Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg brukte før noen solskjermer i taket på min bil om vinteren med litt bobleplast mellom for å hindre kulderas.
Kosta lite og da blir jo taket helt mørkt med stofflignende feeling. Klipset enkelt på.

Nå bruker jeg bare lue istedefor. på de nyere bilene med varmepumpe er det mye mere futt i klimaanlegget så der går det fint uten.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (7 minutter siden):

Haha er jo klart jeg er det. 

Er jo en grunn til at jeg har booket prøvekjøring med så godt som alle modeller du kan kjøpe per dags dato, - kinesiske. 😂

Ev6, Tm3 og Y idag. Sålangt no bueno, selv om at begge T traff gode punkter. 

Men så ble det snakk om tredjepartsløsninger på det som for meg er største drawback. Om det eksisterer gode løsninger der så kan Tesla vurderes på nytt.

Ser den 😋Godt du har holdt deg langt unna de kinesiske merkene i det minste 😄

Ja, det kommer jo an på hva du liker og hva som er viktigst for deg så klart. Men haster det ikke ville jeg nå kanskje ha venta med å kjøpe til nye Model Y Juniper kommer ut - om du først skal/vil gå for Model Y.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Denne var forresten lekker. Bare lurer på om den virkelig vil se slik ut når den lanseres...

https://www.tv2.no/broom/salget-har-brabremset-na-trenger-de-en-suksess/17275422/

RUVER: Denne fronten kommer til å bli lagt merke til.

Det er ikke langt unna ferdig bil, det der. Og den er noe av det lekreste jeg har sett på en stund.. Har hatt svært gode opplevelser bak rattet på hybridene DS7 og DS9 tidligere, og denne gleder jeg meg til å prøve.

Forfriskende å se noe annet på veien, og jeg tror mange som våger seg inn bak rattet på f.eks DS ville blitt positivt overrasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (11 minutter siden):

Ser den 😋Godt du har holdt deg langt unna de kinesiske merkene i det minste 😄

Ja, det kommer jo an på hva du liker og hva som er viktigst for deg så klart. Men haster det ikke ville jeg nå kanskje ha venta med å kjøpe til nye Model Y Juniper kommer ut - om du først skal/vil gå for Model Y.

Jeg skal prøvekjøre de kinesiske og, men det blir garantert ikke kjøp. 😃 (noen av dem iallefall)

Bilkjøp blir uansett ikke gjennomført før på nyåret engang. 🙂

Som jeg skrev litt om tidligere så kommer jo 4x4 på Ev3 til neste år, nøyaktig når vet vi ikke, må jo vente til den er prøvekjørt og. 😅 (Likte feelingen jeg fikk av å prøvesitte den idag såpass at jeg bare må.)

Er en omstendelig prosess. 🫣

Og som jeg skrev tidligere så ble jeg lurt til å se på PS4... Hadde jo aldri vært til vurdering engang før jeg satte i den selv...

Endret av Duriello
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sfRoyal12 skrev (7 minutter siden):

Jeg har prøvekjørt TMY, TM3, Buzz, EV6, Enyaq, Polestar 3 og Xpeng G9 før jeg endte opp med å bestille Sealion 7. Anbefaler deg å prøve den.

Skal prøvekjøre den, en av få kinesere jeg skal prøvekjøre. Men den har altfor lav nyttelast. 😁

 

Edit* Og den har panoramaglasstak.. 🫣

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
sfRoyal12 skrev (6 minutter siden):

Jeg har prøvekjørt TMY, TM3, Buzz, EV6, Enyaq, Polestar 3 og Xpeng G9 før jeg endte opp med å bestille Sealion 7. Anbefaler deg å prøve den.

Hva fikk deg til å bestille BYD Sealion 7? Synes den ser ganske så grei ut, kineserne lager faktisk decente biler om dagen. Varmepumpe som standard også ser jeg, og et veldig pent interiør må jeg si! Meget elegant interiør faktisk. Og jeg liker designet på bilen. Men sitter fortsatt laaangt inne å kjøpe BYD eller noe annet kinesisk merke!! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interiøret, totalpakken i forhold til pris. Har bare to små barn, så kom frem til at jeg klarer meg med lav nyttelast, og på grunn av barn er fokus på komfort fremfor kjøredynamikk helt ok for meg.

 Kjøling i setene, heads up, veldig bra parkeringssensorer/360 kamera.

Panoramaglasstak med gardin. 

Elbil24 testet TMY, G6 og sealion 7:

Sitat

Så hvilken bil skal man velge? Vel, det overlater vi til dere lesere, men en test uten en vinner er kjedelig, og vi må nok si at BYD Sealion 7 trekker det lengste strået, vel å merke hvis du klarer å leve med den begrensede nyttelasten.

Den går nesten like langt som de to andre, den lader anstendig raskt, den byr på svært god plass – både i baksetet og i bagasjerommet – takket være sin ekstra lengde, og på tross av så og si alt tenkelig utstyr overgår den likevel ikke de andre på pris.

Så er det sikkert med alle dem som leser denne testen, som det er med alle andre som spør oss om råd: De får sine tips og råd, og deretter går alle og kjøper en Tesla Model Y. Og vi klandrer dem ikke.

 

Endret av sfRoyal12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Prøvde du G6

Nei, skulle gjort det, men synes ikke den er så pen. Likte G9 veldig godt når jeg prøvde den. En faktor til som dro meg mot s7, fysiske knapper. Skulle gjerne hatt skiluke. 

I tillegg, V2L og veldig gode seter. 

Endret av sfRoyal12
Lenke til kommentar
Iterion skrev (11 timer siden):

Teslaselgere informerer deg om minimalt skal jeg si deg 😂

Det var relativt mye informasjonsutveksling når jeg var innom Tesla for 3 år siden, mens jeg ventet på min Model Y. Selgeren (kundekonsulenten) kunne omtrent ingen ting, men jeg fikk forklart han en hel del. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan si (igjen) at RSA bil må ha de verste bilselgerne som finnes.
Kikker du på en bil med en selger på motsatt side av bilen og du prøver å gå bort til dem, så ender du å følge etter fyren rundt og rundt bilen i en evig loop. Ikke kan dem noe om bilene heller.

RSA: Ja BYD er et kjempebra merke, de selger masse!
Meg: Ok, men hva med funksjonaliteten til X og Y, hva er nyttelast på denne?"
RSA: Det kan jeg ikke ta på direkten, jeg må sjekke opp i det og så ringer jeg deg (ringte en uke senere).

Så ble det en lignende situasjon som Hanhijnn at jeg informerte selger om bilen(e).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (16 minutter siden):

Så ble det en lignende situasjon som Hanhijnn at jeg informerte selger om bilen(e).

Og hva er poenget med å ha betalte selgere, som sikkert skal ha provisjon også) når man må gjøre salgsjobben sjøl?

Må vel sies at situasjonen har endret seg drastisk hos Tesla siden den opplevelsen som jeg hadde for 3 år siden. Da var jo Tesla i en ekstrem ekspansjonsfase. De har heller ikke selgere med provisjon. Kundekonsulentene nå vet hva de snakker om (stort sett).

Situasjonen bedrer seg sikkert hos RSA også etterhvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Hanhijnn said:

Situasjonen bedrer seg sikkert hos RSA også etterhvert.

Tja, første erfaring med dem var for 3 år siden da jeg begynte å spekulere på BYD Tang mtp pris og dill dall som fulgte bilen.
Sist gang jeg forsøkte på kontakt med dem var på Autopia Expo i April i år, rett før vi bestilte Enyaqen, men da var det samme opplevelse. 
Hadde tenkt at selgerne ville være på hugget på en så stor bilmesse, men neida. Det var flere par som kikket på bilene og speidet etter selgere, men de satt på hver sin stol og kikket på mobilene.

OT: jeg kan også si at de kjører som noen kuker i trafikken med demo-bilene.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det var relativt mye informasjonsutveksling når jeg var innom Tesla for 3 år siden, mens jeg ventet på min Model Y. Selgeren (kundekonsulenten) kunne omtrent ingen ting, men jeg fikk forklart han en hel del. ;)

Kjenner meg igjen i denne. Vi kjøpte nok bil på ca samme tid og kundekonsulenten kunne knapt noe som helst om bilen da jeg kjøpte heller…Man få jo ikke akkurat snakket med mekanikerne, men da forventer jeg jo at personen man møter på gjerne kan minst like mye og gjerne mer enn den som skal kjøpe bilen... Samme var det da jeg tok bremseservice. Hadde en del spørsmål, men hun hadde ikke peiling vettu. God service var det husker jeg, hun svarte så godt hun kunne 😄

 

Fantomtegningen skrev (16 minutter siden):

Tja, første erfaring med dem var for 3 år siden da jeg begynte å spekulere på BYD Tang mtp pris og dill dall som fulgte bilen.
Sist gang jeg forsøkte på kontakt med dem var på Autopia Expo i April i år, rett før vi bestilte Enyaqen, med da var det samme opplevelse. 
Hadde tenkt at selgerne ville være på hugget på en så stor bilmesse, men neida. Det var flere par som kikket på bilene og speidet etter selgere, men de satt på hver sin stol og kikket på mobilene.

OT: kan jeg også si at de kjører som noen kuker i trafikken med demo-bilene.

Nettopp, og får du lyst til å kjøpe bil av noen sånne egentlig? Ikke jeg. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Iterion said:

Nettopp, og får du lyst til å kjøpe bil av noen sånne egentlig? Ikke jeg. 

Pleier som regel være at selgere er hyperinteressert i deg frem til fullført bilkjøp, deretter driter de i deg. Her var det ingen interesse fra start.
Tanken som slo meg var at hvis det er behandlingen av (potensielle) kunder, turte jeg ikke tenke på hvordan behandlingen hadde blitt ved service/reparasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verste er løgneren.

Og rekkevidde gav mange løgnere.

Nei nei nei. Jeg sa aldri at du kunne komme deg til hjemstedet med denne bilen. Du lyver faktisk når du sier det. 

Foretrekker faktisk ingen selgere før slike folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (Akkurat nå):

Pleier som regel være at selgere er hyperinteressert i deg frem til fullført bilkjøp, deretter driter de i deg. Her var det ingen interesse fra start.
Tanken som slo meg var at hvis det er behandlingen av (potensielle) kunder, turte jeg ikke tenke på hvordan behandlingen hadde blitt ved service/reparasjon.

Ja. Nettopp sånn jeg tenker også. For meg er det et veldig viktig aspekt faktisk ved kjøp av bil. Har f.eks en kompis som har vært så sykt misfornøyd med kundeservicen til Ford, og det er jo noe man gjerne vil unngå. Selger trenger absolutt ikke være hyper interessert for min del, men de bør jaggu meg være hyggelige og serviceinnstilte! Og gjerne kunne en god del om bilen.

Har jeg først tatt meg en tur innom en bilbutikk har jeg nok lest og sett nærmere på en spesifikk modell som jeg finner interessant. En god selger kan kanskje klare å få meg «over målstreken» hva gjelder kjøp, mens det blir motsatt effekt av en dårlig selger. Da bare backer jeg unna. 

Lenke til kommentar

Jeg har en 2024 Tesla Model Y i dag, men siden jeg kjører mindre enn før vurderer jeg å bytte til en rimeligere bil som har litt garanti igjen. Ønsker komfort og plass. 

Budsjettet rundt 300k, og her ser jeg at Jaguar I-Pace og Audi E-Tron 50 kan passe. Har noen erfaring med disse? Jeg heller mest mot Audi E-Tron, men når jeg begynner å lese annonsene er det veldig mange som har byttet motor. Så vidt meg bekjent har I-Pace også hatt problemer med motorer som feiler. Er dette fortsatt et aktuelt problem? Andre vanlige problemer med disse?

Ellers er jeg klar over at dette er biler som er dyre utenfor garanti-tiden, men forsøker å få oversikt over risikoen. Jeg vurderer I-Pace som den mest kjøreglade, mens E-Tron sin store fordel er ladehastighet ved hurtiglading. 

Endret av ChristR
Lenke til kommentar
51 minutes ago, ChristR said:

Jeg har en 2024 Tesla Model Y i dag, men siden jeg kjører mindre enn før vurderer jeg å bytte til en rimeligere bil som har litt garanti igjen. Ønsker komfort og plass. 

Budsjettet rundt 300k, og her ser jeg at Jaguar I-Pace og Audi E-Tron 50 kan passe. Har noen erfaring med disse? Jeg heller mest mot Audi E-Tron, men når jeg begynner å lese annonsene er det veldig mange som har byttet motor. Så vidt meg bekjent har I-Pace også hatt problemer med motorer som feiler. Er dette fortsatt et aktuelt problem? Andre vanlige problemer med disse?

Ellers er jeg klar over at dette er biler som er dyre utenfor garanti-tiden, men forsøker å få oversikt over risikoen. Jeg vurderer I-Pace som den mest kjøreglade, mens E-Tron sin store fordel er ladehastighet ved hurtiglading. 

Burde først sjekke hva du får for Yen..

Kan hende den har tapt seg grådig i verdi. Burde iallefall få solgt den asap før den nye Model Y lanseres.

Mulig du bare ender med å betale samme pris for en dårligere bil.

I-pace er vel produksjonen stoppet på så priser på deler kan vel bli sur etterhvert. E-tron har komfort men er absurd tørst. Som å kjøre Y'en du har nå med en stor henger på slep hele tiden. Så vær forberedt på mere lading da.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...