Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Interessant med ny Enyaq. Liker designet på Elroq. Har foreløpig hatt is i magen angående ny bil til kona, mest fordi vi ikke blir enige angående behovet for en i4 M50. - kanskje jeg bare rett og slett skal bytte ut den gamle Enyaqen med en ny?? Da blir ihvertfall hun fornøyd - den gamle har nå gått 40.000 km på to år, og har bare vært inne for småting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden):

Interessant med ny Enyaq. Liker designet på Elroq. Har foreløpig hatt is i magen angående ny bil til kona, mest fordi vi ikke blir enige angående behovet for en i4 M50. - kanskje jeg bare rett og slett skal bytte ut den gamle Enyaqen med en ny?? Da blir ihvertfall hun fornøyd - den gamle har nå gått 40.000 km på to år, og har bare vært inne for småting.

Enig, veldig spennende faktisk. Kommer visstnok nyheter allerede nå i januar. Hehe spørs jo på bruket også da, men høres jo ikke feil ut med en ny Enyaq heller! Liker godt interiøret på mange av de nyere Skoda modellene. Så jeg kommer garantert til å følge nøye med på nye Enyaq selv, men kommer ikke til å kjøpe noe som helst, før jeg har sett/prøvekjørt nye Tesla Y også. Haster ikke å bytte Model 3'en jeg har enda :) 

Om det er noe poeng å bytte ut en 2 år gammel Enyaq med en helt ny en, er en annen ting da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

Veldig unaturlig og bremse slik at lysene hadde blinket slik jeg så dem. Nesten ikke mulig engang. 

Men da kan man vel konkludere med at det var noe galt med den bilen :)

Jeg har sett det samme som det på endel Ioniq 5.

De lanserte Ioniq 5 uten bremselys ved regenerering. Så fant folk ut at det er jo ganske farlig når bilen faktisk kan bremse kraftig uten at det vises bremselys.

Så de ga ut en oppdatering på det. Men fortsatt så har de i algoritmen sin at man må ha foten helt vekk fra gasspedalen før de slår på bremselyset. 

Istedenfor å måle hvor mye bilen faktisk bremser i algoritmen, så bruker de bare ekvivalenten til en gammeldags "bremselys bryter"

Dette burde egentlig gi feil på EU kontroll....

Her demonstreres hva du var vitne til med blinkingen 

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (42 minutter siden):

Da var det bekreftet at det kommer en helt ny Enyaq og Enyaq Coupe ila neste år. Spent på hvor store endringer det blir på denne og hvordan rekkevidden blir. Utvendig design kommer til å ligne på Elroq visstnok, da får de vel endelig fjerna den stygge grillen de har hatt på så mange tidligere modeller, blant annet på Enyaq. Det kan jo bli en stor konkurranse mellom denne og en ny Tesla Y vil jeg tro. Vurderer selv å gå over til en SUV som neste bil. Både ny Enyaq og ny Tesla Y kan nok fort bli to hete alternativer da. 

Noen som har noe erfaring med Mercedes EQE forresten? Plusser/minuser på denne isåfall? 

Har Enyaq og Elroq på shortlist, irriterer meg at lokal Møller er så helsikkes tverr at de ikke henter inn disse så man får prøvekjørt. De er jo VW forhandler må vite... Lokal Toyota hadde 0 stress med å hente inn en Rz for test.

Spennende å se hvordan facelift blir, jeg liker forøvrig grillen de har nå å da. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (28 minutter siden):

Enig, veldig spennende faktisk. Kommer visstnok nyheter allerede nå i januar. Hehe spørs jo på bruket også da, men høres jo ikke feil ut med en ny Enyaq heller! Liker godt interiøret på mange av de nyere Skoda modellene. Så jeg kommer garantert til å følge nøye med på nye Enyaq selv, men kommer ikke til å kjøpe noe som helst, før jeg har sett/prøvekjørt nye Tesla Y også. Haster ikke å bytte Model 3'en jeg har enda :) 

Om det er noe poeng å bytte ut en 2 år gammel Enyaq med en helt ny en, er en annen ting da :p

Vil bare ha nytt. Etter mange år i bransjen er jeg vel blitt litt bortskjemt på nye biler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Har Enyaq og Elroq på shortlist, irriterer meg at lokal Møller er så helsikkes tverr at de ikke henter inn disse så man får prøvekjørt. De er jo VW forhandler må vite... Lokal Toyota hadde 0 stress med å hente inn en Rz for test.

Spennende å se hvordan facelift blir, jeg liker forøvrig grillen de har nå å da. 😅

Synes vel egentlig at Enyaq ser bedre ut enn Tesla Y, men dagens grill ødelegger hele bilen for min del. Ikke så ille på lang avstand da 😆 Resten av utseendet på bilen liker jeg ganske så mye. Dagens grill blir nok mer lignende Elroq sin, noe jeg tror kommer til å se ganske så bra ut. Blir garantert å prøvekjøre den så og si med gang den kommer i butikk. Blir interessant å sammenligne komfort, støynivå, forbruk og generelt hvordan den kjennes ut på veien, da spesielt ift nye Tesla Y :) Utenom de så kunne det muligens vært aktuelt å prøvekjøre nye Explorer og Elroq, men er mer usikker på de to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (21 minutter siden):

Synes vel egentlig at Enyaq ser bedre ut enn Tesla Y, men dagens grill ødelegger hele bilen for min del. Ikke så ille på lang avstand da 😆 Resten av utseendet på bilen liker jeg ganske så mye. Dagens grill blir nok mer lignende Elroq sin, noe jeg tror kommer til å se ganske så bra ut. Blir garantert å prøvekjøre den så og si med gang den kommer i butikk. Blir interessant å sammenligne komfort, støynivå, forbruk og generelt hvordan den kjennes ut på veien, da spesielt ift nye Tesla Y :) Utenom de så kunne det muligens vært aktuelt å prøvekjøre nye Explorer og Elroq, men er mer usikker på de to. 

Prøvekjøring av Explorer gjennomføres så fort det verste av julestria er ferdig, du skal få rapport. 😁

Elroq og Enyaq blir vel på nyåret engang, nærmeste Skoda forhandler blir 1.5 time med bil gjennom bomstasjon hver vei. 😂 (litt av grunnen til at jeg irriterer meg litt på lokal Møller)

Noe av greia med Elroq er at med det utstyrsnivået jeg vil ha på den så koster den fort like mye som Enyaq RS i mitt valgte specc gjør nå. 🫣 

 

Endret av Duriello
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Prøvekjøring av Explorer gjennomføres så fort det verste av julestria er ferdig, du skal få rapport. 😁

Elroq og Enyaq blir vel på nyåret engang, nærmeste Skoda forhandler blir 1.5 time med bil gjennom bomstasjon hver vei. 😂 (litt av grunnen til at jeg irriterer meg litt på lokal Møller)

Noe av greia med Elroq er at med det utstyrsnivået jeg vil ha på den så koster den fort like mye som Skoda RS i mitt specc gjør nå. 🫣 

 

Herlig! Spent på den rapporten kjenner jeg! :) Gleder meg til å få den rapporten av deg. 

Ah ja det er litt tungvint da. Bor vel 1t unna nærmeste Skoda forhandler selv, det er ikke så ille. Ja bomstasjoner er det vanskelig å unngå nå om dagen dessverre. Må vel gjennom minst en jeg også.

Hmmm. Det hørtes jo litt drøyt ut ja 😆Hadde jo lett valgt Skoda RS over Elroq, spesielt dersom Elroqen din koster minst like mye som RS'en. Ingen tvil om det. Elroqen ser ganske så generisk ut i forhold synes jeg, så blir nok ikke den på meg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

@Bjerknez BMW i4 tenner ikke bremelysene ved naturlig coasting/regen og lette løft på gasspedal (tilpasse fart). Det er kun ved en bestemt mengde regen+tid at bremselysene tennes. Små justeringer av fart med pedal trigger ikke bremselysene entten du har bilen i D-Adaptive eller B mode. Så det vil ikke arte seg slik på din bil. Du har også mulighet for å se den egen bil bakfra (egentlig alle vinkler) i grafikk på skjerm med realtime visning av DRL lys (foran + bak) , samt bremselys og blinklys.
Man kan også kjøre ned en lang bakke i konstant 80 med regen aktiv uten at bremselys går på (om farten er konstant).

Er vel krav til lys ved så og så mange Newton i retardasjon. Og da tipper eg noen velger enkel løsning og sier at er det regenerering så slår de på bremselys, mens andre måler det og slår på bremselyset når de skal.

0,13G faktisk.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 timer siden):

Er vel krav til lys ved så og så mange Newton i retardasjon. Og da tipper eg noen velger enkel løsning og sier at er det regenerering så slår de på bremselys, mens andre måler det og slår på bremselyset når de skal.

0,13G faktisk.

Det er vel ikke Newton men m/s’2 som er enhet.G er vel 9,806m/s’2

Man trenger ikke akselerometer kun abs sensorer for å regne ut dette så lenge hjula ruller på underlag.

På min bil kan jeg regenerere ganske kraftig nedover uten at bremselysa lyser.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Det er vel ikke Newton men m/s’2 som er enhet.G er vel 9,806m/s’2

Man trenger ikke akselerometer kun abs sensorer for å regne ut dette så lenge hjula ruller på underlag.

På min bil kan jeg regenerere ganske kraftig nedover uten at bremselysa lyser.

 

Ja. 0,13G faktisk som eg skriver på edit :) 

Fysikk er noen år siden.... Bra oppklaring. Tror  mange biler bruker akselerometer også. Og begge mine oppfører seg slik du beskriver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Snowleopard said:

Bare hinter om at nøyaktig den samme videoen ble delt 10 poster tidligere, altså litt tidligere i dag!

Så ikke det, er så mange poster her inne. Men min var i hvertfall cued up til riktig timestamp hvor den blinkingen vistes, så håper den ga mer informasjon likevel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 timer siden):

Jeg har sett det samme som det på endel Ioniq 5.

De lanserte Ioniq 5 uten bremselys ved regenerering. Så fant folk ut at det er jo ganske farlig når bilen faktisk kan bremse kraftig uten at det vises bremselys.

Så de ga ut en oppdatering på det. Men fortsatt så har de i algoritmen sin at man må ha foten helt vekk fra gasspedalen før de slår på bremselyset. 

Istedenfor å måle hvor mye bilen faktisk bremser i algoritmen, så bruker de bare ekvivalenten til en gammeldags "bremselys bryter"

Dette burde egentlig gi feil på EU kontroll....

Her demonstreres hva du var vitne til med blinkingen 

Nå husker jeg jo at vi hadde denne diskusjonen etter Technology Connections videoen ble spredt rundt og den samme informasjonen som er urelevant for de europeiske modellene virker til å fortsatt bli spredd rundt. Her er en engelskmann som tester ut hvordan bremse aktiveringen ved regen fungerte på sin UK modell, lenge før videoen til Technology Connections ble laget og Hyundai pushet ut noen oppdateringer til virkemåte. 

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (12 minutter siden):

Fint lite nytt for nye Enyaq, utenom redesign på fronten og litt rundt omkring, liker "orginalen" bedre.

Vi får nå se om de har gjort noe markante endringer på MEB plattformen eller om den bare blir en plus-size Elroq.

Synes personlig at den gamle grillen så ille ut, og spesielt den opplyste krystall-grillen så ille ut, IMHO. Synes den nye grillen ser langt bedre ut.

Men godt det finnes forskjellige synspunkter på dette, smak er som sagt individuelt!

😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...