Snowleopard Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Alle biler med regen, har "brake blending". Forskjellen går delvis på hvor mye regen som bilen klarer og tillater, og hvor merkbart det er ved overgangen. Uten dette, vil faktisk ikke bilen få godkjenning i Europa ihvertfall. Mekaniske bremser skal slå inn når man trykker pedalen hardt og langt nok inn... 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 4 minutes ago, uname -i said: Noen biler har en brakeblending som er analog dvs. første del av pedalvandringen er regen og så er det mekanisk etter det. Der kan det selvfølgelig være variasjon og at overgangen merkes av sjåføren. Selv om det er bedre enn Teslas antikvariske system med null justeringsmuligheter, null brakeblending og livsfarlig oppførsel så siktet jeg til elektromekaniske bremser hvor det gis et signal og så er det sømløst og umerkelig for brukeren hvor stor andel regen eller mekaniske bremser som brukes for å gi den bremsekraften som det er bedt om gjennom bremsepedalen. Og så er det selvfølgelig fulle justeringsmuligheter slik at man slipper å bli tvunget til å elske enpedalskjøring. Det har man på BMW, Audi og Porsche hvertfall og det er liten tvil om det er fremtiden. Hvertfall hard pass for meg om en bil ikke har det for bremser er ganske viktig. Ja totalt livsfarlig.... Du er veldig dramatisk her syns jeg. Tesla hadde en dårlig programmert regen av noen som ikke hadde kjørt særlig mye på glatta. Men det ble fikset for lenge siden, på alle bilene som er på veien. Jeg er enig i at det ikke hadde kostet Tesla mye å ha innstillingen for å slå det av. For min del er ikke enpedal fremtiden heller, det er noe som jeg har kjørt med i 5 år og vil aldri ha noe annet. og når jeg tråkker på bremsepedalen, så er det fordi jeg holder på å krasje, eller at jeg kjører på racerbane. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Trestein skrev (12 timer siden): de klarer ikke å finne start knappen, Kjenner meg veldig igjen der. Har ikke funnet startknappen i min Tesla enda, etter 2,5 år... Helt håpløst... 🙄 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Jeg har lest litt om at Mercedes EQC hadde noe problemer med brake bleed systemet sitt helt tilbake til lanseringsdatoen før vi viste hva covid var for noe, som mange virker til å referere tilbake til når en snakker om hvor skummelt brake bleed oppleves. Men har selv hatt biler med brake bleed siden 2015, først en Volvo V60 PHEV, Nissan Leaf 39kwh, Kia E-Soul og nå BMW i4 og på alle disse bilene har systemet oppfattes i det minste for meg som ikke er noen racing sjåfør som like naturlig som på biler som ikke har det. Eneste unntaket var kanskje volvoen da den kunne oppleves som litt nervøs på glatta, da elmotoren lå på bakhjulene og det var bare disse den bremset med under regen. Har en og kjørt noen av Toyota sine hybrider de siste 20+ årene har en og fått prøver biler med brake bleed, noe jeg tror de færreste tenker over fordi det i all hovedsak føles som vanlige bremser. Endret 9. desember av Evil-Duck Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Snowleopard skrev (19 minutter siden): Alle biler med regen, har "brake blending". Forskjellen går delvis på hvor mye regen som bilen klarer og tillater, og hvor merkbart det er ved overgangen. Tesla har ikke "brake blending" dvs at begge typer brems kontrolleres av bremsepedalen. En annen bil som ikke hadde det var Jaguar iPace, men der var det hvertfall mulig å slå av regen/enpedalskjøring på vinterføre. Endret 9. desember av uname -i Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Har Ford Mondeo hybrid 2019 og Nissan Leaf 2015, og begge disse har brake blend som ikke jeg synes er merkbar, i hvert fall. Leafen er kanskje litt hissig på regen i eco modus (ikke enpedal, men litt på vei), så det ville jeg skrudd av på glatta. Greier man å f*cke opp noe så basic, så bør man sterkt vurdere om man er en seriøs bilfabrikant, IMHO. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember uname -i skrev (Akkurat nå): Tesla har ikke "brake blending". En annen bil som ikke hadde det var Jaguar iPace, men der var det hvertfall mulig å slå av regen/enpedalskjøring på vinterføre. Dette er tull og vas! Selvsagt har de dette, ellers ville ikke bilene blitt godkjent. Missforståelsen ligger nok i at bl.a. Tesla har tillatt ganske så hard regen, slik at de fleste bremseoperasjoner kan foregå uten å blande inn fysiske bremser. VW derimot, tilllater ganske lite (etter mitt synspunkt) regen, før den begynner å "blende", så der får du ikke full stopp uten at fysiske bremser slår inn normalt sett. Unntaket må være der faten i utgangspunktet ikke er så stor, og man bremser så svakt, at fysiske bremser ikke aktiveres! 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Snowleopard skrev (1 minutt siden): Dette er tull og vas! Selvsagt har de dette, ellers ville ikke bilene blitt godkjent. Missforståelsen ligger nok i at bl.a. Tesla har tillatt ganske så hard regen, slik at de fleste bremseoperasjoner kan foregå uten å blande inn fysiske bremser. VW derimot, tilllater ganske lite (etter mitt synspunkt) regen, før den begynner å "blende", så der får du ikke full stopp uten at fysiske bremser slår inn normalt sett. Unntaket må være der faten i utgangspunktet ikke er så stor, og man bremser så svakt, at fysiske bremser ikke aktiveres! Du tar feil. "Blended brakes" betyr at begge bremseformer aktiveres med bremsepedalen. Det er hvertfall den oppfatningen som ligger til grunn for diskusjonen i denne tråden og samtlige andre steder på nettet. Hvis du mener noe annet så bør du samtidig ha en terminologi annet enn "brakeblending" som beskriver forskjellen mellom Teslas system og det man finner på omtrent alle andre biler. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Kalle Klo skrev (3 minutter siden): Har Ford Mondeo hybrid 2019 og Nissan Leaf 2015, og begge disse har brake blend som ikke jeg synes er merkbar, i hvert fall. Leafen er kanskje litt hissig på regen i eco modus (ikke enpedal, men litt på vei), så det ville jeg skrudd av på glatta. Greier man å f*cke opp noe så basic, så bør man sterkt vurdere om man er en seriøs bilfabrikant, IMHO. Kjører min Kona på full regen/enpedal hele året. Ville ikke hatt det på annen måte. Men det er fullt mulig å ikke kjøre like "hissig" når forholdene er dårlige, og/eller det er glatte forhold. Må ikke kjøre som om det er 20+ og tørr asfalt og varme dekk, når snøen ligger på veien, eller asfalten virker våt og temperaturen ute er rundt frysepunktet! 😉 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember uname -i skrev (Akkurat nå): Du tar feil. "Blended brakes" betyr at begge bremseformer aktiveres med bremsepedalen. Det er hvertfall den oppfatningen som ligger til grunn for diskusjonen i denne tråden og samtlige andre steder på nettet. Hvis du mener noe annet så bør du samtidig ha en terminologi annet enn "brakeblending" som beskriver forskjellen mellom Teslas system og det man finner på omtrent alle andre biler. Nei, du roter! Det er brake blending, den bare tar inn på et ganske mye senere tidspunkt. Det er ikke det samme som at det ikke er der! 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Snowleopard skrev (1 minutt siden): Nei, du roter! Det er brake blending, den bare tar inn på et ganske mye senere tidspunkt. Det er ikke det samme som at det ikke er der! Uansett så er dine private synsinger om hva "brake blending" er 100% irrelevant for det som diskuteres i tråden så får du heller få siste ord uten at dette blir 40 innlegg med kverulering. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Har brake bleed på min 2014 Leaf og det er ganske ille. Den har meget svak regenerering (er vel max 15kW eller noe under perfekte forhold) så man trykker på bremsen og det skjer ingenting. Så trykker man litt mere og det skjer fortsatt ingenting. Så da trykker man enda litt mere til de mekaniske bremsene kobler inn og da låser man nesten hjulene.. Digger den kraftige regenereringen på Teslan så jeg aldri trenger å røre bremsepedalen. Regen helt til bilen stopper er jo gull. Og når den stopper så trør den på bremsepedalen for deg så ikke bilen skal trille. Siden Tesla kun har mekanisk bremse så ser man fysisk at pedalen trykkes inn. Bruker kun pedalen innimellom for å hindre rust. Setter bilen i nøytral mens man kjører og bremser hardt. Endret 9. desember av Complexity 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 30 minutes ago, Complexity said: Har brake bleed på min 2014 Leaf og det er ganske ille. Den har meget svak regenerering (er vel max 15kW eller noe under perfekte forhold) så man trykker på bremsen og det skjer ingenting. Så trykker man litt mere og det skjer fortsatt ingenting. Så da trykker man enda litt mere til de mekaniske bremsene kobler inn og da låser man nesten hjulene.. Digger den kraftige regenereringen på Teslan så jeg aldri trenger å røre bremsepedalen. Regen helt til bilen stopper er jo gull. Og når den stopper så trør den på bremsepedalen for deg så ikke bilen skal trille. Siden Tesla kun har mekanisk bremse så ser man fysisk at pedalen trykkes inn. Bruker kun pedalen innimellom for å hindre rust. Setter bilen i nøytral mens man kjører og bremser hardt. Forandret de det på 2015 modellen? Kjenner ikke igjen det du beskriver, synes bremsepedalen reagerer helt OK. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Kalle Klo skrev (10 minutter siden): Forandret de det på 2015 modellen? Kjenner ikke igjen det du beskriver, synes bremsepedalen reagerer helt OK. Det var sannsynligvis ved 20 minus hvor batteriet på den spesifikke førstegenerasjons elbilen ikke tar i mot noe strøm og så blir det generalisert til alle biler under alle forhold. Endret 9. desember av uname -i Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Complexity skrev (55 minutter siden): Har brake bleed på min 2014 Leaf og det er ganske ille. Den har meget svak regenerering (er vel max 15kW eller noe under perfekte forhold) så man trykker på bremsen og det skjer ingenting. Så trykker man litt mere og det skjer fortsatt ingenting. Så da trykker man enda litt mere til de mekaniske bremsene kobler inn og da låser man nesten hjulene.. Akkurat slik var det på vår 2012-modell også. Håpløst system. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember uname -i skrev (15 minutter siden): Det var sannsynligvis ved 20 minus hvor batteriet på den spesifikke førstegenerasjons elbilen ikke tar i mot noe strøm og så blir det generalisert til alle biler under alle forhold. Det skjedde uansett temperatur siden regen var så lav på Leaf. 10-15kW er "ingenting", og mekaniske bremser måtte brukes nesten hele tiden. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember Evil-Duck skrev (1 time siden): Mitt problem med enpedals kjøring, som ikke er noen kritikk mot teknologien, bare en personlig quirk jeg sliter med, er at jeg rett og slett blir bilsyk av det. Både BMWen og Nissanen har 1 pedals moduser, men jeg bruker de aldri av den grunn. Har genuint prøvd å venne meg til det, blant annet nylig når jeg hadde en mode 3 i en uke, men det funker rett og slett ikke for meg. Det skal da nevnes at jeg er ekstremt følsom for bevegelsessyke, og er nok en av svært få personer som blir skikkelig uggen av å selv eksempelvis kjøre gokart (som er ganske kjipt for jeg elsker det), eller kan bli kvalm av spill som har for dårlige FOV innstillinger. Personlig blir eg fryktelig lett bilsyk hvis eg sitter bak i en bil. Det verste som finnes er, ikke av rasistiske grunner kun kjøreteknisk, utenlandske elbil sjåfører. Av på gass er helt grusomt når de har den kjørestilen mange av de har. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden): Akkurat slik var det på vår 2012-modell også. Håpløst system. 2018 er akkurat lik. Kjører e-pedal på denne for da bruker den mekaniske bremser for å oppnå riktig retardasjon. Og da får man også brukt bremsene som er et stort problem på leafene. Det beste med leafen er jo når man kjører med vinterdekk så har den en tendens til å kutte regen pga myke dekk som gjør at rullediameter blir forskjellig fremme og bak. Og den overtakelsen kan være kjekk under en nedbremsing mot et kryss. Løsningen er å ha mye høyre lufttrykk fremme enn brak 🤣👍 Endret 9. desember av Jotun Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember 18 minutes ago, uname -i said: Det var sannsynligvis ved 20 minus hvor batteriet på den spesifikke førstegenerasjons elbilen ikke tar i mot noe strøm og så blir det generalisert til alle biler under alle forhold. Nei det er likt sommer som vinter. Selfølgelig værst om vinteren med dårligere grep og større sjans for å låse hjul. Leaf lader uansett temperatur. Batterier har ikke varming, så regen påvirkes ikke av det. Batteriet tar bare mere skade når det er kaldt. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. desember Del Skrevet 9. desember (endret) Nå.... Det er nå forskjell på hvor mye regen man klarer måke inn i et kaldt leaf batteri og et varmt..... Det har eg selv observert på leafspy. Endret 9. desember av Jotun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå