Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

10 hours ago, AL123 said:

En del logisker brister i argumentasjonen din her, føler jeg. For det første. Derom hun ikke skjønner hvordan hun skrur på radioen i en Tiguan, så er vel ikke en moderne bil noe for henne i det hele tatt, og iallefall ikke en elbil til 600k. For det andre, hvis hun har for vane å lage parkeringsbulker flere ganger i året, så vil det alene på en ny Tesla eller Mustang tilsvare omtrent det det koster å drifte en Tiguan.

Mitt råd vil være å beholde Tiguanen noen år til. Selv om 10 år gamle biler har en tendens til å dra på seg litt, så er det en solid bil som varer lenge dersom man gjør sitt for å holde rusten borte. Hvis kostnadene blir høye, så kan de reduseres drastisk ved å velge et Mecaverksted fremfor Møller.

Dersom hun på død og liv må ha en ny bil, så vil jeg anbefale noen av de nye elbilene til under 300k. Feks en e-C3, som koster ca 250k med det meste av utstyr. Den har plass nok til noen damer på tur, den er komfortabel, selv om det er en enkel bil og den har fysiske knapper og et enkelt infotainmentsystem. Ikke lur deg selv til å tro at hun trenger å betale 300k ekstra for å finne en ladestasjon, med mindre hun skal dra venninnene med seg til Rivieraen. Ladestasjon finnes over alt, og skal man feks en tur til Kragerø, eller hvor nå det var, så trenger du ett, max 2 ladestopp. Det kan hun lett sjekke ut før hun drar hjemmefra. Feks kløfta eller Liertoppen har en haug med ladere

Hun må ha 4wd, og decent rekkevidde.

C3 går for kort og lader for treigt. 

Tenker at en brukt blir løsningen. Ser at det går an å få noe til rundt 350.000 kr som har høy sittestilling, 4wd, 450 km+ og lav nok km stand til å ha fortsatt garanti og drivlinjegaranti igjen.

Virker som Model Y ligger høyere i pris enn de andre, men man får vel kanskje hva man betaler for.

Her er listen jeg har kommet frem til av biler som sjekker boksene.

Audi Q4
Id4/5
Mach-e
Fisker ocean
I-pace
Model Y

Lenke til Finn.no søket: https://www.finn.no/mobility/search/car?body_type=9&driving_range_from=450&fuel=4&mileage_to=80000&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&wheel_drive=2&year_from=2021

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp Ariya. Enkel og grei bil. Den er front biased og vil for mange da føles tryggere. Biler som kan slenge på rumpa liker ikke folk og elbiler som er RWD biased gjør dette.

Model Y deaktiverer motoren fremme mesteparten av tiden og slår den bare på ved behov. Da kan bilen være litt leken bak før firehjulstrekk slår inn. Blir motsatt på f.eks Ariya hvor forhjulstrekken er på hele tiden og bak ved behov.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Kjøp Ariya. Enkel og grei bil. Den er front biased og vil for mange da føles tryggere. Biler som kan slenge på rumpa liker ikke folk og elbiler som er RWD biased gjør dette.

Digge seter i denne. 👍

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Complexity said:

Kjøp Ariya. Enkel og grei bil. Den er front biased og vil for mange da føles tryggere. Biler som kan slenge på rumpa liker ikke folk og elbiler som er RWD biased gjør dette.

Model Y deaktiverer motoren fremme mesteparten av tiden og slår den bare på ved behov. Da kan bilen være litt leken bak før firehjulstrekk slår inn. Blir motsatt på f.eks Ariya hvor forhjulstrekken er på hele tiden og bak ved behov.

 

46 minutes ago, Complexity said:

Kjøp Ariya. Enkel og grei bil. Den er front biased og vil for mange da føles tryggere. Biler som kan slenge på rumpa liker ikke folk og elbiler som er RWD biased gjør dette.

Model Y deaktiverer motoren fremme mesteparten av tiden og slår den bare på ved behov. Da kan bilen være litt leken bak før firehjulstrekk slår inn. Blir motsatt på f.eks Ariya hvor forhjulstrekken er på hele tiden og bak ved behov.

Skal sjekke litt tester på Ariya. Ser ut som mye bra med den. 

Når man blir gammel er det de små tinga som kan være avgjørende.

Screenshot2024-12-09at10_07_35.thumb.png.d55186b02f6a3b62b3c563f76ab85ae1.png

Skulle ønske det gikk an å slå på permanent 4 hjulstrekk på Y'en min ja, blir en helt annen bil når man slår på det. Er det noen av de andre bilene på listen min som man kan sette permanent 4x4 som default, altså at den starter i det hver gang helt til man slår det av?

Edit: Kan jo løses på Tesla og, men ikke så elegant :)

Screenshot2024-12-09at10_10_47.thumb.png.7d7730a9e91ca95a7c4046a3658de9fa.png

Endret av bzzlink
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (44 minutter siden):

Model Y deaktiverer motoren fremme mesteparten av tiden og slår den bare på ved behov. Da kan bilen være litt leken bak før firehjulstrekk slår inn. Blir motsatt på f.eks Ariya hvor forhjulstrekken er på hele tiden og bak ved behov.

Er det fortsatt sånn at når man slipper gassen på glatta så vil Teslaen ha full regen-brems på kun bakhjulene uten at noen form for ABS aktiveres? Og at det fremdeles ikke engang er mulig å slå av regen for de som foretrekker litt mer kontroll på vinterføre?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 7.12.2024 den 9:45 AM):

MW i3 (2013) hadde forøvrig en ganske grei frunk så det er jo ikke fremmed for BMW.

 

bmw-i3-debut-front-storage.jpg

Men så innså de hvor livsfarlig og ødeleggende for deformasjonssonen den frunken var, så de gikk bort fra det på senere modeller. Har vi nå lært. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Men så innså de hvor livsfarlig og ødeleggende for deformasjonssonen den frunken var, så de gikk bort fra det på senere modeller. Har vi nå lært. ;)

Kjøper man brukt i3, så bør man sjekke om eier har kjøpt til lokk for frunken. Lokk er absolutt nødvendig, for å unngå fuktighet og skitt ned i denne, da dette er et ganske stort problem på den modellen. Panseret går ikke ned og dekker over helt, så det er relativt fritt frem for skitt som kastet opp i lufta og treffer fronten på den bilen.

Ettermarkedsfrunken på min Kona, trenger ikke dette. Kommer så lite skitt inn, at det er nesten neglisjerbart. Funnet litt løv som har kommet inn, men ikke sett snurten til fuktighet eller skitt fra trafikken av noen grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, uname -i said:

Er det fortsatt sånn at når man slipper gassen på glatta så vil Teslaen ha full regen-brems på kun bakhjulene uten at noen form for ABS aktiveres? Og at det fremdeles ikke engang er mulig å slå av regen for de som foretrekker litt mer kontroll på vinterføre?

Nei, de endra den for et par vintre siden. Så den slenger ikke når man slipper gassen helt.

Men det er en ganske stor tilvenning å kjøre med 1 pedal. Tar tid før hodet venner seg til at det å bråslippe gassen er som å tråkke ganske hardt på bremsen.

Tar 10-100 mil å venne seg til, avhengig av hvor treig (les gammel) man er til å lære seg nye ting.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -i said:

Er det fortsatt sånn at når man slipper gassen på glatta så vil Teslaen ha full regen-brems på kun bakhjulene uten at noen form for ABS aktiveres? Og at det fremdeles ikke engang er mulig å slå av regen for de som foretrekker litt mer kontroll på vinterføre?

Njæ er det under 0 grader ute så er firehjulstrekk for det meste i bruk og omtrent alltid i bruk under regenerering, men på nyere biler kan man ikke justere regenerering nei.

Da må man kjøpe S3xy knob.

89f894835efb1b1de0ae6158e73aa3b6.png.8c2048e145511390083ea1e2b85cafbe.png

Skal sies at jeg har mulighet til å redusere regen på min bil siden den er så gammel men har aldri hatt behov for å gjøre det, så det er litt smaksak det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Nei, de endra den for et par vintre siden. Så den slenger ikke når man slipper gassen helt.

Men det er en ganske stor tilvenning å kjøre med 1 pedal. Tar tid før hodet venner seg til at det å bråslippe gassen er som å tråkke ganske hardt på bremsen.

Tar 10-100 mil å venne seg til, avhengig av hvor treig (les gammel) man er til å lære seg nye ting.

Ja, det å kjøre uten fungerende ABS på glatta er noe de fleste ønsker å plutselig lære seg midt i en sving.

Bremsesystemet til Tesla er latterlig antikvarisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Skal sies at jeg har mulighet til å redusere regen på min bil siden den er så gammel men har aldri hatt behov for å gjøre det, så det er litt smaksak det der.

Jeg går inn i 6. året med å kjøre bil med regen nå. Føler meg veldig ukomfortabel i biler som ikke har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Ja, det å kjøre uten fungerende ABS på glatta er noe de fleste ønsker å plutselig lære seg midt i en sving.

Bremsesystemet til Tesla er latterlig antikvarisk. 

Nå skjønte jeg ikke? Det er jo ABS på den.

Jeg misliker sterkt biler som har brakeblend. Det å ikke vite hvor hardt bilen bremser når man tråkker på bremsen er skikkelig ekkelt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mitt problem med enpedals kjøring, som ikke er noen kritikk mot teknologien, bare en personlig quirk jeg sliter med, er at jeg rett og slett blir bilsyk av det. Både BMWen og Nissanen har 1 pedals moduser, men jeg bruker de aldri av den grunn. Har genuint prøvd å venne meg til det, blant annet nylig når jeg hadde en mode 3 i en uke, men det funker rett og slett ikke for meg. Det skal da nevnes at jeg er ekstremt følsom for  bevegelsessyke, og er nok en av svært få personer som blir skikkelig uggen av å selv eksempelvis kjøre gokart (som er ganske kjipt for jeg elsker det), eller kan bli kvalm av spill som har for dårlige FOV innstillinger. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Nå skjønte jeg ikke? Det er jo ABS på den.

Jeg misliker sterkt biler som har brakeblend. Det å ikke vite hvor hardt bilen bremser når man tråkker på bremsen er skikkelig ekkelt.

Har du prøvd? Har kjørt både vw og bmw med dette. Du skal være god for å oppdage hvor det bremser. Føles som helt vanlige bremser

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Nå skjønte jeg ikke? Det er jo ABS på den.

Er det ABS når den kun bruker regenerering?

Jeg har skjønt at grunnen til at den bare begynner med å regenerere bak og at regen ikke kan slås av er at de da klarer å tyne bitteltt grann mer rekkevidde ut av bilen på WLTP/EPA-tester. Et ørlite bedre tall i en brosjyre er viktigere enn å lage en sikker bil.

bzzlink skrev (11 minutter siden):

Jeg misliker sterkt biler som har brakeblend. Det å ikke vite hvor hardt bilen bremser når man tråkker på bremsen er skikkelig ekkelt.

Det er jo helt feil. Ordentlige bremsesystemer(elektromekanisk) vil gi en bremsevirkning proporsjonal med input og ABS og riktig bremsekraftfordeling vil være på plass. Det er Tesla hvor det er helt i blå hvor mye regen-brems man får(kun på bakhjulene!) når man slipper opp gasspedalen for det er avhengig av hvor varmt batteriet er og hvor mye det er fylt opp.

Det er helt sprøtt.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Har du prøvd? Har kjørt både vw og bmw med dette. Du skal være god for å oppdage hvor det bremser. Føles som helt vanlige bremser

 

7 minutes ago, uname -i said:

Er det ABS når den kun bruker regenerering?

Jeg har skjønt at grunnen til at den bare begynner med å regenerere bak og at regen ikke kan slås av er de da klarer å tyne bitteltt grann mer rekkevidde ut av bilen på WLTP/EPA-tester. Et ørlite bedre tall i en brosjyre er viktigere enn å lage en sikker bil.

Det er jo helt feil. Ordentlige bremsesystemer(elektromekanisk) vil gi en bremsevirkning proporsjonal med input og ABS og riktig bremsekraftfordeling vil være på plass. Det er Tesla hvor det er helt i blå hvor mye regen-brems man får når man slipper opp gasspedalen for det er avhengig av hvor varmt batteriet er og hvor mye det er fylt opp.

Ja, har en Skoda citigo med det. 

Ved veldig kaldt, eller veldig fullt batteri så regenerer den naturlig nok ikke. Da oppfører bilen seg annerledes ved samme bremsetrykk enn om den regenerer.

I noen situasjoner av hvor glatt veien er, hvor mye regen bilen bestemmer seg for, så er det også en markant overgang slik at den faktisk låser hjulene når man holder bremsekraften lik i det den skifter over til mekaniske bremser (eller øker graden av mekanisk bremsing)

Hadde samme opplevelse i en BMW 530e for endel år siden. 

Men har ikke kjørt noen andre nok til å si om det forekommer på alle. ekkel følelsen i hvert fall. Ikke noe farlig eller skummelt. bare irriterende og ekkelt.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Har du prøvd? Har kjørt både vw og bmw med dette. Du skal være god for å oppdage hvor det bremser. Føles som helt vanlige bremser

Jeg kan ikke merke når de mekaniske bremsene tar over i min ix. Den eneste måten å se det er å kikke i displayet som viser regenereringseffekten og se at den er makset. De føles forutsigbare og proporsjonale med hvor mye pedalinput man gir.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

 

Ja, har en Skoda citigo med det. 

Ved veldig kaldt, eller veldig fullt batteri så regenerer den naturlig nok ikke. Da oppfører bilen seg annerledes ved samme bremsetrykk enn om den regenerer.

I noen situasjoner av hvor glatt veien er, hvor mye regen bilen bestemmer seg for, så er det også en markant overgang slik at den faktisk låser hjulene når man holder bremsekraften lik, men slipper opp for regen. 

Hadde samme opplevelse i en BMW 530e for endel år siden. 

Men har ikke kjørt noen andre nok til å si om det forekommer på alle. ekkel følelsen i hvert fall. Ikke noe farlig eller skummelt. bare irriterende og ekkelt.

Tesla har alltid hatt ABS aktiv, men har latt hjulene spinne litt når den slapp plutselig pga regen, men har alltid hentet seg raskt inn igjen. Dog er dette tunet, slik at den er mye raskere på, og at den i visse temperaturområde er litt mer forsiktig med regen (senker effekten litt).

Men til gjengjeld har de jo for en god stund siden, aktivert fysisk bremsing for å utligne forskjellen mellom full regen med ledig batterikapasitet og redusert regen ved fullt eller kaldt batteri, slik at det skal være bortimot ikke-merkbart når den blender fysiske bremser og regen-bremsing.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

 

Ja, har en Skoda citigo med det. 

Ved veldig kaldt, eller veldig fullt batteri så regenerer den naturlig nok ikke. Da oppfører bilen seg annerledes ved samme bremsetrykk enn om den regenerer.

Noen biler har en brakeblending som er analog dvs. første del av pedalvandringen er regen og så er det mekanisk etter det. Der kan det selvfølgelig være variasjon i hvor mye regen det blir og at overgangen mellom regen/mekanisk merkes av sjåføren. Selv om det er bedre enn Teslas antikvariske system med null justeringsmuligheter, null brakeblending og livsfarlig oppførsel så siktet jeg til elektromekaniske bremser hvor det gis et signal og så er det sømløst og umerkelig for brukeren hvor stor andel regen eller mekaniske bremser som brukes for å gi den bremsekraften som det er bedt om gjennom bremsepedalen. Og så er det selvfølgelig fulle justeringsmuligheter slik at man slipper å bli tvunget til å elske enpedalskjøring. Man kan også gjøre morsomme ting som å ha en sports-modus hvor det reageres mer aggressivt på input.

Det har man på BMW, Audi og Porsche hvertfall og det er liten tvil om at det er fremtiden. Hvertfall hard pass for meg om en bil ikke har det for bremser er ganske viktig.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...