Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Jotun said:

Nå.... Det er nå forskjell på hvor mye regen man klarer måke inn i et kaldt leaf batteri og et varmt.....

Det har eg selv observert på leafspy.

Mulig det er litt forsjell. Det er så lite uansett at jeg har ikke merke det isåfall 😛

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter å vurderer å kjøpe meg en elbil og er på jakt etter noen tips.

Tenkte noe på lengde med en eGolf i maks 200 000,- klassen. 

Har hørt mye negativt om eGolfene at de har mange problemer og de begynner vell å bli litt gamle også..

 

Noen som har gode tips til hvilke biler jeg bør prøvekjøre?

Lenke til kommentar
Frizt skrev (38 minutter siden):

Jeg sitter å vurderer å kjøpe meg en elbil og er på jakt etter noen tips.

Tenkte noe på lengde med en eGolf i maks 200 000,- klassen. 

Har hørt mye negativt om eGolfene at de har mange problemer og de begynner vell å bli litt gamle også..

 

Noen som har gode tips til hvilke biler jeg bør prøvekjøre?

Du må nesten si litt om behovet...

Er dere en storfamilie med 7 barn? (plassbehov)

Pendler du med hestehenger over Finnmarksvidda? (rekkevidde-behov + tilhengervekt-behov)

o.s.v...

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Du må nesten si litt om behovet...

Er dere en storfamilie med 7 barn? (plassbehov)

Pendler du med hestehenger over Finnmarksvidda? (rekkevidde-behov + tilhengervekt-behov)

o.s.v...

Hehehe!

Han har vel gitt noen hint om hva han trenger, når han antyder e-Golf. Er jo ikke akkurat bilen for 7 barn/passasjerer og hestehenger, og enormt med bagasjeplass!

Faktisk tenker jeg han burde se på bilen du fnøys litt av litt tidligere. Fremfor å kjøpe en sliten bruktbil, kan han få seg en Opel Frontera til ca 240 K dersom han tar den skrapa intro-modellen, eller rundt 250-270 K for den litt mer oppgraderte med eneg infotainmentskjermen. Da får han altså nybil med garanti, og bra med bagasjeplass.

Ikke den raskeste eller mest spennende bilen, men den ser faktisk helt OK ut.

https://www.tv2.no/broom/forste-mote-blir-en-av-norges-billigste/17241610/

Går han likevel for brukt, kan han godt se på 2019-2020 modeller av Hyundai Kona eller Kia e-Niro. Relativt trygge og gode biler med godt med rekkevidde. Trenger han plass, er e-Niro førstevalget.  2020-modeller og opp, kommer gjerne med app-løsning, og fåes mest sannsynlig med krok, i tilfelle han ønsker å få med seg sykler på stativ bake. Men hengervekta er temmelig laber om han trenger å dra henger. Og disse tar hhv. 80 (kona) og 100 (e-Niro) kg på taket, om det er viktig.

Trenger han ikke taklast-vekt eller krok, kan f.eks. en ID.3 være aktuell, eller legge til ca 100 K for den nye Skoda Elroq som kommer. Igjen, fordelen med ny kontra brukt, som kan være verdt å betale litt for. Først og fremst med tanke på nybilgaranti vs en bil som kanskje ikke har noe garanti igjen!

Den starter på ca. 300 K, men kommer kanskje litt til på før man har skilter på og keyfob i hånda, tipper jeg!

https://www.tv2.no/broom/forste-test-veldig-mye-bil-for-pengene/17248598/

Endret av Snowleopard
Lagt til lenker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

Hehehe!

Han har vel gitt noen hint om hva han trenger, når han antyder e-Golf. Er jo ikke akkurat bilen for 7 barn/passasjerer og hestehenger, og enormt med bagasjeplass!

Faktisk tenker jeg han burde se på bilen du fnøys litt av litt tidligere. Fremfor å kjøpe en sliten bruktbil, kan han få seg en Opel Frontera til ca 240 K dersom han tar den skrapa intro-modellen, eller rundt 250-270 K for den litt mer oppgraderte med eneg infotainmentskjermen. Da får han altså nybil med garanti, og bra med bagasjeplass.

Ikke den raskeste eller mest spennende bilen, men den ser faktisk helt OK ut.

https://www.tv2.no/broom/forste-mote-blir-en-av-norges-billigste/17241610/

Går han likevel for brukt, kan han godt se på 2019-2020 modeller av Hyundai Kona eller Kia e-Niro. Relativt trygge og gode biler med godt med rekkevidde. Trenger han plass, er e-Niro førstevalget.  2020-modeller og opp, kommer gjerne med app-løsning, og fåes mest sannsynlig med krok, i tilfelle han ønsker å få med seg sykler på stativ bake. Men hengervekta er temmelig laber om han trenger å dra henger. Og disse tar hhv. 80 (kona) og 100 (e-Niro) kg på taket, om det er viktig.

Trenger han ikke taklast-vekt eller krok, kan f.eks. en ID.3 være aktuell, eller legge til ca 100 K for den nye Skoda Elroq som kommer. Igjen, fordelen med ny kontra brukt, som kan være verdt å betale litt for. Først og fremst med tanke på nybilgaranti vs en bil som kanskje ikke har noe garanti igjen!

Den starter på ca. 300 K, men kommer kanskje litt til på før man har skilter på og keyfob i hånda, tipper jeg!

https://www.tv2.no/broom/forste-test-veldig-mye-bil-for-pengene/17248598/

Samt at som de sier i artikkelen at Elroq er ganske ribba for 299. Da vil jeg heller si at man får mer for penga med opel frontera.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 minutter siden):

Samt at som de sier i artikkelen at Elroq er ganske ribba for 299. Da vil jeg heller si at man får mer for penga med opel frontera.

Ja, Elroq må han vel fort opp i 330 K med diverse tillegg, før bilen er "greit nok utstyrt". Så blir litt smak og behag og god vurdering av hvor langt man vil tøye strikken, når budsjettet på brukt bil er rundt 200 K.

Lenke til kommentar

Mange gode tips her, skal ta å sjekke ut bilene dere snakker om. 

Behovet er egentlig ganske lite, er mest en pendlerbil til og fra jobb, samt noen turer på maks 2t pr vei i helgene. 

Ingen barnesete eller hestehenger på slep. 

 

Hadde håpt under 200k da jeg slipper billån, så en bil til 300k++ blir fort litt for mye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Hehehe!

Han har vel gitt noen hint om hva han trenger, når han antyder e-Golf. Er jo ikke akkurat bilen for 7 barn/passasjerer og hestehenger, og enormt med bagasjeplass!

What? Eglof'en er da vitterlig en 5 dørs hatchback som er registert for 5 personer, så kven kveit? Best å spørre. Assumption is the mother of all fuck-ups veit du. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frizt skrev (3 minutter siden):

Mange gode tips her, skal ta å sjekke ut bilene dere snakker om. 

Behovet er egentlig ganske lite, er mest en pendlerbil til og fra jobb, samt noen turer på maks 2t pr vei i helgene. 

Ingen barnesete eller hestehenger på slep. 

 

Hadde håpt under 200k da jeg slipper billån, så en bil til 300k++ blir fort litt for mye

2 timer er vel ca. 12 mil, hvis vi ikke snakker motorvei.

Mazda MX-30 får du nesten helt ny til under 200k kr. Mange som er veldig fornøyd med den, sålenge du ikke trenger lang rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frizt skrev (1 minutt siden):

Mange gode tips her, skal ta å sjekke ut bilene dere snakker om. 

Behovet er egentlig ganske lite, er mest en pendlerbil til og fra jobb, samt noen turer på maks 2t pr vei i helgene. 

Ingen barnesete eller hestehenger på slep. 

 

Hadde håpt under 200k da jeg slipper billån, så en bil til 300k++ blir fort litt for mye

Til det bruket, tror jeg du hadde likt Kona! God rekkevidde, og kjapp nok! Og med 2019-modell, er nok batteriet byttet på kampanje, så det bør holde seg godt og friskt lenge!

Var litt "nybegynner-trøbbel" i starten, både med 12V, motor og som sagt batteriet, men når det er fikset på garanti, tror jeg den vil holde godt og lenge.

Jeg er veldig fornøyd med min, men jeg har kjørt mye langtur og camping, så mitt største ankepunkt er litt treg hurtig/lynlading om man skal forbi 60-65 % og litt liten plass til alt jeg ønsker å ha med.

Men kjempeypperlig til pendling, småkjøring og både korte og lange turer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

2 timer er vel ca. 12 mil, hvis vi ikke snakker motorvei.

Mazda MX-30 får du nesten helt ny til under 200k kr. Mange som er veldig fornøyd med den, sålenge du ikke trenger lang rekkevidde.

Også et godt tips! Er vel enda tregere å lade enn min, men om rekkevidde-behovet ikke er større enn at det dekkes av fortrinnsvis hjemmelading, så.

Ioniq 28 kWh (lader raskt) eller 38 kWh (lader tregt, men større batteri), kan man vel og plukke opp til en rimelig slump gryn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Frizt said:

Mange gode tips her, skal ta å sjekke ut bilene dere snakker om. 

Behovet er egentlig ganske lite, er mest en pendlerbil til og fra jobb, samt noen turer på maks 2t pr vei i helgene. 

Ingen barnesete eller hestehenger på slep. 

 

Hadde håpt under 200k da jeg slipper billån, så en bil til 300k++ blir fort litt for mye

Jeg ville sett på brukt e-208. Lekreste interiør og eksteriør i den prisklassen (og et par over) og den kjører utrolig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -i said:

Er det fortsatt sånn at når man slipper gassen på glatta så vil Teslaen ha full regen-brems på kun bakhjulene uten at noen form for ABS aktiveres? Og at det fremdeles ikke engang er mulig å slå av regen for de som foretrekker litt mer kontroll på vinterføre?

Tenkte bare å nevne at jeg nettop kjørte ned en veldig bratt våt islagt vei og min gamle model 3 regenererte nesten utelukkende på forhjulene. Bare litt på bakhjulene innimellom. Og ingen antydning til å låse noen hjul.

De tuner fortløpende. Er jo oppdatering nesten ukentlig for tiden

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 minutter siden):

Vi har altså en boks under panseret der man kan oppbevare ting, så hvorfor ikke kalle det en "panserboks"?

You're welcome.

Og for å gjøre det mer moderne, så kan vi kanskje slå det sammen, og for kort kalle det for en poks! Og er den både tynn og ikke ikke for lang, kan vi kalle det en smal poks! :thumbs:

😎 Sorry! Klarte ikke la være, den ble for fristende...!  😎

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Og for å gjøre det mer moderne, så kan vi kanskje slå det sammen, og for kort kalle det for en poks! Og er den både tynn og ikke ikke for lang, kan vi kalle det en smal poks! :thumbs:

😎 Sorry! Klarte ikke la være, den ble for fristende...!  😎

Slapp av nå. Gå og ta deg en frunk, om du tror det hjelper ...

Fra i dag av heter det panserboks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...