uname -i Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember Apropos alt snakket om BMW i4. Consumer Reports Reliability index har den helt i toppen og bedre enn noen annen elbil. Kun noen Toyota-modeller(selvfølgelig) ligger over samt sportsbilen Mazda MX-5. Top 10 Most Reliable 2025 Models According to Consumer Reports 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember uname -i skrev (13 minutter siden): Apropos alt snakket om BMW i4. Consumer Reports Reliability index har den helt i toppen og bedre enn noen annen elbil. Kun noen Toyota-modeller(selvfølgelig) ligger over samt sportsbilen Mazda MX-5. Top 10 Most Reliable 2025 Models According to Consumer Reports Bmw har virkelig økt fokuset på driftssikkerhet virker det som. Iallefall de senere åra. Har noen modeller som fortsatt trekker litt ned, s.feks X7. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember 52 minutes ago, ozone said: Hva er da lurest: Bare kontinuerlig sende resultatet av denne analysen i ren kodeform? Eller råfilmen fra 8 kamera? Hva skal formålet med å sende resultatet være. Du kan ikke lære noe av det om du ikke også vet noe om den reelle situasjonen so resulterte i det resultatet, så du må uansett sende inputdata om du skal oppnå noe, og når du gjør det trenger du ikke sende resultatet, for da kan du gjenskape det. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember sverreb skrev (1 time siden): Hva skal formålet med å sende resultatet være. Du kan ikke lære noe av det om du ikke også vet noe om den reelle situasjonen so resulterte i det resultatet, så du må uansett sende inputdata om du skal oppnå noe, og når du gjør det trenger du ikke sende resultatet, for da kan du gjenskape det. Jo; nettopp fordi hele situasjonen ligger embedded i Ai-koden. Ikke som høyoppløst video, men som "trafikal hendelse" eller "situasjon"-kode som jo er språket en Ai-computer "snakker". Det øyeblikket man har analysert videoene og laget en fullstendig Ai-modell av situasjonen, så trengs jo ikke videoene lenger... Det jo er den resulterende koden som faktisk kan brukes til noe i FSD maskinlæring sammenheng. Ren video er kildematerialet, mens analysen i datakodeform kan både brukes til å styre bilen, og forbedre Ai'en enten lokalt eller sentralt. Men igjen; ingen av oss vet noe her... vi bare antar😉 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember 39 minutes ago, ozone said: Jo; nettopp fordi hele situasjonen ligger embedded i Ai-koden. Ikke som høyoppløst video, men som "trafikal hendelse" eller "situasjon"-kode som jo er språket en Ai-computer "snakker". Det øyeblikket man har analysert videoene og laget en fullstendig Ai-modell av situasjonen, så trengs jo ikke videoene lenger... Det jo er den resulterende koden som faktisk kan brukes til noe i FSD maskinlæring sammenheng. Ren video er kildematerialet, mens analysen i datakodeform kan både brukes til å styre bilen, og forbedre Ai'en enten lokalt eller sentralt. Men igjen; ingen av oss vet noe her... vi bare antar😉 Nei, den har ikke lagd en 'AI modell'. Vektene i modellen som bilen bruker endres ikke annet enn ved oppdatering av firmware. Å endre vektene for å lage en ny modell er noe helt annet enn å kjøre modellen som er hva bilen gjør. En AI modell er ikke noe annet enn en input og output mapping, nettverktopologi og vekter, vektene brukes som faktorer i multiplikasjoner med verdien som kommer fra de foregående nodene i nettverket. Input og output mappingen bestemmer hvordan data presenteres og tolkes. Data fra sensorer preprosesseres og mates inn i nettverket som så gjør alle multiplikasjonsoperasjonene og dumper noe data ut på andre siden som så tolkes i.h.t. hvordan nettet ble trent. Treningen består i at man iterativt påtrykker treningsdata. I.e. sensordata som tilsvarer det et nettverk i drift ville motta og så justerer vekter slik at man statistisk sett oftere får en ønsket respons. Treningsdata må tagges slik at man har en fasit i forkant slik at man kan justere vektene for å la nettet konvergere mot fasiten. Trening av nevralnett tar mange magnituder mer regnekraft enn å bare kjøre nettet. Hvordan nevralnett fungerer er ærlig talt ikke ikke noen stor hemmelighet 1 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember (endret) Jeg synes fremdeles min teori er den mest fornuftige jeg😊 EDIT: Kunne pøst på med wall of text jeg også, men det jeg allerede har sagt holder lenge. Endret 16. desember av ozone 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember 2 minutes ago, ozone said: Jeg synes fremdeles min teori er den mest fornuftige jeg😊 EDIT: Kunne pøst på med wall of text jeg også, men det jeg allerede har sagt holder lenge. Ignorance is bliss. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember nebrewfoz skrev (27 minutter siden): Ignorance is bliss. Det var ikke pent sagt når jeg faktisk har argumentert godt for mitt syn. Jeg vil heller lese hva du mener om saken. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember 8 minutes ago, ozone said: Det var ikke pent sagt når jeg faktisk har argumentert godt for mitt syn. Jeg vil heller lese hva du mener om saken. Jeg mener at du i motsetning til @sverreb ikke helt har forstått hvordan et nevralt nettverk virker. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet tirsdag kl 06:29 Del Skrevet tirsdag kl 06:29 Et spørsmål: Jeg kjørte bak en Hyundai Ioniq 6 på motorveien her om dagen hvor bremselysene blinket som et juletre. Er det slik at bremselysene lyser hver gang autogenereringen slår inn og tilpasser hastigheten? Det var fryktelig irriterende å jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe galt? Tenk å kjøre bak en bil i mørket hvor bremselysene blinker av og på hele tiden.... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet tirsdag kl 06:53 Del Skrevet tirsdag kl 06:53 (endret) 38 minutes ago, Bjerknez said: Et spørsmål: Jeg kjørte bak en Hyundai Ioniq 6 på motorveien her om dagen hvor bremselysene blinket som et juletre. Er det slik at bremselysene lyser hver gang autogenereringen slår inn og tilpasser hastigheten? Det var fryktelig irriterende å jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe galt? Tenk å kjøre bak en bil i mørket hvor bremselysene blinker av og på hele tiden.... Hyundai har hatt litt styr med de bremselysene sine, men det kan og ha vært en jojo sjofør. De kommer på når man regenererer over en viss del ja. Det blir jo som om man skulle bremse. Bremser man hardt vil de blinke på de fleste nye biler. En del biler har jo illustrasjon på displayet så man ser når bremselys eller andre lys er tent eller tennes under kjøring. Endret tirsdag kl 07:08 av Complexity Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet tirsdag kl 07:08 Del Skrevet tirsdag kl 07:08 Complexity skrev (6 minutter siden): Hyundai har hatt litt styr med de bremselysene sine, men det kan og ha vært en jojo sjofør. De kommer på når man regenererer over en viss del ja. Det blir jo som om man skulle bremse. Bremser man hardt vil de blinke på de fleste nye biler. Veldig unaturlig og bremse slik at lysene hadde blinket slik jeg så dem. Nesten ikke mulig engang. Men da kan man vel konkludere med at det var noe galt med den bilen Lenke til kommentar
Complexity Skrevet tirsdag kl 07:17 Del Skrevet tirsdag kl 07:17 6 minutes ago, Bjerknez said: Veldig unaturlig og bremse slik at lysene hadde blinket slik jeg så dem. Nesten ikke mulig engang. Men da kan man vel konkludere med at det var noe galt med den bilen Er vel fult mulig. Bare å ha på 1-pedals kjøring og ta foten av og på pedalen konstant så klarer man det på de fleste elbiler. Men det har vært noe styr rundt bremselysene til Hyundai som nevnt. Var vel en såkaldt recall for en stund siden (software update) som endret noe med dem på ionic 5 f.eks. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet tirsdag kl 07:20 Del Skrevet tirsdag kl 07:20 Bjerknez skrev (49 minutter siden): Et spørsmål: Jeg kjørte bak en Hyundai Ioniq 6 på motorveien her om dagen hvor bremselysene blinket som et juletre. Er det slik at bremselysene lyser hver gang autogenereringen slår inn og tilpasser hastigheten? Det var fryktelig irriterende å jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe galt? Tenk å kjøre bak en bil i mørket hvor bremselysene blinker av og på hele tiden.... Hvis jeg ikke husker feil så slår bremselysene inn ved regenerering når den står 1-pedal. Så det kan bli en del blinking ja. Ioniq 6 er like Ioniq 5, bare annet utseende. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet tirsdag kl 07:43 Del Skrevet tirsdag kl 07:43 Det er krav til at bremselys skal aktiveres når man har retardasjon, men normalen er at den skal slå inn ved en viss retardasjon, ikke med enhver regenerering. Så høres ut som at noe er galt med ionic6 sin løsning. På begge mine ser eg at bremselyset slår seg på når bilen reduserer farten mye, men ikke ved enhver regen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet tirsdag kl 10:15 Del Skrevet tirsdag kl 10:15 (endret) @Bjerknez BMW i4 tenner ikke bremelysene ved naturlig coasting/regen og lette løft på gasspedal (tilpasse fart). Det er kun ved en bestemt mengde regen+tid at bremselysene tennes. Små justeringer av fart med pedal trigger ikke bremselysene entten du har bilen i D-Adaptive eller B mode. Så det vil ikke arte seg slik på din bil. Du har også mulighet for å se den egen bil bakfra (egentlig alle vinkler) i grafikk på skjerm med realtime visning av DRL lys (foran + bak) , samt bremselys og blinklys. Man kan også kjøre ned en lang bakke i konstant 80 med regen aktiv uten at bremselys går på (om farten er konstant). Endret tirsdag kl 10:18 av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet tirsdag kl 10:18 Del Skrevet tirsdag kl 10:18 Syar-2003 skrev (2 minutter siden): @Bjerknez BMW i4 tenner ikke bremelysene ved naturlig coasting/regen og lette løft på gasspedal (tilpasse fart). Det er kun ved en bestemt mengde regen+tid at bremselysene tennes. Små justeringer av fart med pedal trigger ikke bremselysene entten du har bilen i D-Adaptive eller B mode. Så det vil ikke arte seg slik på din bil. Du har også mulighet for å se den egen bil bakfra (egentlig alle vinkler) i grafikk på skjerm med realtime visning av DRL lys (foran + bak) , samt bremselys og blinklys. Takk for informativt svar Blir spennende å teste dette. Kommer tilbake med videre erfaringer med bilen i i4 M50 tråden her inne. 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet tirsdag kl 10:20 Del Skrevet tirsdag kl 10:20 Begynner å følge med i denne tråden også Har ikke så mye annet fornuftig å komme med akkurat nå. Mottok min BMW i4 M50 for ca. 14 dager siden, så veldig fornøyd så langt. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet tirsdag kl 10:25 Del Skrevet tirsdag kl 10:25 Bone skrev (5 minutter siden): Begynner å følge med i denne tråden også Har ikke så mye annet fornuftig å komme med akkurat nå. Mottok min BMW i4 M50 for ca. 14 dager siden, så veldig fornøyd så langt. Kult! Gratulerer Da må du ja ta bilder av bilen din og legge inn meninger og erfaringer i den tråden Lenke til kommentar
Iterion Skrevet tirsdag kl 10:48 Del Skrevet tirsdag kl 10:48 (endret) Da var det bekreftet at det kommer en helt ny Enyaq og Enyaq Coupe ila neste år. Spent på hvor store endringer det blir på denne og hvordan rekkevidden blir. Utvendig design kommer til å ligne på Elroq visstnok, da får de vel endelig fjerna den stygge grillen de har hatt på så mange tidligere modeller, blant annet på Enyaq. Det kan jo bli en stor konkurranse mellom denne og en ny Tesla Y vil jeg tro. Vurderer selv å gå over til en SUV som neste bil. Både ny Enyaq og ny Tesla Y kan nok fort bli to hete alternativer da. Noen som har noe erfaring med Mercedes EQE forresten? Plusser/minuser på denne isåfall? Endret tirsdag kl 10:48 av Iterion 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå