Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (23 minutter siden):

Du siterer Document mann, grow up.

Tydeligvis du som har et problem med Document, ikke jeg.
Ikke nødvendig å være frekk fordi du ikke liker en nettavis som noen linker til.

Nå har jeg ikke abonnement på Document, så får ikke sjekket fakta der, men det var heller ikke poenget mitt.

Om det er sant eller ikke at ladestasjoner har slike priser sier jeg ingenting om, kun at HVIS det er slike priser så er det dyrere i forbruk med Elbil.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, DJViking said:

Tydeligvis du som har et problem med Document, ikke jeg.
Ikke nødvendig å være frekk fordi du ikke liker en nettavis som noen linker til.

Nå har jeg ikke abonnement på Document, så får ikke sjekket fakta der, men det var heller ikke poenget mitt.

Om det er sant eller ikke at ladestasjoner har slike priser sier jeg ingenting om, kun at HVIS det er slike priser så er det dyrere i forbruk med Elbil.

Er vel ganske kjent at man ikke burde kjøpe elbil om man ikke kan lade den hjemme.

Da er det gjerne ikke så dyrt (selvfølgelig veldig avhengig av hvor man bor)

 

Screenshot_20241212_144217_Tibber.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

https://www.document.no/2024/12/12/stromkrise-over-100-kr-timen-a-lade-elbilen
Med slike priser på ladestasjoner, så blir Elbiler dyrere i forbruk enn Bensin- og Diselbiler.

Artikkelen er bak betalingsmur, så får ikke lest den uansett. Men finnes andre som tar for seg temaet. Uansett, kan man ikke lade hjemme eller det er så dyrt som det er nå, så lønner det seg fort å ha en god avtale, f.eks. med Ionity eller Tesla, og lade til rabatterte priser.

https://www.tv2.no/broom/sa-mye-vil-det-koste-a-lade-elbilen-i-dag/17272156/

De dyreste timene er det jo faktisk billigst å hurtiglade fremfor å lade på hytta uten strømstøtte, eller for bedrifter som ikke har strømstøtte eller fastprisavtale.

Selv betaler jeg 65,- for å få ladeprisen til 3,80 per kWh, men man kan ta et dyrere abonnement og få den ned i 3,- per kWh. Selvsagt må man regne på andel hurtiglading for å se om det lønner seg å ta abonnement.

Så må det sies at den dyreste timen, er ganske så mye dyrere enn selv timene før og etter, så det er ikke slik at den prisen gjelder hele døgnet. Velger man å lade på natt i stedet, så koster det betydelig mindre.

Og for de fleste, så gjelder det at de får strømstøtte, så den oppblåste prisen gjelder kun en time man lett kan unngå, men uansett blir det langt billigere så lenge man lader der man har strøm med strømstøtte!

Som de konkluderer i artikkelen jeg la lenke til, så viser det seg at det fremdeles er langt billigere å kjøre elbil enn dieselbil så lenge man lader med strømstøtte.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da har jeg vært å prøvekjørt Ev6, Tesla m Y og mod 3.

Blir nok ingen av dem..

Ev6 laget for folk som ikke er høyere en 1.86.

Tesla, som jeg fryktet. Glasstak uten noe man kan dra for trigget agorafobien for mye.

 

Bestillt prøvekjøring av ID7 Touring Gtx, ID4 Gtx og Ford Explorer. Test av EV9 kun for skøy. Og EV3 så fort den kommer med 4x4. (Ble litt imponert over plass i denne, og hvor digg den var å sitte i.) Mulig jeg ordner prøvekjøring av EV3 med fwd og, vi får se.

 

Så åsså på en Polestar 4, mulig det blir prøvekjøring der og. Hva blir dealbreaker der tro? Speil eller glasstak? 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

.

Tesla, som jeg fryktet. Glasstak uten noe man kan dra for trigget agorafobien for mye.😂

Dette kan ikke være eneste ankepunkt for det finnes gode tredjeparts løsninger på dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (20 minutter siden):

Da har jeg vært å prøvekjørt Ev6, Tesla m Y og mod 3.

Blir nok ingen av dem..

Ev6 laget for folk som ikke er høyere en 1.86.

Tesla, som jeg fryktet. Glasstak uten noe man kan dra for trigget agorafobien for mye.

 

Bestillt prøvekjøring av ID7 Touring Gtx, ID4 Gtx og Ford Explorer. Test av EV9 kun for skøy. Og EV3 så fort den kommer med 4x4. (Ble litt imponert over plass i denne, og hvor digg den var å sitte i.) Mulig jeg ordner prøvekjøring av EV3 med fwd og, vi får se.

 

Så åsså på en Polestar 4, mulig det blir prøvekjøring der og. Hva blir dealbreaker der tro? Speil eller glasstak? 😂

Spennende da! Gi gjerne en rapport om hva du synes om Ford Explorer når du har prøvekjørt den :) Gjerne hvordan den er ift ID4 GTX også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (32 minutter siden):

Så åsså på en Polestar 4, mulig det blir prøvekjøring der og. Hva blir dealbreaker der tro? Speil eller glasstak? 😂

Polestar 4 har som opsjon et av disse avanserte glasstakene hvor transparensen kan reguleres elektronisk( electrochromic film ). Ingen grunn til å gå til AliExpress 🙂

 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (34 minutter siden):

Dette kan ikke være eneste ankepunkt for det finnes gode tredjeparts løsninger på dette.

Ikke eneste ankepunktet nei, men det største. 

At man skal være nødt til å årdne seg med tredjepartsløsninger for å kunne leve med bilen er jo et ganske stort no-no.

Bra software, og morsom bil er store pluss. Men desverre ikke store nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 minutter siden):

Polestar 4 har som opsjon et av disse avanserte glasstakene hvor transparensen kan reguleres elektronisk( electrochromic film ). Ingen grunn til å gå til AliExpress 🙂

 

Deeet kan fort stemme, selger snakket om dette. Jeg fulgte ikke med, vart fascinert av en del annet, og speilet. 😂

Hvor praktisk kan dette være når det blir nediset/snødd midt i vintern tro?

 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (47 minutter siden):

Så åsså på en Polestar 4, mulig det blir prøvekjøring der og. Hva blir dealbreaker der tro? Speil eller glasstak

Jeg har hatt interesse for den . Men drawback for min del er kameraspeilet.
Har fulgt med siden feb.24 på fb "Polestar 4 club Norway". Og når utleveringer starter i høst er det en del ymse mangler og feil i software, knapper på ratt må skiftes osv. Men det er kommet noen ota oppdateringer slutten av November og nå for noen dager siden som har fikset endel.
Den kjører visstnok som en drøm i følge nye eiere (har ikke hatt mulighet til å prøvekjøre den enda)

Skal du gå for den bør du ta med elektrokromatisk tak pt til 17k som kun er tilgjengelig med plus pakken pt 26k

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt interesse for den . Men drawback for min del er kameraspeilet.
Har fulgt med siden feb.24 på fb "Polestar 4 club Norway". Og når utleveringer starter i høst er det en del ymse mangler og feil i software, knapper på tatt må skiftes osv. Men det er kommet noen ota oppdateringer slutten av November og nå for noen dager siden som har fikset endel.
Den kjører visstnok som en drøm i følge nye eiere (har ikke hatt mulighet til å prøvekjøre den enda)

Skal du gå for den bør du ta med elektrokromatisk tak som kun er tilgjengelig med plus pakken.

Ja det er dette kameraet jeg er skeptisk på. Litt vanskelig å bedømme hvordan det fungerer når bilen sto inne i butikken.

Resten var digg da. Hadde aldri vurdert en sånn engang. 😅

Og dette med taket høres kult ut! Vet det er sånn dimmefunksjon ala Ix på ID7.

Hjem å se videoer nå før prøvekjøring.

 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (6 minutter siden):

Ja det er dette kameraet jeg er skeptisk på. Litt vanskelig å bedømme hvordan det fungerer når bilen sto inne i butikken.

Resten var digg da. Hadde aldri vurdert en sånn engang. 😅

Og dette med taket høres kult ut! Vet det er sånn dimmefunksjon ala Ix på ID7.

Hjem å se videoer nå før prøvekjøring.

 

De har akkurat satt ned prisene ytterligere på Polestar 4. Kanskje man får en god deal på denne nå. Når jeg tidligere i år konfigurerte en ps4 slik jeg ville ha den, kom den på 850k komplett med vinterhjul.

Nå driver folk som fått sine eller venter på levering å stresser med å få avslag ift kampanje og priskutt tilbakeført (forståelig nok)😅

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (36 minutter siden):

At man skal være nødt til å årdne seg med tredjepartsløsninger for å kunne leve med bilen er jo et ganske stort no-no.

Edit. Var model y det. Usikker på 3.

Da er jo den saken grei. Tesla har egen men den er permanent ikke mulig å trekke bakover.👍

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...