Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (Akkurat nå):

Så det er altså basert på en timeout slik jeg beskrev først, da kan du jo referere til det igjen. Magi finnes som kjent ikke.

Du antar vel mye...

Nei det er ikke basert på timeout, det er basert på instillinger.

Jeg antar ikke, jeg har selv utviklet 3 parts software for Tesla og kjenner API'et godt. Iallefall slik det var før det ble public. 

Man kan altså gjøre en masse endringer på server siden uten å vekke bilen og bilen vill altså ikke vite om disse settingene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (Akkurat nå):

I stedet for at de fantastiske Tesla-programmererne bruker tid på å fjerne en "Send"-knapp så bør de heller ta en titt på programvaren til vindusvirkeren. Har ikke virka ordentlig på 10 år.

Nå brukte de jo bosch sensor for 10 år siden, på samme måte som resten av legacy. Så da virker jo ingen da, etter dine ord...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Nei det er ikke basert på timeout, det er basert på instillinger.

Jeg antar ikke, jeg har selv utviklet 3 parts software for Tesla og kjenner API'et godt. Iallefall slik det var før det ble public.

At du beskriver det som 'magi' tyder ikke på at du vet hva som foregår. Men hvis du skulle vite noe om hvordan serverne bestemmer når bilen skal oppdateres om det ikke er en timeout så beskriv det gjerne. Du kan godt bruke tekniske termer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Nå brukte de jo bosch sensor for 10 år siden, på samme måte som resten av legacy. Så da virker jo ingen da, etter dine ord...

Nå brukte vel Tesla regnsensor fra Hella, og den må kalibreres av bilprodusenten. Kanskje de ikke leste bruksanvisningen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

At du beskriver det som 'magi' tyder ikke på at du vet hva som foregår. Men hvis du skulle vite noe om hvordan serverne bestemmer når bilen skal oppdateres om det ikke er en timeout så beskriv det gjerne. Du kan godt bruke tekniske termer.

Som sagt, man har våkne kommando. Denne kan en velge å ikke sette. Og om du har satt settingene i bilen til å la bilen såve så vill den fortsette å sove.

Altså vill endringene en har gjort på feks temp til AC eller hva en vill kalle det være ukjent for bilen.

Tesla sitt API er nå åpent, så du kan selv gå inn å finne våkne kommandoen å detaljer rundt kommandoen. 

Det er en HTTP POST request, om du lurer på den tekniske siden av det..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nå brukte de jo bosch sensor for 10 år siden, på samme måte som resten av legacy. Så da virker jo ingen da, etter dine ord...

Godt poeng, det var 9 år.  Den sensoren koster forresten 50 kroner og er lysår bedre enn det Tesla har fått til uten. For meg er det et mysterium at du og andre er så glad for at Tesla tok den vekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Nå brukte vel Tesla regnsensor fra Hella, og den må kalibreres av bilprodusenten. Kanskje de ikke leste bruksanvisningen?

Sorry sorry, jeg slengte bare ut bosch der. Tar den helt på min kappe! Poenget var bare at de på den tiden brukte sensor som brukes ellers i bransjen. Opplevde den som tilsvarende andre biler, så tror ikke det var noe problem.

Dagens sensor om en kan kalle den det, har vært håpløs lenge. Men de siste årene har den stort sett fungert godt foruten at noen roter med koden i blandt som er en uting. Helt enig i det.

Men det er absolutt ikke noe jeg sliter med i hverdagen, om den mangler en visk er tommelen i området og en trykker enkelt. Ikke at det skjer så ofte, men som sagt så har de noen ganger regresjon på dette området 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (4 minutter siden):

En bil i året? Som sagt, for spesielt interesserte.

Opptil flere på en gang. Entusiastbiler og bruksbiler. Og nei, ikke for spesiellt interesserte, men for bilinteresserte. Eller,  halvparten av de har vært rene bruksbiler. Kjedelige, men driftssikre.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Godt poeng, det var 9 år.  Den sensoren koster forresten 50 kroner og er lysår bedre enn det Tesla har fått til uten. For meg er det et mysterium at du og andre er så glad for at Tesla tok den vekk.

Når har jeg sagt at jeg var glad for det? Posten over viser vell at jeg har vært svært missfornøyd med det til tider og opplever som sagt regresjon i blandt som fører til misnøye. Dette har jeg sagt mange mange ganger.

Tesla har som mål å produsere alt selv. Det må en bare finne seg i om man går for Tesla. Heldigvis ett hav av alternativer:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Som sagt, man har våkne kommando. Denne kan en velge å ikke sette. Og om du har satt settingene i bilen til å la bilen såve så vill den fortsette å sove.

Da vil m.a.o. forvarmingen aldri starte. For alle formål vil da appen ikke virke. Det later ikke til å være et praktisk valg.

Dette koker uansett ned til at når du har et UI som aldri forventer du skal bekrefte noe så må den oppdatere serveren med hver endring i UI og sende vekkekommandoen etter maksimalt en liten timeout for at bilen ikke skal oppleves som uresponsiv.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Da vil m.a.o. forvarmingen aldri starte. For alle formål vil da appen ikke virke. Det later ikke til å være et praktisk valg.

Dette koker uansett ned til at når du har et UI som aldri forventer du skal bekrefte noe så må den oppdatere serveren og sende vekkekommandoen etter maksimalt en liten timeout for at bilen ikke skal oppleves som uresponsiv.

Opplever ikke Tesla som uresponsiv. Nå har jeg glemt litt hva vi egentlig diskuterte. Men det er altså mulig å oppdatere ting mens bilen sover søtt. Ikke særlig praktisk, men mulig. Så er det opp til integrator hva en gjør med våkne kommandoen basert på de settingene som er satt og er tilgjengelig på serveren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, oldboy said:

Bare for nysgjerrigheten. Hvor ofte sitter du å knoter med teslaappen din?

Det blir en del iløpet av en dag. Starter varmen minst 3 ganger i hverdagen og ofte flere.

Justerer ladegrense hver kveld etter hvor mye jeg tenker å kjøre dagen etter (er litt over gjennomsnittet batterinerd så lader aldri mer enn jeg trenger)
Skal jeg en plass liker jeg å sjekke i appen om jeg behøver å lade ekstra for å dra dit eller ikke.

Også bruker jeg å streame kamera i appen innimellom for å se om bilen er nedsnødd. 

I siste update som kom her om dagen får man også mulighet til å spille av sentry mode opptak fra bilen i appen, og det blir nok flittig brukt. 

Så ja det er litt fikling i den appen gitt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Det blir en del iløpet av en dag. Starter varmen minst 3 ganger i hverdagen og ofte flere.

Justerer ladegrense hver kveld etter hvor mye jeg tenker å kjøre dagen etter (er litt over gjennomsnittet batterinerd så lader aldri mer enn jeg trenger)
Skal jeg en plass liker jeg å sjekke i appen om jeg behøver å lade ekstra for å dra dit eller ikke.

Også bruker jeg å sterame kamera i appen innimellom for å se om bilen er nedsnødd. 

I siste update som kom her om dagen får man også mulighet til å spille av sentry mode opptak fra bilen i appen, og det blir nok flittig brukt. 

Så ja det er litt fikling i den appen gitt.

Akkurat, da gir det mer mening. Skjønner at det er viktigere da, tror kona mi bruker appen en gang daglig for å forvarme bilen om morgenen. Personlig så må jeg pent kle meg godt for sykkelen har verken varmeapparat eller app😉

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Opplever ikke Tesla som uresponsiv. Nå har jeg glemt litt hva vi egentlig diskuterte. Men det er altså mulig å oppdatere ting mens bilen sover søtt. Ikke særlig praktisk, men mulig. Så er det opp til integrator hva en gjør med våkne kommandoen basert på de settingene som er satt og er tilgjengelig på serveren.

Jeg håper du forstår at 99.9...% av brukerne aldri kommer til å skrive sin egen app, det er i realiteten kun hva den offisielle appen gjør som er relevant for brukerne, uansett hva det underliggende APIet gjør.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Det blir en del iløpet av en dag. Starter varmen minst 3 ganger i hverdagen og ofte flere.

Justerer ladegrense hver kveld etter hvor mye jeg tenker å kjøre dagen etter (er litt over gjennomsnittet batterinerd så lader aldri mer enn jeg trenger)
Skal jeg en plass liker jeg å sjekke i appen om jeg behøver å lade ekstra for å dra dit eller ikke.

Også bruker jeg å streame kamera i appen innimellom for å se om bilen er nedsnødd. 

I siste update som kom her om dagen får man også mulighet til å spille av sentry mode opptak fra bilen i appen, og det blir nok flittig brukt. 

Så ja det er litt fikling i den appen gitt.

Mye jobb for å ha et lettvint bilhold....

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Jeg håper du forstår at 99.9...% av brukerne aldri kommer til å skrive sin egen app, det er i realiteten kun hva den offisielle appen gjør som er relevant for brukerne, uansett hva det underliggende APIet gjør.

Ja og Tesla sin app bruker API'et. Og igjen, hva den gjør kommer an på hvilke settinger som er satt i bilen. I de aller fleste tilfeller vill bilen bli vekket for å sjekke serveren når endringer gjøres.

Men igjen, jeg er litt lost i hva vi egentlig diskuterer. Jeg liker ikke send knapp, det er unødvendig. Verken mer eller mindre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...