Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (2 minutter siden):

BMS arkitekturen er ikke anneledes for LFP vs NMC. Ladekurver og diversse parametre er anneledes, men det er bare en softwareendring unna. Men man kommer ikke til å bytte kjemi i en allerede produsert bil.

 

Derfor skrev jeg /oppgradere BMS (der man har sw upgradability) 
Et bytte blir vel lik kjemi til lik kjemi , men lurer fremdeles på hvilke kriterier som ligger bak dette regnestykket med "billigere enn å bytte motor" . Det er et utall motorer i størrelser, effekt og ikke minst merker som bestemmer pris. Og det samme i stor grad kan man vel også si om elbilbatterier.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Jarmo said:

RMI mener at prisene på disse sentrale metallene har vært kunstig høye, og 40 prosent av prisfallet for batterier frem mot 2030 vil komme som følge av litium og kobolt blir billigere.

https://elbil.no/analytikerne-spar-sa-mye-vil-et-batteri-koste-om-5-ar/?fbclid=IwY2xjawHGbgBleHRuA2FlbQIxMQABHTY-QeOyIQ2b2LAOy4M6ykr47C4FesK1ANg50pjV-_gPva2q05TzNnycgQ_aem_yHw3r2CPm8VICYyzcUv3eg

Hvis kurven for kostnad er så bratt nedadgående som de spår, så kan man anta at skiftet til elbiler i USA og europa kan komme til å følge kurven til Norge.

Men det krever vel litt ladeinfrastruktur i store byer for å få det til kanskje. Selv om elbiler er billigere å kjøpe, og billigere å drifte, så krever de at folk har tilgang på fornuftig hjemmelading. 

Vet ikke om det er like lett å rulle ut lading i alle garasjeanlegg nedover i europa som det har vært i Norge.

https://ec.europa.eu/eurostat/cache/digpub/housing/bloc-1a.html

 

Screenshot 2024-12-11 at 16.01.48.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Hvem hadde minst verkstedsbesøk?

Lexus, Subaru og Toyota. Poenget? 🙂

Ellers vanskelig å måle bilmerke mot bilmerke, noen modeller til hvert merke var knall, resten hit or miss.

Så må man ta med antall biler av hver for å få en indikasjon. 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Lexus, Subaru og Toyota. Poenget? 🙂

Ellers vanskelig å måle bilmerke mot bilmerke, noen modeller til hvert merke var knall, resten hit or miss.

Så må man ta med antall biler av hver for å få en indikasjon. 

Går utifra at de regnet ut verkstedbesøk delt på på antall biler. Ellers blir det bare tull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 timer siden):

Eller til Tesla selv sitter i en posisjon til å behandle den søknaden på vegne av department of transportation :) 

Hehe ja, hva som kan skje i USA nå er det jo ingen som veit, men heldigvis har vi ikke sånne tilstander i resten av den vestlige verden. Enn så lenge.

Lenke til kommentar
17 hours ago, AL123 said:

Vel, jeg jobbet hos peugeotforhandler i 7 år, og  hos citroenfoehandler i 8 år, så har et vist grunnlag. Jeg har også restaurert et par jaguar og en mg fra grunnen av, samt hatt Alfaeomeorer fra 4 forskjellige 10år.. 

Fair enough. Jeg ga opp Citroen etter at jeg hadde startproblemer på vinteren, leverte inn bilen til merkeverksted som byttet ut ledningsnett til en kost på 21 000,- (dette var 15 år siden, Xsara som var vel kanskje verdt 40-50k). Når jeg fikk bilen tilbake, var problemene fortsatt der. Da bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle ha noe mer å gjøre med hverken denne bilforhandleren eller Citroen igjen.

Har ikke testet Renault eller Peugeot, så de har jeg strengt tatt ingen erfaringsgrunnlag på. Muligens er de langt bedre enn Citroen, men frister ikke å teste. Ellers har jeg stort sett hatt Ford og Nissan (Leaf), veldig fornøyd med påliteligheten på dem. Dessverre har Ford bestemt seg for å slutte å lage biler som jeg vil ha (stasjonsvogn), så må finne noen nye etterhvert. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Femtekolonne said:

Hmm, Tesla fantombremser og får mye pepper for det. Volvo fantomgasser og legger all skyld på sjåfør. Jeg tror nok jeg heller vil gå for den første om jeg må velge. Vi går en spennende tid i møte ute i trafikken ihvertfall.

Heldigvis så finnes det andre alternativer enn de to, kanskje unngå begge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...