Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (9 timer siden):

Nei jeg prøver ikke å ro meg vekk, for det kan du. Jeg ror ikke på noen som helst måte, jeg har sagt det samme hele veien. Det skjer, det skjer ikke hele tiden og det er ikke feilfritt. Tenker det er nok repitisjon nå, og nok tjafs fra deg 

Det du sier er at du liker å ha en bil med software til 50 000kr som du i dag kan frakte 5000km med skip over til USA og kjøre 20 km i en by uten å ta i rattet.

Og det med en sjåfør som er trent av tusenvis av eiere i mange år og allikevel ikke kjører bedre enn det en normal 16 åring lærer på en dag. Klart du er imponert

Mens jeg liker å ha en bil som rygger av seg selv hver dag fra bilen var ny. Og det gjør den uten at jeg trenger å flytte den 5000km eller kjøpe noe 50 000kr software.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Duriello said:

Noen her som har prøvekjørt Ford Explorer? 🙂

Bortsett fra kjipt interiør (i baksetet iallefall), hva er hit or miss?

Har ikke prøvekjørt, men bilen er jo basert på ID4/Enyaq så meget lik med unntak av utsende og kansje software.

Så liker du dem så liker du nok explorern. Om det er samme for og bakstilling så må du bytte dekk ganske hyppig har jeg skjønt siden hjulene alltid står feil stilt.. Om ikke ford har vært lure å fikset dette på explorern.

Blanding av VAG og Ford høres ut som en katastrofe med tanke på pålitelighet, men det henger nok igjen fra gammelt av..

Virker forøvrig som Skoda leverer litt mandagsbiler om dagen? Kom over denne nå. 2024 modell:

FB_IMG_1733903744938.thumb.jpg.003ebb56f93f3d755a285f3003cfdb47.jpg

Nå er jo bilene produsert noen år så skulle tro de begynte å få dreisen på ting. Får håpe det bare er en skikkelig mandagsbil det gjelder.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Virker forøvrig som Skoda leverer litt mandagsbiler om dagen? Kom over denne nå. 2024 modell:

Dette tenker jeg kun er en mandagsbil, ellers hadde det nok blitt dratt mer frem i media etc. Pasasjersetet lever sitt eget liv. 😂

Aner ikke om jeg liker dem eller ei, blir nok prøvekjøring av alle 3 etterhvert. Sålangt ligger nok Enyaq hakket forran Explorer og Id hovedsaklig på materialvalg på interiør. Litt usikker på software på Forden, noen sier det er reskin av ID sin software, andre at det er mer likt Ford.

Ford og Vag, a match made in heaven? (Hell?)

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Virker forøvrig som Skoda leverer litt mandagsbiler om dagen? Kom over denne nå. 2024 modell:

FB_IMG_1733903744938.thumb.jpg.003ebb56f93f3d755a285f3003cfdb47.jpg

Nå er jo bilene produsert noen år så skulle tro de begynte å få dreisen på ting. Får håpe det bare er en skikkelig mandagsbil det gjelder.

Høres helt dust ut at Skoda har biler med alle disse feilene. Lukter litt mandagsbil, og kanskje har eier i tillegg utelatt noe viktig bakgrunnsinformasjon som kan ligge til grunn for at noen av disse feilene kanskje ikke bare er pga bilen..

I min tid hos bilforhandler møtte vi årlig flere kunder som prøvde å lyve på seg garanti/reklamasjoner. Og noen kunder gikk svært langt..

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det du sier er at du liker å ha en bil med software til 50 000kr som du i dag kan frakte 5000km med skip over til USA og kjøre 20 km i en by uten å ta i rattet.

Og det med en sjåfør som er trent av tusenvis av eiere i mange år og allikevel ikke kjører bedre enn det en normal 16 åring lærer på en dag. Klart du er imponert

Mens jeg liker å ha en bil som rygger av seg selv hver dag fra bilen var ny. Og det gjør den uten at jeg trenger å flytte den 5000km eller kjøpe noe 50 000kr software.

 

Jeg sier at jeg liker fsd. Men ja det er ikke tilgjengelig her nå nei, helt sant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

 

11 hours ago, uname -i said:

Nei, du sa "Jeg liker funksjonen som kjører bilen i ekstreme sentrumskjerner 100% selv uten at fører trenger å gjøre noe i "timesvis"... " 

Alle ser forskjellen.

Det er noe nytt. Hvor bra FSD fungerer tar nesten skremmende store hopp for hvert år. Den du lenker til refererer til en 1 år gammel versjon.

Kikk på noen YouTube videoer av FSD versjon 13. Hvis dere ikke blir imponert av det, så synes jeg dere er litt rare.

Ingen tvil om at det fortsatt er en bit igjen til ingen av oss trenger å kjøre selv, men etter å ha sett FSD kjøre rundt i timevis, rygge og snu i trange gater, navigere masse trafikk, feltskifter og fotgjengere så har jeg nå begynt å tro på at vi får selvkjøring innen tiåret er omme.

Ikke i alle situasjoner, men der klimaet ligger til rette for det, så kan det se ut som vision only selvkjøring blir et faktum. Om lovgiverne i land der Musk ikke sitter i regjering noen gang går med på det, er en annen sak

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det er noe nytt. Hvor bra FSD fungerer tar nesten skremmende store hopp for hvert år. Den du lenker til refererer til en 1 år gammel versjon.

Waymo har 17 000 miles per intervention. Hvor mye opp fra 13 miles per intervention mener du Tesla er på nå?

Sitat

Kikk på noen YouTube videoer av FSD versjon 13. Hvis dere ikke blir imponert av det, så synes jeg dere er litt rare.

Youtube-videoer av blodfans og aksjeeiere er sikkert vel og bra, men vet du hvem som sitter på nøyaktig informasjon her? Jo, det er Tesla selv og det hadde vært trivielt å publisere hvordan "miles per disengagement" har utviklet seg for de forskjellige versjonene av FSD, men etter flere år så har de ikke publisert ett eneste datapunkt. Har du noen teorier om hvorfor?

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -i said:

Waymo har 17 000 miles per intervention. Hvor mye opp fra 13 miles per intervention mener du Tesla er på nå?

Youtube-videoer av blodfans og aksjeeiere er sikkert vel og bra, men vet du hvem som sitter på nøyaktig informasjon her? Jo, det er Tesla selv og det hadde vært trivielt å publisere hvordan "miles per disengagement" har utviklet seg for de forskjellige versjonene av FSD, men etter flere år så har de ikke publisert ett eneste datapunkt. Har du noen teorier om hvorfor?

Tipper de ikke ser noen vits i å gå ut med sånne tall før en evnt. søknad om unsupervised selvkjøring konsesjon (gjetter vilt på hvordan dette fungerer)

Eller til Tesla selv sitter i en posisjon til å behandle den søknaden på vegne av department of transportation :) 

Jeg vet vel ikke interventions, for å finne ut av det må man teste med samme kriterier som waymo har testet. 

Håper også på at de som skal godkjenne slik selvkjøring ikke lener seg på selvrapportering fra søkerne, men faktisk tester det selv.

 

EDIT: Ser at Tesla har en interessant tilnærming til interventions. De ser for seg at det skal sitte noen "drone piloter" ett eller annet sted, og kan gripe inn når en bil ber om det.

https://carup.se/teslas-bluff-manniska-pa-distans-styr-robotaxi/

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Syar-2003 said:

Lurer på om regnestykket også glelder for de dyrere NMC batterier , man anslår at NMC er 20% dyrere enn f.eks LFP med samme kapasitet.
Man kan vel ikke bare bytte type/kjemi uten å oppgradere/bytte BMS.

BMS sitter vel gjerne i batteripakken

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Syar-2003 said:

Lurer på om regnestykket også glelder for de dyrere NMC batterier , man anslår at NMC er 20% dyrere enn f.eks LFP med samme kapasitet.
Man kan vel ikke bare bytte type/kjemi uten å oppgradere/bytte BMS.

BMS arkitekturen er ikke anneledes for LFP vs NMC. Ladekurver og diversse parametre er anneledes, men det er bare en softwareendring unna. Men man kommer ikke til å bytte kjemi i en allerede produsert bil.

 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (10 timer siden):

Skulle til å si at du ikke har særlig erfaringsgrunnlag på de bilene du har hatt såpass kort tid. Mulig du har det på de du har hatt lengre. Min forrige bil hadde jeg i 15 år, da har jeg ganske bra grunnlag for å si noe om pålitelighet. 

Vel, jeg jobbet hos peugeotforhandler i 7 år, og  hos citroenfoehandler i 8 år, så har et vist grunnlag. Jeg har også restaurert et par jaguar og en mg fra grunnen av, samt hatt Alfaeomeorer fra 4 forskjellige 10år.. 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Complexity said:

BMS sitter vel gjerne i batteripakken

Kommer litt an på hva du regner som 'BMS'. BMS er ikke en boks eller en softwaremodul alene. BMS består av

* Overvåking og bypasskontrollere. Disse er fysisk koplet til hver enkelt celle, måler individuell cellespenning og kan shunte cellen (strømbegrenset via en resistor) for å balansere cellene. Typiske slike kretser kan overvåke opp til 16 celler, så man har flere av de i en bil.

* Datainnsamling: Dette er kontrollsystemet som samler data fra overvåkningskretsene og så kommuniserer videre til styresystemene, denne sitter gjerne også i batteripakken. 

* Styresystem: Dette er i hovedsak software som instruerer laderegulatorer om ønsket ladespenning, informerer om maksimal belastning, styrer shunting av cellene og som bestemmer når kontaktorer lukkes og åpnes.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...