Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (7 timer siden):

Jo det heller mot Y, men det er som sagt parkeringssensorene som er litt deal breaker der.

Om mor er i stand til å bruke biler som model Y vil jeg si hun er godt over snittet teknologisk begavet for 70 åring å være :p Jeg hadde nok aldri turt å skulle være tech support for mine foreldre med en slik bil, så jeg pusher på at de bør kjøpe biler med så mye knapper, vridere og spaker som de er vandt med som mulig. Mamma sitter en del på ipad men en merker jo at ting som for oss litt yngre  sitter i fingrene med swiping hit og dit overhode ikke er logisk eller intuitivt for hun, jeg har enda lette traumer fra når hun måtte gå fra iPhone med hjem knapp til en uten, og det sitter fortsatt ganske langt inne til tider at hun må swipe nedenfra og opp for å komme seg tilbake til hjemskjerm 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (5 timer siden):

Har kjørt Id 4 i en uke. Kan ikke se at det var noen utfordring. Tror ikke herz hadde klart å få 25000km på den på et år om ingen klarte å bruke den. 
 

Men det er klart at den er ikke laget for idioter, slik noen andre biler er. 

😂 Er jo ikke snakk om at bilen er vanskelig å kjøre? Er kun snakk om elendig og tungvint UI på infotainment systemet deres.  Latterlig dårlig ift Tesla sitt. Idiotene klarer seg nok bedre i en VW enn en Tesla, hvor ting er mer avansert, samtidig mye mer smooth satt opp. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Om mor er i stand til å bruke biler som model Y vil jeg si hun er godt over snittet teknologisk begavet for 70 åring å være :p Jeg hadde nok aldri turt å skulle være tech support for mine foreldre med en slik bil, så jeg pusher på at de bør kjøpe biler med så mye knapper, vridere og spaker som de er vandt med som mulig. Mamma sitter en del på ipad men en merker jo at ting som for oss litt yngre  sitter i fingrene med swiping hit og dit overhode ikke er logisk eller intuitivt for hun, jeg har enda lette traumer fra når hun måtte gå fra iPhone med hjem knapp til en uten, og det sitter fortsatt ganske langt inne til tider at hun må swipe nedenfra og opp for å komme seg tilbake til hjemskjerm 😅

Enig i denne. Moren min er en god del yngre enn det, og tør knapt nok å sette seg inn i førersetet i min TM3...😂 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

😂 Er jo ikke snakk om at bilen er vanskelig å kjøre? Er kun snakk om elendig og tungvint UI på infotainment systemet deres.  Latterlig dårlig ift Tesla sitt. Idiotene klarer seg nok bedre i en VW enn en Tesla, hvor ting er mer avansert, samtidig mye mer smooth satt opp. 

Det er ulikt teslas men det var ikke vanskelig å finne frem. Brukte ikke særlig med tid på UI. Fant det jeg skulle mens jeg kjørte. For folk som eier bilen er det nok ikke noe problem. Eier du en tesle finner du selvfølgelig lettere ting der. 

Tenker på han Murno fyren som ikke greide å starte en ID4. Da bygger man ned tillit når man skal forklare tekniske ting. Å klare å betjene en folkevogn bør være et minimum. Men noen biler trenger man ikke kunne noe. Man trenger ikke trykke start, man trenger ikke kunne noe på mobilen(Installere apper og legge inn betalingskort)osv. Man bare kjører og plugger til ladere men samme navn som bilen. Det er helt klart enklest. Det blir som å kunne kjøre en trillebår. Det er det få som ikke klarer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Å klare å betjene en folkevogn bør være et minimum

En tesla fyr hevdet at folk som kjørte folkevogn var idioter. De "klarte ikke å håndtere en moderne tesla" ifølge han. Så han var nok en veldig dyktig fyr, og helt sikkert en god sjåfør vil jeg tro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Virkelig? Argumenterer du ikke mot deg selv nå?

Litt klumsete skrevet muligens hehe. Poenget mitt var at UI på VW er veldig basic satt opp ift hos Tesla, men allikevel tungvint og ganske så dårlig spør du meg Uoversiktlig og tungvint å bruke...det er min erfaring etter 2 uker med ID3.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

En tesla fyr hevdet at folk som kjørte folkevogn var idioter. De "klarte ikke å håndtere en moderne tesla" ifølge han. Så han var nok en veldig dyktig fyr, og helt sikkert en god sjåfør vil jeg tro. 

Vet ikke men jeg ser litt på folk som velger de enkleste som folk som går rundt med doro telefoner. De klarte ikke å komme gjennom konfiguratoren, de klarer ikke å finne start knappen, de klarer ikke å vri en bryter for å få bilen til å gå fremover eller bakover, de klarer ikke å haskes med ladeapper, de liker ikke biler der man kan velge stoff eller skinn interiør, soltak eller ikke osv. Det blir for vanskelig. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 timer siden):

Sitter å kikker på test av VW id4. Mamma (72) sin 2014 Tiguan begynner å koste vel mye å holde på vegen.

Men navigasjonen fungerer jo ikke i det hele tatt? Hun trenger virkelig at bilen fikser det med når hun må lade, og hvor lenge hun må lade.Hvis hun skal over til elbil.

En del logisker brister i argumentasjonen din her, føler jeg. For det første. Derom hun ikke skjønner hvordan hun skrur på radioen i en Tiguan, så er vel ikke en moderne bil noe for henne i det hele tatt, og iallefall ikke en elbil til 600k. For det andre, hvis hun har for vane å lage parkeringsbulker flere ganger i året, så vil det alene på en ny Tesla eller Mustang tilsvare omtrent det det koster å drifte en Tiguan.

Mitt råd vil være å beholde Tiguanen noen år til. Selv om 10 år gamle biler har en tendens til å dra på seg litt, så er det en solid bil som varer lenge dersom man gjør sitt for å holde rusten borte. Hvis kostnadene blir høye, så kan de reduseres drastisk ved å velge et Mecaverksted fremfor Møller.

Dersom hun på død og liv må ha en ny bil, så vil jeg anbefale noen av de nye elbilene til under 300k. Feks en e-C3, som koster ca 250k med det meste av utstyr. Den har plass nok til noen damer på tur, den er komfortabel, selv om det er en enkel bil og den har fysiske knapper og et enkelt infotainmentsystem. Ikke lur deg selv til å tro at hun trenger å betale 300k ekstra for å finne en ladestasjon, med mindre hun skal dra venninnene med seg til Rivieraen. Ladestasjon finnes over alt, og skal man feks en tur til Kragerø, eller hvor nå det var, så trenger du ett, max 2 ladestopp. Det kan hun lett sjekke ut før hun drar hjemmefra. Feks kløfta eller Liertoppen har en haug med ladere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (16 minutter siden):

Litt klumsete skrevet muligens hehe. Poenget mitt var at UI på VW er veldig basic satt opp ift hos Tesla, men allikevel tungvint og ganske så dårlig spør du meg Uoversiktlig og tungvint å bruke...det er min erfaring etter 2 uker med ID3.  

Første gang jeg kjørte en ID4 (det var før jeg hadde kjørt en ID3 eller noen andre biler på den platformen) satte jeg meg bare inn og kjørte. Jeg kan faktisk ikke fatte å begripe at noen skulle synes at det er vanskelig.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Og alikevel sliter du med å kjørs ID3, selve pensjonistbilen....

Forøvrig har vi når hørt konstant mas fra Teslaeiere i årevis om at premiumbiler er noe dritt, fordi det er for mange valgmuligheter i konfiguratoren...

Har bare kjørt ID4 og den var helt grei. Kunne godt ha vurdert audi versjonen av den. Likte godt 4 hjulstrekket. Mye bedre enn flere andre. Man merket knapt at den hadde trekk på forhjula. Andre ting var ikke så bra

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Har bare kjørt ID4 og den var helt grei. Kunne godt ha vurdert audi versjonen av den. Likte godt 4 hjulstrekket. Mye bedre enn flere andre. Man merket knapt at den hadde trekk på forhjula. Andre ting var ikke så bra

Se rettelse over 🙂

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Jeg har kun kjørt ID3 og ID4 korte turer, men slet hverken med å finne frem i menyer eller lot meg irritere over treg infotainment. Trodde ikke dere unge kunne ha problemer med sånt. Får ikke håpe du får en Mercedes leiebil neste gang da 😉

Blir OT, men i populærvitenskaplige nyheter på Internett har det kommet fram at antakelsen om at "digital natives" er flytende i "det digitale" er feil. De skiller seg ikke spesielt ut når det gjelder den type kompetanse, og digital analfabetisme forekommer faktisk blant denne gruppen.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (43 minutter siden):

Tenker Ui etc kommer litt an på hva man er vant med. Noen som er vant med Tesla vil jo synes at allt annet er traurig, frem til man blir vant. En som kjører bmw daglig vil synes andre er traurige. Osv.

Ett svært godt poeng. Eksempelvis når jeg ser enkelte anmeldere slakte iDrive 8 og nyere som rotete, uoversiktlig og fælt så kjenner jeg meg overhode ikke igjen i beskrivelsene, uten at jeg med det tror anmelderen er uredelige eller lyver, men handler rett og slett om hva en er vant med som du sier. Det er vel litt det samme med den famøse iOS vs Android feiden, jeg som iOS bruker kan syns Android er utrolig traudigt med rare løsninger, mens du kan syns akkurat det samme om iOS om en er vant med Android. 

Men en har selvfølgelig og objektive kvaliteter og som responsivhet og stabilitet, så kan en godt unngå slike blemmer som jeg selv opplevde med Kia E-Soulen hvor det plutselig over natta kom en oppdatering som fullstendig endret på hvordan infotainment så ut og fungerte hvor funksjonalitet ble byttet ut med flashy grafikk. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Evil-Duck said:

Om mor er i stand til å bruke biler som model Y vil jeg si hun er godt over snittet teknologisk begavet for 70 åring å være :p Jeg hadde nok aldri turt å skulle være tech support for mine foreldre med en slik bil, så jeg pusher på at de bør kjøpe biler med så mye knapper, vridere og spaker som de er vandt med som mulig. Mamma sitter en del på ipad men en merker jo at ting som for oss litt yngre  sitter i fingrene med swiping hit og dit overhode ikke er logisk eller intuitivt for hun, jeg har enda lette traumer fra når hun måtte gå fra iPhone med hjem knapp til en uten, og det sitter fortsatt ganske langt inne til tider at hun må swipe nedenfra og opp for å komme seg tilbake til hjemskjerm 😅

Ja endringer er det verste. Kjenner igjen den med bytte fra knapp til ikke knapp på iPhonen.

Ble mye henvendelser når telenor bytta ut dekoderen hennes med en ny også. oh lord😅

Jeg tenker hun kunne lært alle biler når det kommer til å kjøre bilen. Men den må kunne regne ut for henne hvor og hvor lenge hun må lade.

Og ser ikke for meg å sende henne på noen andre ladere enn Tesla uansett hvilke merke hun kjøper på bilen.
Jeg sliter mer enn nok selv med å finne ut quirks and features de gangene jeg stopper på noe annet enn Tesla ladere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 6.12.2024 den 9:57 PM):

Da vet vi det. Alt tesla eierne bryr seg om er at bilen har en plastbalje foran med plass til en handlepose. Summerer vel opp disse eiernes proritering ganske godt...

Kommet såpass langt nedi flaska allerede på en fredagskveld altså...? 😉 Best å legge unna internett da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...