhet.

Velg Tesla hvis du vil at de skal snoke dypt i personopplysningene dine og selge til høyestbydende.

Velg kinabil hvis du vil at formann Ole Brumm skal bruke dine personlige opplysninger for å vinne neste verdenskrig.

Velg Nissan hvis du vil ha et mer creepy alternativ enn Tesla når det kommer til innsamling av data. Nissan er opptatt av din seksuelle aktivitet og preferanser. Hva nå enn de skal med den informasjonen..

Tesla sitt svar på at du vil nekte dem å samle inn din data for videresalg er også gøy da: - dette må du gjerne nekte oss, men da risikerer du også at visse funksjoner på bilen opphører, inkludert men ikke begrenset til ota-oppdateringer, stemmekontroll, navigasjon, voice chat, internett osv. Fin måte å tvinge folk til å gi dem inntektene fra sin egen data på der man har et valg til personvern, men man har jo ikke det..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (7 minutter siden):

Så da kan man jo velge:

Velg VW hvis du vil leve med en sjanse for at din lokasjon og brukeropplysninger blir hacket fordi VW er amatører når det kommer til datasikkerhet.

Velg Tesla hvis du vil at de skal snoke dypt i personopplysningene dine og selge til høyestbydende.

Velg kinabil hvis du vil at formann Ole Brumm skal bruke dine personlige opplysninger for å vinne neste verdenskrig.

Velg Nissan hvis du vil ha et mer creepy alternativ enn Tesla når det kommer til innsamling av data. Nissan er opptatt av din seksuelle aktivitet og preferanser. Hva nå enn de skal med den informasjonen..

Tesla sitt svar på at du vil nekte dem å samle inn din data for videresalg er også gøy da: - dette må du gjerne nekte oss, men da risikerer du også at visse funksjoner på bilen opphører, inkludert men ikke begrenset til ota-oppdateringer, stemmekontroll, navigasjon, voice chat, internett osv. Fin måte å tvinge folk til å gi dem inntektene fra sin egen data på der man har et valg til personvern, men man har jo ikke det..

Du glemte jo å nevne det koreanske alternativet, som jeg pekte på. Har foreløpig ikke lest noen skandaler derifra, selv om jeg ikke tviler på at de og samler inn godt mere enn man liker, og man vet jo ikke hvordan de behandler dette. Men enn så lenge, ingen stygge riper på det området!

Sånn sett glad at bilen min er "dum", og ikke har den samme "sladringen" alltid på. Her må man inn fysisk for å lese eventuelle data som er samlet inn. Vil tro de ikke har utstyrt bilen med stort nok minne til å lagre så mye som VW her har latt ligge ute ubeskyttet!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Selvfølgelig vet bmw hvor bilen min befinner seg.

Men det er ogsåmange andre som vet.

Det kan være teleselskap som vet hvor både telefonen og bilen din er. Autopass har nok en ide om du har parkert i en automatisk park/skiltgjennkjennings anlegg elle lignende. Erbilen på en ferje blir det registrert.

Skal man unngå dette må man fjerne all datakommunikasjon i bilen, kaste mobiltelefonen, rive ut bombrikker og bruke kontant betaling,noe som kan være en utfordring når man kjører el

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (32 minutter siden):

Ser ikke helt problemet. Selvfølgelig vet bmw hvor bilen min befinner seg.

Men det er ogsåmange andre som vet.

Det kan være teleselskap som vet hvor både telefonen og bilen din er. Autopass har nok en ide om du har parkert i en automatisk park/skiltgjennkjennings anlegg elle lignende. Erbilen på en ferje blir det registrert.

Skal man unngå dette må man fjerne all datakommunikasjon i bilen, kaste mobiltelefonen, rive ut bombrikker og bruke kontant betaling,noe som kan være en utfordring når man kjører el

Selvfølgelig må noe data registreres og lagres, men det finnes ingen god grunn for å lagre når, hvor ofte og hvor lenge man blir stående med bilen, på ett hvert sted man står. Dette er fullstendig overkill av data som trengs for de formål bilen trenger data for. Og dessuten, det er ikke nødvendig at dette kobles mot brukerprofilen.

Men det verste er likevel at dette lå åpent og tilgjengelig for enhver med litt kunnskaper og ikke minst interesse for slike data, og spesielt over det som må kunne betegnes som VIP'er, både de offentlige og kjente, og for sikkerhetspersonell, hvor slike data ikke burde komme ut.

Synes det er absurd at det sees så lettvint på dette, som det du gjør her. Jeg håper dette var pga at du ikke har satt deg godt nok inn i saken, og derved ikke var klar over både omfanget og det at dataene lå offentlig tilgjengelig. Men man må jo nesten lese seg opp litt, før man avfeier at dette er et problem, mener nå jeg ihvertfall!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Holy moly 😅 håper ikke det er bindene😅 eller at de kan gjøre ett unntak:p

Når det er åpentbart en feil, så håper jeg virkelig at det er mulig å få korrigert dette. Ellers bør man kanskje vurdere om skriftlige auksjoner, der slike feil ikke fanges opp før man sender et godkjent bud, og advarsel kommer opp så man kan angre eller endre, er steder man bør oppholde seg! 😎

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...