Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

nebrewfoz skrev (1 time siden):

Slapp av nå. Gå og ta deg en frunk, om du tror det hjelper ...

Fra i dag av heter det panserboks.

Frunk kan i verste fall bety front trunk engine. Det er det mange biler som har.

Panserboks er bedre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 timer siden):

Tenkte bare å nevne at jeg nettop kjørte ned en veldig bratt våt islagt vei og min gamle model 3 regenererte nesten utelukkende på forhjulene. Bare litt på bakhjulene innimellom. Og ingen antydning til å låse noen hjul.

De tuner fortløpende. Er jo oppdatering nesten ukentlig for tiden

Ukentlig oppdatering av hva som skjer når man har tenkt å bremse?

Hvorfor kan ikke Tesla bare prøve å gjøre det korrekt fra dag én i stedet for å holde på sånn? Jeg har skjønt at all mulig annen funksjonalitet bare slippes uten å ha blitt testet ordentlig og så satser man på at alle problemene etterhvert blir fikset med en OTA. Men bremser? Ett eller annet sted må jo grensen gå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, uname -i said:

Ukentlig oppdatering av hva som skjer når man har tenkt å bremse?

Hvorfor kan ikke Tesla bare prøve å gjøre det korrekt fra dag én i stedet for å holde på sånn? Jeg har skjønt at all mulig annen funksjonalitet bare slippes uten å ha blitt testet ordentlig og så satser man på at alle problemene etterhvert blir fikset med en OTA. Men bremser? Ett eller annet sted må jo grensen gå.

Er vel ikke nødvendigvis så lett å vite hva som er korrekt fra dag en. De hører på hva eierne misliker og fikser det selv på gamle biler.

Men du liker det kansje bedre slik visse andre produsenter gjør det og ber deg kjøpe ny bil om det er noe du savner eller missliker..

Så nylig video om en VW ID7 eier som etter 11 måneders eierskap ikke har fått en eneste update, og det var bugs og feil som han ventet på skulle bli fikset..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Frizt said:

Mange gode tips her, skal ta å sjekke ut bilene dere snakker om. 

Behovet er egentlig ganske lite, er mest en pendlerbil til og fra jobb, samt noen turer på maks 2t pr vei i helgene. 

Ingen barnesete eller hestehenger på slep. 

Hadde håpt under 200k da jeg slipper billån, så en bil til 300k++ blir fort litt for mye

Hyundai Kona og Tesla Model 3, ville jeg sett på. 

Screenshot 2024-12-10 at 09.59.06.png

Screenshot 2024-12-10 at 09.58.32.png

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hyundai Kona og Tesla Model 3, ville jeg sett på. 

Maks rekkevidde og plass for minimalt med penger, men begge er jo utenfor garantitiden? 

Om bruksområde og krav rundt plass er så lavt som beskrevet hadde jeg siktet her:

https://www.finn.no/mobility/item/384442229

Over 2 år nybilgaranti igjen, dekker behovet og er både bedre utstyrt og bedre å kjøre enn biler til 2x prisen. Bruksområde til @Frizt er omtrent likt mitt. Det ligger en 21 mod ute for 149 000.

Det skal dog nevnes at det er 100% (!) feil valg om du planlegger reise lange turer og bruke hurtiglading. Jeg får 50kw på sommeren og 40 på vinteren.. 

+
Komfort, god lyd med Bose, Matrix-lys, gode seter, 360kamera. God app med smartklokke-støtte.

-

Dårlig plass i baksetet, tullete dører, elendig elbil (lading, rekkevidde, forbruk). 

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iterion said:

USA-undersøkelse  som viser at Rivian-, BMW og Tesla-eiere er mest fornøyd med bilene sine. 

Hva tenker folk om Rivian egentlig? Jeg synes både SUV'en R1S og pickupen R1T ser bra ut, og de er veldig populære i USA. Om de kommer hit er en annen ting. Liker veldig godt både designet og interiøret på bilen. 

Om jeg skal bytte ut Skodaen, blir det nok mot en R2S som skal etter planen komme til Europa i 2026.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 timer siden):

USA-undersøkelse  som viser at Rivian-, BMW og Tesla-eiere er mest fornøyd med bilene sine. 

Hva tenker folk om Rivian egentlig? Jeg synes både SUV'en R1S og pickupen R1T ser bra ut, og de er veldig populære i USA. Om de kommer hit er en annen ting. Liker veldig godt både designet og interiøret på bilen. 

I den samme undersøkelsen kom jo Rivian på absolutt jumboplass hva driftsikkerhet og kvalitet angår. Helt katastrofal score! Alltid fascinerende hvordan enkelte produkter klarer å ha høy tilfredshet til tross for masse problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Elgen-Hansi said:

I den samme undersøkelsen kom jo Rivian på absolutt jumboplass hva driftsikkerhet og kvalitet angår. Helt katastrofal score! Alltid fascinerende hvordan enkelte produkter klarer å ha høy tilfredshet til tross for masse problemer.

Er en god del masochister blandt bilentusiaster, da. Ellers hadde engelske biler, franske biler, Alfa Romeo osv. solgt særdeles dårlig. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Er en god del masochister blandt bilentusiaster, da. Ellers hadde engelske biler, franske biler, Alfa Romeo osv. solgt særdeles dårlig. 

Vel, nå har de fleste bilene jeg har hatt vært enten engelske, franske eller italienske, da spesielt Alfa Romeo, uten at jeg kan sies å være en masochist av den grunn. Har vært mer driftssikre enn de tyske bilene jeg har hatt. Asiatiske og amerikanske biler vurderer jeg ikke engang.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Skulle tro det gikk over 2G/SMS da...

Men googlet og det ser ut som det er 4G på dem heldigvis.

eCall systemet går på 2G da så det slutter snart å funke på dem

Nja Telenor holder liv i det til 2027

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...