Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Høres for min del som bedre at man gjør alle kommandoene man ønsker, og så sender en gang, enn at den skal sende for hver justering man gjør, før man vet om man er fornøyd!

Men som @Syar-2003 skriver, man skal være temmelig lat for å klage på et trykk for å iverksette det man stiller inn i appen!

Men greit, jeg er vel litt old school i tankegangen her!

Det var du som sa det, ikke meg:p

Dårlig software er forferdelig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Complexity said:

Kansje Mazda i det minste lader 12V når bilen vekkes..

Hyundai og Skoda eiere får jo knapt brukt appene sine for at ikke 12V skal tappes.. 

Bare for nysgjerrigheten. Hvor ofte sitter du å knoter med teslaappen din?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Hva i alle dager gjør en inne i appen og endrer på config om en ikke ønsker å vekke bilen. Forøvrig trenger en ikke vekke bilen, slike ting går ofte til en server og ikke direkte mot bil.

Serveren må synkronisere status mot bilen. Man kan vente litt for å samle opp endringer, men siden brukeren ikke forventes å bekrefte med en 'send' kommando kan ikke serveren vente særlig lenge, maks noen sekunder, om det ikke skal gi en dårlig brukeropplevelse. I mellomtiden kan brukeren sitte og fikle i appen uten egentlig noen intensjon om å egentlig gjøre noe og holde bilen våken uforvarende. som enten resulterer i at 12v batteriet tappes ned unødig eller at hovedkontaktorene må lukkes uten at bilen lades eller at noen er til stede (som ikke er ønskelig)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Ja det er det. 
Noen har dog en annen oppfatning og definisjon av hvordan og hva som er dårlig.

Ja for all del, om en har trykkedilla så er det nok kjempe kjekt. Regner med du ønsker samme knapp på vg slik at du kan velge artikkel og så lete deg frem til send knappen som sender http request 😅

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Ja , det er dårlig software her . Skjønner ikke at folk orker.
Helt forferdelig :p

Forferdelig med den knappen. Har like godt programmert bilen til å forvarme til faste tider. Så slipper jeg all trykkingen.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Kansje Mazda i det minste lader 12V når bilen vekkes..

Hyundai og Skoda eiere får jo knapt brukt appene sine for at ikke 12V skal tappes.. 

Det er ikke egentlig ønskelig å lukke kontaktorene når bilen ikke lades eller er i bruk.

Ikke at det er noen stor risiko, men det er alltid en noe høyere risiko for at feil skal få store konsekvenser når kontaktorene er lukket siden du da har høy spenning på langt flere punkter i bilen. Derfor vil man gjerne minimere tiden de er lukket og begrense det til når det er absolutt nødvendig som når bilen lader eller den kjøres. (Det er tross alt grunnen til at kontaktorene er der i første omgang)

Derfor er det et rimelig kompromiss å heller være aggressiv på å spare energi når bilen ellers er passiv, selv om det medfører en og annen brukerbekreftelse, enn å la 12v batteriet tappes unødig.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Serveren må synkronisere status mot bilen. Man kan vente litt for å samle opp endringer, men siden brukeren ikke forventes å bekrefte med en 'send' kommando kan ikke serveren vente særlig lenge, maks noen sekunder, om det ikke skal gi en dårlig brukeropplevelse. I mellomtiden kan brukeren sitte og fikle i appen uten egentlig noen intensjon om å egentlig gjøre noe og holde bilen våken uforvarende. som enten resulterer i at 12v batteriet tappes ned unødig eller at hovedkontaktorene må lukkes uten at bilen lades eller at noen er til stede (som ikke er ønskelig)

Nei, om bilen ønsker å sove så sover den jo bare. Det som er gjort på appen sendes til server så er det opp til bil å lese fra serveren.. Tesla har en egen våkne kommando slik at en kan sende allslags data til serveren mens bilen sover.

Det er såklart en uønsket situasjon i de fleste tilfeller når en gjør endringer. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, om bilen ønsker å sove så sover den jo bare. Det som er gjort på appen sendes til server så er det opp til bil å lese fra serveren.. Tesla har en egen våkne kommando slik at en kan sende allslags data til serveren mens bilen sover.

Så du må sende en våkne kommando for at endringene faktisk skal ta effekt? Hvordan er i så fall det forskjellig fra å trykke send?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Forferdelig med den knappen. Har like godt programmert bilen til å forvarme til faste tider. Så slipper jeg all trykkingen.

Jeg må trykke på skjermen for å vekke iphonen og sveipe opp en gang for å låse opp. Så må jeg sveipe og trykke på bil-appen og der må jeg aktivere forvarmingen med ett trykk.

Blir mye trykking :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Så du må sende en våkne kommando for at endringene faktisk skal ta effekt? Hvordan er i så fall det forskjellig fra å trykke send?

Nei, for Tesla sin app håndterer det automagisk basert på settings...

Altså, bra software og automatisering....

Kanskje dere skulle prøve å lage litt software før dere kaster dere på diskusjonen...

Lenke til kommentar

For et bilmerke med en rekke betydelige minus så er det jaggu fint å ha noen mikroskopiske og innbilte fordeler å skrive side opp og side ned om. Jeg synes midlertid at "jobben" med å trykke "Send" mer enn oppveies av at man får en bekreftelse før man gir kommandoen om å åpne alle vinduene på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

For et bilmerke med en rekke betydelige minus så er det jaggu fint å ha noen mikroskopiske og innbilte fordeler å skrive side opp og side ned om. Jeg synes midlertid at "jobben" med å trykke "Send" mer enn oppveies av at man får en bekreftelse før man gir kommandoen om å åpne alle vinduene på bilen.

Bra software viser deg jo endringen i mottatt data fra bilen slik at det ikke er noe tvil om vinduet er åpent eller igjen... Enda smartere biler gir deg også varsel om at de er åpne og spør om det var ment slikt for å unngå problemer...

Generelt sett velger jeg Tesla på grunnlag av software og firmware. Det er rett og slett milesvis unna legacy. Eneste som puster de i nakken er fra østen som kan pushe ut mer eller mindre det de ønsker uten å tenke særlig på konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, for Tesla sin app håndterer det automagisk basert på settings...

Altså, bra software og automatisering....

Kanskje dere skulle prøve å lage litt software før dere kaster dere på diskusjonen...

Så det er altså basert på en timeout slik jeg beskrev først, da kan du jo referere til det igjen. Magi finnes som kjent ikke.

Du antar vel mye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...